In maart lanceert Lamborghini in Genève de opvolger van de Murcielago, de LP700-4. In de tijd tot de onthulling hanteert de Italiaanse marketingmachine een strategie waarbij het de pers, op gezette intervallen, steeds weer een klein stukje van de nieuwe supercar voert. En wij, sukkels die we zijn, tuinen er elke keer weer in. Vandaag toont de voormalige tractorbouwer de monocoque van hun nieuwste vlaggenschip.
We wisten al dat de complete monocoque volledig uit carbon is opgetrokken, en dat dit carbon zo strak staat als een kudde gabbers in een fabrieksloods om 4 uur ’s nachts. In het persbericht (PDF) overstelpt Lamborghini ons met technische informatie, waaruit we even de hoofdpunten pikken.
Ten eerste legt de monocoque, die volledig in eigen beheer gebouwd is, 147,5 kilogram op de weegschaal. Aangezien ik geen benul heb van wat zo’n unit gemiddeld weegt zou ik niet weten of dit veel of weinig is, maar we kunnen er wel van uitgaan dat het het laatste is. De volledige body weegt 229,5 kg.
Voor de constructie van de de monocoque maakt Lamborghini gebruik van drie verschillende productietechnieken: Resin Transfer Moulding (RTM), Prepreg, en Braiding. Verder wordt gebruik gemaakt van geïntegreerde epoxyschuim componenten, om het chassis stijver te maken, en aluminium ‘inserts’ die de verbinding met de subframes (voor en achter) moeten vergemakkelijken. Bij dit alles wordt een maximumtolerantie van 0,1 mm aangehouden.
Heb ik enig idee van wat ik hierboven heb neergepend? Nee, maar de meer technisch aangelegde bezoekers kunnen er wellicht wat mee. Nu hebben we al de motor en versnellingsbak, de wielophanging en de monocoque gehad, waarmee worden we volgende week bestookt denk je: vering? ventieldopjes? schakelflippers? gordelspanner? Wie het weet mag het zeggen.
Klik HIER voor een hi-res afbeelding.
RobLiempde zegt
Al die techniek. Zou best in dat hokje willen zitten. Alleen de rest van de auto er wel aangebouwd.
Alleen ik vraag me af of dit wel zo gek veilig is. Beter de motor ervoor dan erachter, want als er iets gebeurd ben je echt nergens.
rvssax zegt
@RobLiempde:
Ga maar is wat flinke crashes van F1 van aantal jaren terug/laatste jaren kijken, dan zie je hoe veilig zon monocoque is, en hoe stevig. Of de motor er nu voor zit of niet.
As_long_as_it_is_fast zegt
@rvssax: Inderdaad. Tevens ook altijd een heel goeie test voor de rolkooi als een raceauto crasht. Geeft volgens mij enorm veel voldoening als de auto met bestuurder 3x overkop gaat, tegen de railing knalt en vervolgens de bestuurder ongedeerd weet uit te stappen.
rvssax zegt
@As_long_as_it_is_fast:
Voldoening voor de persoon erin of voor de makers?
Tuurlijk, de makers is het super, dat je een persoon een crash van 300kmh laat overleven.
Het is afgrijselijk als je ziet wat er kan gebeuren op die snelheden (of zelfs al bij 120kmh) bij een auto zonder zon dergelijke constructie.
Die monocoques zijn absurd sterk en daar moet wel érg veel mee gebeuren mocht er zware stront aan de knikker zijn. Tenzij de persoon in de auto door gigantische afremming interne bloedingen zal krijgen, maar ook daar zijn de gordels weer opgemaakt dat dit niet je buik aan flarden snijdt, nja figuurlijk gesproken.
As_long_as_it_is_fast zegt
@rvssax: uiteraard voor de makers van dergelijke kooien. Als je weet dat een normale auto dergelijke klap niet kan opvangen, maar da jij met je team iets kan bouwen dat op die moment een leven red, moet geweldig zijn. Denk dat de piloot er ook zo over denkt, ondanks de interne bloedingen en eventuele breuken of verrekkingen, hij zal blij zijn als de kooi intact blijft.
RobLiempde zegt
@As_long_as_it_is_fast:
Kijk maar naar de F50 van de heer S.
Iedereen dacht dat het super veilig was maar toen hij het ongeluk kreeg viel dat meer dan tegen.
Dit is tot op heden toch nog vaak het geval, vooral omdat de motor achterin geplaatst is.
As_long_as_it_is_fast zegt
@RobLiempde: Je moet toch rekening houden met de omstandigheden. Ik vind het nog steeds sterk dat je een kooi kan bouwen dat bestand is tegen de krachten die er soms op inwerken. Natuurlijk loopt dat ooit verkeerd, en dat is jammer, maar ondanks dat, toch mooi staaltje wetenschap zo een kooi.
MichaelvdBroek zegt
@rvssax: haha dat is ook het enigste wat van die auto overblijft! een coureur in ze mooie kooitje :P
GOD zegt
“en dat dit carbon zo strak staat als een kudde gabbers in een fabrieksloods om 4 uur ‘s nachts.” :lol:
Smokey zegt
@GOD: Hij’s fijn, quote of the day.. :-)
GOD zegt
@Smokey: Ik stond eerder zelf ook in die fabriekshallen meters te maken, dan is het extra grappig om te lezen. :D
sir_smokalot zegt
@GOD: Rondjes lopen is fijn
GOD zegt
@sir_smokalot: Was meer vooruit rennen zonder echt vooruit te komen :lol:
Cantago zegt
@GOD: Wat een geniale reacties hier weer zeg!
GOD zegt
@Cantago: ;)
barney zegt
Grappig idee, dat elke keer prijs geven van een stukje auto. Maar over dat carbon, versplinterd dat niet onder grote druk ipv te buigen zoals staal? Of is dit een soort superduper carbon? Anders zou ik me toch niet veilig voelen in dat ding. Zeker niet als je met een kilometer of 300 de controle over die bolide verliest.
GOD zegt
@barney: Voor en achterkant (wie er hier nog niet aan zitten) moeten de energie absoberen bij een crash.
De monocoque moet juist heel blijven.
barney zegt
@GOD: Maar als je dwars gaat en de zijkant de klap moet absorberen?
GOD zegt
@barney: Dan heb je een probleem ;)
Weet zelf ook niet precies hoe alles zit maar de deuren absoberen een klein deel en de rest word door de monocoque opgevangen. gevoelige plekken als de zijkanten zullen wel extra versterkt zijn doormiddel van aluminium/nomex honycomb structuur gevalletjes tussen het carbon gelijmd. Maar zijwaards crashen is sowieso altijd de minst fijne vorm van crashen.
Jipp zegt
@GOD: wanneer je een zijwaarts ongeluk hebt, word de energie doorgestoten via de deuren naar de rest van de veiligheidskooi er om heen, daarom valt de deur bij zo’n model ook helemaal in het chassis.
deedrieen zegt
@barney:
Kijk eens naar F1 crashes, daar zit ook zon monocoque in, dat versplinterd echt niet. Dit is alleen een 2 persoonsmodel ervan dunkt me.
Cantago zegt
@barney: Dat versplinteren zorgt er juist voor dat de energie geleidelijk aan geabsorbeerd wordt. Een stuk staal veert een beetje in en breekt dan, waardoor de piek van de klap veel harder en geconcentreerder is. Een deel van de energie wordt er omheen geleidt, het andere deel geabsorbeerd door verspintering. Maar omdat er (zeer zelden) echt een stuk afbreekt blijft de kooi intact en kan hij (ook beschadigd) nog klappen opvangen. Ingewikkeld verhaal hoor! Maar dit is wel de basis geloof ik.
4991 zegt
ziet er uit gelijk die van de regenton
blogger zegt
Wordt een knaller van een auto. Zolang Lamborghini ’the soul’ maar niet vergeet ;)
Cantago zegt
@blogger: Ze hebben voor een 700pk brullende en gierende ongeblazen V12 gekozen! Hoezo geen ziel?:P
Alwood zegt
Eindelijk leuke teasers (motor/bak/veerpoot/monocoque)
Wel jammer van het kleine driehoek-raampje vooraan. Vind dat bij een echte Lamborghini de deur daar door hoort te lopen. Diablo en Murci hadden de deur altijd mooi helemaal doorlopen naar voren.
durtmcgurt zegt
More like monoCAWCK! am i rite guys?…..guys?
OT: wel geinig die teasers, maar ik zie toch liever iets van de bewegende onderdelen dan dit
Hubert zegt
0.1mm in RTM inserts???
Keep on dreaming!
Haalt meteen de geloofwaardigheid van dit bericht naar beneden.
Dev zegt
@Hubert: Nou ik vind dat zo ongeloofwaardig niet. Kijk maar naar het productieproces. Afgezien van het feit dat een te grote standaarddeviatie in tolerantie het gedrag van de auto gaat beïnvloeden. Moderne technieken zijn daar nou eenmaal toe in staat.
sir_smokalot zegt
Staat er toch echt: Quality control is an absolutely crucial factor – every single monocoque is measured to exacting tolerances of only 0.1 millimeters, facilitating the extreme precision of the overall vehicle.
Waarom zou dit niet kunnen?
boygeorge zegt
@sir_smokalot: exact, het kan indien nodig 0,01 mm zijn.
@Hubert: ik zet ??? bij jouw ???
vale46 zegt
@Hubert: 0.1mm is nog een behoorlijk ruwe tollerantie (voor metaal allesinds)
Aangezien Carbon in persvormen gebakken word zal het ook wel iet moeilijk zijn dit te berijken.
Ik vind hier niks speciaals aan hoor.
Hubert zegt
@vale46:
Zoner het machinaal nabewerken (dus op maat frezen) haal je NOOIT 0,1mm tolerantie.
En zeker niet op de grote vlakken (is trouwens ook niet nodig).
Het is mogelijk om op de bevestigingspunten van de monocoque (ter plaatse van de inserts) 0,1mm te halen, maar dit is dus alleen mogelijk door machinaal nabewerking.
Direkt uit de mal praat je over een tolerantie van mm’s.
Zelf heb ik in mijn 15 jarige carriëre in de automotive R&D nog nooit nauwkeuriger gewerkt als ca. 1,0mm voor de complete BIW.
huge zegt
@Hubert: is ook niet een tolerantie van 0.1mm, de monocoques worden na productie gemeten met een nauwkeurigheid van 0.1mm. Overigens weet ik niet in welk bereik je werkt van automotive r&d maar ik heb met toleranties van 1/1000 met CAD gewerkt (aansluiting van oppervlakken, etc.) wat overigens volstrekte onzin is want als er een keer een schuurpapiertje door de mal getrokken wordt is dat alles voor niks ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Hubert:
Resin Infusion Mold Tool System And Vacuum Assisted Resin Transfer Molding With Subsequent Pressure Bleed – Patent 7413695.
Claims
That which is claimed:
1. A method of vacuum assisted resin transfer molding, comprising: forming a resin transfer assembly by positioning a dry fiber preform on a tool, positioning a second
tool on a portion of the dry fiber perform, sealing at least a portion of the dry fiber preform and the second tool in a vacuum bag, rigidly fixing an external locating fixture to the second tool through a hole in the vacuum bag and positioning the
second tool within a tight tolerance; positioning the resin transfer assembly in an autoclave; infusing the resin into the dry fiber perform through a resin inlet line; vacuum pressurizing a resin outlet line and bleeding resin out of the fiber
preform concurrent with pressurizing the resin inlet line; detaching the resin inlet line; and pressurizing the autoclave and bleeding additional resin out of the fiber preform.
6. The method of claim 1, wherein said step of positioning the second tool within the tight tolerance includes positioning the tool within .+-.0.015 inches or less.
Ik zeg niet dat dit de methode is die ze gebruiken, en snap ook niet zo goed wat ze met die ‘second tool’ bedoelen, maar het is dus niet persé onmogelijk. Volgens mij is het doenbaar, aangezien het Resin Molding is. Daar speelt krimp veel minder.
huge zegt
Koenigsegg monocoque weegt 72kg:
http://www.koenigsegg.com/models.php?model_submenu=specs&img=1
Porsche Carrera GT: 100kg
Mclaren MP4-12C: 80kg
Dus lijkt erop dat de Lambo een beetje te zwaar is?
GOD zegt
@huge: Lambo monocoque is een stuk groter en heeft een dak enzo. Daar zal het wel aan liggen.
Onehp zegt
@GOD: De vraag is natuurlijk hoe sterk ze is. Aangezien het dak geïntegreerd is (duur), verkrijg je een heel sterke kooiconstructie. Samen met het opgegeven gewicht vermoed ik dat het dus om een ongeloofelijk sterk en stijf geheel gaat.
Nu nog een helm met HANS aandoen, anders gaat je nek kapot voor je dak…
ferrari zegt
lambo is idd wel wat zwaar. die koenigsegg is dan weer erg licht, aangezien je hier ook extra verstevigingen in de vloer moet aanbrengen, aangezien het dak er van af kan. die aluminium inserts zullen wel wat extra gewicht maken. dat die McLaren MP4-12C zo licht is verbaasd me niks, als je ziet dat dat eigenlijk alleen de badkuip is. dus de vloer en de opstaande randen aan de voor en achterkant tot een hoogte van het dashboard. geen dak dus. (eigenlijk is die McLaren dus best zwaar, geen dak en raamstijlen!)
Truttenschudder zegt
Haha, die technieken zijn niet zo ingewikkeld, gewoon vlechten, m.b.v. harsreactie en injectie vormen in een mal.
En prepreg is vooraf met een hars geïmpregneerd weefsel, om het vervolgens te knippen, in een vorm te drukken en m.b.v. hitte uit te laten harden.
huge zegt
Welke auto’s zijn zwaarder: cabrios of coupes (als voorbeeld omdat die vaak dezelfde basis hebben)? juist door een dak kan de gehele constructie lichter geconstrueerd worden dus de Lambo is altijd nog te zwaar, bijna 2x zoveel als de McLaren en dan alleen vanwege een dak? Wat denk je dat zo’n dak weegt? niet 50kg in ieder geval. Ik vindt het in ieder geval tegen vallen zeker als je bedenkt dat de monocoque van de McLaren F1 100kg weegt (met dak)
Esprit_de_Flandre zegt
@huge: De veiligheidseisen zijn ook wel ferm verhoogd tov de tijd dat de McL F1 er kwam hé. Alle auto’s zijn zwaarder tegenwoordig…
huge zegt
@Esprit_de_Flandre: kan zijn, waarom weegt de monocoque van de nieuwe McLaren dan 82kg? zelfde veiligheidseisen toch? En vertel met niet dat de McLaren geen dak heeft want, zoals ik eerder zei, weegt een carbon dak niet 65kg…En daarbij is de torsiestijfheid van de complete Lambo carrosserie 35000Nm/graad wat vergelijkbaar is met de Ferrari F50…je zou verwachten dat door het hoge gewicht de torsiestijfheid een stuk groter zou zijn (meer gewicht=meer materiaal) Al met al een beetje een tegenvaller
Esprit_de_Flandre zegt
Kan zo op een tractor…
Nick zegt
@huge: wielbasis, spoorbreedte en voertuiglengte zijn ook erg belangrijk. Een McLaren MP4-12C is een stuk kleiner dan een Aventador.<Vergeet daarbij niet dat carrosseriestijfheid exponentieel afneemt bij vergroting van de dimensies.Het dak maakt weldegelijk uit, naast de portieren komt er op het dak de meeste torsie te staan. Zeker bij het rollen, ook dit is weer afhankelijk van de voertuigdimensies. De momentenwet dicteert dat hoe langer arm is, des te hoger het koppel word.De vorm van de monocoque is wel apart. Ik ben geen chassisdesigner, maar ik had de binnenzijde van de wielkuip door laten lopen tot de kofferruimte. Ook zie ik dat de achterwielophanging en achterwielkuipen niet aan de monocoque zitten.