• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe 4.0-liter V8 TFSI voor de Audi A8

Auteur: autoblogger, gepost 7 juni 2012 om 15:07 – 41 Reacties

Audi A8L V8


De Audi A8 krijgt vanaf volgende maand de beschikking over de compleet nieuwe 4,0-liter V8 benzinemotor. Deze vervangt de 4.2 FSI.

De nieuwe V8 heeft overduidelijk meer vermogen dan de vorige: 420 pk in plaats van 372 pk. Dat is bijna 50 pk winst! Ook het maximale koppel gaat omhoog: 600 in plaats van 445 Nm. Het gemiddelde verbruik van 9,4 l/100km is vervolgens goed voor een groen C-label, dus dat scheelt weer wat centen. Ook de nieuwe Audi A8 L 4.0 TFSI quattro heeft een C-label.

De nieuwe 4,0-liter V8 benzinemotor vinden we ook in de S6 en dat blok heeft dus veel potentieel. Het is nu wachten op een tunert die er nog wat extra vermogen uit weet te halen, om vervolgens een undercover S8 van je A8 te maken.

De nieuwe V8 wordt standaard geleverd in combinatie met de achttraps tiptronic-transmissie. De acceleratie van 0-100 km gaat in slechts 4,6 seconden (A8 L 4.0 TFSI quattro: 4,7 sec), al schijnt het nog een stuk sneller te kunnen. De topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/u.

De Audi A8 4.0 TFSI quattro is leverbaar vanaf € 114.500 en de A8 L 4.0 TFSI quattro vanaf € 118.500 (alle genoemde prijzen zijn inclusief BPM en BTW – prijzen per juli 2012).

Ook interessant!

  • Nieuwe Audi A8 van 141k crasht na één dag [video]
    Nieuwe Audi A8 van 141k crasht na één dag [video]
  • Video: Audi onderstuurt tegen vrachtwagen aan
  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen
  • Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8
    Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

A8, Audi, V8

Vorig bericht: « Mazda komt met een wankelmotor op waterstof
Volgend bericht: Porsche 997 GT3 Delavilla VRS: Rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. kuzydude zegt

    7 juni 2012 om 15:16

    als de 4.0 dezelfde prijs zal hebben als de 4.2 zeg ik WOW

    Login om te reageren
  2. SimonMc zegt

    7 juni 2012 om 15:21

    @autoblogger: misschien er even bij vermelden dat het over een turbomotor gaat, die de atmosferische vervangt. Is misschien niet voor iedereen even duidelijk vanwaar de serieuze vermogenstoename.

    Login om te reageren
    • 560pkferrari zegt

      7 juni 2012 om 15:35

      @SimonMc: neem aan dat de meesten het verschil tussen een FSI en TFSI wel weten hoor

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        7 juni 2012 om 16:06

        @560pkferrari: maar toch..

        Login om te reageren
  3. RuVi zegt

    7 juni 2012 om 15:25

    is toch al een hele tijd bekend?

    Login om te reageren
  4. anakiet zegt

    7 juni 2012 om 15:38

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      7 juni 2012 om 18:24

      -=edit: check!=-

      Bovendien neem ik de sprinttijden bij audi met een korrel zout

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        7 juni 2012 om 19:26

        @berlinetta: Waarom ? Volgens mij bleek nou juist dat Audi conservatieve (aka realistische) fabrieksopgave gebruikt …

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          7 juni 2012 om 20:10

          @dawwg: dat filmpje van de s8 op AB. Hij zou er 4,2 sec over moeten doen. Heb het talloze keren nagemeten en kom niet verder dan 4,8 sec. Bovendien heb ik het al vaker gelezen in autobladen

          Login om te reageren
  5. mrbones zegt

    7 juni 2012 om 15:40

    Net zo snel als de w12?

    Login om te reageren
    • jweelden zegt

      7 juni 2012 om 15:43

      @mrbones: snelheid is toch begrenst op 250 dus als hij dat haalt is het voldoende.

      Login om te reageren
    • anakiet zegt

      7 juni 2012 om 15:45

      @mrbones:

      De W12 is groter en zwaarder en heeft minder trekkracht onderin, dus 0-100 zal idd niet veel schelen.

      Login om te reageren
  6. Raul8711 zegt

    7 juni 2012 om 15:47

    -=edit: check!=-
    De nieuwe 4.0T levert daarmee 50pk meer, verbruikt 0,1L/100KM minder en heeft hetzelfde groene C label. Volgens de prijzen genoemd in het artikel zal hij wel € 1.000,- goedkoper worden. Ohja en een volle seconde sneller naar de 100 sprinten is ook niet gek ;-).

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      7 juni 2012 om 15:59

      @Raul8711: De 4.2FSI klinkt alleen veel beter dan de 4.0TFSI. Misschien dat een andere uitlaat dit kan veranderen, maar anders heb ik toch liever de 4.2

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        7 juni 2012 om 16:07

        @desoper: dus..jij kiest voor de Veryon, en niet voor de Veyron SS (want dat bekt minder…) ?

        Login om te reageren
        • desoper zegt

          7 juni 2012 om 16:28

          @Megakix: Haha, ik heb het trouwens over het motorgeluid

          Login om te reageren
      • gregorius zegt

        7 juni 2012 om 16:08

        @desoper: je hoort niet heel veel van die 4.2 FSI; waar het in principe hetzelfde blok is als in de S5 (coupe); komt ie in de A6 niet erg boven een vriendelijke grom uit (met raampjes open). Ik kan t weten, want ik heb m.
        Heerlijk blok, redelijk zuinig als je normaal rijdt (1 op 10). Op de autobahn is het ietsje minder voordelig (wel erg snel).
        Maar een triestje dag voor mij: heb niet meer de modernste V8 in de A6… Tijd om te verkopen!

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          7 juni 2012 om 16:11

          @gregorius: en ja, het gaat om de A8 hier, maakt niet uit.

          Login om te reageren
        • RuVi zegt

          7 juni 2012 om 16:22

          @gregorius:
          kijk met uit met de koolafzetting in die FSI blokken

          Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        7 juni 2012 om 16:16

        @desoper: Wat dacht je van.. ik heb een V8?

        Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        7 juni 2012 om 16:17

        @desoper: begreep je comment verkeerd sry!

        Login om te reageren
  7. Raul8711 zegt

    7 juni 2012 om 15:51

    De 740i en 750i kunnen het overigens op motorisch vlak helemaal schudden. (http://www.autoweek.nl/auto/50394/bmw-740i en http://www.autoweek.nl/auto/50398/bmw-750i). Enkel de S500 BlueEfficiency komt heel dicht in de buurt (http://www.autoweek.nl/auto/59596/mercedes-benz-s-500-blueefficiency) maar is toch enkel euro’s duurder.

    Login om te reageren
  8. Raul8711 zegt

    7 juni 2012 om 16:16

    @gregorius:

    Jep ;-), en ga dan voor de 3.0TFSI in de A7, mijn god wat een combinatie! Heerlijk soepele motor die er bij alle toerentallen aan sleurt en qua geluid, bij vollast, ook sportief klinkt. Maar met jouw 4.2FSI A6 is ook helemaal niets mis!

    Login om te reageren
  9. ariez zegt

    7 juni 2012 om 16:33

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      7 juni 2012 om 17:38

      -=edit: check!=-

      Verder jammer natuurlijk van die turbo, het blok had zo’n mooi geluid en hing zo lekker aan het gas.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        7 juni 2012 om 18:08

        @JanJansen: lol, wikipedia is geen bron…

        Login om te reageren
        • Tommy2 zegt

          7 juni 2012 om 23:21

          -=edit: check!=-

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            8 juni 2012 om 00:36

            @Tommy2: Mijn punt is dat iedereen die informatie er op kan zetten én bewerken. Zelfs cijfertjes…

            Login om te reageren
  10. bsxc2 zegt

    7 juni 2012 om 17:24

    De nieuwe A8 mag dan wel meer vermogen hebben, de 4.2 haalde het tenminste uit een groter toerenbereik dan de 4.0 TFSI. Audi gooit haar eigen ramen in, met deze vermogens is een S8 overbodig geworden.

    Login om te reageren
  11. The360box zegt

    7 juni 2012 om 17:35

    Schrijfwijze van artikel zou net zo goed door een kind geschreven kunnen zijn door alle feitjes achter elkaar te zetten…

    Login om te reageren
  12. birdboy zegt

    7 juni 2012 om 17:40

    Is dit niet het nieuwe (VAG) blok wat ook in de Bentley zit?

    Login om te reageren
    • birdboy zegt

      7 juni 2012 om 17:41

      @birdboy: Met uiteraard een paar verschillen natuurlijk?

      Login om te reageren
      • astonfreak zegt

        7 juni 2012 om 17:44

        @birdboy: Yups ’t ligt ook in de S6 en S7 en S8 en de bentley cont. V8.

        Login om te reageren
  13. victor1111 zegt

    7 juni 2012 om 17:41

    dan heb ik liever de S6

    Login om te reageren
  14. Tommy2 zegt

    7 juni 2012 om 18:20

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  15. somebody zegt

    7 juni 2012 om 19:10

    Ah kijk! Downsizing!

    Login om te reageren
  16. Jesper zegt

    7 juni 2012 om 19:47

    So long, atmosferische V8… Aan de positieve kant; nu het een achterhaald blok is worden ze spoedig betaalbaar op de gebruikte markt :)

    Login om te reageren
  17. Joerek zegt

    7 juni 2012 om 20:51

    (c) labels besparen geen centen. Bpm is puur co2 gerelateerd en niet labels doen niets meer met de prijs

    Login om te reageren
  18. jeanclaude zegt

    7 juni 2012 om 23:01

    Evensnel als een 760i en S600, met maar liefst dik 100pk minder.

    Login om te reageren
  19. janklaassen zegt

    8 juni 2012 om 08:27

    Merkwaardig dat Audiblog.nl al bijna 1,5 week geleden met dit nieuws kwam. -=edit: check!=-
    Hopen dat Audi als enige nog de V8 diesel in het gamma houdt.

    Login om te reageren
  20. bempi zegt

    8 juni 2012 om 09:57

    A8 is baas auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North