‘Nieuwe Alfa Romeo wordt een BMW M3-concurrent’

Auteur: , 89 Reacties

Mocht u zich afvragen of de hoge heren bij Alfa Romeo al aan ambitie hebben ingeboet: nee, absoluut niet.

'Nieuwe Alfa Romeo wordt een BMW M3-concurrent'

Na jaren van uitstel en mislukte roadmaps lijkt het nu eindelijk te gaan gebeuren. Op 24 juni, de dag dat de Italianen 105 jaar bestaan, presenteert Alfa Romeo een nieuwe sedan. Eén met achterwielaandrijving die de concurrentie met ‘the big boys’ aangaat, aldus Fiat-baas Sergio Marchionne, waarmee hij hint op een directe aanval op de Audi A4, BMW 3 Serie en Mercedes C-Klasse.

Op de autoshow van Detroit riep Harald Wester, de man die sinds 2010 leiding geeft aan Alfa, nog iets interessants. Namelijk dat de nieuwe sedan moet concurreren met de performancemodellen van de BMW 3 Serie. Van de nu nog naamloze Alfa Romeo sedan mogen we -op termijn- dus een sterkere variant (of varianten?) verwachten, die kan wedijveren met de 431 pk tellende M3. Wester ging verder niet op details als motorisering en prijzen.

Maar het succes van Alfa’s sedan zal niet afhangen van een M3-concurrent. Om de gewenste jaarverkoop van 400.000 exemplaren in 2018 te halen zal Alfa op de CO2’tjes moeten letten. Oftewel: een aanbod met zuinige motoren creëren. Verder mogen we hopen dat Marchionne zijn claim van één nieuw model per 6 á 9 maanden kan waarmaken. Mocht dat deze keer lukken, dan kan er zomaar een Alfa Romeo ontstaan dat weer relevant is. Én meetelt in de VS. Want van die 400k Alfa’s per jaar moeten er 150.000 aan de andere kant van de oceaan worden afgezet.

Enfin, wij kijken alvast uit naar 24 juni.

Naschrift: foto hierboven is een impressie van Thorsten Krisch. Over de definitieve looks van Alfa’s sedan is nog niets bekend.



89 reacties

Mijn eerste gedachte is het gebruik van het gibli platform en diens motoren van Maserati. Goedkoop en relatief makkelijk uit te voeren.
@zeevink: moet je alfa ff bellen
@reggie-boy_rood: En liefst bijvertellen hoe ze het gewicht naar beneden krijgen van de huidige 1800kg
@zeevink: Duh…. die mule loopt al 1+ jaar en is regelmatig gespot.
Als hij er zo uit komt te zien is de keuze makkelijk gemaakt.Dan wil je toch niet meer in zo’n 13 in een dozijn duitser rijden.
@Alfarobert: klopt! Ziet er schitterend uit, hopelijk ook met motorkap open. Ben je helemaal het mannetje op de vluchtstrook ;-)
@gtwillem: Haha precies. Liever een “13 in een dozijn duitser” die rijd dan een “hippe” Alfa die niet start met deze temperaturen.
@Donstil:
Wat lul je nou man, als ik 1 auto heb gehad die altijd startte, al was het bij min 20, dan was het een Italiaanse..
Dat kan ik tot mijn spijt niet zeggen over de Duitse die ik heb gehad..
@tupperware: Ooh ik wist niet dat jou enkele ervaring garant stond voor de hele line-up :P
@Donstil:
Was ik maar zo slim geweest om het bij die ene te houden..
Italianen heb ik er een stuk of 8 van gehad, alle technisch probleemloos, de corroserie was een ander verhaal..
@Donstil: kan ik maar beter niet vertellen dat ik 3-jaar lang een GT 1.9 JTD (antraziet, geel leer, OZ wielen) heb gehad die op beurtjes na eigenlijk nooit naar de garage hoefde…
@gtwillem: Nou ik zal je vertellen. Mijn vriendin heeft een tijdje een 147 gehad met dezelfde specs maar orginele wielen (Donker grijs, die mooie gele stoelen, 1.9 diesel) en daar was toch wel erg veel mee helaas. Zeker toen de auto over de 100.000 ging. Ze wil het er niet meer over hebben ;)
@Donstil: ditto voor jouw ervaring dus…
@Donstil: oh ik wist niet dat jou enkele ervaring garant stond voor de hele line-up :P
@berlinetta: Nou ik beweer nergens dat een Alfa goed is, het tegendeel is wel bewezen dacht ik zo, je hoort het wel wat vaker helaas :)
@Donstil: tja je hoort zoveel over vw en audi en bmw hoor ik oom zoveel! Gaat altijd maar over betrouwbaarheid blabla als je echt een liefhebber ben vind je het niet erg om je auto te verwennen met goed onderhoud. 8 jaar tijd(geen wegenwacht abbo) 2 alfas (gt jtd en nu 159 1.8) probleemloos op wat klein onderhoud na. Vrouw ook 2 alfas 147 en mito zelfde verhaal. Collega rijd een 166 v6 op lpg met 5 ton op de teller. Durf te leven mensen ipv altijd voorzekerheid
@Donstil: Zwetsnek.
@gtwillem: Duits en Frans dashboardje aaien op de vluchtstrook bedoel je.
@imba: geen ervaring mee, eigenlijk. De enige auto waar ik echt veel problemen mee heb gehad was een Peugeot (bijna alle types, dat dan weer wel ;-))
@Alfarobert: Wat vind je precies zo revolutionair aan het ontwerp van deze auto? Of vind je het alleen zo mooi omdat het een Alfa is? Die zogenaamd altijd een uniek en prachtig design hebben. Als ik kijk naar wat BMW en Audi hebben gepresenteerd met de toekomst van hun design, vind ik deze Alfa daar absoluut niet uitspringen.
@rokoedoekoe: Nee want de ontwerpen van Audi zij echt zo revolutionair!
@kapitein: LOL, dat zeg ik helemaal niet. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld de Audi Prologue of de BMW Future Luxury, onderscheid deze Alfa zich niet door het ”geweldige” en ”authentieke” design. En dat zogenaamd onderscheidende design is toch wel iets waar die italianen op hameren.
Ik zou zeggen die velgen een maatje of 2 kleiner en zo in productie nemen (ook al is t een verzinsel van iemand buiten alfa) met zo’n dikke V6
En dat is die op dat plaatje of is dat een of ander prototype dat ooit eens gereleased is? Want deze ziet er wel lekker strak uit, een beetje normale maat wielen en hij kan zo in productie.
@osmo: Helemaal onderaan het artikel staat het verlossende antwoord.
@berlinetta: Ben ik zo scheel of stond dat er eerst niet bij?
gewoon die impressie maken!
bloedmooi, niet te duur (hoop ik) en alfa is back!
Als ze deze auto echt goed in de markt zetten, kan het zomaar een succes worden. Maar dan moeten ze wel echt een M3-concurrent maken. Die kan dan namelijk de aandacht trekken en het image benadrukken. Vervolgens zie je dat de tamme dieselversies op de leasemarkt een stuk sneller gaan lopen (zo is mijn idee). Alfa Romeo heeft het nooit eerder zo aangepakt, dus waarom niet?
Ben benieuwd hoeveel mensen zeggen dat ie er niet of dik uitziet omdat ze de tekst niet lezen!
Als alfa heel dicht bij zijn concurrenten kan komen dan zouden ze best goed kunnen verkopen. Je ziet overal of bmw of audi of mercedes. Ik zou dan voor een alfa gaan lekker iets anders. Maar eerst even zien hoe hij eruit gaat zien.
via iPhone app
Ik hoop het zo enorm dat Alfa weer nieuw leven wordt ingeblazen en dat het direct de BMW rivaal van weleer wordt. Op Volvo na zijn bijna alle net-niet premium merken bijna verdwenen (o.a. Mercury, Saab, Rover, Lancia, Oldsmobile), dus hopelijk gaat Alfa daar niet achteraan.
@gtwillem: In de categorie net niet premium merken in Europa heb je ook nog Jaguar en Lexus. Persoonlijk reken ik Jaguar als het enige niet Zuid Duitse merk dat op het zelfde niveau meespeelt. Land Rover doet alleen tereinwagenachtigen en die schaal ik zelfs nog hoger in dan die Duitsers. En dan is er nog Lexus, maar die hanteren zo’n extreem en gruwelijk lelijk design, in combinatie met de beperkte focus op hybriden zal kan dat niet lang meer duren.
@mashell:
Je vergeet Audi, als Jaguar en Lexus al net niet zijn dan zijn die te dure Skoda’s dat zeker niet..
@mashell: lexus IS is ook een prachtige wagen. En “premium”.
@mashell: Lexus en Jaguar zijn in mijn ogen premium. Jaguar is in mijn ogen nog een tijdje exclusiever en Lexus volgt weliswaar zijn eigen weg, maar het is zeker een kwaliteitsproduct met meerwaarde.
Fout uitgangspunt.
Ga uit van je eigen kracht.
Deed BMW in de zestiger jaren namelijk ook, toen Alfa heer en meester was in het Europese toerwagen circus.
Ga nooit lopen brallen dat je een zus en zo concurrent bent.
Laten anderen dat maar van je zeggen.
Zorg dat je een alternatief kunt bieden voor de klant iets met personality ipv kretologie.

Maar wie ben ik ……

Een Alfa rijder.
In hart en ziel.
Omdat ik ze mooi vind, vooral van binnen en RWD of FWD, zal me worst zijn.
Ik ben namelijk geen racert of coureur, ik rijd weleens in een file en er zit regelmatig iemand voor me terwijl ik harder wil. En soms is dat net andersom.
@desjonnies: Ben het helemaal met je eens.
@desjonnies: zo zie ik het ook. Zou het er dan nu echt van komen?
@desjonnies: En zo is het maar net!
@desjonnies: mooi gezegd, helemaal mee eens!
@desjonnies: Tot nu toe, en sinds kort, hebben ze dat ook gedaan met de 4C. Eigen waarden, netjes toegepast. En bakken van kritiek daarop natuurlijk.

Dus de daden zijn : er wordt plots weer uitgegaan van eigen kracht.
Al de rest zijn tot dusver tekeningen, in dit geval van een of andere Duitstalige.
Hier word ik hebberig van heerlijk

Deed me meteen denken aan het vorige model quatroporte
Ziet er goed uit.
Net als de meeste alfa s
Op zich is alles “in huis” om een geweldige auto aan te bieden in het segment. Zuinige en heel sterke motoren. Van 1,4 turbo benzine tot een 500 pk twin turbo v6 en 1,6 jtdm (met meer power) of 2,0 tot en met de 275pk v6 diesel van Maserati. Een rwd platform, nieuw en gedeeld met Chrysler (later) voor betere economies of scale moderne transmissies, Q4 systemen en Alfa design… En een zeer grote stok achter de rug van Marchionne zodat ze dit niet zullen verprutsen….
#goede hoop.
@w0o0dy:

Ze gaan het wel verprutsen, dat weet je nu spijtig genoeg al.

De wagen gaat binnenin te klein zijn, tenzij je achter het stuur zit of kleiner bent dan 1m55 zal je niet in de wagen passen, tenzij in stukjes gesneden in de koffer. Verder gaat er op miserieuze wijze een hele hoop kilo’s in de wagen zitten die er niet zouden moeten zitten. En dan uiteindelijk gaan ze erin slagen van ergens een combinatie te maken van vrachtwagen en F1 technologie. De reclame gaan dan over de F1 technologie gaan maar het is de vrachtwagenstuff die de wagen verneukt.
@Hupke: jaja, ben benieuwd waar je die info vandaan haalt… Ze zijn 2 of zelfs 3 keer opnieuw begonnen omdat de auto conceptioneel en qua uiterlijk niet voldeed aan de eisen.. Ik denk dat het de verrassing van 2015 wordt zelfs na alle media aandacht en het lange wachten.
@w0o0dy:
Uit z’n onmetelijke Belgische duim..
@w0o0dy:

Ik hoop er niet op. Alfa slaagt er altijd wel in van een sedan (of nuja lees voertuig dat ook praktisch moet zijn) te verpesten.
@Hupke: toch knap dat ze het al bijna 105 jaar aan het verpesten zijn;) laat alfa lekker een middenmoter blijven kwa sales dan voorop lopen als eenheidsworst
@Hupke: de vrachtwagen alliteratie waaraan jij refereert, en vermoedelijk bedoel je de 159/brera chassis die zwaar zou zijn, heeft zijn grondslag in veiligheid c.q. kreukelzones vanwege bouwgelijkheid met Saab, de andere ex-GM dochter.
Je mocht hem wat zwaar vinden maar bovengemiddeld veilig en stijf EN daarom zeer goed in uitwijk-manoeuvres is hij wel. Zelfs beter dan al het Duitse..
@nord:

Ik doelde er eerder op dat ze zelfs tot ver in de jaren 90 geen onafhankelijke achterophanging hebben ontwikkeld. Wel een transaxle gearbox steken met de remschijven aan de gearbox maar dan doodleuk een afhankele achterophanging.

Sprezzatura noemt men dat in italie, zo bewust zaken verneuken.

Dat die 164 te zwaar is begrijp ik dat is saab’s fout. Maar de 155, 156, 159 is toch helemaal zuiver een alfa, en dat er geen ruimte in is ondanks de buiten omvang is ook puur alfa.
Wel jammer dat zo’n impressie dan op 24 inch wielen wordt getekend…
@w0o0dy: Ik wordt ook een beetje moe van al dat geteken,gerender en geshop in geval van de nieuwe 159/Guilia/Alfetta of hoe die dan ook gaat heten.Wel knap,en misschien heb ik wat gemist(zou zo maar kunnen) ik heb nog geen duidelijke spionagefoto voorbij zien komen.
Wauw
Je moet een totaal pakket bieden aan motoren van een zuinige 4 cilinder tot een dikke v6 of v8 zodat hij ook kan concureren met de zakelijke markt

Dan ga je verkopen scoren niet door 1 model te leveren
De ghibli is een mooi voorbeeld van hoe het wel moet redelijk betaalbaar en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt
@dirkiii:
Iets zegt mij dat ze dat bij Alfa ook wel doorhebben, aan muesli motoren hebben ze daar zeker geen gebrek..
Nondeju, dat ziet er weer prachtig uit. Ze kunnen toch wel een prachtwagen tekenen, hoor.
Ik rijd al jaren met een bedrijfswagen, zeer merkgebonden, dus een Alfa bezitten zit er niet direct in. Vind ik wel spijtig eigenlijk.
@qashqow: Deze render is niet van Alfa zelf, maar de interpretatie van een of andere (weliswaar getalenteerde) enthousiasteling (zie het naschrift onder het artikel). Het is nog maar de vraag of het werkelijke ontwerp in de buurt komt.
@weem:
Alfa kennende wordt het eindresultaat nog mooier..
Hoe hij eruit komt te zien is in iedergeval niet 5 generaties eerder al duidelijk..
@tupperware: Probeer je me iets te ontlokken? Je reacties zijn net zo voorspelbaar als dat merk waar je altijd zo graag tegenaan schopt. Laten we het voortaan gezellig houden naar elkaar, ook al zijn we het zelden eens, ik word er zo langzaamaan wel een beetje moe van.
Voor mij is Alfa al lang geen automerk meer, voor mij horen ze tegenwoordig in het rijtje: Hans Christian Andersen, Gebroeders Grimm, Alfa Romeo. Noem mij Thomas, maar hier geldt echt: eerst zien dan geloven.
@mashell:
Hoi Thomas..
Ziet er naar uit dat Alfa echt hun ambitie waar gaat maken! Hoe was het ook alweer? 6-7 nieuwe modellen de komende paar jaar?

Als dit hun design-richting is, en ze een beetje betrouwbare auto’s gaan bouwen wordt alfa weer begeerbaar !
Ik hoop dat Alfa eindelijk zijn beloftes eens waarmaakt, mooi merk maar in de praktijk pakt het helaas nogal eens teleurstellend uit voor dit legendarische merk.
Alfa kan zich beter richten op een insignis concurrent.
Je kunt jezelf niet zomaar premium genoeg vinden om te wedijveren met een BMW M3.
Even met beide voetjes op de grond blijven jongens. Eerst volumes maken en dan eens verder kijken.
Ik maar denken dat Maserati de tegenhanger is van de snelle Duitsers.

Alfa Romeo moet niet in de vaarwater van Maserati komen.
@599gto:
Think again, Maserati heeft meer geschiedenis dan de meeste Duitse merken.
Alleen Mercedes kan in die schaduw staan..
Het zijn juist de Duitsers die het van Maserati hebben geleerd hoe je een premium sportsedan maakt.
@tupperware:

Het probleem met maserati is dat het bij die geschiedenis gaat met glorie in een tijd die niemand zich nog kan herinneren. Zo’n beetje als de Italianen en de Grieken zelf.

Dat het uit de schaduw van mercedes weg blijft, ze mogen al blij zijn dat dezelfde zon tegenwoordig nog voor hen wil opgaan.
@599gto: Welke Maserati zou je als tegenpool zien van een M5?
Eigenlijk is het ook gewoon een wonder dat een concern als Fiat niet gewoon altijd een 3 en 5 concurrent op de markt heeft. Ook totaal niet boeiend of ze m dan Fiat, Lancia of Alfa noemen, maar handig is natuurlijk als ze er iig 2 van hebben.
Verder was die 159 toch best prima? Ken een paar mensen die er 1 hadden en die klaagden nooit (kleine groep, ok).
Met de Ghibli hebben ze nu ook een 5 concurrent; aan het luxe uiteinde. Ook daar kan je prima een 2.0 tdi inknallen (1.9, 2.4, whatever ze daar hebben) en er een Alfa koets omheen doen.
En ben t ook niet perse helemaal eens met dat een extreem-zuinige versie nodig is. Zolang ie zich kan meten met de instap a4., 3 en C qua uitstoot, moet t genoeg zijn: in het meerendeel van Europa is dat nog niet in de CO2-super-boete-hoeveelheden. Voor NL zal t natuurlijk leuk zijn als ze ook een ultra-zuinige hebben.
@gregorius: volgens Ome Sergio zelf was de 159 een mislukking. Ik vind het design mooi, maar hij is veel te zwaar en de omgekatte GM blokken kunnen mij ook niet bekoren.
Heerlijk !!
Hoop dat Alfa nu eens goed de zaken gaat aanpakken.
Al is het om de azijnzeikers hier een hak te zetten ;)
Gaan ze Alfa’s verkopen in een FIAT showroom? Is er überhaupt nog een dealernetwerk van Alfa waarbij je het gevoel hebt dat je inderdaad in een hoger segment shopt dan een Fiat Panda?

Als dat niet zo is dan ben ik bang dat dit ook niet veel zal betekenen.

Het is maar één voorbeeld van de legio problemen die Alfa heeft willen ze weer een beetje serieus genomen worden.

Ik gun het ze van harte hoor, maar buiten de Alfa fanatici om kan een ieder met een gezond verstand zien dat dit verhaaltje van Alfa holle retoriek is op dit moment.
@Rick-dos: Wij verkopen Alfa Romeo, Abarth én FIAT in drie verschillende (en niet alleen wbt locatie)showroom’s.Al stop je ze in één gebouw, maakt dat nog geen flikker uit.Mits duidelijk gescheiden.Gebeurt bij buurman VAG hier ook,daar is dat ook geen probleem.
Hopelijk waart er bij Alfa net zo’n sense of urgency rond als ten tijde van de 156, dat was ook zo’n make-or-break model voor Alfa. Hopelijk lukt het ze: de ingredienten zijn er iig wel. Nu nog wat lekkers koken…
Wat betreft de concurrentie: de 3serie rijdt niet meer zo scherp als vroeger, C-klasse oogt vanuit sommige hoeken nogal ongelukkig, de A4 is een saaie droeftoeter en de Jag valt ook een beetje tegen (XF is veel scherper gelijnd). Kansen zijn er, nu niet verprutsen.
Nou, laat Alfa dan nu deze zomer is weer aan de rest van de wereld zien dat een stijlvolle Italiaan ook betaalbaar kan zijn. Hoop alleen niet dat het de ‘Giulia’ wordt, ben een beetje klaar met die verwijfde namen op Italianen. Gewoon de 169 oid.
Hoe mooi ik hem ook vind… Eerst maar eens zien wat er allemaal van komt. Het geeft me een beetje dat Centerparksgevoel nl. Op de folder eten de gezinnetjes buiten op hun picknickbank in de stralende zon, en als ik er ben is het altijd kutweer. Oftewel verwacht niet teveel dan valt het ook niet tegen…
@850t5r: hahah mooie JC woorden :)
Zou wat zijn als ze bij AR doorgaan met hun 4c Carbon monocoque innovatie maar dan voor een sedanversie..
Overigens, sommige ab napapagaaiers hier kletsen alsof hun zuurpruim aanmerkingen met Duitse nasmaak een plicht is waaran AR zich moet voldoen.
Get a life, toetsenbordlikkers, de Italianen doen het op hun eigen manier en dat is maar goed ook. Want eigenheid is waar het om draait.

Tot nu toe is het 2-0 voor Marchionne in het premiums segment met ghibli/quattroporte als doelpuntenmakers, ik verwacht er veel van.
Ik ben over pakweg drie jaar afgestudeerd en hoop dan een baan te hebben waarbij ik een leasewagen mag uitzoeken. Ik hoop dat dit soort geruchten waar zijn en dat Ome Sergio zich aan zijn belofte houdt, want het zou mooi zijn als ik tegen die tijd een leuke Alfa kan uitzoeken in plaats van zo’n dertien-in-een-dozijn Passat of A4.
Heel leuk om te horen, een nieuwe sedan. Concept 105?

Alleen is het te hopen dat de productieversie dan niet nog een jaar op zich laat wachten…
Maken zoals hij er nu uitziet, maar een m3 concurrent?
@mrrallycross: geruchten over 520pk…
Grappige mensen die zeggen dat Alfa’s onbetrouwbaar zijn rijden of een grijze Duitser of een Gazelle. Dat zijn helaas van die mensen die alles wat zij niet hebben “haten”. Maar ja.
Ik snap sommigen niet juich het toe dat het aantal auto’s in dit segment toeneemt, ook ik houd van Mercedes en BMW, maar ook van Lexus, Jaguar, Infiniti en Alfa Romeo.

-Lexus heeft zich voldoende bewezen en laten keer op keer zien dat het een topper is. Infiniti is goed bezig, Jaguar doet het beter dan ooit, Mercedes en BMW zijn altijd grote marktspelers geweest.

Dit project heeft Alfa harder dan ooit nodig, een nieuwe frisse wind. Het belangrijkste is dat Alfa liefhebbers weet te overtuigen om ook daadwerkelijk een Alfa te kopen. De 147, 156 en 159 Sportwagon vond ik altijd mooie auto’s.
We achten af!
Ze is weer net te laat, mijn Volkswagen staat voor de zoveelste keer bij de dealer, laatst nog opgerekte distributie ketting, nu weer een kapotte dsg bak…straks gewoon weer een betrouwbare Italiaan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).