Dit Volkswagen-busje gaat belachelijk veel geld opleveren

Auteur: , 25 Reacties

Want hippiebusjes in concoursstaat zijn begeerlijk.

De 217.800 dollar waarop dit hippiebusje uit 1963 in 2011 werd afgehamerd zal ‘ie niet halen, maar de verwachting is dat de prijs voor dit rechtsgestuurde exemplaar alsnog tussen de £70.000 (€92.000) en £75.000 (€98.000) komt te liggen.

De reden voor dit hoge bedrag: het is de eerste Volkswagen Type 2 (T1) die wiel aan wal zette in het Verenigd Koninkrijk. Hij werd in november 1955 geïmporteerd door John Colborne-Barber, ’s lands eerste VW-dealer. Omdat deze Samba-uitvoering nooit officieel werd geleverd bij onze westerburen is het daar al helemaal een zeldzaamheid. En om de prijs verder op te drijven hem nog zeldzamer te maken: dit is ook nog eens de enige overgebleven Samba daar met het stuur aan de rechter kant.

In de afgelopen anderhalf jaar is de bus volledig gerestaureerd, waarbij ook het originele Devon-interieur werd gered. Hij heeft een originele Osokool koelkast en een fornuis van Dudley. Een certificaat van echtheid, uitgegeven door het Stiftung AutoMuseum Volkswagen, ontbreekt evenmin.

Dit splitscreenbusje op de kop tikken kan op de Race Retro Sale van Silverstone Auctions, die op 21 februari begint. Een bijpassen Porsche-blok vind je op eBay.



25 reacties

Ik ga er niet raar van opkijken als de prijs in de 6 cijfers eindigt..
Wat een snoepje..
Ik kan wel zeggen ‘het blijft een bussie’, maar dit is natuurlijk een icoon. Ik begrijp de prijsstelling wel, verbaast me ook niets.
Ga je mond spoelen Ricardo, met je Porsche-blok…
Aah! Een 21-Windows versie. Die leveren traditiegetrouw het meeste op, en zijn ook het leukste. Met al die kleine raampjes bovenin.
@kasplant: Hoeveel mensen zijn gaan tellen?
@isn1981: Kasplant in ieder geval niet! Dit is namelijk een 23-raams versie.
Blijven toch altijd leuke busjes om te zien. Waarom gaat VW nu niet ein-de-lijk die Microbus bouwen op basis van de Transporter (ligt het aan mij of is dat gewoon al sinds 1992 dezelfde ontwerp??). Gewoon exact dezelfde techniek en een 2.500 euro premium voor het ontwerp.
+1 voor de prachtige originele staat, verder heb ik helemaal niets met deze busjes.
Blijft niet mijn ding, kevers en aanverwante uitvoeringen. Ook deze zeepkist niet. Maar ach, er zijn liefhebbers genoeg en smaak is persoonlijk dus waarom niet? Wel puike staat.
Als ik het geld had :) had ik hem gekocht
ultra fantastisch mooie dingen!!!

(maar ik zou me te pletter ergeren als ik hiermee moet rijden omdat het geen wegligging heeft en al helemaal niet vooruit te branden is, doe mij maar recentere dingen)
Hoop wel dat ik er gordijntjes bij krijg want zo kunnen we niet naar de camping met miss Monaco…
Ontzettend mooie en leuke busjes maar mijn ontzettende afkeer van zowel hippies als hipsters zorgt ervoor dat ik er toch een slecht gevoel bij heb. Normaal gesproken heb ik schijt aan wat anderen denken en vinden maar met bovenstaand wil ik beslist niet geassocieerd worden.

Gelukkig kom ik nog een paar stuivers te kort om dit ding te kopen dus hoef ik me daar ook niet druk om te maken. Ik hoop dat deze naar een liefhebber gaat die hem af en toe nog eens uit laat ipv in een museum zet.
@lekbak: speciaal voor jou
http://www.loesje.nl/wp-content/uploads/2014/01/1304-3.jpg
@w0o0dy: plusje voor jou, loesje is altijd goed.
Mooi ding.
Leuk voor mensen die van origineel en zeldzaamheid houden.
Niet mijn ding echter.
Als er nou plenty van die soort bussies in omloop waren en er vervolgens een bedrijf is zou zijn dat er een moderner blok in mikt (150pk = zat), moderne doch normale ophanging, moderne average stuurbekrachtiging en een airco; dat zou dit een ideaal bussie zijn voor op de zomer bestemming.
Maar goed; hier zullen mensen vast anders over denken.
Had ik zelf maar 2 rechter monteurshanden + locatie + tijd.
BTW: gister was er een leuk programma op de BBC (voor de mensen met playback of iPlayer). ’t Heet: Super Cars v Used Cars: The Trade Off. Gozer die Ferrari’s en ander duur spul verkoopt in west London die switcht met een gozer die auto’s voor 1-5 duizend pond verkoopt in Wales.
Leuk gedeelte is het kijken naar wat voor moois die dure toko in z’n garage had (en hoe slecht die verkoopseikel de details over die modellen kon leren) (incl Pagani, F40/F50, Enzo, 250’s en er stond zelfs al een Laf daar).
Aanrader iig.
@gregorius: klinkt goed
@gregorius: Thanks! Ga ik vanavond zeker opzoeken.
Wel een prachtig busje dit!
Wat waren ze vroeger toch flink die VW jongens..
De buurman van m’n ouder heeft samen met z’n vrouw dertig jaar lang een oranje T2 camper als enige auto gereden.Toen z’n vrouw tien jaar geleden overleed,ruilde hij ‘m in op een…Canta.Met wat bijbetalen,dat wel.Die auto is die ouwe gewoon afgepakt en heeft er een flinke slag mee geslagen.
Ja wat een gek ervoor geeft is het motto
@mrrallycross: vind ik ook. Natuurlijk is het altijd leuk zo’n T1. Maar 90 rooitjes voor een exemplaar? Ammenooitniet.

Maar ja… Ik ben ook helemaal niet de doelgroep en daar ben ik wel blij om. Ik zie mezelf echt niet een VW T1-3 kopen.
De enige overgebleven Samba in het Verenigd Koninkrijk met het stuur aan de rechter kant? Rikki James van de Split Screen Van Club rijdt al jaren met een rechtsgestuurde 1954 Samba met 2.6 liter Type4 motor. http://vimeo.com/56875254#t=0s Block in deze VW is net zo min origineel trouwens.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).