• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe auto met 462 pk voor Máxima en Beatrix

Auteur: RubenPriest, gepost 1 maart 2022 om 07:34 – 35 Reacties

Nieuwe auto met 462 pk voor Máxima en Beatrix

Zowel koningin Máxima als prinses Beatrix hebben gewinkeld voor een nieuwe auto. Maar wat is het geworden?

Als je jaren plezier hebt gehad van een automerk bestaat de kans dat je volgende auto ook weer van dit merk gaat zijn. Voor sommigen is dit bijna een soort traditie, waarbij je zie dat de kinderen het automerk rijden wat de ouders ook altijd hebben gereden.

De laatste jaren maakt het Koninklijk Huis gebruik van auto’s van het merk Audi. Daar zijn ze blijkbaar tevreden over, want er zijn een aantal nieuwe exemplaren aangeschaft. De Oranjes zijn niet altijd Audi fanboy geweest. In het verleden reden ze onder meer Ford en later Volvo. Maar de Audi’s zijn nu helemaal de bom, blijkbaar.

Want zowel koningin Máxima als prinses Beatrix hebben een nieuwe auto. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst bekendgemaakt. Het was niet zo dat de oudere Audi’s niet meer goed waren. Maar, zo omschrijft de RVD, Máxima en Beatrix wilden een meer milieuvriendelijke auto gaan rijden. Een volledig elektrische Audi A8 bestaat er nog niet. En dus is er gekozen voor een plug-in hybride.

Het gaat hier om een verlengde Audi A8 60 TFSI e quattro. Deze plug-in hybride combineert een zescilinder benzinemotor met een elektrische aandrijflijn. Het systeemvermogen ligt op 462 pk. De vanafprijs van deze Duitse limo in Nederland ligt op € 126.775. De elektrische actieradius van de PHEV komt neer op maximaal 46 kilometer volgens de WLTP-cyclus.

Nu zijn vrouw en moeder het goede voorbeeld geven, mag Koning Willem-Alexander wel wat leukers rijden nietwaar? Misschien is de 571 pk sterke Audi S8 2022 zoals uit onze recent rijtest iets voor hem. De video van onderdaan Wouter in deze auto is te zien hieronder.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: BMW E39 M5 (600 pk) van Adil
    Mijn Auto: BMW E39 M5 (600 pk) van Adil
  • Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
    Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Gespot - De toekomstige favoriete auto van Nederlanders

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

A8, a8l, Audi, beatrix, Hybride, maxima, plug-in, Video

Vorig bericht: « Dit gaat de Fisker Ocean kosten in Europa
Volgend bericht: Nog voor de Bugatti Veyron brak de Volkswagen W12 Nardo al records »

Lees Interacties

Reacties

  1. kadett83 zegt

    1 maart 2022 om 07:54

    Het was milieuvriendelijker om hun oude A8 op te rijden ;)

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      1 maart 2022 om 09:39

      @kadett83 Helaas.. Het bekende fabeltje dat je de uitstoot gedurende de levensduur niet mee hoeft te tellen en enkel die van de productie telt gaat helaas niet op. En ik vermoed dat ze best wel wat kilometers maken, dus wordt het omslagpunt ook nog eens vrij snel bereikt. Bij vol batterij-elektrisch gemiddeld op 40.000 km, de meeste auto’s gaan dan nog láng niet naar de sloop.

      Voor een PHEV ligt het aan de manier waarop je m gebruikt, waar het omslag punt precies ligt. Nu is de vraag wel: gaan ze m ook laden voor de korte ritjes?

      De oude A8L zal hopelijk bij iemand terecht komen die hiermee een minder zuinige / vervuilendere A8L daarmee vervangt. Win-win dus. En zo wordt het wagenpark steeds schoner en minder vervuilend (wat voor dagelijks vervoer wel relevant is).

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        1 maart 2022 om 11:33

        @steephh: precies, en die oude vuile word weer naar het buitenland gebracht om daar door te gaan met zijn werk. Gelukkig houd de muur aan de grens die uitstoot voor ons weer tegen.

        Login om te reageren
        • steephh zegt

          1 maart 2022 om 11:38

          @kennone hahaha

          Nee. Die vervangt in het buitenland ook weer een auto die weer vuiler was qua uitstoot.

          Dat is wat vernieuwing van een wagenpark doet 😉

          Login om te reageren
          • rubend zegt

            1 maart 2022 om 20:19

            @steephh: natuurlijk niet. Die auto komt er daar bij. Deze vervangt geen oudere auto.

            Er worden “daar” geen auto’s gerecycled zoals wie dat hier kunnen.

            Wat er wel toe doet. Onze oude auto’s, bijv een Golf 4 zijn ook in veel Afrikaanse landen niet meer welkom. Dat helpt wel mee aan een schonere wereld. Aangezien de EU dan gedwongen word deze auto zelf te ontmantelen.

            En betreft die 40.000km voor EV. Hoe kom je daar bij? Waar baseer je dat op?

            Een bestaande auto onderhouden en repareren is altijd beter dan een ev bouwen. Totdat we wellicht een ander soort accu weten te serie-produceren. Als we rekenen van bron tot en met het graf. I.c.m. een juiste wijze van stroomopwekking dan geloof ik er niets van dat je bij 40.000km al een omslagpunt bereikt hebt.

            Ik denk en lees graag met je mee.

            Login om te reageren
            • Pascal zegt

              1 maart 2022 om 22:54

              “ Een bestaande auto onderhouden en repareren is altijd beter dan een ev bouwen.” Het zou je punt een stuk sterker maken als je even wat bronnen bij voegt als je zulke claims maakt. Er is immers voldoende onderzoek naar gedaan. Je hoeft ook niet te ‘geloven’ in een omslagpunt, maar kunt wellicht beter gewoon de feiten erbij pakken.

              Login om te reageren
              • rubend zegt

                2 maart 2022 om 07:05

                @Pascal: ik heb geen bron. Maar laten we zeggen, 10 onderdelen en een distributieriem, koppeling e.d. produceren + monteren geven minder belasting voor het milieu.

                Dan diezelfde auto met versleten koppeling naar de sloper te brengen. En vervolgens een nieuwe brandstof of ev-auto te laten bouwen.

                Dat is wat ik bedoel met de ecologisch voetprint.

            • steephh zegt

              1 maart 2022 om 22:59

              @rubend Thanks voor je kritische reactie!

              Ook in Afrika hebben auto’s niet het eeuwige leven. Uiteraard komen er globaal gezien steeds meer auto’s bij – daar heb je zeker een goed punt! – maar er worden ook oudere auto’s vervangen. De auto maakt namelijk inherent deel uit van een vervangingsmarkt. Dat kan je wat proberen te rekken (soms zelfs in extreme mate, zoals in Cuba) maar uiteindelijk zal een vervangende auto kosten effectiever zijn, zeker wanneer er geen tot weinig onderdelen meer voor te krijgen zijn.

              Het bouwen van een batterijelektrische auto is – voornamelijk door het accupakket – een stuk belastender qua uitstoot dan het bouwen van een typische brandstofauto. Zelf heb ik hier maar weinig diepgaande kennis van, daarom baseer ik mijn standpunt op dat van partijen die er veel meer verstand van hebben. Zo noemt de ANWB dit getal op basis van een onderzoek van TNO: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het

              Ook Auke Hoekstra, een van Nederlands vooraanstaande wetenschappers als het gaat om expertise op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit, komt op een range van 30k tot 50k uit:
              https://www.ad.nl/auto/bericht-over-vuile-elektrische-auto-klopt-in-de-verste-verte-niet~a03b9a02/
              Zijn berekeningen zijn gemaakt met de elektriciteitsmix van dat moment. Belangrijk is daarbij om te beseffen dat élk jaar de elektriciteitsmix groener wordt en dus ook het omslagpunt steeds lager wordt. Gezien onze elektriciteitsproductie tegen 2030 ongeveer voor 70 procent hernieuwbaar moet zijn, gaat het omslagpunt daarom de komende jaren snel verder omlaag. Belangrijk is daarbij ook dat de batterijfabrikant steeds verder zal (moeten) verduurzamen. Dat heeft ook impact. En initatieven als: https://www.change.inc/energie/lithium-uit-europa-voor-duurzame-batterijen-krijgt-vorm-dankzij-nederlandse-bedrijf-37579 maar ook steeds efficiënter wordende batterijen ( https://innovationorigins.com/nl/selected/leydenjar-technologies-haalt-22-miljoen-euro-op-voor-doorontwikkeling-duurzame-superbatterij/ ) gaan hier zeker bij helpen.

              Je noemt zelf ook nog cradle to the grave. Daar zijn nog niet erg veel cijfers over. Probleem daarbij is dat er nog maar weinig afgeschreven accupakketten zijn en vaak zijn ze dan ook nog in te zetten voor een tweede leven als stationair accupakket. Belangrijk om te benoemen is dat men ook met (hoogwaardige) recycling al een eind op weg is: https://www.businessinsider.nl/tesla-recycling-accupakketten-elektrische-auto/ wat ook niet gek is, gezien er veel dure metalen te halen zijn uit een accupakket. Ik kan mij niet voorstellen dat de recycling hiervan (in de toekomst!) veel schadelijker zou zijn dan de productie van een batterijpakket waarvoor metalen gedolven moeten moeten worden, het gehele transport hierom heen, etc etc.

              Daarnaast zijn twee zaken nog belangrijk om te benoemen.

              Het probleem met fossiele brandstofmotoren is tweeledig. Enerzijds de zeer lage efficiëntie van het omzetten van fossiele energie in beweging (je mag van geluk spreken als dat 30% is, de rest gaat verloren aan warmte). Hierdoor is het efficiënter fossiele energie om te zetten naar elektriciteit in een energiecentrale of zelfs een inefficiënte aggregaat ( https://e-drivers.com/ook-als-je-een-tesla-met-een-generator-oplaadt-is-hij-nog-zuiniger-dan-een-diesel/ ) dan deze direct te verbranden met alle bijbehorende uitstoot. Dat is ook de reden dat de electriciteitsmix niet (helemaal) groen hoeft te zijn om impact te maken.

              Daarnaast ook dat een fossiele brandstofauto gedurende de gehele levensduur altijd en alléén maar CO2 (en andere vieze gassen) zal blijven uitstoten om vooruit te komen. Dit wordt nóóit beter.

              Wellicht ook interessant om eens te bekijken, nu.nl heeft toevallig enkele dagen geleden nog een vraag van een lezer beantwoord over hoe duurzaam een accupakket is (en verwijst daarbij ook naar verschilllende wetenschappelijke onderzoeken): https://www.nu.nl/nu-klimaat/6185827/klimaatvraag-hoe-duurzaam-is-de-elektrische-autobatterij.html

              Login om te reageren
              • rubend zegt

                2 maart 2022 om 07:07

                @steephh: dank je wel voor je reactie, leuk.

                Ik weet niet wanneer ik tijd heb, maar ik ga de stukken lezen. Dat is ook waarom ik het vraag. Om nieuwe inzichten te vergaren, zodat ik mijn mening bij kan stellen!

  2. Dutchdriftking zegt

    1 maart 2022 om 08:21

    Ik denk dat ze met al dat lintjes knippen stiekem best wat kilometers maken, dus vervanging is zo gek nog niet. Je wilt tenslotte ook niet dat Maxima de ANWB moet bellen.

    Login om te reageren
  3. bernoulli zegt

    1 maart 2022 om 08:30

    Precies genoeg range om zonder uitstoot bij het vliegveld te komen om vervolgens met het regeringstoestel op vakantie te gaan naar Griekenland.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      1 maart 2022 om 11:45

      Om vervolgens ter plaatse de nieuwe speedboat van Willy aan te slingeren en er 100+ liter peut per uur doorheen te raggen

      Login om te reageren
      • steephh zegt

        1 maart 2022 om 13:22

        Niet om het goed te praten, maar de Audi wordt natuurlijk wel héél wat vaker aangeslingerd dan de speedboot. Logischer ook om daar voor een iets duurzamere oplossing te kiezen, dat heeft immers de grootste impact.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          1 maart 2022 om 15:43

          Ja, maar 1x vliegen is meer uitstoot dan die van alle auto’s van het koningshuis bij elkaar voor een jaar …

          Login om te reageren
          • steephh zegt

            1 maart 2022 om 17:54

            Ja zo kan je altijd wel blijven wijzen naar wat erger is, maar je moet toch ergens beginnen. Voor de auto zijn er veel businesscases te maken, voor de vliegtuigindustrie zal het nog wel even duren voordat ook daar baanbrekende veranderingen komen.

            Misschien een elektrisch vliegtuig over een tijdje voor de tripjes binnen de EU en enkel nog kerosine verbranden op internationale vluchten. En daarna is naar 100% syntetische kerosine op internationele vluchten weer een volgende stap.

            In stapjes komen we er wel een keer.

            Login om te reageren
        • Pascal zegt

          1 maart 2022 om 17:21

          Ik vind ‘t ook allemaal prima, maar een klein beetje voor de bühne is het wel.

          Login om te reageren
  4. lebeaunl zegt

    1 maart 2022 om 08:42

    Krijgt zo’n voormalige AA auto dan een nieuw NL kenteken?

    En de meesten van die familie zouden wat vaker met de fiets moeten gaan denk ik zo.

    Login om te reageren
    • enricoleerdam zegt

      1 maart 2022 om 10:47

      @lebeaunl: 😗😂

      Login om te reageren
    • lecomte zegt

      1 maart 2022 om 10:53

      @lebeaunl: Nee, over het algemeen wordt het kenteken er opgeschroefd welke destijds al bij de RDW was geregistreerd en bij de auto is geleverd, zoals dat bij elke nieuwe auto gaat.

      Login om te reageren
  5. mattr zegt

    1 maart 2022 om 09:01

    Jammer dat ze niet voor 100% elektrisch gekozen hebben, een EQS, EQV of Model X was een beter alternatief geweest.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 maart 2022 om 09:05

      Maar als ze na een lange dag lintjes knippen in Moddergat weer terug moeten en dan 20 minuten bij Fastned moeten snelladen is dat veiligheidstechnisch niet optimaal.

      Login om te reageren
      • steephh zegt

        1 maart 2022 om 17:55

        @mashell en toch vraag ik me dan af of zoiets geen optie is: https://topgear.nl/autonieuws/actieradius-tesla-1400-kilometer/ in een variant van een bepantserde Model X

        Login om te reageren
    • billymobiel zegt

      1 maart 2022 om 19:03

      Wim Lex reed al een Model X. https://www.autoblog.nl/spot/2017/05/tesla-model-x-koning-willem-alexander

      Login om te reageren
  6. cloverleaf zegt

    1 maart 2022 om 09:05

    Als ze zo milieuvriendelijk willen doen geef die rare inteelt familie maar een ov jaarkaart

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 maart 2022 om 09:07

      Inteelt? Ze halen de partners uit het buitenland, ze doen juist heel erg hun best voor kwaliteit van de genenpool.

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        1 maart 2022 om 13:38

        @mashell: dit is de eerste generatie prinsesjes die niet uit dezelfde genenpool komt inderdaad. Al weet je het natuurlijk nooit met Argentijnen, kunnen ook gewoon in de jaren veertig geëmigreerd zijn natuurlijk. Maar Bernhard en Claus waren ook gewoon verre familie.

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      1 maart 2022 om 09:24

      @cloverleaf: nee, want treinen rijden op steenkool als het aan onze gezaghebbers ligt.

      Login om te reageren
  7. fmgarcia zegt

    1 maart 2022 om 09:26

    WLTP is hetzelfde als de afstand van een militaire kolonne inschatten. Alleen dan andersom.

    Login om te reageren
  8. ericc zegt

    1 maart 2022 om 09:46

    @AB in het begin van de tekst dient te staan : “dat de kinderen…de OUDERS ook altijd”…

    Staat er nog een Ferrari naast de gouden koets????

    Login om te reageren
  9. bernoulli zegt

    1 maart 2022 om 10:13

    Krijgen Bea en Max trouwens een gewone A8 uit het rek, of zijn het gepantserde exemplaren? Dat zou ook kunnen verklaren waarom er geen EV’s zijn besteld. Ik heb nog geen gepantserde EV’s gezien.

    Login om te reageren
    • Joost zegt

      1 maart 2022 om 10:52

      Goeie! Ze zijn voor de troonopvolging ‘niet belangrijk’, dus ik vraag me af of het gepantserde exemplaren zijn.
      Krijgt Amalia dan een extra rijvaardigheidstraining als ze haar rijbewijs heeft? Haar auto zou dan wel gepantserd moeten zijn….

      Login om te reageren
    • steephh zegt

      2 maart 2022 om 00:12

      @bernoulli bestaan anders toch altijd een paar jaren:

      https://topgear.nl/autonieuws/tesla-model-s-is-het-snelste-gepantserde-voertuig-ter-wereld/

      Toegegeven: custom build, maar het kan dus prima!

      Login om te reageren
  10. dapeldoorn zegt

    1 maart 2022 om 10:49

    Zo moedigen ze het “tanken” nog even aan voor je overweegt een elektrische stap te maken, de huidige brandstofprijs brengt natuurlijk ook een hoop accijns extra mee waar deze personen heerlijk van uit eten kunnen omdat dit van hun karige bruto loon natuurlijk niet altijd even makkelijk gaat… ik zie deze auto ook een beetje als mijn nieuwe auto, ik heb er tenslotte ook aan meebetaald! Ze hadden wat mij betreft nog wel een extravagantere keuze mogen maken… ja @autoblog waar zie jij de personen nou in rijden? Ik zou gaan voor de nieuwe S klasse, een amg 63 model dan… al hoewel een G klasse 6×6 ook niet verkeerd zou staan om op de internationale tv uit te stappen…

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      1 maart 2022 om 19:16

      @dapeldoorn:
      Ik zou een Rolls-Royce Phantom wel een goede vinden, passend ook. Donkerblauw met het familiewapen op de achterportieren.

      Login om te reageren
  11. sabrerator zegt

    1 maart 2022 om 19:15

    Beatrix heeft waarschijnlijk geen gepantserde wagen, want die heeft ze nooit gehad. Toen ze nog koningin was, vond ze dat een gepantserde auto in Nederland niet nodig hoorde te zijn en daarom wilde ze geen auto met bepantsering. En ik neem aan dat dat nog zo is.

    Dit zijn denk ik wel de “dienstauto’s”, dus voor de officiële functiebezoeken. W-A en Max hebben privé meen ik een Tesla X op gewone platen, dus geen AA. Voor een beetje incognito boodschappen doen in Den Haag.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North