• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe auto’s stapelen zich op in Duitse haven

Auteur: Onno, gepost 9 november 2022 om 11:03 – 17 Reacties

Nieuwe auto’s stapelen zich op in Duitse haven

Nieuwe auto besteld? Grote kans dat die nu vaststaat in de Duitse Bremerhaven.

Een nieuwe auto. Blijft toch een leuk moment als je de sleutels in handen krijgt. De geur, de schone auto en de glimmende showroom. Het draagt allemaal bij aan het moment. Maar daar kan wat vertraging opspelen, omdat nieuwe auto’s niet bij de dealers komen.

Nieuwe auto’s in Duitse haven

De Bremerhaven is dé belangrijkste roll-on/roll-off-haven van Duitsland. Maar het is tevens een van de grootste autoknooppunten in de wereld. De Bremerhaven is de op drie na grootste containerhaven van Europa met meer dan 5 miljoen containers en 1,7 miljoen voertuigen per jaar.

De haven stoeit op dit moment met wat problemen, weet CNBC te melden. Er is namelijk -net zoals in bijna elke beroepsgroep- een enorm tekort aan chauffeurs om de auto’s (en containers) uit de haven te vervoeren. Met name is er veel vraag naar H&H-chauffeurs (hoge en zware lading) en roll-on/roll-off-chauffeurs om de voertuigen te verplaatsen. Dit zorgt ervoor dat er veel auto’s op dit moment blijven staan. Denk bijvoorbeeld aan BMW’s, Renaults en Volvo’s. Er is nu al een vertraging van maanden van bijvoorbeeld BMW’s.

Nog meer problemen

De tekorten wat betreft personeel is al erg, maar daar bovenop komt nog eens dat er ook te weinig schepen zijn. Volgens de gegevens van VesselsValue komt de wereldwijde vloot dertien schepen tekort. Dit komt onder andere doordat schepen gesloopt zijn tijdens de coronapandemie. Sterk staaltje niet vooruit denken dus. Nieuw gebouwde schepen worden pas in 2024 opgeleverd.

De problemen zullen dus niet heel snel verdwijnen en wellicht zal je langer moeten wachten op je nieuwe auto. Maar, de voorpret duurt dan ook langer om dit artikel dan toch positief af te sluiten.

Ook interessant!

  • Top 10: goedkoopste nieuwe auto’s van 2022
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Nieuwe Autoblog presentator!
  • Gespot - De nieuwe elektrische Wiesmann

Nieuwste artikelen

  • Vergeet de MC20, dit is de Maserati MCPura
  • Video: Wat is hier het verhaal achter?
  • Dit is de nieuwe Mazda CX-5, met 2,5 liter instapper
  • Mercedes geeft EV’s mínder range bij terugroepactie, wegens brandgevaar
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, boten, dealers, werk

Vorig bericht: « Video: boer heeft een slechte dag
Volgend bericht: Ja! Er is nu ook een BMW 850 restomod! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    9 november 2022 om 11:41

    Dat slopen van die oude schepen was vooral omdat het langdurig laten stil liggen (en onderhouden) van die schepen destijds meer fors kostte, dan dat er inkomsten tegenover stonden.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 november 2022 om 12:10

      Maar was het dan alsnog goedkoper dan nu weer nieuwe schepen kopen?

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        9 november 2022 om 16:03

        Het enige voordeel is dat de nieuwe schepen milieuvriendelijker zijn qua uitstoot. En dan vergeten we
        Voor het gemak de uitstoot van het slopen en nieuw bouwen

        Login om te reageren
  2. Richmond zegt

    9 november 2022 om 12:11

    Dan via trein en over de weg?

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      9 november 2022 om 12:30

      Er zijn te weinig roll on/roll off chauffeurs dus ook om die auto’s op de trein te laden. Daarnaast denk ik niet dat ze wel genoeg chauffeurs hebben die allemaal apart een auto gaan rijden als ze al geen chauffeurs hebben voor het transport

      Login om te reageren
    • Friez zegt

      9 november 2022 om 12:43

      Wordt nogal lastig als de eindklant in de VS zit bijvoorbeeld.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        9 november 2022 om 13:57

        Kunt de schepen gebruiken voor klanten overzee.
        En de trein voor klanten tussen Portugal en Korea.

        Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    9 november 2022 om 12:48

    Wat is er pret aan als je langer moet wachten? De plezier/lol/pret begint pas als het product in handen is….

    Login om te reageren
  4. Edge zegt

    9 november 2022 om 14:05

    Benieuwd hoe lang het gaat duren voordat importeurs en dealers een Harbor Experience gaan aanbieden. In plaats van een fabriekstour waarbij je aan het eind van de dag je auto meekrijgt, krijg je nu een sleutel, een setje handelaarsplaten en een handje elastiekjes mee en mag je hem zelf uit de haven ophalen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 november 2022 om 16:43

      Dat bood Tesla in 2019 al…

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    9 november 2022 om 14:17

    Kortom, zelfs m’n dieseltje zal nauwelijks afschrijven met dank aan dit soort situaties.

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      9 november 2022 om 16:27

      Haha, you wish

      Login om te reageren
  6. Design_Driven zegt

    9 november 2022 om 14:46

    Lekker ophalen bij de fabriek, als dat mogelijk is bij je merk. Veel leuker lijkt me dan bij de plaatselijke dealer en kennelijk dus ook sneller.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 november 2022 om 16:44

      Mag je een Born gebouwde BMW in München gaan ophalen…

      Login om te reageren
  7. ukbob zegt

    9 november 2022 om 16:36

    Nodig de nieuwe eigenaar uit in de haven..? Heeft Tesla jaren gedaan en als je het een beetje netjes aankleed vind de koper dat vast leuker dan maanden langer wachten.
    (Eigenaar moet dan wss wel ff lanfs de dealer voor verwijderen veer-blokken en software restricties… gaat geen snel ritje door duitsland worden dus!)

    Login om te reageren
  8. meetsysteem zegt

    9 november 2022 om 20:48

    ‘De Bremerhaven’ is een foutieve aanduiding. Bremerhaven is een stad en de autoschepen meren aan de kades van de Kaiser,- Ost,- of Nordhafen.
    In de kop boven het artikel moet dus staan: “…het Duitse Bremerhaven”.

    Login om te reageren
  9. marinepower zegt

    10 november 2022 om 17:44

    Ze kunnen niet genoeg auto’s bouwen door gebrek aan chips e.d., en dan nog kunnen ze de af- en aanvoer van die gereduceerde productie aantallen niet aan. Maar goed dat er een chips tekort is dan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North