• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ja! Er is nu ook een BMW 850 restomod!

Auteur: willeme, gepost 9 november 2022 om 12:02 – 7 Reacties

BMW 850 restomod

De BMW 850 Restomod heeft net als de moderne M850 een V8, maar dan eentje die toeren wil maken.

Gisteren passeerde deze epische E30 M3 restomod de revue. Dat was een M3 die was omgebouwd met een 5.0 V10 die tot 635 pk was opgevoerd. Dat klinkt als muziek in de uren. Letterlijk. De mensen achter dat project zijn van Renner Projekts (ja, met een ‘k’ in plaats van een ‘c’) uit Miami.

Vandaag hebben we deze BMW 850 restomod voor je. Ook hier hebben ze de auto helemaal opnieuw opgebouwd. Dat gaat misschien wel verder dan fabrieksnieuw, want de auto wordt helemaal gestript en vervolgens opgebouwd met nieuwe (en betere) onderdelen. Denk aan de Eibach-veren en Bilstein-dempers. Maar ook een nieuwe motor en nieuw interieur.

BMW 850 restomod

BMW 850 restomod

Het resultaat is de ‘Project 8’. Het leuke is dat ze de auto er juist zo klassiek mogelijk uit willen laten zien. Meestal is het juist het tegenovergestelde, dat men de auto in kwestie zo modern mogelijk wil laten overkomen.

In dit geval is er gebruik gemaakt van een 850i uit 1991, maar in principe kun je elke BMW 8 Serie van de E31 gebruiken, ook de 840i of 850CSI. Alhoewel die laatste wel een beetje zonde zou zijn.

BMW 850 restomod
BMW 850 restomod
BMW 850 restomod

Deze BMW 850 restomod had dus de V12 onder de kap. Die motor loopt extreem mooi, maar is net als een Jaguar V12 uit de jaren ’80 erg goed in het omzetten van benzine naar, eh, ja, alleen hitte. Want veel vermogen levert de BMW 850i niet met 299 pk. De V12 van Mercedes (weliswaar wat groter) had meer dan 400 pk in die tijd.

M3 motor

Het maakt allemaal niet uit, want er ligt nu een andere motor in, namelijk de S65B40-V8 uit de BMW M3 van de E90-generatie. In dit geval is de motor nog verregaand standaard, maar je kan op verzoek laten kietelen. Met de S65-motor wordt de Project 8 wel een ander type auto met een lichtere en hoogtoerige motor in het vooronder.

Mocht je een zwaarder en koppelrijker blok wensen: de 4.9 V8 uit de BMW Z8 is ook mogelijk. Ook de 5.0 V10 uit de BMW M6 is en optie. Of je pikt ze uit respectievelijk de E39 en E60 M5.

BMW 850 restomod
BMW 850 restomod

Deze BMW 850 restomod is gespoten in bronzen bruintint die verrassend goed past bij de oranje clignoteurs en het geheel beige interieur. De velgen zijn zeer fraai HRE-exemplaren, model Vintage 501 met gouden hart. Uiteraard kun je een andere velg- en kleurencombinatie selecteren.

Wat het allemaal gaat kosten is niet bekend, maar de ombouw van M3 van gisteren kostte zo’n 350.000 exclusief de M3. We schatten zo in dat het voor deze 8 Serie minimaal het zelfde is. Gelukkig is een 8 Serie iets eenvoudiger te verkrijgen dan een M3.

Videocredits: Wheels Boutique

Meer lezen? Dit zijn 11 bijzondere BMW 8 Series op een rij!

Ook interessant!

  • BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling
    BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling
  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
  • E30 M3 restomod
    E30 M3 restomod heeft atmosferische V10
  • Eindelijk: BMW M3 Touring is daar

Nieuwste artikelen

  • Video: Maserati geeft een hard kusje
  • Van alle streamingsdiensten is Viaplay de eerste die mensen opzeggen
  • Officieel: dit is de nieuwe Renault… eh… Nissan Micra
  • Britse koning koopt Chinese auto (en dat is logisch)
FacebookTweetPinLinkedIn

850, bilstein, BMW, bruin, Coupe, eibach, hre, renner-projekts, restomod, tuning, V12, V8, velgen, verlaagd, Video, youngtimer

Vorig bericht: « Nieuwe auto’s stapelen zich op in Duitse haven
Volgend bericht: Aston Martin met 225 pk is bijzonder gaaf »

Lees Interacties

Reacties

  1. rwdftw zegt

    9 november 2022 om 12:29

    Als je een paar 100.000 over hebt voor je restomod dan heb je ook nog wel wat over voor de dinosap verslaafde V12 voorin toch? Ik weet niet of ik er blij van zou worden met een S serie blok voorin. Minder dorstig maar aangezien de S65B40 afstamt van de S65B50 heb je wel dezelfde dure problemen.

    Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      9 november 2022 om 13:17

      Denk dat je de S85B50 V10 bedoelt? Kosten voor S65B40 vallen reuze mee in de praktijk. €1.400 voor nieuwe lagerschalen met alles erop en eraan, iedere 100.000km, en ook om de ton de throttle actuators. Voor een M model vind ik het reuze meevallen.

      Login om te reageren
  2. DennisS65B40 zegt

    9 november 2022 om 13:12

    Zit S62 in en geen S65, filmpje niet gekeken 😅

    Login om te reageren
  3. Jagris zegt

    9 november 2022 om 13:14

    Heel eerlijk? Ik vind hem zo niet eens mooi (het origineel is al prachtig) en zou ook deze engine swap niet willen. De v12 past echt bij de oude bmw 850 en kost daarnaast ook veel minder in aankoop.

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    9 november 2022 om 13:41

    Die kleurencombi is echt top. En dan die driedelige BBS’jes met goudkleurig hart eronder… heerlijk fout. En: wat smoelen die oranje knipperlichten er mooi bij, hè. Het was jarenlang de mode onder BMW-rijders dat je de oranje exemplaren van je E39 of E46 uitwisselde voor wit, ‘want moderner’, maar los van het feit dat je serieus het risico liep dat ze daarna gejat werden, is dit toch eigenlijk veel mooier.

    Login om te reageren
  5. rollingstoned zegt

    9 november 2022 om 14:10

    Doe mij het origineel maar, ben niet zo gecharmeerd van deze foute 80’s pooierbak styling.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    9 november 2022 om 14:15

    Niet helemaal mijn uitvoering, maar een e31 is altijd gaaf. Ik opteer voor een Alpina B12 met dik 400pk. Als dit dan een restomod wordt met een 840i als basis kan er natuurlijk prima een 760i V12 Biturbo in.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North