Nieuwe batterij laat je verder rijden in de BMW i3 (120 Ah)

Auteur: , 47 Reacties

BMW heeft de i3 en de i3s eidnelijk van een technische update voorzien. Oh, tevens is er nu een sportpakketje!

Iets meer dan een jaar geleden introduceerde BMW de nieuwe i3 en de i3s met onder meer een sterker accupakket. Het merk komt nu wederom met een update voor het kleinste BMW-i product. Niet zozeer een facelift zoals vorig jaar, maar een technische update met betrekking tot de batterij.

De modellen gaan schuil onder de naam BMW i3 (120 Ah) en i3s (120 Ah). Nieuw is de aanwezigheid van een 42.2 kWh accupakket met een capaciteit van 120 Ah. In het dagelijkse verkeer is de actieradius met zo’n 30 procent toegenomen. Dat was hard nodig. Ter vergelijking: met de introductie van de BMW i3 in 2013 was er sprake van 60 Ah en 22.6 kWh. De facelift van vorig jaar bracht deze waarden naar 94 Ah en 33 kWh.

De actieradius van de i3 (120 Ah) komt uit op 285 tot 310 kilometer aan de hand van de WLTP-meting. Bij het vorige model was dat 235 – 255 kilometer. Bij de i3s (120 Ah) is er sprake van een actieradius van 270 tot 285 kilometer. Voorheen was dat 235 – 245 kilometer.

Nieuw met deze update is de optie om een sportpakket te bestellen op de BMW i3. Wie deze optie aanvinkt, krijgt een i3 met een harder onderstel, straffere dempers, ophanging en vering. Daarnaast wordt een i3 met sportpakket 10 mm verlaagd. Tevens komt de optie met 20-inch wielen.



47 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
42kWh gaat de goede kant op! Ik ben van mening dat de EV past echt goed bruikbaar is als deze netto ruim 50kWh bruikbaar heeft. Zeg ergens 55 a 60kWh, dan heb je probleemloos een bereik van 300km in een kleinere auto.

Nogmaals, ik spreek hier over netto/bruikbare kWh’s, want daar zijn fabrikanten soms vaag over.
@widodh: Hyundai Kona Electric met 63Kwh…
@widodh: Hoe kan jij voor een ander bepalen of 42 kWh niet bruikbaar is? Iedereen gebruikt zijn auto weer op een andere manier. Ik heb nu een 2014 i3 met range extender en heb die ingeruild op deze i3. Voor mij zeer goed bruikbaar, en voor vele anderen ook.
@marcel_butter: Heb je gelijk in, ik kan dat niet voor iedereen bepalen. Mijn ervaring na 250.000km elektrisch rijden (Model S) is dat als jet niet in de randstad woont en veel lange ritten moet maken je toch écht dat bereik wil hebben.

Daarom is mijn stelling geworden, en daar ben ik aardig zeker van, dat 50kWh bruikbaar voor heel veel mensen wel het minimum is.
@widodh: Veruit de meeste mensen rijden bijna nooit meer dan 200 km op een dag. En als je meer rijdt, dan is het nog veel vaker niet meer dan 200 km per rit. In tegenstelling tot veel EVs die nu worden uitgebracht kan de i3 3 fase laden, waardoor je na een relatief korte stop weer 250-300 km kan rijden. En eventueel een korte snellaad stop, waar je vaak niet eens vol hoeft te laden, maar net genoeg om de bestemming te halen.
Een Tesla S verbruikt ook veel meer dan deze i3, waardoor je meer capaciteit nodig hebt. Een vriend van mij heeft een 75 kWh Model X en in de winter moet hij achter vrachtauto’s zeilen om de 200 km te halen. Dat moet wellicht met deze i3 ook, maar die heeft nog geen 40 kWh capaciteit.
@BMW: voeg even een 5e zitplaats toe en ik bestel ‘m vandaag nog.
@escort77: wel met sportpakket he😂
@kennone: Carbon stripjes van M performance
@escort77: kijk eens bij Hyundai… Een Kona Electric.
@w0o0dy: Rij eens in een i3 en dan in een Kona. Dan begrijp je waarom mensen voor een i3 kiezen en niet voor een Kona. Range is niet alles.
@marcel_butter: je valt er ook enorm van af, van zo’n i3. Iedere keer kotsen als uitstapt en het ding ziet en je eetlust vergaat als je aan instappen denkt.
Ik stap pas over vanaf gegarandeerd 350 km en ‘overal’ tot de helft opladen in ongeveer een 15 min…
@punicaoase: zie boven.
Volgens mij heeft dat hele sportpakket vrij weinig zin zolang die auto nog op fietsbandjes rondrijdt. Beter leggen ze er fatsoenlijke banden onder, maar dan kom je waarschijnlijk de straat niet meer uit zonder te laden.
@berlinetta: duidelijk dat jij nog nooit een BMW i3 hebt gereden…. ben het met je eens dat het er niet uitziet maar tijdens het rijden merk je er niets van
@porscheboy: Heb zowel met een i3 als een i8 gereden en de smalle bandjes zijn prima voor dagelijks gebruik, maar bij een serieus potje sturen voelt het toch niet helemaal lekker.
@berlinetta: niemand gaat een serieus potje sturen in een i3.
@ikleesookoverautos: Dan hoeft er dus ook geen sportpakketje op. Precies mijn punt.
@berlinetta: Kennis van zaken? Weleens in een i3s gereden? Ik denk het niet.
Ik blijf het een leuk eigenwijs bakkie vinden, die ook nog eens bovengemiddeld goed stuurt. Denk niet dat iedereen het ontwerp snapt, en dat maakt het alleen nog maar toffer.
Goed bezig bmw i afdeling. Met de huidige is een actieradius van 200 km haalbaar dus met deze update kan ik de 250 wel halen, lijkt mij met eenvoudige wiskunde. Een verdubbeling met de eerste i3 versie👍
Stomme is dat ie nog steeds zonder range-extender dat gat achterin heeft waarin alleen een motorsteun zit. Met een beetje moeite zouden ze daar nog eens 30 Kw kunnen wegzetten. Dan heb je 70 Kw en een bruikbaar geheel. 42 begint erop te lijken, maar is nog steeds te weinig.
@barchettadriver: doen ze volgend jaar weer. Beetje de markt warm houden
Ik moedig iedereen aan een keer in een i3 te gaan rijden. Wat je er van de buitenkant van vind is niet relevant, je moet ‘m gewoon een keer meegemaakt hebben.
Wij hebben er één staan als pool-auto op de zaak en dat ding is bijna altijd onderweg omdat iedereen ‘m te gek vind rijden.
En voor de gemiddelde forens is dit natuurlijk een prima optie.
Het is gewoon te weinig, waar andere fabrikanten al op 400-500km zitten (sommige nog hoger) is 270km gewoon onacceptabel.
@vtechlover: hoeveel stadsritjes doe jij dan van 500km per dag?
@breakingpoint: waar zegt hij iets over stadsritjes?
@vtechlover: als je die logica hanteren zijn alle benzine wagens ook onacceptabel, er zijn immers diesels die wel 1200km op een tank doen. Acceptabel is het wanneer het past binnen je gebruikspatroon. De meeste mensen rijden maar een kilometer of 60 per dag en kunnen dus met 400km actieradius prima uit de voeten.
@vtechlover: ja en nee. Er is een soort specificatie wedloop bezig, en voor de mensen die effectief meer actieradius nodig hebben is het goed dat er steeds meer keuze is. Maar veel is ook psychologie – voor dagdagelijks, wekelijks, gebruik is deze actieradius al heel bruikbaar is voor het merendeel automobilisten. En je krijgt er een van de leukst sturend autootjes op batterijen voor terug. Als je markt wat volwassener is, dan zullen consumenten gewoon betalen voor de hoeveelheid batterijen die ze effectief nodig hebben, en minder gedreven zijn door angst – moet. grootste. rijkwijdte. hebben. anders. alles. daud.
@vtechlover: mijn 550 V8 touring staat bij stadsritjes (en >200kmh autobahnwerk) ook na 230 km aan de pomp. (is dan wél weer sneller vol)
Ik rijd nu al vier jaar in een i3 en het enige wat ik mis is wat extra actieradius. Het afwerkingsniveau is briljant en ik heb alleen nog maar banden hoeven vervangen. En wat echt geweldig aan de i3 is de stilte binnenin (samen met de acceleratie)
@erce: Inruilen voor deze i3 dan, dat heb ik ook gedaan. Van een 2014 i3 rex naar een 120 Ah i3. Wel even wachten tot januari
Ik rij nu op vakantie in een gehuurde Citroën C3. Pas als je weer eens in zo’n ding rijdt, besef je weer wat een geweldige auto de i3 is. En het gekke is, ik waardeer het uiterlijk ook steeds meer.

Iedereen mag er van vinden wat hij wil, ik wil voorlopig niks anders meer. Of het moet de Jaguar i-pace zijn, want die rijdt nóg een tandje (of een heleboel tandjes) beter.

Volgende project! 😉
@nicolasr: als ze alleen al de achterste zijruiten anders, lees meer standaard, hadden uitgevoerd, was het gebakje al veel beter te waarderen. Recht van voor en achter mankeert er niet veel aan
@marinepower: eens. Daarom heb ik een zwarte met getint glas achter. Dan valt dat gekke raampje in elk geval wat minder op.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dát (en die gekke bandjes) het enige niet mooie aan de auto vind.

Maar hij rijdt zo verdomde goed. En voor mij is de actieradius prima, ik haal vrijwel alles. En heb er in een jaar al bijna 40.000 km mee gereden. Dus dat gaat prima!!
Helemaal mooi, maar ik kijk vooral uit naar de onthulling van de nieuwe 3 serie!
Dinsdagavond 2 oktober om 20:00 uur online te volgen via BMW.nl Preview ziet er veel belovend uit!
@jarno_dewilde: haha precies zo’n reclamepraatje dag af en toe bovenaan de comments verschijnt
Je kunt er ook een innovatieve batterij in laten zetten en 700 Kilometer aan actieradius onder de kap hebben #nowwe’retalking

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/bmw-i3-lion-smart-700-kilometer-reichweite/
@dmha: het vreemde is dat bmw dit doet met een 100kwh accupakket. De tesla p100d heeft net zo’n pakket en die heeft een range van 475 km. Wellicht is het bedrijf dat de auto ombouwt enigsinds optimistisch?
@milieumeneertje: Weleens gehoord van gemiddeld verbruik en efficientie? Een ruim 2 ton wegende Tesla vergelijken met een 1300 kg wegende i3 maakt nogal uit.
20″! Met een duizelwekkende bandbreedte van 165.
Helaas nog altijd te duur, hier op zoek naar een 2de auto en de i3 zou eigenlijk perfect zijn maar die prijzen…
Eindelijk! Nu snel door met de i5. Bizar dat die niet al klaar staat.
@frederik: Vind het ook nog steeds vreemd dat dit model niet de i1 genoemd is i.p.v. de i3…
@skinnybmw: Dan heb je er nooit ingezeten denk ik :)
@Dizono: Heb er zelfs een weekend mee mogen sturen bij ZF in Delfsgauw. Fijn ding! Ik trek het meer door in de lijn X1 1-serie, X3 3-serie etc. Vind het qua model en formaat meer bij de 1-serie passen. Een i3 zou meer bij eem 3-serie passen. Maar eigenlijk heeft de i3 zelfs helemaal niks meer met een 1 te maken😊
De i3 stamt nog uit het tijdperk dat elektrische auto’s synoniem stonden met onmogelijke modellen… Sinds de komst van de tesla is dit gelukkig verandert en worden de elektro motoren bij andere merken ook in de lopende modellen getakeld… Misschien een tip voor bmw ga deze configuratie zo snel mogelijk in een 3 serie bouwen en je hebt een verdubbeling van je omzet elektrische auto’s!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).