Officieel: de vernieuwde BMW i3 en i3s

Auteur: , 36 Reacties

De milieuvriendelijke stadsrakker heeft een opfrisbeurtje gekregen!

BMW deed prima zaken met de i3 (rijtest) en dus wordt het model lichtjes bijgepunt in plaats van vervangen door een compleet nieuw type. De nieuweling krijgt een 33 kWh accupakket onder de kap, desgewenst is nog steeds een versie met range extender leverbaar op zowel de i3 als de i3s.

Meest in het oog springend is de nieuwe vormgeving. De ronde mistpitten zijn vervangen door langwerpige exemplaren, net als destijds bij de facelift van de vorige generatie Rolls-Royce Phantom het geval was en het nieuwe model krijgt volledige LED-koplampen. Daarnaast is de i3 vanaf nu leverbaar met nieuwe kleuren.

Je bent natuurlijk vooral benieuwd naar de i3s, een meer sportieve variant. Deze versie is van buiten herkenbaar aan de zwarte elementen, zoals de nieren in de neus. Verder ligt deze versie 10 millimeter dichter bij het asfalt en is de spoorbreedte met 40 mm toegenomen. Om ruimte te bieden aan de velgen werden de wielkasten licht uitgeklopt. Deze versie is overigens leverbaar met 20 inchers.

Specs

Zoals aangegeven heeft het accupakket nu een capaciteit van 33 kWh, da’s 11 kWh meer dan de vorige versie. Het vermogen blijft 170 pk bij een koppel van 250 Nm. De actieradius komt op de NEDC-cycle uit op maximaal 300 kilometer, wat volgens BMW in de praktijk 200 km zou moeten zijn. De range extender (een tweecilinder met 38 pk) voegt daar optioneel 150 km range aan toe.

De i3s is een stukje krachtiger. Deze versie krijgt 184 pk en 270 Nm. De standaardsprint is daarmee in 6,9 tellen achter de rug waar de reguliere versie er 7,3 seconden over doet. De normale i3 houdt bovendien op bij 150 km/u waar de “s” 160 km/u kan rijden. Voor de i3s wordt een bereik van 280 kilometer opgegeven.

Verder is de sportieve versie uitgerust met een snellere gasrespons en stuurt ‘ie scherper. Het interieur van beide versies kreeg ook een opfrisbeurt waar veel gebruik is gemaakt van gerecycled materiaal. Daarnaast zijn de veiligheidssystemen verder bijgepunt, evenals de rijhulpjes die het leven van de bestuurder gemakkelijker maken.

De auto wordt onthuld op de IAA die volgende maand in Frankfurt plaatsvindt, de nieuwe i3 en i3s staan in november bij de dealer.



36 reacties

Ehh tsja, niet heel erg wereldschokkend, die verschillen. Op zich wel lekker om er meer kWh’s bij te krijgen. Overigens heb ik er wel eens in gereden en het rijdt best lekker, al moest ik nogal wennen aan het regeneratief remmen. Als je je gas ineens loslaat voelt het aan alsof je je rempedaal stevig indrukt (je remlichten gaan ook aan) dus op het stoplicht af komen rijden moet je ineens heel rustig aan doen en het echte rempedaal nauwelijks gebruiken. Maar na een tijdje weet je niet beter en gaat dat prima. Totdat je in je eigen auto weer naar huis rijdt en hem bij het eerste de beste stoplicht bijna achterin een Aygo ramt.
@gulli: Ja vond ik ook, ding rijdt echt best goed. Ben benieuwd naar de sportieve variant.
Volgens de plaatjes is de spoorbreedte bij beide varianten met 40 mm toegenomen. Dat zou betekenen dat de i3S 10 mm lager ligt en 14 pk extra produceert.. Niet een wereld van verschil.
Vind en vond de i3 een nogal onprettig ogende auto. Totaal niet mijn smaak, en bijna BMW onwaardig design, zo lelijk. Maar ik zie ‘m best veel rijden, dus de markt was er kennelijk aan toe…..
@probono: Ik probeer de i3 mooi te vinden, maar verder dan “apart” kom ik niet (al vind ik het interieur wel OK). Wat ik niet snap is dat het verschil in uiterlijk tussen de i3 en i8 zo enorm is. Het is net alsof je de 2 Serie Active Tourer met de nieuwe 8 Serie vergelijkt. Daar kan echt nog wel een mooie 4-deurs sedan tussen. Maar zoals je zegt, er is blijkbaar markt voor deze auto net als die er voor de 2 AT is.
@deuxani: de i8 is een prachtige auto zonder meer.
Anyway, voor de i3S heeft bmw ook nieuwe persmallen besteld, zodat het zwarte wielkastrandje netjes in een groefje valt. Dan zullen die wielkastranden dus wel expres zo bedoeld zijn, anders is het een beetje zonde van de matrijskosten. Ach, ze zullen inspiratie op hebben gedaan van de Audi A2 Colour Storm..

https://s26.postimg.org/4tyw2nowp/a2front-2.jpg
image credit: alfieginger
20″ zozo…hahahahahahahah
Met 20inch thuiskomers
@kennone: haha… ja net als de i8 en nieuwe Renault Scenic. Als je daar achter rijd zijn en het idd net thuiskomers. Maar wel 20 inch he ;-)
Tja dit kippenhok of een Tesla 3 of Bolt of een nieuwe Leaf… Dash bmw
De 33kWh-accu was al een tijdje leverbaar (zie: https://www.groen7.nl/langer-doorrijden-met-de-nieuwe-bmw-i3-94-ah/), net zoals de LED-koplampen. Anders gezegd: de facelift bestaat deels uit een vereenvoudiging van het gamma, door een aantal opties nu standaard te maken.

Meest interessante upgrade is volgens mij iDrive 6, waardoor de i3 nu ook toegang krijgt tot zaken als Apple Carplay. Ik hoop dat BMW de prijzen niet omhoog gooit (of liefst zelfs iets omlaag), want de huidige i3 is te duur ten opzichte van de concurrentie, zelfs als je daar het BMW-logo in meeneemt.
“Hee daar zat ik op te wachten”
said no one ever
Vraag me af of de i3 niet op een doodlopende weg zit. Past er überhaupt een grotere accu in dan 33?
Ik vind hem niet mooi, maar volgens mij is het een prima autootje. Hoor en lees er erg vaak lovende woorden over. Het rijdt prettig, stuurt goed, is vlot en kan lang genoeg door rijden voor het dagelijkse verkeer.
Die witte is anders best mooi…
helaas nog steeds slechts geschikt voor 4 personen.
Zet die 5e zitplaats desnoods op de optie-lijst en BMW mag van mij een bestelling verwachten.
@escort77: Ioniq, Leaf vind ik lelijk en wil ik niet, Tesla S of X is te duur, e-Golf en Amera-E is me eigenlijk wat te saai. Dan maar een jaar wachten tot de Model 3 leverbaar wordt?
Dit lijkt wel een advertorial. Volgens mij gaat de i3 helemaal niet zo lekker
Betere gasresponse? In een EV…
Ik vind alles aan deze auto prima. Het uiterlijk misschien niet helemaal mijn ding maar staat aan de goede kant van apart. Het enige waar ik last van heb is de term stadsauto. Dat vind ik echt een ding uit het verleden.
Die I3 S ziet er nog een leuk karretje uit, vraag mij echter wel af hoe goed dat ding sportief kan rijden met die thuiskomertjes als banden.
Ik heb de I3 een maandje geleden drie dagen op proef gehad, om een beetje een ‘feel’ te krijgen voor deze auto en het electrisch rijden.
Tuurlijk, de buitenkant is niet traditioneel.. je vindt het wat of je vindt het niks.
Maar de binnenkant daarentegen is prachtig: fijne stoelen, extreem goede ergonomie, mooie materialen en een goede zit. En zeker niet zo klein als je zou denken als je hem ziet rijden. Het is een volwaardige vierzitter, zij het met 2,5 deur. Achter het stuur zit je prettig, aangenaam hoog met een goed zicht rondom.

Het nadeel voor mij was het bereik. Als de I3 op één lading 400 (echte, geen NEDC) kilometers zou kunnen rijden, zou het een reëele optie voor mij zijn. Nu helaas niet.
@thearchitect: kom kom een jerrycan van 25L in de koffer en je hebt een range van dik 800km…
@tjorque: Als jij een methode vindt om electriciteit in een jerrycan te doen, ben ik zeer geïntresseerd ! :)
in ieder geval bedankt voor het meedenken.
@thearchitect: de range extender draait bij mijn weten op benzine… wil je dat nog een beetje duurzamer maken, pleur er een aardgas/groengas systeem bij en je hebt de groenste combo voor lange afstand die vandaag te koop.
@tjorque: De Rex is 22% aan bijtelling t.o.v. de non-Rex, die 4 % is.
Dat maakt het voor mij in ieder geval niet meer aantrekkelijk.
Ik heb geen moeite om 22% bijtelling te betalen over een auto van € 50.000, maar dan moet-ie toch echt wel een paar maten groter zijn dan een I3…
@thearchitect: tjah die bijtelling he… ellende.
Hoe werkt dat eigenlijk? In belgie hebben we een ander systeem. Hier heb je privé gewoon jaarlijkse wegentaks, en zakelijk een voordeel alle aard dat gebaseerd wordt op aankoopprijs en co2 uitstoot. Voor een golf 1.6 diesel met 105gr co2 uitstoot, wordt er maandelijks +-108€ bij je brutoloon geteld. Omgerekend kost je dat dus netto iets van een 40€ per maand (afhankelijk van je loonschaal en welke belastingsklasse je terecht komt)
@tjorque: In NL least en betaalt de werkgever de auto (daarin zit de wegenbelasting, verzekering, onderhoud in verwerkt). De werknemer betaalt een zgn. bijtelling. Dat wil zeggen dat er 4% (voor auto’s met 0 gr uitstoot) of 22% (voor auto’s met uitstoot) van de nieuwwaarde van de auto bij je belastbaar inkomen wordt opgeteld.
Vroeger moest je aan het eind van het jaar met de belastingaangifte betalen. Nu is dat beter geregeld en wordt het elke maand met je salaris verrekend.
Een klein rekensommetje met de BMW i3:
Salaris: € 90.000 per jaar (52% belastingschaal)
Nieuwwaarde BMW i3: € 50.000
Bijtelling: 4%
Maandelijkste bijtelling is in dit geval: € 86,67

Met een Range Extender heeft de I3 een uitstoot dus betaal je ipv 4% bijtelling 22% bijtelling.

Met een nieuwwaarde van € 50.000 is dat € 476,67.

Nogal een verschil dus…
@thearchitect: Is de bijtelling dan bruto? Of netto?
@tjorque: netto
@thearchitect: hoooowlie sjieet! Ik zou bedanken. Hou hem maar. Ik betaal geen 460€ om dan gezellig in de file te gaan staan… (mijn motorfiets kost op jaarbasis ongeveer 2500€ en scheelt een hele hoop frustratie)
gaan steeds meer op de Ampera-e lijken. Wordt er niet echt beter op…
@fliph: Gast, afgezien van 4 wielen en een stuur, hij lijkt t-o-t-a-a-l niet op een Ampera-E…
Ik vind het nieuwe front wel oké. Vooral op de foto naast de i8 smoelt hij prima.
Doe iets aan de raamlijn van de achterruit en de schreeuwend hoge prijs, en ik wil hem wel (i3s).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).