Het welbekende iDrive systeem van BMW heeft een grondige upgrade gekregen.
BMW-fans zijn verdeeld over het systeem. Zeker in het begin rond 2001, toen het systeem gelanceerd werd in de 7 Serie, werd het niet echt gewaardeerd. Op zijn zachts gezegd. Daar is in de loop van de tijd wel verandering ingekomen, zeker omdat BMW het steeds verbeterd. Nu ook weer.
iDrive-systeem BMW met upgrade
En wat mag je dan nu verwachten van het nieuwe systeem? Nou best wat, het krijgt namelijk een nieuw startscherm. Alle aanrakingen verlopen via het scherm en eigenlijk is dat het belangrijkste nieuws. Het QuickSelect-concept moet intuïtief werken, waardoor je fysieke knoppen in de praktijk niet gaat missen. Hopen we dan.
Doel van het nieuwe systeem is, net zoals ervoor, om de juiste informatie op de juiste plaats weer te geven. Het geheel vernieuwde systeem zal binnen een afzienbare tijd komen (versie 9, zie hieronder), maar eerst zal versie 8 een upgrade krijgen in de vorm van versie 8.5.
iDrive startscherm
Het startscherm is zoals gezegd het heetste nieuws. Het toont functies op één niveau en maakt snelle toegang gemakkelijk. Het wordt door BMW een permanent zichtbare gebruikersinterface genoemd. Als alternatief voor de kaartweergave van het navigatiesysteem kunnen hier ook altijd andere individueel configureerbare afbeeldingen worden weergegeven. Of ruimte om spelletjes te spelen.
Er zijn geen submenu’s meer nodig, wat wel echt een dikke pluspunt is. Gelukkig is die onzin over! Er zijn live widgets in een verticale opstelling aan de bestuurderszijde van de gebruikersinterface. Deze functiesymbolen kunnen met een vingerbeweging worden geselecteerd. De QuickSelect-functionaliteit maakt het mogelijk om entertainmentprogramma’s, contactenlijsten en voertuiginstellingen direct te selecteren. En zodra de relevante instellingen zijn gekozen, is een tik op het startpictogram aan de onderkant van het scherm voldoende om terug te keren naar het startscherm. Kind kan de was doen.
Een hele verbetering als je terugdenkt aan het begin met alle draaiknoppen, menu’s of weet ik het wat. Nu is het vegen, tikken en spreken. Toch wel fijn als het goed en snel werkt. Het nieuwe BMW iDrive-systeem blijft gebaseerd op Linux en zal in de loop van 2023 geleidelijk in de huidige modellen worden geïntroduceerd.
937no1 zegt
Another one bites the dust…. Dat alles in een scherm gepropt wordt kan je toch onmogelijk prettig vinden? Daarnaast heeft het me ook altijd al vrij onveilig geleken. Zo gaat iedereen massaal met dat scherm zitten kloten tijdens het rijden als ze de stoelverwarming aan willen of de airco aan willen zetten (of in geval van Tesla zelfs de verlichting en de ruitenwissers willen bedienen).
mashell zegt
Voor mensen die onveilig gedrag gaan vertonen als ze een vaststaand touchscreen in de auto moeten bedienen is er spraak bediening. Zulke mensen kunnen roepen “Hé BMW mijn kont is koud” om de stoelverwarming aan te zetten. Verlichting en ruitenwissers gaan op nieuwe auto’s toch automatisch? Net als de airco heb je daar eigenlijk geen interactie meer mee. Ik denk dat mensen die klagen over bediening via een scherm toch vaak een beetje zeuren om het zeuren.
rollingstoned zegt
Het is maar wat je ‘zeuren’ noemt:
https://www.ad.nl/auto/ouderwetse-knoppen-in-auto-veel-veiliger-dan-touchscreens~aa774f9e/
https://www.autovisie.nl/nieuws/invloed-touchscreens-reactietijd-cannabis/?utm_source=article_related_posts
937no1 zegt
Het gaat er in eerste instantie om dat mensen die een touch screen moeten bedienen hun ogen vaker/langer van de weg hebben en dat is gevaarlijk. Dat van de spraakbediening klopt, maar de spraakbediening kan vaak lang niet alles dat je wil en werkt ook niet bij alle auto’s fantastisch. En al zou het wel goed werken, blijf ik het praten tegen je auto (of uberhaupt een apparaat) voor spraakbediening raar vinden. Daarnaast is het feit dat op nieuwe auto’s de wissers en de koplampen automatisch gaan ook niet echt een goed excuus als je het mij vraagt. Een auto kan bijvoorbeeld volgens mij nog niet zien of het mistig is (de mistlampen moet je nog altijd zelf regelen, correct me if I’m wrong) en automatische ruitenwissers is fijn als er ineens een vogel op je ruit poept…. En het sproeien van ruitenwissersvloeistof dan? Kan me ook voorstellen dat je niet altijd je airco aan wil hebben; in een auto met verbrandingsmotor omdat het vermogen rooft en je verbruik verslechtert, en in een elektrische auto omdat je accu dan sneller leeg gaat. Zo kan ik nog wel meer situaties bedenken waarin alles automatisch en in het scherm gewoon inferieur is aan een “klassieke” layout/bediening. Ik snap dat tijden veranderen en dat er hier en daar modernisering plaatsvindt in de wereld, maar niet alles hoeft per se veranderd te worden. Sommige dingen zijn gewoon prima zoals ze zijn. But that’s my 2 cents.
mashell zegt
Beetje vreemde reactie van je. Je beschrijft jezelf als een controlfreak die alles zelf wil regelen en dus telkens de airco aan of uit wil zetten vanwege het motorvermogen of het verbruik maar klaagt wel dat mensen die een touchscreen bedienen hun ogen van de weg halen. Terwijl die manuele airco bediening je wel weer afleidt. Dus als veiligheid je streven is, airco, ruitenwissers en licht gewoon op automatisch zetten en verder afblijven.
Ik ben helemaal met je eens dat niet alles veranderd hoeft te worden. Er zijn drie soorten veranderingen, verbeteringen, verslechteringen en veranderingen om het veranderen. Die laatste twee categorieën moet je actief tegenwerken en de eerste omarmen. Dan is de vraag of een touchscreen een verbetering is? Vaak wel want de knoppen kunnen groter en logischer geordend worden. Denk bijvoorbeeld maar eens een een klimaat module met stoelverwarming met drie lampjes, stoelventilatie met drie lampjes, links en rechts gescheiden temperatuur, links en rechts gescheiden blower sterkte, ontwaseming, voorruit verwarming, achterruit verwarming, sync, recirculatie, auto, hoofd, borst, voeten, knoppen etc. knoppen. Dat zijn vaak priegel knopjes die je zelden tot nooit gebruikt waarvoor je wel moet kijken, dat gaat op een groter touchscreen een stuk handiger.
rwdftw zegt
Tesla model 3…. De achterruitverwarming zit in een menu.
“Zet achterruitverwarming aan” – werkt prima
“Zet achterruitverwarming uit” – doet niks
Verwarming – scherm, stoelverwarming – scherm, wijzigen ruitenwisserstand – scherm, schakelen van audio bron – scherm, handsfree de telefoon aannemen – scherm, binnenkomend appje op Android Auto afluisteren – scherm.
Zodra je moet kijken naar de plek waar je je actie moet uitvoeren heb je je ogen niet meer op de weg. En uiteraard is het scherm even bezig om te verwerken wat je doet. En nu wil ik niet als Koos Spee klinken, maar bij 100 km/h leg je toch bijna 30 meter per seconde af. De stop afstand van een moderne auto ligt ergens tussen de 40 en 45 meter bij die snelheid. Oftewel, je hebt 2 sec nodig om te stoppen. Je kan iemand dus dood rijden tijdens het wisselen van het nieuws naar Spotify.
En ik snap het ook wel. Het ontwikkelen van een dashboard kost geld. Het ontwikkelen van een knop die een auto leven meegaat en voelt als een BMW knop is ook stervensduur. Zo’n scherm is stukken goedkoper en veel flexibeler. Geen dummy knopjes omdat je de goedkope uitvoering hebt en als alles computer gestuurd is kan je dat ook als abonnementje verkopen. Win-win!
Nog even en ik heb een Personal Assistant nodig om mijn auto te bedienen terwijl ik bezig ben met rijden. Tot die tijd zet ik AutoPilot wel even aan als ik wat moet doen op het scherm.
rollingstoned zegt
Of je het prettig vindt of niet lijkt me niet eens zo relevant. Dat het onveiliger is dan fysieke knoppen daarentegen wél, dat hebben diverse onderzoeken al uitgewezen. ..
V8Vantage zegt
Doet met denken aan Windows Phone 8. Werkte ook op die manier alleen jammer dat niemand daar apps voor maakte.
Toch zou ik bereid zijn om goed meer te betalen voor echte (moooie) klokken en knoppen. Beetje hetzelfde als met een echt Zwitsers horloge of een applewatch…..
dromedaris zegt
En kunnen bestaande voertuigen geüpdatet worden of geldt de nieuwe versie enkel voor nieuwe voertuigen?
Richmond zegt
Via de dealer niet, bij specialisten wel
launchcontrol zegt
Toch vreemd dat je tijdens het rijden niet op je telefoon mag maar wel door allerlei menuutjes mag (hier zelf moet) scrollen…
lekkerlinksrijden zegt
Is het ook, geeft dezelfde afleiding en dat zie je ook op de weg
erce zegt
Toen mijn iX3 in bestelling stond heb ik voor de zekerheid ook een testrit aangevraagd in een i4. Ben op twee vlakken blij dat ik niet voor de i4 ben gegaan: de binnenruimte van de i4 is echt heel krap (was na een i3s juist opzoek naar iets groters) en het iDrive 8 systeem ziet er schitterend uit, maar is in mijn ogen veel te ingewikkeld. Wellicht dat BMW daarom al zo snel met 8.5 komt. De i4 heeft overigens (gelukkig) nog steeds een iDrive knop.
mashell zegt
BMW OS 8 had ook veel klachten van de pers omdat het sterke punt van BMW, de logische eenvoudige bediening, door een ongesorteerde iconen brei vervangen was. Dit ziet er visueel geweldig uit, als er geen menu’s zijn en geen iconen brei kon dit wel eens heel prettig werken.
w0ut zegt
Vorige week nog in de garage. Verkoper wist te vertellen dat ze bij de nieuwe X1 enorm veel negatieve opmerkingen kregen van klanten omdat de draaiknop van de navigatie weg is.
wimbers zegt
een reden om zo’n auto niet te kopen.
het ziet er qua interface prachtig uit, maar werkt voor geen meter.
een scherm in een auto is om informatie weer te geven. niet om te bedienen…
bedienen moet middels echte voelbare knoppen, en spraak met feedback mits het goed werkt, maar echt nooit middels touch screen.
ttr6 zegt
Ik rijd nu 4 maanden met een I4 en moet je eerlijk zeggen dat dit scherm om te zien prima is, maar niet om te bedienen. Zelfs de dealer komt er deels niet uit (I-phone overruled alles). Doe mij maar knoppen!
Alex_79 zegt
Nou, ze zijn gewoon alle mooie dingen aan BMW aan het slopen. het uiterlijk vernaggeld voor de Chinese klanten en nu dit ook al. Alleen een touchscreen werkt gewoon niet, half jaar in een Clio hybrid gereden met zo’n enorme tablet in het midden, niet alleen reageert dat ding net te langzaam, het leidt ook af tijdens het rijden. De Mazda die ik nu heb kopieert het iDrive systeem met draaiknop en ik vind het echt super. Maar goed, ze zullen het wel beter weten, alles voor de Chinese klant blijkbaar.