• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Puma ST Powershift: wel de looks, niet de power

Auteur: Onno, gepost 8 maart 2023 om 11:46 – 9 Reacties

Ford Puma is nu te krijgen met ST-sausje én geëlektrificeerde aandrijflijn

Stuk dikker ja! De Ford Puma ST Powershift beschikt vooral over uiterlijke opsmuk.

Sommige kenners vinden de Puma op een opgeblazen kikker lijken. Zeker bij de voorkant zou je die vergelijking kunnen maken. Of lijkt hij toch op de Maserati Grecale? Maar, ben jij een fan van deze auto en wil je hem net wat dikker én als hybride? Dan is er nu de Ford Puma ST Powershift er voor je.

Ford Puma ST Powershift
Ford Puma ST Powershift
Ford Puma ST Powershift

Ford Puma ST Powershift

De Ford Performance-divisie moet ook meer elektrische auto’s leveren om de ambities van het bedrijf bij te kunnen benen. Daarom komt het merk nu met een geëlektrificeerde, mild-hybride aandrijflijn gekoppeld aan een Powershift zeventraps automatische versnellingsbak versie voor de Puma.

Het is een primeur voor de Puma ST, die tot nu toe alleen handmatig was. De motor is de krachtigste van Fords MHEV-uitgeruste 1,0-liter driecilinder EcoBoost-motoren en beschikt over een elektrisch systeem van 48 V en een kleine, door een riem aangedreven starter/generator die wordt gevoed door een compacte lithium-ionbatterij. Het vermogen is 125 kW (170pk) en dit resulteert in een 0-100 km/u van 7,4 seconden, zeven tienden van een seconde langzamer dan het krachtigere 197 pk sterke 1,5-liter model.

Ford Puma ST Powershift
Ford Puma ST Powershift

De besturing is 25 procent directer dan die van een gewone Puma, met voorwielophanging en kortere stuurarmen die specifiek zijn gemaakt voor de ST. De afstelling van de remmen is ook op maat gemaakt, de remschijven voor zijn met een diameter van 325 mm groter (17%) dan de gewone Puma.

Looks

Natuurlijk zien we sportstoelen en een oplaadstation voor telefoons. Verder wordt de auto uitgevoerd met onder andere een verwarmde voorruit, parkeersensoren en ruitenwissers met een regensensor.

Ford Puma ST Powershift
Ford Puma ST Powershift
Ford Puma ST Powershift

De Ford Puma ST Powershift is verkrijgbaar in een nieuwe en exclusieve kleur voor de modellijn, genaamd Azure Blue, evenals vijf andere lakafwerkingen. De voorbumper is voorzien van een splitter en achterop zien we een dakspoiler. De bagageruimte telt 456 liter en een flexibele ruimte onder de vloer zorgt ervoor dat je 80 liter extra kan meezeulen. Kortom, het ziet er allemaal lekker uit, maar echt lekkere power ontbreekt helaas.

Ford Puma ST Powershift

Vanaf het einde van het tweede kwartaal 2023 start de levering, prijzen nog onbekend.

Ook interessant!

  • Ford Transit ST
    Ford Transit ST is ideale heet busje
  • Mijn Auto video: Ford Focus ST (350 pk) van Martijn
    Mijn Auto video: Ford Focus ST (350 pk) van Martijn
  • Laatste Ford GT overhandigd aan gelukkige eigenaar
    De laatste Ford GT voor Nederland
  • De ultieme Ford GT is daar!

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, Hybride, puma, Puma-ST

Vorig bericht: « Is dit de dikste Audi RS6 Avant tot nu toe?
Volgend bericht: Nieuwe BMW iDrive propt alle bediening in het scherm »

Lees Interacties

Reacties

  1. Batterijlikker zegt

    8 maart 2023 om 12:28

    De 125pk en 155pk versies van de Puma hebben ook de 1.0 Ecoboost met mild hybrid 48V techniek. Net als de ST met 1.5 Ecoboost. Dat is ook een Mild Hybrid. Dus in die zin is het niets bijzonders en een bestaand blok die wat extra power levert..

    Wel bijzonder is dat Ford het dus nodig vond om tussen de 155pk (bv ST-Line) en 200pk ST nog een extra versie te drukken in ST-trainingspak. De keuze is reuze.

    Login om te reageren
  2. pier zegt

    8 maart 2023 om 13:28

    Sinds wanneer is 7,4 seconden naar de 100 langzaam? Ik weet niet wat de schrijver rijdt maar 170pk in een Puma is behoorlijk veel. Ik rijd de 125pk versie en die is in het dagelijkse verkeer al zeer vlot door de mild hybrid ondersteuning.

    Login om te reageren
    • denx zegt

      8 maart 2023 om 13:40

      Waar staat te lezen dat de schrijver vindt dat 7,4 seconden langzaam is? Lees het artikel nog eens goed.

      Login om te reageren
      • pier zegt

        8 maart 2023 om 15:14

        Misschien zelf even de titel lezen en de laatste zin: Kortom, het ziet er allemaal lekker uit, maar echt lekkere power ontbreekt helaas.

        Login om te reageren
    • Michel-GR zegt

      8 maart 2023 om 18:30

      Het ligt er maar net aan wat je gewend bent.
      Als ik uit een vriend zijn RS6 stap met 800pk en 1000Nm en daarna in mijn auto stap lijkt hij ook niet vooruit te branden terwijl hij toch echt niet traag is.
      En ja 125pk is vandaag de dag toch echt niet snel meer terwijl de golf gti mk1 toch echt een snelle auto was destijds

      Login om te reageren
    • saxoke zegt

      9 maart 2023 om 07:56

      Als je 5sec van 0-100 en 9.5van 100-200 gewend bent, is alles traag.

      Login om te reageren
  3. basman147 zegt

    8 maart 2023 om 14:51

    Toch knap, 170 pk uit een 1 liter 3 cilinder. Dat is een hoger specifiek vermogen dan een Golf R, BMW 135 of een Civic type R om er maar een paar te noemen en evenveel als een Guilia/Stelvio Q of BMW M3/M4 Competition. Alleen MB gaat daar nog overheen met enigszins betaalbare auto’s (A45 en aanverwanten, C-klasse 43 + 63).

    Jammer dat ze deze motor niet verder kunnen/ gaan ontwikkelen. Zou hem graag zien met de Garrett elektrische turbo zoals op de eerder genoemde C-klasses. Schijnbaar is die turbo ook in staat om elektriciteit op te wekken net zoals een MGU-H in de F1.

    Login om te reageren
  4. soes750 zegt

    8 maart 2023 om 18:37

    Mwoah, altijd die looks over power uitvoeringen. Wordt daar persoonlijk zo verdrietig van. Maar goed, ieder z’n ding.

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      9 maart 2023 om 16:55

      Valt wel mee toch. Deze ST wijkt qua looks amper af van een normale ST Line en 170 pk in een compact SUV-je is nu niet bepaald ondergemotoriseerd. Het is geen 95 pk SEAT Arona FR of 130 pk Peugeot 2008 GT.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North