• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe BMW M2 heeft een groot nadeel

Auteur: Loek, gepost 24 maart 2023 om 20:04 – 19 Reacties

Er kleeft één groot nadeel aan de BMW M2 waardoor de stap naar een M4 ineens wel heel interessant wordt.

De tijdlijn van de BMW M2 toont een paar hele vreemde modellen voor BMW M. De eerste keer dat BMW een M-model onder de M3 plaatste was in 2011 met de 1M Coupé (E82). Een wat vreemd samenraapsel van M-onderdelen met ‘gewoon’ de N54 zes-in-lijn, geen speciale M-motor met S-aanduiding. Bij de eerste M2 (F87) was dat niet anders. Wederom een N-motor (N55) met een rits M3-onderdelen. Het unieke van de 1M en M2 en waarom het zulke perfecte stuurmansauto’s zijn zit hem dan ook in het lichtvoetige en eenvoudige. Korte wielbasis, laag gewicht: eigenlijk precies wat je wil van een auto net onder de BMW M3 en M4.

Uniek?

Het unieke van een M zonder M-motor ging bij de M2 Competition en CS de prullenbak in. Die kregen namelijk dezelfde S55-motor als de toenmalige M4, wel iets geknepen (410 pk in plaats van 450). Daar blijft BMW M zich aan vasthouden: de compleet nieuwe M2 (G87) heeft ook gewoon de S58B30 zes-in-lijn die ‘ie deelt met de M4 (G82). Kunnen ze zo wel naast elkaar bestaan? Jazeker. Zo lang de dimensies, het geknepen vermogen en het lagere gewicht maar zorgen dat de M2 de simpele kleine jongen is en de M4 meer het serieuze werk. Dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. De nieuwe BMW M2 heeft een groot nadeel ten opzichte van zijn voorgangers.

M4-gewicht

Het nadeel is erg simpel als we de nieuwe BMW M2 even naast zijn grote broer M4 zetten qua vermogen, dimensies en vooral gewicht:

BMW M2BMW M4
Vermogen460 pk480 pk
Lengte4.580 mm4.794 mm
Breedte1.887 mm1.887 mm
Hoogte1.403 mm1.393 mm
Gewicht1.675 kg1.675 kg

Wat valt op? De auto’s zijn bijna exact hetzelfde als het gaat om deze statistieken. Sterker nog: het gewicht is krek eender. Da’s wel een dingetje, want is het niet zo dat de M2 daarmee de lichtgewicht keuze is. Qua dimensies blijkt dat de M2 ook niet eens de kleine broer is, want op een klein verschil in lengte na is de M2 even groot als zijn grote broer. Ook het verschil in vermogen is eigenlijk verwaarloosbaar als je bedenkt dat de M2 dus eigenlijk gewoon een M4 is qua dimensies en gewicht. Het enige wat de M2 nog een beetje verdedigt is dat je de M4 ook nog als Competition kan krijgen én als xDrive, in beide gevallen neemt het gewicht nog toe.

Nutteloos

Je kunt op twee manieren redeneren. Manier één: de BMW M2 is niet meer de lichtvoetige benjamin die het was en de upgrade naar een BMW M4 is nu eigenlijk een no-brainer. Dat zou de BMW M2 een beetje nutteloos maken. Manier twee is dat je met de BMW M2 min of meer exact krijgt wat een M4 je ook biedt, maar dan voor 20.000 euro minder. Dat zou de BMW M4 dan weer nutteloos maken. Kortom: dit neigt naar kannibalisme.

BMWBlog, die deze vergelijking aankaartte, heeft reactie van BMW M. Die zeggen dat fans zich geen zorgen moeten maken en het overgewicht van de M2 niet te voelen is achter het stuur. Nou zou BMW natuurlijk nooit zeggen dat één van hun modellen overbodig is, maar wellicht hebben ze gelijk.

Ook interessant!

  • Nieuwe sappige details BMW M2 bekendgemaakt
    Video: nieuwe BMW M2 klinkt als M4
  • MANHART kietelt de nieuwe G87 BMW M2
    Manhart kietelt nu al de nieuwe G87 BMW M2
  • Nieuwe sappige details BMW M2 bekendgemaakt
    Nieuwe sappige details BMW M2 bekendgemaakt
  • Zo had de nieuwe BMW M2 eruit moeten zien

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, m2, m4

Vorig bericht: « Terugkeer Volkswagen California is goed en slecht nieuws
Volgend bericht: Leukste bedrijfswagen op Marktplaats kan van jou zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. PunicaOase zegt

    24 maart 2023 om 20:29

    Nog een overeenkomst: ze zijn oerlelijk :-(

    Login om te reageren
    • Poulusma zegt

      24 maart 2023 om 22:03

      @punicaoase

      Amen!

      Login om te reageren
  2. Jagris zegt

    24 maart 2023 om 20:31

    Aah ik dacht dat de styling bedoeld werd met de titel, maar dat is dus niet zo

    Login om te reageren
  3. kennone zegt

    24 maart 2023 om 20:51

    Mooi,, nee! Maar gaaf,, JAZEKER! Krijg een beetje het oude E30 M3 (205 T16, R5 Turbo, Delta Intergrale) gevoel bij dit hok met die uitgeklopte wielkasten. Wel jammer dat hij te groot en te zwaar is.

    Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    24 maart 2023 om 20:51

    Gewichten van de 1M Coupé/M2 en de bijbehorende M3/M4 zijn altijd al vergelijkbaar geweest, zowel de 1M als de (1e gen.) M2 wegen 1470 kilo schoon aan de haak. Nauwelijks minder dan de 1555 kilo (E92) respectievelijk 1512 kilo (F82) van z’n evenknie.

    Login om te reageren
  5. knallie zegt

    24 maart 2023 om 21:55

    Dat komt omdat de M2 een m3 onderstel heeft.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 maart 2023 om 15:11

      Dat heeft de M4 natuurlijk ook. Het is gewoon twee keer dezelfde auto met kunstmatige verschillen.

      Login om te reageren
  6. Onehp zegt

    24 maart 2023 om 22:00

    BMW is nu gewoon eerlijker qua gewicht. Een M2 comp van de vorige generatie kon makkelijk evenveel wegen met wat opties.
    En als je bedenkt dat ie in principe even groot is (volume) als een E34 M5, dan is ie krachtiger en lichter en uiteraard veel veiliger, dus de zaken gaan er wel degelijk op vooruit.
    Zeg ik als een niet-BMW fan – ik vind en vond ze – altijd – te zwaar….

    Login om te reageren
  7. HZW zegt

    24 maart 2023 om 22:17

    De nieuwe M2 is gewoon een afschuwelijk lelijke auto, qua design, de vorige is 100X mooier.
    Ik zou zo’n lelijk hok niet eens gratis voor de deur willen hebben staan.

    Login om te reageren
  8. CBR600rr zegt

    24 maart 2023 om 22:37

    Zelfs als ik het bewust probeer lukt het me nog niet om zulke lelijke auto’s te ontwerpen. Esthetiek is blijkbaar geen vereiste meer om als BMW ontwerper aan de slag te gaan…

    Login om te reageren
  9. turbotoll zegt

    24 maart 2023 om 23:31

    Ja. Zo onderhand misselijkmakend dit soort prijs – pk -kg statistiek. Hoe kunnen we de klant nog wat geld uit de zak kloppen met wat meer of minder topvermogen. Ik zie bebrilde pk-geeks urenlang over een beeldscherm gebogen de “juiste afweging” al maken. Waar is de tijd dat je op de showroom vloer gewoon een leuke auto uitzocht?

    Login om te reageren
  10. joki zegt

    25 maart 2023 om 07:39

    Het gewicht van de recente M2 en M3 zijn eigenlijk M-onwaardig, zeker als je dan een wat aangeklede touring besteld zit je snel aan 1800kg. Tja, dan moet je dat niet meer proberen verkopen als sportwagen. Zelfs de CLS is eigenlijk veel te zwaar waardoor hij vanzelf minder agiel wordt. Ik ga niet zeggen dat dit alleen afhankelijk is van het gewicht en dat dit niet met allerlei trucjes te counteren valt, maar er is wel een reden waarom racewagens zo licht mogelijk gemaakt worden. Haal bvb eens 100kg uit je eigen wagen of vertrek eens met vier volwassenen en keer terug zonder passagiers. Je merkt het verschil in dynamiek van je voertuig direct…

    Login om te reageren
  11. crashingduke zegt

    25 maart 2023 om 08:07

    Ze zijn zwaarder een 3e generatie Supra, die op diverse fora The Whale wordt genoemd vanwege haar gewicht 😁

    Login om te reageren
  12. Wolflow zegt

    25 maart 2023 om 09:26

    Elk paardje extra kost dus een rug

    Login om te reageren
  13. flyerbunch zegt

    25 maart 2023 om 09:55

    Ze zouden mss ook eens moeten kijken hoe het zit qua verkopen.. ondanks dat M4 duurder is heeft deze wel meer status voor velen wrs. M2 styling is helaas ook nog een ding dat mensen naar de M4 neigt mss?

    Login om te reageren
  14. jippie zegt

    25 maart 2023 om 11:18

    Als ik moest kiezen tussen een M2 en een M4 dan werd het een M3. :-)

    Login om te reageren
  15. Johanneke zegt

    25 maart 2023 om 12:27

    De 1M vind ik echt geweldig. Die heeft nog wel het lichtvoetige.

    Login om te reageren
  16. gwnbmw zegt

    25 maart 2023 om 13:14

    De m2 is misschien wel de lelijkste sportieve auto die je op het moment kunt kopen, wat een absoluut gedrocht. De m3/m4 voorkant kan ik wel waarderen, bij deze m2 klopt er gewoon helemaal niks. Voorkant van een kia, zij aanzicht van een leuke vissersboot, de achterkant van lego blokken, weegt meer als @willeme zijn zus én mijn schoonmoeder bij elkaar.

    Login om te reageren
  17. gregorius zegt

    27 maart 2023 om 11:16

    Ik ben erg blij met deze generatie M4 (en ook M2). Waarom? Heb nog altijd mn oude E93 M3. Atmosferisch en legt het natuurlijk af bij alle turbo’s motoren met supercomputers die elke Henkie op de weg kan houden. Maakt allemaal niet uit.
    De e93 heeft een mooier geluid en ziet er beter uit. Zo word ik iig niet hebberig naar een nieuwe.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North