Nieuwe C-Klasse heeft een kleine blaas [+ configurator]

Auteur: , 51 Reacties

Gisteren onthulde Mercedes de S-Klasse mini nieuwe C-Klasse, en legden we deze al even naast de 3 Serie. Nu wordt het tijd je auto samen te stellen, en wat zagen we? Als je veel grote afstanden aflegt kan je maar beter niet voor de standaardversie gaan.

Vol trots meldde Mercedes dat de nieuwe C ‘tot 100 kg lichter is geworden’, wat uiteraard een nette prestatie is (VAG deed hetzelfde met de MQB’ertjes in zijn groep). Een deel hiervan is echter wel heel gemakkelijk behaald, door de brandstoftank van 59 naar een ienie-mini 41 liter te verkleinen. Een inhoud die je eerder verwacht op een Kia Picanto dan op een D-segmenter.

Zowel het DIN als het EU-gewicht komt tot stand met een 90% volle tank, en dus hoeft de W205 C-Klasse slechts 36,9 liter mee te slepen in plaats van 53,1 liter. Even omrekenen leert ons dat Mercedes hiermee een kleine 11,7 kg aan gewicht bespaart, want een liter benzine weegt 0,72 kg. Dit lijkt wellicht weinig, maar het kost niets en het kan net dat ene grammetje verschil maken in de uitstoot.

Heb je echter geen zin om met veel stadsverkeer en/of een sportieve rijstijl al na 300 kilometer een waarschuwingslampje te zien en horen (van de 41 liter is 7 liter reserve), dan kan je gratis opteren voor een grotere brandstoftank van maar liefst 66 liter, zo leerden we uit de kersverse configurator, waarin je kunt kijken welke kleur grijs en welk velgdesign het beste op de C-Klasse van jouw dromen past.

Hoe duur kan jij jouw nieuwe C maken? Laat het even weten in de reactievelden.



51 reacties

Binnenkort bij de grote Duitse jongens: Brandstoftank optie!
@TimoBac: Heeft Mercedes al een tijdje dacht ik!
@TimoBac: Totale bagger journalistiek van onze smoky in dit geval. Bel op z’n minst ff met het hoofdkantoor als je het niet zeker weet..

In Duitsland kost de grotere tank 59,50 euro, in Nederland is de grotere tank standaard aanwezig.
Dus zelfs een fatsoenlijk formaat brandstoftank is tegenwoordig al een optie in ‘premium’ Duitsland? Mag ik even lachen.
@motoragent: Is toch gratis. Omslachtig maar kosteloos. Wel een beetje sneu als je het zo moet halen vind ik. Helemaal als Das Haus.
@E34M5Touring: Ik vind het juist een slimme manier om ‘het systeem’ te misleiden. Lang leve kromme/incomplete regelgeving.
@towi1989: T’is een simpele en goedkope oplossing. Want ik weet zeker dat je straks klanten krijgt die komen drammen dat ze zo snel leeg rijden. Omdat de verkopert vergeten is te melden dat ze met een jerrycan rondrijden ipv een brandstoftank.
@towi1989:
Fabrikant kan ook voordeel krijgen als er solarpaneeltjes op het dak zitten.
Dan wordt er ong. 50watt opgewekt, maar de fabrikant kan er veel voordeel mee behalen.
Zoals dat de gemiddelde uitstoot van zijn voertuigen omhoog mag.
Vd week al samengesteld; een C200 (€39k), met opties kwam ik uit op 76k!!!
Das ist doch nicht normal!!!
@Mercbenz: Haha! Dan heb je het gekker gedaan dan ik, kwam op 63970 uit met airmatic, headup display, burmeister en al die andere penisverlengende meuk
@Mercbenz:
Een Audi A8 kun je ook makkelijk verdubbelen.
Maar is toch leuk, een beetje dromen m.b.v. een configurator.
@Hubert: Gelukkig hoef je niet je bankgegevens af te geven na de configuratie….
Slimme actie… zo krijg je de auto op papier wel wat lichter ja. Minder brandstof tijdens de test en ook nog een minder materiaal (kleiner is lichter) meezeulen kan net het verschil uitmaken tussen 20% en 25% bijtelling.

Iedereen kan op z’n vingers natellen dat de kosteloze grotere tank natuurlijk door iedereen wordt aangevinkt, dus het is met recht een papieren exercitie. Ik ben benieuwd wanneer we de eerste Kia Picanto, VW UP! of Toyota C-1-07 met 3,5-litertank kunnen bewonderen.
@dondeboer: als je de optie voor de grotere tank aanvinkt heb je toch alsnog 25% bijtelling of heb ik dat mis? Het lijkt me net als met velgen, als je bijvoorbeeld 17″ neemt dat je wel 20% hebt maar met mooie 19″ velgen heb je 25% bijtelling.
@matje140: klopt inderdaad.
Met 19 inch heb je grotere dus bredere banden = meer rolweerstand = meer verbruik.
Blijft toch raar
@bierbuik: bij die 19″ is de omtrek van de band vaak hetzelfde als bij een 18″of 17″. Dus de band is vaak niet groter.
De band is vaak wel breder en heeft dus meer raakvlak met de weg = meer vrijving = meer uitstoot.
Niet raar dus.
@matje140: Ligt er denk ik aan of het een optie of een accessoire is. Opties zijn fabrieksaf gemonteerd en tellen wel mee, accessoires worden achteraf gemonteerd en tellen niet mee. Het zou me dus niets verwonderen als al die Merc’s straks met een minitankje worden geimporteerd en hier dan worden omgebouwd.
@dondeboer:
Of ze doen een plastic zak deels opblazen in de tank zodat er maar 40 liter ingaat.
En bij aflevering halen ze de zak er uit en heb je 66 liter tot je beschikking.
@dondeboer: binnenkort wel! Staat namelijk op de nieuwe rijbewijs card wat voor wielen er standaard opzitten. Bij afwijkende maat: naheffing bijtelling én boete…
@Svenska_Aeroplan_AB: Damn, dat meen je niet… Niet dat ik er persoonlijk door in de problemen kom, maar ik vind dit toch wel erg vergezocht. Dus als ik ipv m’n 17″ een setje 19″ monteer met dezelfde bandbreedte, wat geen gevolgen heeft voor het verbruik, kan ik gedonder krijgen? De wereld op z’n kop. Overigens vind ik dat de overheid in dat geval wel moet kunnen aantonen dat mijn auto door de afwijkende velgen meer uitstoot.
@dondeboer:

en met smallere banden krijg je geld terug ..

met rente ..
@dondeboer: onderschat de overheid niet. Die kan zelfs zeggen dat je auto met 19″ wielen niet meer voldoet aan de typegoedkeuring en dus de weg niet eens op mag.
@Svenska_Aeroplan_AB: en wie gaat dat controleren?

Broodje aap dus.
@eklasse: geen idee hoe ze het gaan doen, maar staat in de officiële documentatie van de RDW over de nieuwe kenteken card. Alle autogegevens staan op een chip die uitleesbaar is door de politie. Ook standaard velg- en bandenmaat. Bij die grote fuik controles waar ook de belastingdienst aanwezig is even checken denk ik?
@dondeboer: maar dan kan de douane/belastingdienst je er nog op hanteren omdat het simpelweg belastingontduiking is…. Dat doen ze nu ook al wanneer je velgen wissel… En waar gaat het over 20 of 25 % over een ton is dat 5k bruto geld…. Pffff
@matje140: Nee, geen extra bijtelling.
De bijtelling is gekoppeld aan de ‘kale’ catalogusversie. De meerprijs van accessoires wordt wel doorberekend als prijsverhoging waarover je bijtelling kwijt bent. Maar de gevolgen van aparte accessoires voor het verbruik worden niet berekend / belast.
Is ook geen beginnen aan. Dan moet je van een setje Burmeister gaan berekenen hoeveel gram / km dat is. Of van een velg / spoiler (ja, die zullen meer invloed hebben dan je audio).
@mout: hoe zit het dan met velgen? Dat zijn toch ook opties of niet?
Slik, standaard wieldoppen.

Is een tegenvaller zeg.

Net alsof je gaat trouwen met een vrouw en dat je de borsten er nog bij moet kopen.
@rjmb: Ik kan het echt niet begrijpen, koop je voor 37 duizend euro een auto. En dan kunnen er niet eens simpele 16 inch lichtmetalen velgen vanaf? Belachelijk
@rjmb: zijn geen wieldoppen volgens mij… Gewoon lelijke standaard 16 inch lichtmetalen velgen
@rjmb: Zijn er hoop waar je inderdaad de borsten nog bij moet kopen….
Te triest voor woorden. In een ruk naar Zuid-Frankrijk rijden is er dus ook niet meer bij.

Vroeger had een Audi 80 (we spreken 1984) een tank van 68 liter, en een BMW 7-Serie (E32, vanaf ’86) een 90-litertank, waarbij je bij de lange versie vrolijk kon opteren voor een 100 liter versie.
@Gideon: Haalt een Audi 80 met een 68 liter tank op 1 tank wel Zuid-Frankrijk dan? Kan het me niet voorstellen. Dan moet hij namelijk vanaf mijn woonplaats onder in Nederland al continu 1:19 en zuiniger rijden, het is vanaf hier al snel 1250 km namelijk.
@Donstil: Point taken, maar doelde eigenlijk meer op de vorige generatie C-Klasse, de W204. Met een C200 CDI haal je op lange stukken namelijk wel 1 op 19, mits je niet overal 140 rijdt…
@Gideon: er staat toch dat je gratis een 66liter tank kan aanvinken? Dus wat loop je nou te zeuren
Wat is dat toch met die gare configurators altijd… Deze doet het nu ook al niet. Dan toch maar BMW ;)
Ik heb effe de configurator geprobeerd en kwam met een c200 uit op 82.342,- eurootjes … teveel voor zo’n auto
@jeroen_devos: kan je nagaan als je dan nog een 350 neemt als die uitkomt. Dan zit je op een ton
@mits: precies, abnormale prijzen voor een auto uit het D-segment…
Vink je de C200 aan, heb je nog stalen velgen erop zitten.
Heeft iemand de handbak al ontdekt ?
heb hem nog niet in het interieur gezien…
@tom_bartol: check even de configurator op de Duitse site
Ik snap niet waar iedereen zich zo druk over maakt! Dit is gewoon een slimme truuk om de wagen wat goedkoper te maken. Wil je dat niet dan neem je lekker de 66 litertank. Stelletje azijnpissers..
C220 full option voor €81.754,-… Dat is toch een behoorlijke smak geld voor een 4-cilinder dieseltje met 170 pk.
Binnenkort bij de dealer : Mercedes te koop met ultrasmalle bandjes en een jerrycan van 5 liter als tank. Met gratis optie een setje 16″ lichtmetaal en een tank van 80 liter.
Zo kom je als fabrikant wel aan die strenge normen.
De overheid verzint allerlei idiote manieren om extra geld te verdienen aan de automobilist: iedereen schreeuwt moord en brand, een fabrikant komt met een creatieve boekhoudkundige oplossing en nu schreeuwen er weer een paar moord en brand. Tja
@eklasse: + ontelbaar van mij…
@eklasse: Mooi gezegd. Er blijven helaas altijd sukkels die over alles klagen.
Mooie bak. Gratis opties. Wat wil je nog meer!
Wat vinden jullie van 170pk, is dat niet te weinig om sportief te rijden? Als je het vergelijkt met de 320d zit daar 14 pk verschil in…Dus maar wachten op een 250cdi waar je een extra 5 ruggen voor op tafel moet leggen?
C180 metallic palladiumzilver kleurig, park assist, zonnescherm rolo zijruiten en achter, paar bescheiden interieurgoodies, totale prijs; €40.250
Wel mooi :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).