Nieuwe Coentunnel is open: files blijven

Auteur: , 23 Reacties

Maar liefst twintig kilometer file op de A7 en A8 voor de vandaag geopende nieuwe Coentunnel, zo meldt de ANWB. Die tweede Coentunnel was er toch om het fileleed te verminderen?

Pagani in nieuwe Coentunnel?

Hoewel de nieuwe tunnel vandaag is opengesteld voor verkeer zijn de files voorlopig nog niet opgelost. De reden is eigenlijk heel simpel: met het openstellen van de nieuwe Coentunnel is de oude Coentunnel gesloten om gerenoveerd te worden.

Vanochtend rond 5.00 uur werd de Tweede Coentunnel samen met de nieuwe Westrandweg voor het verkeer opengesteld. Er is 3,5 jaar aan deze projecten gewerkt. De files bij het noordwesten van Amsterdam zullen echter niet direct opgelost zijn en tot in 2014 nog gewoon blijven bestaan. Als de oude tunnel weer opengaat zal de filedruk wel flink afnemen, zo is de verwachting. Laten we het hopen, want er ging een investering van 2,02 miljard euro mee gemoeid.

Hoe dan ook: tegen die tijd kunnen we ook vergelijken of de oude of nieuwe Coentunnel beter klinkt. Want dat tunnels onder 020 lekker klinken, dat weten we.



23 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
allemaal van die !$%[email protected]$^$%^[email protected]%$%$5$ die foto’s willen maken van de nieuwe tunnel @[email protected]!$%[email protected]@^$$% rij door stelletje eikels.
Tunnelsyndroom
@Soulmaster: Wow, iemand die webdings spreekt!
Het zal even wennen worden voor veel mensen denk ik, spits verkeer is niet bepaald 1 van de meest gemakkelijke stromen om aan te passen.

Lekker representatief trouwens, een Zonda op het eerste plaatje van de tunnel (ook al is het een rendering).
160 miljoen de Km. Ruim 3x zoveel dan we gemiddeld rekenen voor een kilometertje asfalt. Hopen dat het allemaal geen verspilde moeite is.
@E34M5Touring: vermoed van niet, als over ruim een jaar de oude coen ook wee open gaat heb je inplaats van 1 stroming 2 stromingen voor de automobilist, de nieuwe coen gaat dan richting haarlem/schiphol de oude richting amsterdam/utrecht.

Dit zal een behoorlijke verlichting worden kwa verkeersdruk voor amsterdam
@E34M5Touring: Het gemiddelde kilometertje asfalt gaat dan ook niet onder een kanaal door ;)
@matthisl: De overheid rekent tussen de 10 en 50miljoen voor 1km asfalt. Dit geintje kost 160miljoen de km. Duur kanaaltje dan.
lol die pagani
Vier banen de ene kant op en twee de andere. Waarom?
@dafmaf: er gaat meer verkeer richting het zuiden dan naar het noorden.
@Soulmaster: Dus de helft van de mensen die naar het zuiden gaan blijft daar permanent?
@SJ: vrachtverkeer … rijden in 9 van de 10 gevallen andere route terug vanwege retour vracht. En dit is dus de tunnel die straks de stad Amsterdam bediend he niet het achterland van amsterdam. daar is de oude tunnel voor .
@Soulmaster: Nee, klopt niet. Dit is tijdelijk zo, 6 maanden. Als de renovatie van de 1e Coentunnel klaar is gaan er zowel 4 banen richting zuid als noord. Heeft niks met drukte te maken of de route van het vrachtverkeer.
@marchantje: Dus dan heeft de oude Coentunnel ook een 4+2 indeling?
@dafmaf: nee 2+2.. Beide tunnelbuizen gaan van noord richting zuid. Nieuwe tunnel is 2+4.. De kleine tunnelbuis is een wisselbaan die sochtends richting zuid gaat en na de middag richting noord. Nu is de kleine tunnelbuis permanent richting zuid omdat de oude tunnel afgesloten is.
@marchantje: OK. Ziet er verwarrend uit. Die linkerbuis op de afbeelding lijkt vierbaans, in plaats van twee banen heen en twee banen terug.
@dafmaf: Het plaatje wat je ziet is een animatie foto genomen vanaf noord. Je ziet het verkeer in de linker grote buis richting noord rijden. Daarnaast zie je een kleine tunnelbuis, dat is de wisselbaan. Op dit plaatje is de oude tunnel niet zichtbaar, je ziet alleen de nieuwe coentunnel. De oude tunnel ligt aan de rechterkant, gezien vanaf dit plaatje.

Zie hieronder in het geel gemarkeerd de nieuwe wegen van de 2e coentunnel. Links ervan ligt de oude tunnel.

https://www.google.nl/search?q=situatie+coentunnel&rlz=1C5CHFA_enNL516NL516&aq=f&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=kQuSUd2HCMPBPJGXgbAB&biw=1438&bih=738&sei=cAySUdK3CoTZ0QWX7YCYBQ#imgrc=ynGd_MKVT1TbTM%3A%3BLzgtZnUOuYnP2M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.cobouw.nl%252Fbinaries%252Fcontent%252Fgallery%252Fbeeld%252Fnieuwsbeeld%252F2013%252F05%252F07%252Fpersbericht-16b.-tijdelijke-situatie-coentunnel-noordzijde.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.cobouw.nl%252Fnieuws%252Falgemeen%252F2013%252F05%252F07%252Fvier-dagen-bikkelen-voor-coentunnel%3B745%3B922
@marchantje: O, nu valt mijn kwartje.
@dafmaf: Als de renovatie van de 1e Coentunnel klaar is gaan er zowel 4 banen richting zuid als noord.
Plaatje doet me aan Road Rash op de oude Sega denken…
Nogmaals proficiat voor Nederland!
Structurele aanpassingen aan de infrastructuur doen ze hier in Belgie al 30 jaar niet meer. :(
@w0ut: Ik kan me de tijd nog herinneren dat België ontzag afdwong met het snelwegennet, voorzien van verlichting. Nu is het inderdaad wat minder, zacht gezegd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).