Volkswagen Amarok XXL is best enorm

Auteur: , 33 Reacties

Ruimte voor vijf man en een 2,21 meter lange laadruimte. Volkswagen vertelt u welk beroep u moet hebben om deze auto te mogen kopen.

Er was al een Volkswagen Amarok pickup met verlengde wielbasis maar deze Amarok XXL heeft ten opzichte van die uitvoering nog eens 34 centimeter extra wielbasis en laadruimte meegekregen. De “Amarok Lange Wielbasis XXL” is 5,90 meter lang en heeft een dubbele cabine. De laadbak heeft een lengte van een whopping 2,21 meter, genoeg om je Billy boekenkast plat liggend in te vervoeren dus.

Volkswagen noemt meteen even een rits beroepen van mensen die deze auto echt moeten kopen: hoveniers, bosbouwers, jachtopzieners, leveranciers van tuinmachines, hoogwerkers, motoren en quads. Ook hulpdiensten en strandwachten zouden baat hebben bij deze auto volgens de marketingafdeling van VW, met name “als de mogelijkheid om mensen liggend te kunnen vervoeren van groot belang is.” Persoonlijk lig ik liever droog op een zacht bedje in plaats van in de open lucht op een metalen vloer maar dat terzijde. Particulieren die karts, crossmotoren, quads (wegmotoren niet toegestaan?) of outdoor-uitrustingen moeten vervoeren kunnen ook niet zonder de Amarok XXL, aldus Volkswagen. Schoorsteenomtrekkers hebben genoeg aan vier gewone Amaroks, blijkbaar.

Uiteraard wordt de Amarok XXL leverbaar met 4MOTION, Volkswagens vierwielaandrijving. U heeft de keuze uit een 140 pk en 180 pk uitvoering van de bekende 2.0 TDI diesel. Met de introductie van de XXL is er keuze uit drie wielbases en drie cabinevarianten (enkel, Plus en dubbel). De versie met dubbele cabine is er ook als bpm-plichtige uitvoering. Voor alle modellen is 4MOTION vierwielaandrijving beschikbaar. De Amarok Enkele Cabine met BlueMotion Technology pakket is er nu vanaf 20.450 euro, de XXL is er vanaf 30.600 euro. Als particulier zal je iets meer moeten aftikken, want voorgaande bedragen zijn exclusief BTW en BPM. En vergeet u niet dat u ook nog een R Style pakketje wil?



33 reacties

Eigenlijk zijn die auto’s niet zo duur, zeker als je het vergelijkt met de Defender.
@undifined1: Tip: vergelijk hem dan gewoon niet met de Defender ;-)
HiLux, Navara, L200 en Ranger lijken me meer concurrenten.
@undifined1: Is niet helemaal waar! Eigenlijk mag de vergelijking met een Defender inderdaad niet worden gemaakt, maar de vanaf prijs die hier wordt genoemd is excl. BTW/BPM. De vanaf prijs van een Defender is namelijk 24.500 euro (excl. BTW/BPM). Als je hem bedrijfsmatig kan rijden valt het verschil dus erg mee. De prijs is echter hoger als je hem particulier wilt rijden.
Komt de xxl er ook met enkele cabine zodat de bak nog groter wordt?
@undifined1: de XXL komt ook in enkele cabine maar dan met een kortere wielbasis… Dus ook de totale lengte is dan minder… De laadbak blijft even groot…
@undifined1: Wat wil je? Je Smart erin kwijt?
Ik zou deze jongen best mee willen nemen op jacht. Ik ben alleen bang dat hij wat minder comfortabel over de autobahn richting Polen scheurt dan mijn huidige jachtauto.
Er zit uiteindelijk ook iets minder in dan een gewone auto en er moet geconcurreerd kunnen worden met de F150.
Vet, nu heeft RWS nóg méér ruimte voor die pionnen!











Ok even serieus, ik zie nog steeds géén reden om dit of een andere Europese (de Defender hier buitengelaten) pick-up te verkiezen boven een Amerikaanse.
@toyotafortuner: 2.0 TDI diesel/180 pk…
@upstream: Gaat niet echt op tegenover Amerikanen: 5L+ met LPG > 2.0 liter diesel. Bovendien hebben de Amerikanen meer trekvermogen
@toyotafortuner: Ik wist dat deze reactie ging komen ;-) Echter is in het (Belgische) belastingklimaat onmogelijk om deze wagen als ondernemer in je wagenpark te hebben.

De “Ecoboost” versie van de F150 bv heeft een CO2 uitstoot van 450 gram!
@toyotafortuner: ik denk dat deze auto beter rijdt dan een f150, maar heel veel mensen met zon auto zouden ook net zo goed een bus kunnen hebben. En Defenders zijn helaas een beetje prijzig.
@toyotafortuner: Er is weinig europees aan deze pick up. Volgens mij wordt ie in Brazilie gebouwd en lag de focus van VW op Noord- en Zuid- Amerika.
@joejojo2012: Noord-Amerika lijkt me niet. De Amerikaanse markt is meer in voor ‘mid-size en full-size pick-up.’ (Mid-size: Chevy Colorado, Full: Dodge-Ram) Deze Amarok is ‘compact’ voor Noord-Amerika, en nadat de Amerikaanse Ranger stopte met verkoop door slechte resultaten heb je geen pick-up’s meer Amerika van het formaat Amarok/Ranger.
Amorak XXL zoekt boer/cowboy. Wanneer komt dit op TV?
Leveren ze ook standaard met een huif?
@autogedrocht:
Denk eens even na, we hebben het hier over een VW.
Je mag blij zijn dat het stuur er standaard in zit….
@jrk68: Haha, my bad! Verkeerd geformuleerd.

@bayernmunchen had het antwoord al!
VAG heeft z’n persberichten-service beter op orde dan de rest. De introductie van dit soort modellen bij Mitsubishi, Toyota, Ford en Nissan schopt het niet eens tot een artikeltje, terwijl dit het vijfde berichtje is over de Amarok dat van officiële persfoto’s voorzien is.
@mout: Dat komt omdat AB very German-minded is. Die andere sturen ook persberichten en foto’s rond, ze worden gewoon meer genegeerd…
@autogedrocht,

Ja,wordt met huif geleverd,zie de optielijst.(www.amarokxxl/optielijst.com).
Blijft het paard ook lekker droog.
voor lijken te vervoeren?????
Ik denk dat de Rijkswaterstaat kantine ineens een veel witter plafond heeft…
Hadden ze niet een zijpaneel uit één stuk kunnen maken voor dit model? Die naad is wel erg lelijk en het ziet eruit alsof de auto na aflevering door een ‘verlengboer’ is aangepast.
@metalmike: nee joh, dit is dezelfde plaat die ook op de Audi R8 zit, onderdeel hergebruik is VAG heel sterk in.
@mashell: wel vet als je die plaat ook in een andere kleur kan bestellen. Met R-XXL erop.
@metalmike: Dan moeten ze weer een nieuwe mal maken voor de achterwanden. Nu gebruiken ze de bestaande bak + tussenstuk. Veel goedkoper, zeker als je weet dat de aantallen van dit type nu ook niet enorm zullen zijn…
@Esprit_de_Flandre: Dat is maar ten dele waar: voor dat tussenstuk moet ook een mal gemaakt worden. Alleen zal een mal voor het tussenstuk iets goedkoper zijn dan een mal voor een complete lange achterwand. Dan is het nog maar de vraag of de ‘korte’ achterwand zonder aanpassingen gebruikt kan worden omdat zo’n paneel vaak ook nog ‘de bocht om gaat’. Verder is het tussenstuk juist duurder bij de assemblage (extra handelingen).

Uiteindelijk zal dat tussenstukje inderdaad een compromis uit kostenoverwegingen zijn, maar ik betwijfel of het zo simpel is als jij zegt.
@potver7: Volgens mij zal de mal voor het kleine stuk véél goedkoper zijn. Extra handeling voor de assemblage blijft beperkt door de beperkte aantallen van dit type…
Ik ben hovenier hier heb je niks aan. Gewoon een bus of een bus met laadbak.
Ik twijfel er sterk aan dat dit OEM VW is want enkel voor de Nederlandse markt heeft VW toelating gegeven aan een ombouwbedrijf om de bak van de Amarok langer te maken (belastingsgedoe)

Als verkoper van 4×4 toebehoren kan ik er toch niet met mijn hoofd bij dat je als constructeur toelating geeft om een chassis letterlijk doormidden te laten zagen en minstens 20cm te laten verlengen.

Kan nooit goed zijn voor de algemene chassissterkte, noch rijgedrag etc…

Only in the Netherlands….
@neal: verlengde auto’s is toch something very American, so most certainly not only in the Netherlands.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).