• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Esprit krijgt 500 pk sterke V8 twinturbo?

Auteur: evo, gepost 17 februari 2008 om 12:55 – 18 Reacties

Nieuwe Lotus Esprit in 2010

Dat er een nieuwe Esprit aan zit te komen, is geen publiek geheim meer. Stond de oude Esprit, eigenlijk zoals elke Lotus, al bekend om zijn fenomenale rij-eigenschappen, de nieuwe Esprit moet de heetste Brit ever worden. Robbie had het eerder over een 4,8 liter V8 van BMW, maar Autocar weet ons nu te melden dat zeer waarschijnlijk een tot 500 pk getunede versie van BMW’s nieuwste twin-turbo V8 in het vooronder komt te liggen. De beste handling + de beste motor = de beste sportauto van 2010?

Of dat zo zal zijn is natuurlijk maar de vraag. De concurrentie zit natuurlijk ook niet stil en zowel de Ferrari F430 en Porsche 997 Turbo als de alom geprezen Nissan GT-R zijn romige snoepjes op vier wielen.

Autocar heeft de kentekenplaat van een gespotte Esprit nagetrokken en er blijkt een 4,4 liter V8 in te zitten. BMW CEO Norbert Reithofer heeft aangegeven meer motoren te verkopen aan derden en tevens aan Lotus. Eerst gingen geruchten dat er een aangepaste versie van de V8 uit de E39 M5 in de esprit zou komen, maar omdat deze niet aan de nieuwste EuroIV-standaarden voldoet, ging dit feestje niet door. Daarom verwacht men nu de volledig nieuwe twin-turbo V8 uit de X6. Deze motor wordt voordat hij in de Esprit komt te liggen eerst ook nog in de BMW X5 en 7-serie gelepeld.

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Marktplaats Lotus
    Deze oude Lotus op Marktplaats heeft bijna geen kilometers
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
    Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

esprit, Lotus, spyshot

Vorig bericht: « Team Polizei neemt derde BMW M5 in ontvangst
Volgend bericht: Hot Wheels miniatuurtje voor maar $140.000 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Franqie zegt

    17 februari 2008 om 12:59

    Goed nieuws! Ik ben benieuwd!

    Maar evo, zet je nu expres al die spelvauten erin? ;) ‘gepreesde’, ‘meest hete’, ‘geen publiek geheim meer’…

    Login om te reageren
  2. evo zegt

    17 februari 2008 om 13:02

    @Franqie; uhm, jaaaa…. ;) Tenk you!

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    17 februari 2008 om 13:05

    De ervaringen uit het verleden laten zien dat power niet het belangrijkste is….. als de versnellingsbak het niet kan bijbenen heb je nog niets… De laatste Esprits hadden ook power over (die auto’s waren namelijk behoorlijk licht gebleven) maar de waardeloze versnellingsbak van een Renault van 15 jaar geleden (of zoiets) zorgde ervoor dat die auto’s enorm veel problemen hadden zo gauw je het vermogen ook echt gebruikte…. zoek maar eens een paar video’s op van de oude Esprit. Dan kom je vrijwel zeker ook die tegen waarin Tiff gaat kijken of hij een Esprit sneller kan maken en er mee kan (drag) racen…. Drama!

    Een twin turbo is een goed idee. Lotus kan dat vast en zeker zo ingeregeld krijgen dat de auto enorm snel is maar ook niet al te listig op de limiet. Qua handling is er zo goed als geen enkele fabrikant die het niveau van Lotus haalt…. dus dat zit wel goed.

    Ben heel benieuwd, duurt nog wel lang trouwens voor dat we hier wat van op straat gaan zien….

    Login om te reageren
  4. Racer X zegt

    17 februari 2008 om 13:09

    w0o0dy

    Dat filmpje van Tiff heb ik ook gezien. Drama alom inderdaad. Zodra er flink gas gegeven werd beukte de motor de hele versnellingsbak aan gort.

    Login om te reageren
  5. Carrera R zegt

    17 februari 2008 om 13:23

    Dit klopt wel, hoorde dit namelijk ook van de lotusdealer

    Login om te reageren
  6. FiXeR zegt

    17 februari 2008 om 13:36

    500PK uit een 4.8 liter twin-turbo? Daar zit nog flink wat tune potentieel in dan!

    Login om te reageren
  7. Nick zegt

    17 februari 2008 om 13:39

    Motor in het vooronder? Geen middenmotor??

    Login om te reageren
  8. Thom Holwerda zegt

    17 februari 2008 om 13:42

    Ik vind het ergens toch wel heel erg veel zeggen over de oude Esprit (schoonheid!) dat het bodywork van die oude bak gewoon voor de testmule wordt gebruikt (ervan uitgaande dat Autocar gelijk heeft).

    Stel je voor, de testmule voor de opvolger van de Enzo heeft als kleding de F40 :).

    Login om te reageren
  9. SimonMc zegt

    17 februari 2008 om 14:31

    @Nick: normaal gezien middenmotor.

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    17 februari 2008 om 16:14

    @Nick: kan me niet voorstellen dat Lotus een auto met v8 gaat maken en de motor voorin stopt….. dat kan nooit zo goed op de weg liggen als een sportwagen met middenmotor. Daarnaast is de mule volgens mij verlengt VOOR de achterwielen…en is de neus zo laag dat Fiat’s 0,9 turbo 2-cilinder er niet onder zou passen…

    Login om te reageren
  11. dekster zegt

    17 februari 2008 om 16:20

    Ik meende in het verleden ergens gelezen te hebben dat de “esprit” die je op die foto’s ziet niet daadwerkelijk van lotus komt, maar dat het een ander (onbekend) brits sportwagenmerk is met een auto met middemotor die rond de 700pk voortbrengt is.

    Login om te reageren
  12. dekster zegt

    17 februari 2008 om 16:20

    Ik meende in het verleden ergens gelezen te hebben dat de “esprit” die je op die foto’s ziet niet daadwerkelijk van lotus komt, maar dat het een ander (onbekend) brits sportwagenmerk is met een auto met middemotor die rond de 700pk voortbrengt .

    Login om te reageren
  13. Laurens zegt

    17 februari 2008 om 17:24

    Dus de V8 van de E39 is niet meer toegestaan qua emissienormen? Maar die ligt toch ook in de Ascari A10? Kan iemand mij vertellen hoe dat dan zit? (a)

    Login om te reageren
  14. Ben zegt

    17 februari 2008 om 20:07

    Als ze hem maar niet weer afraffelen met zo’n goedkope Renault versnellingsbak..

    Login om te reageren
  15. T-Bird zegt

    17 februari 2008 om 20:40

    Hehe, eindelijk! Weggedrag zal ook beregoed zijn, wat als ik me niet vergis wist de vorige Esprit ondanks zijn hoogbejaarde leeftijd met menig concurrent de vloer van het circuit aan te vegen.

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    17 februari 2008 om 20:54

    @T-bird .. en .. het import avontuur .. alles naar wens gegaan ??

    Login om te reageren
  17. classic red zegt

    17 februari 2008 om 20:56

    AutoVisie schreef recentelijk dat er geen BMW motor in de Esprit komt, maar één van Toyota. BMW zou niet de nieuwste motoren aan derden willen leveren.

    Login om te reageren
  18. rider zegt

    18 februari 2008 om 10:00

    hehe eindelijk weer een echte lotus esprit. en nog met een heerlijke motor ook. dat gaat feest worden, zeker als lotus de prijs weer scherp weet te houden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North