• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Honda Civic neemt afscheid van lelijkheid

Auteur: willeme, gepost 18 november 2020 om 09:06 – 35 Reacties

Nieuwe Honda Civic

De nieuwe Honda Civic zegt vaarwel tegen geforceerde lelijkheid. Maar echt saai is ‘ie nog niet, toch?

Met auto’s kun je aan het design van de auto zien uit welke tijd deze komt. Glorieuze vormen, briljante proporties en legendarisch fraaie lijnenspel? Jaren ’60. Veel te vierkant? Jaren ’80. Veel te rond? Jaren ’90. Helaas gaat de periode van 2010-2020 niet in als een periode waarin subtiel design werd toegepast.

Futuristisch en complex

Honda paste voor de Civic sinds 2006 namelijk bijzonder futuristisch en complex design toe. Echt mooi was het model niet, herkenbaar wel. De overdaad aan lijntjes, lijntjes, nep-griles, nep-uitlaten en details maakte het geen design-wonder.

Gelukkig wisten veel mensen dat de Civic alsnog een puike auto was, waardoor de Japanners de auto wereldwijd goed konden verkopen.

  • Nieuwe Honda Civic
  • Nieuwe Honda Civic

Nieuwe Honda Civic

Maar voor de aanstaande eflde generatie gooit Honda het roer om. De nieuwe Honda Civic wordt namelijk zowaar een fraaie auto! Dat kunnen we namelijk zien door de Honda Civic Prototype te aanschouwen.

Ondanks de naam ‘prototype’, kun je zien dat deze auto zo goed als klaar is. Wat opvalt is dat de vooruit verder naar voren staat (voor beter zicht) en de buitenspiegels zijn wat naar achteren verplaatst.

Nieuwe Honda Civic

Lease-wieltjes

De voorzijde van de nieuwe Civic is ook minder druk dan voorheen. Dat niet alleen, de grille is ook kleiner. Verder is de spoorbreedte achter gegroeid en is er een spoilerlip gemonteerd op de kofferbak.

Dankzij de relatief grote wielen en oranje lak, lijkt het nog enigszins een opvallende auto te zijn, maar met in het zilvergrijs met kleine lease-wieltjes is de nieuwe Civic bijna een onopvallende verschijning.

  • Nieuwe Honda Civic

Interieur nieuwe Honda Civic

Ook in het interieur is Honda aan de slag gegaan. Het is nu veel strakker en cleaner dan voorheen. Voorheen had je het idee in een soort space-shuttle te zitten. Binnenkort zit je weer gewoon in een modale Japanse C-segment sedan.

Het 9-inch infotainment systeem is verbeterd en is logischer om te bedienen. Ja, sedan. De Civic wordt verkocht in allerleir vormen. In Nederland krijgen we de vijfdeurs hatchback en de liftback.

Nieuwe Honda Civic

Motoren nieuwe Honda Civic

Dan de motoren. Daar is nog niets over losgelaten. Wel is er een nieuwe Honda Civic Type-R bevestigd. Deze zal met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijk zijn voorzien van een hybride aandrijflijn.

De vorige Civic kwam nog uit Swindon (Verenigd Koninkrijk), nu deze fabriek dicht gaat, wordt de hatchback voortaan gebouwd in Greensburg, Indiana. De andere varianten gaan gebouwd worden in Ontario (Canada) en Japan. Of de Civic naar Europa komt is hoogst onzeker.

Ook interessant!

  • Zó komt de nieuwe Honda Civic bij de dealer te staan
  • Gelekt: de sedanversie van de nieuwe Honda Civic
  • Nieuwe Civic Type R
    Nieuwe Civic Type R wordt episch (en minder lelijk)
  • nieuwe Civic Type R
    Aankomende Civic Type-R wordt absolute verkoophit

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

civic, concept, Honda, oranje, sedan, Video

Vorig bericht: « Mercedes-AMG pakt Nürburgring ronderecord van Lamborghini
Volgend bericht: Superster promoot rare crossover coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    18 november 2020 om 09:07

    Mooi. Graag alleen verkopen in het oranje.

    Login om te reageren
  2. posthumus zegt

    18 november 2020 om 09:10

    Ziet er goed uit. Ook gaaf hoe het dashboard erg lijkt op de Honda-dashboards in de jaren ’90, maar toch modern.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      18 november 2020 om 09:52

      @posthumus: inspiratie ook bij Mazda opgedaan

      Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      18 november 2020 om 11:13

      Doet mij meer denken aan de “balk” dashboards van de jaren 80 bij Honda, ik vind het helemaal geweldig lekker strak en weinig scherm(en)!

      Login om te reageren
  3. henk123456 zegt

    18 november 2020 om 09:10

    Wat een verademing!

    Login om te reageren
  4. iz_person zegt

    18 november 2020 om 09:16

    Honda deed een tijdje kinderachtig en nu zijn ze serieus….

    Login om te reageren
  5. toyotafortuner zegt

    18 november 2020 om 09:18

    Strak ding zo. Zeker in t oranje!

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    18 november 2020 om 09:26

    Het kontje is een kruising tussen Alfa en Lexus, niks mis mee. Maar die Fiat Tipo neus is het toch niet helemaal.

    Login om te reageren
  7. bibendum zegt

    18 november 2020 om 09:29

    Eindelijk weer een BMW met normale grill!
    Net als in de jaren 90 waar ik de civic coupe’s achterkant op een BMW vond lijken qua lijnen, en dat was een compliment! Sturen en handeling was ook lekker sportief! Ik vind m geslaagd!

    Login om te reageren
  8. hondafiel zegt

    18 november 2020 om 09:30

    Tamme ipv agressieve lijnen. Gaat wel wennen. Blijft immers een Honda.

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      18 november 2020 om 17:07

      @hondafiel: ja maar toch…. ik schijn de enige te zijn maar vind de uitgesproken lijnen van de vorige juist erg bij de Civic passen en vind deze nieuwe een beetje tam zo.
      Ik zie dus liever de vorige.
      Dit is me te veel audi

      Login om te reageren
      • hondafiel zegt

        18 november 2020 om 18:13

        @mp014: Helemaal met je eens. Het vorige model had unieke lijnen en was daarmee onderscheidend van al het andere. Wereldwijd zal de auto wel verkocht worden. Binnen Nederland zal de keus denk ik eerder vallen op een ander merk.

        Login om te reageren
  9. leefvrij zegt

    18 november 2020 om 09:41

    Leuk om te zien hoe smaken verschillen. Heb een Honda Civic 5-d uit 2007 gehad. Zeer bewust zelf voor gekozen omdat ik (en mijn vrouw) hem erg mooi vonden. Reed ook fantastisch en was zeer ruim en praktisch. Jammer om te zien hoe de Honda’s daarna steeds meer mainstream worden. Daarvan zijn al genoeg automerken. Dit is de volgende stap richting een nog meer ingetogen design. Aangezien ik het oude model nog regelmatig zie rijden, vaker dan de modellen daarna, is er dus toch een groep fans van dat model.

    Login om te reageren
    • caprio zegt

      18 november 2020 om 12:16

      @leefvrij: Helemaal eens, de Civic uit 2007 is prachtig, ook het facelift model daarop. Dit model lijkt schuin van achteren wel op een Audi A4. De vorm van het derde ruitje maakt het dan wel weer bijzonder. Maar om daarmee het hele ontwerp te redden van een saaie koets, mja

      Login om te reageren
    • soes750 zegt

      18 november 2020 om 17:30

      @leefvrij: ik had het 2004-2007 model type S. Heerlijke auto. Had deze er eigenlijk bij moeten houden.

      Login om te reageren
  10. LaLancia zegt

    18 november 2020 om 09:47

    Dan ligt het zeker aan mij, maar ik vind het huidige model wel mooi, zeker als sedan.

    Login om te reageren
  11. Loek zegt

    18 november 2020 om 09:51

    Ik snap ‘mass-appeal’ enzo maar die vorige generatie was echt nog niet zo lelijk. Helemaal de FK8 Type R is gewoon een retedikke buitenissige hot hatch. Van mij mag design lekker gewoon blijven, maar de Civic vormt uitzondering op de regel. Helemaal omdat, waarschijnlijk door publieke opinie, dit weer zo’n nietszeggend Japans doorsnee hok is. Als je had gezegd dat het zo’n inspiratieloze Honda/Acura Accord van 2012 was had ik het ook geloofd.

    Login om te reageren
  12. banderas zegt

    18 november 2020 om 09:56

    Ene was lelijk, deze saai. Toch knap..

    Login om te reageren
  13. lekkerlinksrijden zegt

    18 november 2020 om 09:57

    Mooie auto, hoop wel dat het onderstel niet te veel hebben aangepast( verslechterd) de laatste generatie stuurde prima

    Login om te reageren
  14. iz_person zegt

    18 november 2020 om 09:59

    Ik vind die achterkant iets te potsierlijk lelijk ogen dat had iets minder audi a3 mogen zijn. Als je dan toch zo´n rechthoekige jaren huppeldepup voorkant gebruikt idoe dan ook de achterkant zo. Ipv henna-ding, zou je nu opeens een heuse party hebben gehad in petrolheadland. Gemiste kans, Civic, met je mooie heupjes….

    https://www.hagerty.com/media/buying-and-selling/1996-2000-honda-civic-buyers-guide/

    Mooi matrix LED wauw

    Login om te reageren
  15. joos straetmans zegt

    18 november 2020 om 10:00

    Het vorige design was te geforceerd, maar dit is weer het andere uiterste. Nog saaier dan een Hyundai.

    Login om te reageren
  16. mashell zegt

    18 november 2020 om 10:42

    Als het de bedoeling was 1983 retro design te hebben dan is ze dat goed gelukt.

    Login om te reageren
  17. utregcity zegt

    18 november 2020 om 11:05

    Vind hem erg mooi geworden, vooral in de schitterende kleur. En profil heeft ie wel wat weg van een 3-serie. Als ‘t interieur wordt zoals op de tekening, wordt ‘t bijna een Mazda en daar is niets mis mee. Maak er een plug-in hybrid van, houdt de prijs laag (leest u mee Honda), stel een paar nwe dealers aan (hallo waar zijn jullie gebleven?) en kon zowaar wat worden met Honda in NL (en Europa). ?

    Login om te reageren
  18. utregcity zegt

    18 november 2020 om 11:08

    @Willeme: dit wordt de 11e generatie. ?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      18 november 2020 om 11:42

      @utregcity: dat dacht ik aanvankelijk ook! Hier (in het bericht)staat toch echt tiende. Misschien een overloop modelletje ertussen?

      Login om te reageren
      • utregcity zegt

        18 november 2020 om 11:56

        @willeme: Vreemd. Hier spreekt Honda Murica over de 11e generatie: https://automobiles.honda.com/future-cars/2022-civic

        Nou ja, ze zijn de tel kwijt, zullen we maar zeggen… ?

        Login om te reageren
  19. michiel_vandelft zegt

    18 november 2020 om 11:19

    Net een A4 van achter ?

    Login om te reageren
  20. RiKe zegt

    18 november 2020 om 11:27

    Kijk, dit is weer een leuke Civic om te zien IPV die gekke ruimteschepen

    Login om te reageren
  21. faalhaas zegt

    18 november 2020 om 12:03

    Nette opvolger van de HCH van 2006-2011

    Login om te reageren
  22. berlinetta zegt

    18 november 2020 om 12:16

    Best een fraaie auto geworden, maar ik vind alleen de kont te hoog ten opzichte van de motorkap. Krijg er een beetje een liftback-gevoel bij.

    Login om te reageren
  23. Robert zegt

    18 november 2020 om 13:36

    Beetje saai misschien, maar zeker niet lelijk. En als sedan zelfs uitermate geslaagd, want ook dat hebben we wel eens anders gezien. Dit model zal ongetwijfeld een grotere massa aanspreken. Trouwens, de vorige USA Civic was ook al iets conservatiever vormgegeven dan die ruimteschepen die ze in Swindon bouwden voor de Europese markt.

    Dat dit nieuwe model overigens enkel nog de andere werelddelen dan Europa gebouwd gaat worden doet wel het ergste vrezen voor de prijs, t.o.v. de Europese C-segmenters. En ze waren al niet zo goedkoop.

    Login om te reageren
  24. Droomauto zegt

    18 november 2020 om 19:15

    Zo’ nu hebben ze eindelijk weer een goeie concurrent erbij hier in Europa werd tijd.
    Maar lijkt verdacht veel op de nieuwe accord alleen een beetje te heet gewassen. ?
    En nu nog even afwachten of hij werkelijk hier heen komt.
    Jammer genoeg de Nieuwe Accord niet. ?

    Login om te reageren
  25. Ottaviano zegt

    18 november 2020 om 19:30

    Heel mooi die BaudiMalfiWat Civic. Aan de vorige was geen hoek af, integendeel… Met deze worden alle risico’s getorpodeerd. Beter? Mooier? In ieder geval mainstream. Klaar om de meute te plezieren. Ik ben een oude zak die hunkert naar de ’70. Maar dan wel met meer schone motoren, zoals nu. Noch vis noch vlees.

    Login om te reageren
  26. Esprit_de_Flandre zegt

    18 november 2020 om 20:25

    Iedereen lijkt hier te paniekeren dat de Civic te braaf gaat worden, maar vergeet niet dat we hier naar de sedan kijken. De sedan is altijd al een pak saaier geweest dan de 3- en 5-deurs. De sedan was vooral bedoeld voor US en Japan.

    Toen wij hier ons eerste UFO-model kregen, moest de rest van de wereld het doen met dit:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Civic_(eighth_generation)#/media/File:2006-2009_Honda_Civic_VTi_sedan_(2018-10-19)_01.jpg

    https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Civic_(eighth_generation)#/media/File:2006-2009_Honda_Civic_VTi_sedan_(2018-10-19)_02.jpg

    Niet bepaald futuristisch of speciaal. En de daaropvolgende modellen waren van hetzelfde laken een broek. Daar past deze nieuwe Civic sedan mooi in het rijtje.

    Natuurlijk, door de sluiting van Swindon, waar onze ET-mobielen vandaan kwamen, bestaat het risico dat wij hetzelfde, brave model krijgen, of zelfs helemaal geen meer…

    Login om te reageren
  27. Diederik zegt

    19 november 2020 om 10:06

    Op Japanse auto’s die eender waar in de wereld worden gemaakt betaal je in België nog steeds 11% invoertaksen. Kwestie van niet te concurrentieel te zijn met de Europese merken die slechts 6% betalen. Deze regel dateert uit de jaren 80, toen de Japanse wagens door hun prijs veel minder kosten en als broodjes werden gekocht. Nu anno 2020 bestaat die 11% nog steeds. Elke euro die uit ons land verdwijnt is hier weg, of dit naar een Europees land gaat of naar Azië. Nu weet je waarom die Honda,s oa geld kosten en testrijders ons zeggen dat je voor dezelfde prijs eveneens een Europeaan kan kopen, wat de meesten onder ons dan ook doen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North