Nieuwe info over Aston Martin RB-001 doet ons kwijlen

Auteur: , 55 Reacties

We hopen dat dit apparaat net zo episch wordt als op papier staat geschreven.

We wisten al dat de AM-RB-001 een 0-320-0 km/u in 15 seconden klaart. We wisten dat de auto je met 4G door de bochten doet laten knallen. Wat we nog niet wisten is de topsnelheid van de uber Aston. En nog wat praktische zaken.

Regelmatig vertellen belangrijke bobo’s die dichtbij de ontwikkeling van de AM-RB-001 staan leuke nieuwe feitjes. Ditmaal was ontwerper van het apparaat, Marek Reichmann, in gesprek met Motoring over zijn creatie.

Reichmann wist onder andere te vertellen dat de hypercar de 918 Spyder, P1 én de LaFerrari passeert als het gaat om topsnelheid. De machine heeft een Vmax van 402 km/u. De journo’s vroegen Reichmann over een ‘Ringtijd. De designer wist te melden dat Aston Martin en Red Bull inderdaad bezig zijn met een project op de Nordschleife. Meer info kon hij helaas niet bekendmaken.

De uitverkochte 001 heeft een variabel ophangingssysteem die automatisch de auto kan doen verlagen en weer verhogen. Een camera aan de voorzijde is in staat om drempels op de weg de detecteren. Geen onhandig gedoe met een handmatig liftsysteem zoals bij supercars vandaag de dag. Handig!

Er zijn nog geen foto’s gemaakt met de deuren geopend. Reichmann wist te vertellen dat de hypercar gullwing deuren krijgt. Verder heeft de stoel in de AM-RB-001, net als in de LaFerrari, één vaste stand. Het stuurwiel en de pedalen zijn wel handmatig te verstellen.

De V12 zal worden bijgestaan door een systeem dat je kunt vergelijken met KERS-techniek. Reichmann benadrukte dat het hier niet gaat om traditionele hybride techniek. Gewicht is een belangrijk dingetje bij de 001 en daarom is er geen plaats voor zware batterijen. Het systeem dat de hypercar gaat krijgen is in staat om via een knop de auto van tijdelijke extra power te voorzien. Zo’n 80 pk. Ook kan de auto op dit systeem rijden met een (zeer) lage snelheid.

De eerste prototypes zullen in 2017 op de weg verschijnen. In 2018 is de auto klaar en eind 2018/begin 2019 kunnen de eerste klanten aan de slag met hun miljoenen kostende speeltje. Eerst zullen alle 150 straatlegale versies worden gebouwd. Daarna nog eens 25 track-only varianten.



55 reacties

Ben ik de enige die hier niet zo heel warm van word?
@thezonda: nee. Dit is geen straatauto meer. Maar een racewagen met kenteken. Waar de mensen mee gaan patsen op plekken waar je helemaal niet moet willen komen met zo’n auto.
@svenb: tjonge wat moet jij dodelijk saai zijn in de omgang.
@str8six: hahaha. Zeker. Ik doe niets spannends en ik heb een hekel aan auto’s.

Even voor de duidelijkheid: het lijkt me een geweldige auto om in de garage te hebben om naar het circuit te rijden of een lege bochtige weg op te zoeken.

Maar de meeste mensen die deze auto kopen gaan er mee showen en patsen en zullen hem nooit gebruiken waarvoor hij ontworpen is.

En ik heb zelf liever een auto die nog een beetje bruikbaar is op de openbare weg.
Dus liever een normale Porsche Turbo of een 488 en een echte circuit auto erbij dan dit compromis met een kenteken.

Maar dat is mijn dodelijk saaie mening maar
@svenb: het is dat je het zelf zegt
@svenb: akkoord.
Ik ben heel grote fan van Koenigsegg maar als je ziet wat de kopers met hun one:1 doen… tja paraderen in Monaco, paraderen op instagram.
nooit volgas, nooit op circuit, dus nooit de track pack met slimme ophanging en dergelijke gaan gebruiken. Zonde.

Op een rare manier Is mijn respect en liefde voor bepaalde auto’s rechtstreeks gecorreleerd met hoe diens eigenaren hen gebruiken.
@thezonda: voor mij wel. Ik vind dit ding en concept zo gaaf
@thezonda: zeker niet, ik geef ook niet zoveel om deze auto.. teveel een technisch project zonder enige vorm van passie of schoonheid naar mijn idee
@thezonda: Ik stond buiten, en het bleef koud, dus je bent niet de enige ;)
@thezonda: word ik er warm van ja.
Zou ik hem kopen als ik het geld had neen. Persoonlijk zou ik voor de 918 gaan omwille van de dagelijkse bruikbaarheid. Maar toch vind ik de am 001 met het geen wat ik er nu van weet een mooie techniek.
Die RB F1 auto heeft imho niets te zoeken in het plaatje. Doet zelfs afbreuk eraan vind ik. Ja AM is spnsor van RB maar als je een auto gaat promoten met een paar van die kwijlplaatjes zet je er toch geen F1 auto naast? Verder brut ding, mag je hopen dat die een keer voorbij komt in the Grand Tour (topgear ligt op zijn gat toch?)
@loewie1984: “Kijk onze hypercar eens gebruik maken van F1 technologie”
@osmo: Behalve dat er geen 1.6-je in ligt…
@loewie1984: Adrian Newey heeft zich twee jaar niet met de F1 bemoeid voor dit project. Nee, hoor heeft niets met F1 of RB te maken…
@loewie1984:
Aangezien Grand Tour pas nu de 918, big Mac en Laffe Ferrari aan het testen is, mag je van deze wagen ten vroegste in 2025 door GT een test verwachten. Als JC en co dan nog niet in een rusthuis zitten…
@StijnB: Denk ff na loewie, de eerste aflevering was een paar weken geleden.. hoe hadden ze die test eerder kunnen doen?
@kapitein: Denk ff na Stijn, had het moeten zijn..
@kapitein: wat hadden ze volgens u in de plaats moeten testen. İk denk dat deze drie toch wel de te kloppen autos zijn momenteel.
@kapitein:
Als een mens even nadenkt weet hij dat deze mannen voorheen ook reeds een programma op de Beeb hadden waarin het ook altijd ellelang wachten was, mede door het erg beperkt aantal aflevering de laatste jaren, tot een wagen werd getest…
Ze smijten hier weer van alle kanten met cijfers die je omver doen vallen, maar net zoals de Bugatti Veyron/Chiron (en vele anderen), zal niemand ooit die snelheden halen/doen op de openbare weg ; en zeggen ‘het is leuk dat hij het kan’ is ook belachelijk! Wanneer worden de fabrikanten eens iets realistischer? Het zoveelste ‘investeringsproject’ voor de kopers ….. want hij is blijkbaar al uitverkocht?
@delorean: Dus de fabrikant moet realistischer worden, door mensen niet meer te geven wat ze willen hebben? Ookal maken ze er geen gebruik van?
@duckmefaddy: Exact. Die schrale Nederlandschen mentaliteit ook van “doe maar normaal .. “
@wreedt: Buiten het feit dat ik Belg ben dan …
@delorean: Aight! Waar je mee omgaat, .. ;-)
@Delorean: nóg erger
@duckmefaddy: Mijn punt is: waar zal dit eindigen? Van mij mogen ze auto’s maken met 5000pk en die 600km/h kunnen, maar je kan er niets mee doen!! Hoeveel Veyron-eigenaars denk je hebben al effectief 400+Km/h gereden? Leuk als je kan zeggen ‘hij kan het’ …
Trouwens, er gaan altijd mensen zijn met veel te veel geld die in de rij staan om de volgende superauto te kopen … en die dan vervolgens ergens weg te stallen tot hij meer waard is ; wat is het punt daarvan? Ja, waarschijnlijk rijk worden, maar je hebt er niets aan?? Ik heb tenminste een auto die misschien niet supersnel is, maar waar ik wel degelijk iets aan heb … Maar ja, das Belgische mentaliteit zekers?
@duckmefaddy: Dat doen ze toch al? Of word die mening niet gedeeld.
@Delorean: Want een Delorean was een toonbeeld van praktische bruikbaarheid? ;)
@racerx: Een Delorean is zeker ‘bruikbaar’ : ik doe er boodschappen mee, ik ga er mee op reis, ik ga er mee werken (soms) …
Ik knal ook met 4G door de bochten. Kwestie van mn i-phone meenemen op de fiets.
Een van de weinige zinnige dingen, denk ik, die Jeremy Clarkson zei in een aflevering van GT is dat hij zich zorgen maakte over de grote rol die aerodynamica en downforce spelen bij deze auto. Het wordt daarom nog een hele klus om deze auto ook op lage snelheden bestuurbaar te houden.
De cijfers zijn echt niet normaal. Echter, het ding zelf kan me niet bekoren. Ik vind hem niet mooi qua design zoals ik een LaFerrari, P1 of 918 Spyder wel mooi vind… Maar goed, de prestaties zijn wel bizar. Naja, zijn.. Ze worden bizar..
Het kan mij ook niet echt bekoren.
Verkrijgbaar met invisible elephant!
Al die leuke en indrukwekkende prestaties om dan maar af en toe eens door de tunnel in Monaco te knallen.
Qua looks komt dit zelfs niet in de buurt van de prachtige 918 bijvoorbeeld. Maargoed, laat maar komen.. je kan nooit te veel super-/hypercars hebben
Deze auto mist wat mij betreft net datgene wat hem hebberig zou moeten maken. Het is geen schoonheid (verre van zelfs) en als ik een pure racer zou willen voor op de openbare weg, dan ging ik eerder voor een Radical of Ariel of KTM oid. Geeft volgens mij een meer pure ervaring.
Maar los daarvan is het wel een indrukwekkende auto. Helaas verwacht ik dat dit ding niet wordt gekocht door liefhebbers, maar door investeerders.
Hoe meer technologie ze er in stoppen deste eerder het in een in betaalbare auto komt!
Mooie theorieën zegmaar.
Belangrijkste vraag ; waar moet de bestuurder met zijn benen heen? Geen plaats voor zo te zien. Dus ofwel yoga gewijs de benen in de nek ofwel achterstevoren gaan zitten?
@heidekonijn: Het is een F1 wagen voor de weg, zoals ze hem beschrijven. Ik verwacht dus dat je ook een F1-achtige zitpositie krijgt. Dan zit je met je tenen zo ongeveer bij het Aston Martin-logo voorop.
@edge: Dan kunnen ze mogelijk beter voor de yoga oplossing gaan.
@heidekonijn: ik begrijp dat jij de binnenkant al hebt gezien?
@thefmanl: Nee, de buitenkant staat gewoon bovenaan het artikel. Waar normaliter plaats is voor bodemplaat, pedalen en benen is nu lucht. Of is er een luikje zodat de voeten buiten kunnen hangen denk je?
@heidekonijn: Waarom niet? Fred Flintstone had er ook geen problemen mee.
Kan niet wachten op de Max Verstappen World Championship Edition!
Ik vraag me alleen af of gullwings in dit geval zo’n goed idee is. De wagen is enorm laag. Met Mercedes SLS-achtige gullwings houd je dan maar een hele kleine instapruimte over. Ik denk dat butterfly doors zoals die van McLaren en de LaFerrari een betere oplossing zijn. Dan heb je in de hoogte alle ruimte om je de auto in te laten glijden.
@edge: In combinatie met een “benen gestrekt omhoog” zitpositie kan dat nog lachten worden.
@heidekonijn: Ja, inderdaad. Ik heb inmiddels mijn antwoord al. Elders liet Reichmann optekenen dat hoewel de auto laag is en vleugeldeuren krijgt, zelfs een dame in een minirokje op elegante wijze in en uit kan stappen.
AM-RB-001. Als ik het geld voor de auto had, kocht ik het kenteken al! In een land waar dat kan natuurlijk.
De auto is behoorlijk open van voren. Klein wild of huisdieren zul je diep in je auto terugvinden..
niet echt een beauty maarja dat is dan ook niet belangrijk geweest bij de ontwikkeling denk ik
Maar die 4 g die de auto in de bochten kan halen. Is dat met de straatversie of de track only versie?
Als 4g bij straatversie is zou de track only naar 4.5g of meer gaan met slicks.
En bij welke snelheid kan die 4g halen?
Het is ook maar zaken doen.
– Bestaande tech uit F1 hergebruiken
– lage oplage zodat je minder personeel nodig hebt om ze te maken en vooral
– de prijs vlotter omhoog kan.
– veel gratis reclame
– en 150 voorschotten van een paar honderd duizend euro die je nu al krijgt maar waarvoor je pas in 2018-19 moet afleveren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).