• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Jaguar wordt een Rapide en Panamera killer?

Auteur: Dennis, gepost 8 januari 2009 om 10:09 – 34 Reacties

Jaguar 4-door coupe sketch


Er is een nieuwe Jaguar sedan in aantocht. Dat duurt nog wel even, maar we waren alvast begonnen met speculeren over de vormgeving van deze auto. Jaguar heeft inmiddels bevestigd later dit jaar de nieuwe sedan te introduceren.

Dit schrijft Channel4 op hun website. Op een event tijdens een presentatie over Jaguar’s nieuwe motoren, gaf managing director Mike O’Driscoll aan dat de nieuwe sedan Jaguar naar nieuwe hoogtes zou brengen in termen van technische vooruitgang.

Het is de bedoeling dat de nieuwe sedan de huidige XJ zal vervangen, maar de nieuweling zal weinig aan zijn voorganger doen denken. Over de vormgeving van de XJ opvolger doet Jaguar nog geen uitspraken, maar verwacht wordt dat dit een stuk avontuurlijker zal zijn. Denk daarbij eerder aan een vierdeurs uitvoering van de XK.

Een dergelijk model zou worden ontwikkeld om de concurrentie aan te gaan met modellen als de Aston Martin Rapide, Porsche Panamera, Maserati Quattroporte en Mercedes-Benz CLS. Jaguar heeft in ieder geval het voordeel dat er al veel bekend is over de modellen waarmee men wil concurreren, maar of dat straks ook een echte killer oplevert, blijft afwachten.

Met de geheel nieuwe sedan op stapel, wordt 2009 een druk jaartje voor Jaguar. Volgende week onthult Jaguar in Detroit de supercharged XF-R, een update van de XJ, XK en XKR modellen en de nieuwe V6/V8 diesels.

Ook interessant!

  • Een Jaguar XJ restomod: maken of kraken?
  • Help deze man van zijn nieuwe Jaguar XF (€97K) af!
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025

Nieuwste artikelen

  • Is de Renault Twingo wel of niet een klassieker?
  • De ideale speciale editie voor bemoeiallen is hier
  • Is deze EV-technologie toch niet het ei van Columbus?
  • Oei, de BMW iX3 is ‘bijna uitverkocht’
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, xj, xk

Vorig bericht: « Officieel: Nissan GT-R SpecV
Volgend bericht: Renault Megane RS debuteert in Genève »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jordey zegt

    8 januari 2009 om 10:14

    Die tekening ziet er anders wel enorm vet goed uit. Kan niet wachten

    Login om te reageren
  2. Robertovicioro zegt

    8 januari 2009 om 10:16

    ‘Het is de bedoeling dat de nieuwe sedan de huidige XJ zal vervangen, maar de nieuweling zal weinig aan zijn voorganger doen denken’
    …
    verderop ‘een update van de XJ in 2009’

    Is dat niet een beetje krom… in 2009 de XJ updaten en nu al plannen maken om hem te vervangen??
    Lijkt me eerder dat hij naast de XJ wordt ingevoerd, niet??

    Login om te reageren
  3. Brammer zegt

    8 januari 2009 om 10:17

    Welke auto moeten die oudjes met wat spaarcenten nu gaan kopen ? Ik wacht af, de impressies die hier al stonden konden me nog niet overtuigen.

    Login om te reageren
  4. W!d zegt

    8 januari 2009 om 10:17

    Jaguar moet denk ik op prijs gaan concurreren, ze moeten meer volume gaan maken. Ik zie bar weinig jaguars op het wegdek nowadays.. daar moet maar eens verandering in komen!

    Login om te reageren
  5. The_Don_Cartagena zegt

    8 januari 2009 om 10:17

    hier wil ik zeker wel meer van zien .

    Login om te reageren
  6. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    8 januari 2009 om 10:25

    Zo ziet ie er wel erg mooi uit, maar weet zeker dat ie er uiteindelijk anders uit komt te zien.
    Dak wordt hoger, achterlicht wordt groter, de spiegels worden groter en de wielen worden kleiner. Let’s wait and see…

    Login om te reageren
  7. Daan zegt

    8 januari 2009 om 10:27

    Leuk dat het altijd de Panamera is die ‘gekilled” moet worden en in mindere mate de Rapide. En terecht want Porsche is het nieuwe Volkswagen, 80 modellen die allemaal op elkaar lijken en die allemaal dezelfde km-teller (tot 260) hebben. Leuk voor het ‘volk’ dus, maar als je echt goed voor de dag wilt komen ga je natuurlijk voor de Estoque!
    Die ‘killed’ namelijk alle anderen.

    Login om te reageren
  8. SeatLeejon zegt

    8 januari 2009 om 10:30

    Hij heeft wel wat weg van de Lamborghini Estoque o.a. door die heuplijn en smalle achterlichten. Goed bezig die designafdeling van Jaguar. Eerst al van Aston Martin jatten en nu van Lamborghini. Maarja je kan slechtere voorbeelden hebben!

    Login om te reageren
  9. Dennis zegt

    8 januari 2009 om 10:30

    @Robertovicioro: De modellen zullen in het begin wel even naast elkaar bestaan, maar op termijn zal de XJ verdwijnen. Er blijft dan geen gat over waar een opvolger voor moet komen, want dat gat is reeds opgevuld door de nieuwe sedan. Daarbij is het zo dat wanneer later dit jaar de nieuwe sedan wordt geïntroduceerd, deze nog niet ook meteen bij de dealers staat.

    Login om te reageren
  10. Majinstar zegt

    8 januari 2009 om 10:32

    Tja je moet toch iets als de rest van de modellen voor geen meter verkopen.

    Login om te reageren
  11. John Hensen zegt

    8 januari 2009 om 10:36

    Fisker Karma anyone?

    Login om te reageren
  12. 900T-R zegt

    8 januari 2009 om 10:39

    “Tja je moet toch iets als de rest van de modellen voor geen meter verkopen.”

    De XF doet het anders erg lekker in de verkoopstatistieken.

    Login om te reageren
  13. Ata zegt

    8 januari 2009 om 10:44

    Ziet er veelbelovend uit! hoop dat het ook echt iets wordt

    Login om te reageren
  14. Arnoud zegt

    8 januari 2009 om 10:48

    Zo hee. Dat zou tijd worden. De huidige XJ stamt in principe al uit de jaren ’60 van de vorige eeuw. Geen wonder dus dat het ding niet meer verkoopt.
    Ik hoop alleen wel dat de sedan wat meer gedistingeerd wordt dan de XF of de XK. Die hebben toch een wat jonge jongens uitstraling. En dat heeft Jaguar eigenlijk nooit gehad. Ze hadden altijd een wat adelijke uitstraling en dat sierde het merk ook wel. Chique zonder het ondeugende van een Bentley.

    Login om te reageren
  15. Niels zegt

    8 januari 2009 om 10:53

    Die nieuwe V8 diesels… die we allang kennen uit de Range Rover :)

    Login om te reageren
  16. Majinstar zegt

    8 januari 2009 om 10:57

    @ 900T-R: Paas je bron eens ?

    Login om te reageren
  17. Robertovicioro zegt

    8 januari 2009 om 11:00

    @ Dennis

    Ah op die manier…
    Ik zou het persoonlijk zonde vinden als de huidige XJ verdwijnt (het mooiste jaguar-model naar mijn mening). En aangezien de schets van dit nieuwe model erg afwijkt van de XJ zouden ze wat mij betreft beide mogen blijven ;)

    Login om te reageren
  18. Jaapschaap zegt

    8 januari 2009 om 11:08

    ziet er strak uit maar geen killer.

    Login om te reageren
  19. tibor zegt

    8 januari 2009 om 11:10

    @Arnoud

    de Porsche 911 stamt niet eens in principe, maar letterlijk uit de jaren 60 dus dat hoeft niks te zeggen over de verkopen.
    on topic:
    wij hebben thuis het ”nieuwste” model xj, en het is gewoon een erg fijne auto. heel erg comfortabel maar door het super lage gewicht voor zoon auto gaat hij ook zeer goed de bocht om. het leuke aan die auto is dus dat hij juist die klassieke styling combineert met hele moderne techniek.
    ik ben benieuwd naar de nieuwe, maar er is een ding in ieder geval zeker.
    hij wordt mooier dan AL zijn Duitse concurrenten, want die zijn al allemaal lelijk.(alleen de cls is wel mooi maar de interessante modellen daarvan worden toch wel erg vaak gereden door drugsdealers , en pooiers..)

    Login om te reageren
  20. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    8 januari 2009 om 11:21

    Ja, ben ik ook erg benieuwd naar!
    Schitterend merk Jaguar, die nu hopelijk met de Indiase centjes weer mooie modellen kan ontwikkelen. In deze klasse hoort gewoon een Jag!

    Goed dat ze toch van de klassieke lijn van de XJ zijn afgestapt. Een paar die-hards zullen het vast niet met me eens zijn, maar dat zijn er simpelweg te weinig om succesvol te zijn.

    Deze schets zegt me weinig, maar als ze de lijn van de XF doortrekken komt het helemaal goed!

    Login om te reageren
  21. Adnan Sabir zegt

    8 januari 2009 om 11:43

    Ik vind dit er wel fraai uitzien. De achterlichten doen me trouwens denken aan de 3200 gt.

    Login om te reageren
  22. Arnoud zegt

    8 januari 2009 om 11:58

    @tibor:

    Touché. ;)

    Maar ik vind de 911 er niet gedateerd uitzien. De huidige XJ daarentegen wel. En die brievenbus in het voorscherm van de huidige XJ vind ik ook absoluut niet mooi.
    Ik ben het met je eens dat hij mooier zal worden dan de klinische Duitse concurrenten. Het is alleen te hopen dat de bouwkwaliteit van die Duitsers ook geëvenaard wordt. Iets wat Britten maar zelden lukt.

    Login om te reageren
  23. Daniel zegt

    8 januari 2009 om 12:13

    Normaliter vind ik het altijd een beetje flauw als mensen direct ‘fake!!!1111’ beginnen te schreeuwen na een uitgelekte foto of schets, maar laten we even reëel blijven:

    Dit is de kwaliteit van de gebruikelijke schetsen van Jaguar:

    Dit is de kwaliteit van schetsen van puisterige puber die zich op zondagmiddag zat te vervelen.

    Fake dus.

    Login om te reageren
  24. Daniel zegt

    8 januari 2009 om 12:16

    Hm; kennelijk een hotlink beveiliging ofzo. Poging twee:

    Login om te reageren
  25. Wankel zegt

    8 januari 2009 om 12:18

    quote : “Een dergelijk model zou worden ontwikkeld om de concurrentie aan te gaan met modellen als de Aston Martin Rapide, Porsche Panamera, Maserati Quattroporte en Mercedes-Benz CLS.”

    komt de audi A7 (of S7) ook niet aanmerking om dit rijtje te vervolledigen?
    Ik vind ‘m zeer geslaagd, deze Jag!

    Login om te reageren
  26. Robertovicioro zegt

    8 januari 2009 om 12:21

    @ Svenska Aeroplan AB

    Over die lijnen van de XJ: De lijnen van deze schets liggen meer richting de XF naar mijn mening (zeg jij eigenlijk ook al een beetje), daarom is het jammer dat de XJ ervoor moet wijken.
    En zoals Tibor zegt combineert de XJ klassieke lijnen met moderne techniek en dat is wat mij betreft een goede combinatie. Laat de XJ bestaan, dat is in mijn ogen de échte Jag.. (hoe mooi deze schetsen ook zijn)

    Login om te reageren
  27. dirk zegt

    8 januari 2009 om 12:41

    eerst zien dan geloven. Jaguar hheft wel wat goed te maken op sportauto gebied na de laatste jaren.

    Login om te reageren
  28. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    8 januari 2009 om 12:54

    @ robertovicioro: dat is wat ik bedoel, er zijn altijd mensen die dat vinden… En ik vind daar zeker wat voor te zeggen.

    Maar het zijn er simpelweg te weinig!
    Mama Tata wil centjes zien, dus is een nieuwe weg inslaan met een model die meer mensen aanspreekt is het devies…

    Zoals de CEO van Citroën ooit zei toen hem werd verweten geen eigenzinnige auto’s meer te maken: ‘Dat klopt, en sindsdien verkopen we 4x zoveel auto’s’

    Misschien jammer, maar de realiteit van het moment…

    Login om te reageren
  29. Robertovicioro zegt

    8 januari 2009 om 13:16

    @ Svenska

    Je hebt gelijk, maar Jaguar viel wat mij betreft nog steeds onder de wat exclusievere merken en daar wijken ze dus nu steeds meer vanaf. Dat is inderdaad met het oog op de kosten waarschijnlijk onvermijdelijk, maar zeker jammer ja ;)

    Login om te reageren
  30. Jorden zegt

    8 januari 2009 om 16:20

    op deze manier blijft jaguar achter de feiten aanlopen!
    Ze zijn simpelweg te laat om grote aantallen orders binnen te slepen met zo’n model, de hype is er al af als deze op de markt verschijnd.

    Login om te reageren
  31. Stephan Tast zegt

    8 januari 2009 om 18:18

    Ian Callum ontwerpt imo altijd fraaie auto’s, zoals het historisch bekeken ook ‘hoort’ bij een Jag. Gelukkig is het tijdperk van verschrikkingen als de S-type voorbij. Ben vooral benieuwd wat ze met de F-type gaan doen.

    @Robertovicioro: de XJ ondergaat al veertig jaar botoxkuren, is denk ik een ingebakken gewoonte die je er niet meer uit krijgt. De verkopen oppeppen door 1 of 2 jaar voor een nieuwe versie nog met een facelift te komen is ook bij andere merken niet ongebruikelijk.

    @Wankel: alleen de Audi Estoque hoort volgens mij in dat rijtje.

    Login om te reageren
  32. Citrofiel zegt

    8 januari 2009 om 18:37

    Het lijkt me sowieso wel handig de oude XJ nog even door te bouwen. Vanuit deze tekst lijken het me toch vrij verschillende auto’s, met verschillende klantenkringen. De klassieke Jaguar-adept zal liever voor de XJ dan voor de nieuwe gaan, en die mensen zijn er nog steeds…

    Login om te reageren
  33. Gert zegt

    8 januari 2009 om 23:00

    pas op met tekeningen, het productiemodel kan er een stuk saaier uitzien:
    (ookal ben ik mega-fan van de renault laguna )

    Login om te reageren
  34. 9000cse zegt

    9 januari 2009 om 02:52

    @ Daniel

    Die zich op zondagmiddag vervelende, puisterige puber moeten ze vlug zien te vinden, want als ze die de juiste opleiding betalen, dan is dat als hij volwassen is een geweldig talent.
    Vergelijk dat ontwerp van die puber nou eens met het “gebruikelijke” van Jaguar. Welk “wezenlijk” verschil haal je dan uit die twee?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North