‘Nieuwe Merc-AMG E63 krijgt GEEN achterwielaandrijving’

Auteur: , 48 Reacties

De hooligan tijden zijn voorbij. Deels.

E63

De pk-wedloop onder de supersedans begint een beetje uit de hand te lopen. Wij hebben geen problemen met al die extra peekaas, maar het rubber wel. De nieuwe E63 zal in Detroit worden onthuld en naar verluidt krijgt de Duitser om en nabij de 600 pk. De huidige M5 Competition Edition heeft 600 pk en de Audi RS6 Avant Performance heeft zelfs 605 pk. Mercedes kan natuurlijk niet achterblijven.

Om al dat geweld goed op het asfalt te krijgen sterft achterwielaandrijving een stille dood. Autocar sprak met AMG-baas Tobias Moers hierover in Parijs. Moers bevestigde dat de nieuwe E63 standaard vierwielaandrijving krijgt. Daarnaast zal Mercedes-AMG een driftmodus introduceren. Een driftmodus op een bijna vijf meter lange sloep. Jawohl. Dit wordt gedaan om het verlies van achterwielaandrijving enigszins te compenseren.

De AMG zal hierdoor overigens geen saaie bak worden. De aandrijflijn kan nog steeds 100 procent van het vermogen naar de achterwielen gooien. We kunnen een reguliere E63 en een E63 S verwachten. Moers sluit uit dat er een E63 R komt. “Deze benaming is exclusief voor de AMG GT“, aldus de 50-jarige baas.

De nieuwe E63 krijgt de nieuwe 4.0 biturbo V8 onder de kap. In de C63 S (rijtest) is dit blok goed voor 510 pk en in de AMG GT R levert de motor 585 pk. Volgens Moers zal de E63 een rondje ‘Ring in minder dan 7:50 doen op normale straatbanden. Is de E63 te gortig, dan heb je tegenwoordig ook de E43. Deze instapper heeft een 3.0 biturbo V6 onder de kap met 401 pk.



48 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Driftmodus, aight! Dat zou op alle auto’s verplicht moeten haha
@hassani: ik weet niet of dat nou zo praktisch is op de picanto van mijn moeder..
@uselessguy: tuurlijk! Dwars met dat ding! Het kon ook prima in Need for Speed Underground 2 met een Corsa, dus een picanto lijkt me ook geen probleem;)
@hassani: Need For Speed Underground 2, mooie herinneringen. E39 M5, Ferrari F50, al die parcours door die Amkerikaanse bossen en langs de zee
@granlusso: ik heb dat spel helemaal kapot gespeeld maar kan me die auto’s die jij noemt nou niet herinneren. Heb je geen andere NFSU in gedachten?
@hassani: moet er wel bij zeggen dat ik de xbox versie heb. Misschien dat het op de pc/playstation een andere autolijst heeft maar in mijn versie zeker weten geen F50 te vinden
@hassani: kan zijn met mods, want op geen enkel console waren die auto’s te vinden met NFS U2
@r32turbo: Nou mooi taai als dat wel kan want met die wagens wil ik hem nog wel een keer uit spelen. Dan haal ik mijn oude xbox uit het vet. Weet je toevallig ook hoe ik dat voor elkaar krijg met die mods, lijkt me wel gruwelijk
@hassani: mods kunnen alleen met de pc versie volgens mij
@hassani: Shit Need for Speed Underground Hot Pursuit 2 was het!
@granlusso: aight! Er zijn ook veel te veel racegames tegenwoordig. Je ziet door de auto’s het bos niet meer
@hassani: Ja! In mijn moeder haar Citroën C1!!
@denniss00: en dan “per ongeluk” vergeten uit te zetten nadat je hem even hebt geleend. Moeders dwars naar de appie om boodschappen te doen haha
En hoeveel PK krijgt hij dan?
@misterdrogba: my bad! “Om en bij de 600 PK” it is!
Doe mij maar gewoon een E400, de AMG spullen mag een ander hebben
@406_v6: dat is echt lief van je.
@406_v6: Voor mij ook! Het liefst een Exclusive exterieur met een Avantgarde interieur.
Graag met 4matic, maar dat is standaard op de 4matic geloof ik.

Overigens moet ik zeggen dat de huidige/vorige AMG E63s zeker niet ordinair was, mits je een andere kleur dan wit hebt besteld.
Hij krijgt voorwiel- én achterwiel aandrijving, nog beterder dus!
Bij de vorige generatie Mercedessen kon het niet gek genoeg en nu lijkt het wel helemaal tegenovergesteld. Jammer wat mij betreft.
@reistje: Wat bedoel je? Waar gaan de auto’s op achteruit dan?
Watjes
De meeste mensen zouden dat ding toch om een boom vouwen bij de eerste driftpoging.
@crackdavid: precies dit…
Jammer! Ik vond de rwd en awd S versie wel een goede best-of-both-worlds oplossing
LOL
Jarenlang werd Audi door BMW en Mercedes (en hun napratende fangirls) verguisd om quattro. Het was niet nodig und bladibla en wat doen de grootmuilen, sneaken er steeds vaker AWD in want tsja, eigenlijk was dat idee toch niet zo slecht.

Zo, kom maar op. Tijd voor een stevig potje cognitieve dissonantie…
@fijnkonijn: zo zou je het ook op kunnen vatten…
@fijnkonijn: Quattro GmbH heeft anders jarenlang zwaar ondersturende auto’s gebouwd, ik denk dat die kritiek daarover ging.
@fijnkonijn: maar wel awd in een nieuw jasje dus van Mercedes. Totaal niet te vergelijken met het Quattro systeem. Alhoewel Audi niet zal achterblijven en binnenkort vast ook wel weer met een soortgelijke driftmodus komt..
@fijnkonijn: Toen moesten de achterwielen ook geen 600+ pk verwerken…
@fijnkonijn: alleen kan een Audi nooit 100% van de aandrijving naar achteren gooien, in tegenstelling tot Mercedes. En daar zit het verschil tussen premium en niet.
@monsieurleloure: de nieuwe Audi R8 heeft een Quattro systeem waar al het vermogen 100% variabel op zowel de voorwielen als de achterwielen kan worden verdeeld. Jouw bewering gaat dus helaas niet op.
@fijnkonijn: AWD blijft ook minder leuk, alleen is het eenvoudiger voor de gewone mens om een auto met 600+ pk en AWD te besturen.

Al is die driftmodus misschien wel een goede compromis
@fijnkonijn:
grootste probleem met audi is de positie van de motor ver voor de vooras.
Met de vorige E63 AMG (met 4Matic) kon Wouter volgensmij prima zijn handtekening achterlaten! Dus ik denk dat we ons geen zorgen hoeven te maken.
Rip 5.5 blok
@huracan: Dat had ik juist bij de 55 kompressor en de 6,2. De 5,5 biturbo vind ik lang niet zo indrukwekkend als zn voorgangers.
Driftmodus is het nieuwe snufje in auto. Over 10 jaar weet de nieuwe generatie niet eens meer wat driften met achterwielaandrijving is. Althans zo krijg ik het idee.
Ongeveer 600pk. Dat kan toch niet in de lineup. Dan is de mogelijkheid er dat de gezinsauto sneller op 100 zit dan een amg gts..
Ik ben in de war. Ik begreep altijd dat achterwiel aandrijving voor betere tractie zorgde. Geen slippende voorbandjes. Hier wordt het tegenover gesteld?
@pomoek: achter plus voor werkt natuurlijk nog beter…
@frederik: ah, ik had beter moeten lezen, ik heb niks gezegd!
Die aandrijving was te verwachten. Wel vind ik het jammer dat ze naar die kleine motor gaan. Het heeft toch altijd wel wat, zo’n grote inhoud.
Jammer van de 5.5
@de63amg: de 6.2 was nog vetter. Een lekker onbenullig hooligan blok in je mercedes prachtig.
@dirkiii: de mooiste 63 amg vind ik altijd nog de W211 E63. Zuivere geluid zonder al dat geklapper.
Jawohl!! Driftmodus goed bezig Mercedes !!
Ik dacht eerst al dat ze 600pk op de voorwielen gingen loslaten. Ricer-alert :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).