BMW M5 Competition Edition is een competitieve Duitser

Auteur: , 57 Reacties

En als wij Nederlanders ergens een voorliefde voor hebben...

BMW brengt een uitzwaaieditie van de magnifieke F10 M5 op de markt. De introductie van de F90 is immers niet zo heel ver meer van ons verwijderd en dus is het tijd om de huidige generatie M5 nog een keer in het zonnetje te zetten voordat die definitief met pensioen gaat.

De speciale editie van de M5 heeft de naam ‘Competition Edition’ meegekregen. De specs zijn gelijk aan die van de M5 ’30 Jahre Edition’ (rijtest). Dat wil zeggen dat 600 pk en 700 Nm de sportsedan in 3,9 seconden naar de honderd kunnen katapulteren.

Waar de 30 Jahre de speciale kleur Frozen Dark Silver metallic meekreeg zet BMW voor deze nieuwe 5-serie speciaal in op zwart en wit. Er komen namelijk 200 exemplaren van de Competition Edition beschikbaar waarvan er 100 zijn uitgevoerd in carbonschwarz metallic en 100 in mineralweiss metallic. De gesmede 20″ grote velgen zijn dezelfde als die op de ’30 Jahre’. De broodnodige carbon M Performance onderdelen zoals de diffuser, het kleine achterspoilertje en de spiegelkappen alsmede de in zwart uitgevoerde nieren en ventilatieroosters op de flanken geven de auto een nog sportievere look. Iedere bestuurder van een swekker-E46 weet immers dat die zwarte nieren 5 pk toevoegen.

In het interieur wordt het zwart-wit thema doorgezet door zwart Merino-leder afgezet met witte stiksels. Carbon sierlijsten met een hip ‘M5 Competition 1/200′-logo en witte M5-logo’s op de hoofdsteunen zorgen voor voldoende logo’s in het interieur. Opdat de extra speciale M5-jes niet kaal worden uitgerust zijn het 1,200 watt sterke Bang & Olufsen High End Surround Sound System, BMW Head-Up Display en Comfort Access standaard.



57 reacties

Misschien gek, maar doet me niks deze auto.
@punicaoase: nee niet gek, mij ook niet. Had stiekem iets willen lezen over het uitlaatgeluid, hetgeen bij de F10 M5 helemaal ruk is/was in vergelijking met een RS6, E63AMG. Zelfs de 30 jahre edition had daar geen upgrade in. Hoewel een M5 ook een autobahn cruiser is, had het geluid gewoon beter moeten zijn.
@ghost: er zijn toch genoeg aftermarket pijpjes die het wel goed maken…
@srthellcat: tsja, alleen zitten die aan de achterkant… leuk als voorin ook een aantrekkelijk geluidje heeft bij dit soort bedragen…
Het moet niet eens duur zijn, op mijn F10 zitten er enkel rechte pijpen op met eindtips in inox.
Kostprijs 500€. Klinkt stukken luider en dat door enkel de einddempers ertussenuit te halen.
@srthellcat: ja dat kan altijd, maar daar heb je weinig aan bij Nieuwkoop, en zegt ook veel over de emotie die je hebt bij aanschaf van een nieuwe wagen.
@ghost: het geluid kan dan volgens jou wel ruk zijn.. De BMW M5 staat nog altijd op eenzame hoogte als je de wegligging van de auto vergelijkt met een E63 AMG of de Audi RS6! En geloof me een Akrapovic uitlaat doet wonderen?
@ghost: Dat geluid valt wel mee. Niet alle verhalen zomaar geloven. Wacht maar tot je een standaard M5 volle bak voorbij hoort denderen, dat brult gewoon goed hoor. Iedereen doet net alsof het een Auris Hybride is. Degene die dat zegt heeft alleen Jij Buis filmpjes gekeken. Want op film klinkt het inderdaad stukke minder. Net als het uiterlijk, op een plaatje best een saaie zaken sedan, in hartje Haarlem in een drukke winkelstraat? Waanzinnig voorkomen.
@straatzakelijk: haha, ik kan het je niet kwalijk dat je geen idee hebt, maar ik heb ik zowel een RS6 / M5 en M5 30 jahre edition gereden. Het was echt tam in beide M5’s. Tuurlijk als je gaat trappen maar puur even af fabriek, geen andere uitlaten gemonteerd, starten; wat hoor je dan? Bij de RS6 een erg bruut geluid. Bij de M5? Teleurstellend geluid.
@ghost: Dat ben ik dan totaal niet met je eens. En geloof me, ik heb wel een idee…
@straatzakelijk: Ben het met je eens. De M5 is niet de best klinkende, maar er komt toch wel degelijk een geluidje uit. Niet zo onbeschoft als de AMG en niet zo knetterend als de RS6, maar je hoort dat het iets bijzonders is.
@berlinetta: er is ook een verschil tussen een YT-filmpje/TG-Clip of ABHD video of dat je dagelijks met de auto rijdt.

Zo’n V10 is machtig mooi, maar ook vreselijk gênant. Telkens die huil. Wordt je ook moe van. De F10 heeft een top automaat, beul van een motor, uitstekende wegligging en een fijn stuur gedrag. In vergelijking met de E60 een enorme vooruitgang.
@straatzakelijk: dat geluid valt niet mee. Ik was 3 meter van een vol accelelerende M5 vandaan en het was net of de fan van mijn laptop iets verhoogde in toeren. Ver, heel erg ver kon je wel horen dat het een V8 is, maar man man man wat een fluisterniveau. Schandelijk!
@straatzakelijk: Gezien de verhouding in dit draadje ongeveer 25 tegen 3 voor geluid M5 zijn, waarvan jij 1 van die 3 voor bent, zou je misschien beter zelf die link eens moeten gebruiken ;)
@john4545: De meerderheid heeft zelden gelijk.
@straatzakelijk: Dat weet ik niet. In dit geval vind ongeveer 90% van het draadje dat het geluid te zacht is, en 10% niet. Dan kan je in ieder geval concluderen dat de meerderheid overtuigd is dat het geluid te acht is/zuigt/vul zelf in. En tuurlijk is smaak subjectief, maar om mensen te verwijzen naar gehoorapparaatlinks is wel erg flauw hoor. :)
@straatzakelijk: eens met jou, dit is gewoon een waanzinnige auto.
@ghost: Vreemd he. BMW lijkt geluid tegenwoording niet meer belangrijk te vinden, of ze doen erg hun best om het heel netjes te houden. Mijn 535i doet ook vrijwel niets bij het starten, terwijl mijn vorige 325i wel een leuke grom produceerde. Kan er wel een performance uitlaat onder hangen maar ik ben bang dat het dan weer een beetje sjonnie wordt…
@frederik: doen ze om M Performance pijpen te slijten. Goeie vriend van me heeft een M2 met Performance uitlaat. Mega dik geluid, zeker in de (op straat illegale) trackmode. Geloof dat die pijpen door akrapovic gebouwd worden.
@frederik: doen man, ik heb een Performance einddemper onder mijn E91 330i.. Klinkt zoveel beter en is nooit irritant. Rij tegenwoordig ook vaak met muziek uit alleen om het knetteren, gorgelen en de plofjes te horen.. Heerlijk!
@PunicaOase:

Doet mij ook niet veel. Te veel net niet. Zwaar, turbo, opgekalefaterd geluid over de speakertjes, etc, etc.
Mercedes doet dat veel beter tegenwoordig. Typisch eigenlijk, want meer in het werkgebied van bmw. E63 AMG is echt veel aantrekkelijker op meer dan één vlak.
@kempenaer: Nee de Mercedes is inderdaad lichtvoetig en heeft geen turbo………
@straatzakelijk:

Van 2006-2011 was de E63AMG een atmosferisch 6,2 L blok. Daarna werd het een geblazen 5,5 L blok.
Maar goed, mercedes blok is lekkerder, beide auto’s zijn erg zwaar. De E AMG ziet er ook dikker en bruter uit en dat mag bij zo’n auto. Jij bent blijkbaar M5 liefhbber, ook prima.
@punicaoase: mij ook niet
Deze M5 is absoluut de grote vedette van zijn klasse! Wat een machtige monster zeg niet normaal!
De F10 M5 vind ik eigenlijk de minst begeerlijke M5 van allemaal. Ook dit ding doet me niet zo veel. In deze klasse vind ik dat AMG het allemaal net even iets beter en leuker doet.
@viezefreddyw: ik ben hem juist meer gaan waarderen. Afgaande op het journaille is het nog altijd de sedan die de perfecte combinatie tussen strak sturen en gerieflijk toeren.

Hij klinkt lekker bescheiden, er zit een prima automaat in, hij heeft koppel voldoende en ziet er ingetogen uit (een gewone dan). En als je wilt kun je er flink mee hoenderen op de Nordschleife. Haal de begrenzer eraf en je kunt met de Porsches mee de linkerbaan op van de Autobahn.

Een standaard M5, nul opties, Mineral Grau met Sakhir Orange interieur: volgens mij heb je dan een topauto!
@willeme: Tsja, hij doet misschien niks ‘fout’, maar ik weet 100% zeker dat ik elke dag een grotere grijns zou hebben in een AMG, RS, Maserati, etc.
@willeme: eens. Heb deze M5 een keer mogen uitwringen op Zolder op uitnodiging van Michelin. Ik was er van onder de indruk hoe zo’n grote sedan aanvoelde als een middenklasse auto qua weggedrag. Verder gaf dat ding ook geen krimp. M235i was lichtvoetiger daar maar sneller niet persé.

Ik vraag me af hoeveel mensen die hier wat van deze auto vinden hem ook echt gereden hebben om er onderbouwd wat over te zeggen?
@stephane8200: Nou dat is precies wat ik bedoel. Ik vraag mij dat dus ook af. Ik weet zeker dat meer dan de helft af gaat op het gevoel dat ze hebben bij de auto. Die mensen gun ik een ritje in een f10 M5 en diezelfde mensen schrijven nog jaren vol lof over deze machine.
@stephane8200: Ik heb meerdere keren een ritje mogen maken in een F10 M5 en tuurlijk is het een machtige machine. Maar hij riep bij mij niet hetgeen op wat een E63 AMG wel deed of een Maserati Quattroporte. Vond ik leukere auto’s om in te rijden, mede door het geluid. Bij zo’n auto hoeft het wat mij betreft niet zo ingetogen te zijn en dat is deze F10 M5 mij iets te veel. Vandaar dat de F10 M5 mij niet zo veel doet in vergelijking met zijn concurrentie.
@willeme: Met jou kan ik praten.
Deze serie M5 is het gewoon net niet. De vorige had tenminste nog die monsterlijke V10, ondanks dat deze huidige monsterlijk snel is mist er wat emotie. Ik zou daarom veel liever een M550d Touring nemen als ik de keuze had.
@trustmeiamanengineer: Dát is pas een saaie auto om mee te rijden.
@perry_snijders: Volgens Peter Kox (bij de Autovisie supertest) rijdt de M550d beter en leuker dan de M5.
@trustmeiamanengineer: absoluut onzin.
Mooie auto, ben al benieuwd naar de opvolger
Mooie wagen en dikke specs. Ik vind alleen de velgen niet mooi.
Geen van de drie in dit segment doet mij wat. Als één van de drie mij wat doet dan is het wel de M5 omdat het ten eerste een BMW is en gewoon beter is dan de andere twee.

Maar ik laat ze alle drie links liggen en zou voor de M6 Gran Coupe gaan. Dat is wel een auto waar ik geil van word.
Mag de politie mij zelfs meerdere keren per dag aanhouden omdat ik een dikke auto rij. Glimlach zal toch niet van mijn gezicht verdwijnen.
@Rick-dos: ik zou een M4 Gran Coupé nog aantrekkelijker vinden dan de M6 GC.. maar di bestaat niet gek genoeg.
Eigenlijk is helemaal geen onaardige auto, zo’n M5. Het model kan de opsmuk wel verdragen. Een ouderwets stoere BMW.

Maar ik blijf erbij; een 535i doet alles wat je wil. Meer heb je niet nodig, maar als je het dan toch doet: neem een rode. Dat kan ie echt heel goed hebben:
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/red-bmw-f10-m5-spotted-in-berlin-57409_1.jpg
@Rob: bordeaux rood , geloof die wil je niet hebben staan als auto dealer. Want klanten die dat mooi vinden hebben meestal niet meer geld dan voor een 535i.
Ik vind de 5-serie oud ogen. Tijd voor een nieuwe?
@dutchcorvette: Ja ze zeggen dat de nieuwe er snel aankomt. Maar iemand enig idee wanneer?
Nieuwe aanwinst voor mijn droomgarage, een zwarte graag.
Al heeft dit ding 6000 pk, blijft klinken als een Toyota Aygo. Verschrikkelijk. Als ik Erdogan was, zou ik de top van BMW strafrechtelijk vervolgen. Het is gewoon crimineel om een M5 van zn ballen te ontdoen.
@john4545: wat een Dumpert niveau heb jij….
@r32turbo: Ik weet niet precies wat dumpert is…de plaatjesafdeling van GeenStijl? daar kom ik al jaren niet meer.

Deze nieuwe M5 is echt, echt belachelijk zo stil. Misschien dta mijn terminologie je niet beviel en dat spijt me, maar echt waar, ik heb overwogen om BMW Nederland te bellen, brief te schrijven, dat dit echt volstrekt onacceptabel is. BMW moet rijden geweldig maken. Geweldig rijden is geweldige sound. Dat hefet dit ding gewoon niet.
‘Een swekker-E46’, heerlijk, haha
Van de Duitse 3 vind ik de M5 wel de fijnste, maar dat komt meer omdat ik de andere twee niks vind. De vorige E vind ik helemaal niks (ook niet als AMG) en de RS6 is een station. Ben niet zo van de stations.

Maar ik zou ook niet eens voor een M5 gaan. BMW heeft namelijk iets veel leukers: een M6 GC. Schitterende auto.

En als ik al voor een sedan zou gaan, dan heeft Jaguar wel wat leuks staan. Minder snel en minder goed, maar who cares.
BMW zuigt in het maken van special editions. Nieuw soort grijs, ander velgje, 2pk meer en klaar.
@thezonda: Pagani heeft dat inderdaad tot een kunstvorm op zich verheven samen met Bugatti.
Vind de F10 een saaie auto om te zien maar ze zijn wel verdomd goed en als bestuurder kun je geen beter sturende hebben (in die klasse). Goed dat er een nieuw model komt
https://www.youtube.com/watch?v=NbSZCKaP1Ps dit zouden M5 makers eens beter moeten bestuderen
BMW heeft altijd een speciaal plekje in mijn hartje, maar ik neig toch steeds meer richting AMG.

Recentelijk heb ik de nieuwe C63s mogen besturen voor een aantal dagen, heerlijke pret machine.

Ik vermoed dat BMW bewust de M5 wat ingetogen houdt door meer de zakelijke rijder te benaderen, als een soort alternatief voor de mensen die juist niet het eeuwige geroffel of geknetter van de AMG / RS willen.

BMW verwacht dat de rijder die dat juist wel wilt in een BMW, dat die meer naar een M4 of M6 neigen. De coupe staat bij BMW echt voor sportief, de Sedan voor iets meer comfort.

Maar alles is subjectief naar mening en smaak. BMW kiest slechts een iets andere marketing strategie dan de conculega. Imo

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).