• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes AMG GT R: alle info en specs

Auteur: RubenPriest, gepost 24 juni 2016 om 19:27 – 35 Reacties

Afbeelding Mercedes AMG GT R: alle info en specsAfbeelding Mercedes AMG GT R: alle info en specsAfbeelding Mercedes AMG GT R: alle info en specsAfbeelding Mercedes AMG GT R: alle info en specsAfbeelding Mercedes AMG GT R: alle info en specsAfbeelding Mercedes AMG GT R: alle info en specsAfbeelding Mercedes AMG GT R: alle info en specsAfbeelding Mercedes AMG GT R: alle info en specs

AMG GT R
De groene kikker is nu echt helemaal officieel.

Via de lekplaatjes wisten jullie natuurlijk allang hoe de Benz met z’n retrogrill eruit kwam te zien, maar vanavond heeft Mercedes dan het beest officieel op Goodwood uit de doeken gedaan. De GT R (zonder streepje, want Nissan) heeft net als de reguliere GT en de GT S de bekende 4.0 V8 onder de kap, alleen ditmaal perst het blok er 585 pk en 699 Nm aan koppel uit. Dat is 74 pk meer dan de GT S. Naast het opgepompte vermogen is ook de versnellingsbak opnieuw afgesteld. De eerste versnelling is langer geworden en de zevende een stukkie korter. Door deze aanpassing sprint de GT R in 3,6 seconden (-0,2) naar de honderd. Het feest stop bij 318 km/u.

Het nieuwe vlaggenschip weegt 1554 kilo (-90 kilo) en zoals je kunt zien werd speciaal voor de GT R de lakkleur Green Hell Magno verzonnen. De Merc heeft onder andere een agressievere splitter en een dikke achterspoilert gekregen. Dit alles voor extra downforce en tegelijkertijd een kleine knipoog naar de GT3-versie van de sportauto. Daarnaast is er meer gebruik gemaakt van carbon onderdelen om de neerwaartse druk te vergroten.

De coupé klinkt daarnaast beter dankzij een nieuw uitlaatsysteem dat 5,9 kilo minder weegt. Bij snelheden tot 100 km/u kunnen tevens de achterwielen meesturen zodat je nog harder de bocht door kunt knallen. Kermit krijgt 19-inch Michelin Pilot Sport Cup 2 voor en 20-inch varianten achter. Deze banden moet tot 50 procent langer meegaan bij gebruik op het circuit in vergelijking met de banden op een reguliere AMG GT. Optioneel is het mogelijk om carbon keramische schijven aan te vinken waardoor er nog eens 16,7 kilo van het totale gewicht wordt gesnoept. De GT R beschikt standaard over een elektronisch slipdifferentieel.

Natuurlijk werd het interieur niet overgeslagen. Spelen doe je met de traction control knopjes, die negen verschillende standen krijgen. Optioneel is het mogelijk om de gordels in het geel te bestellen en deze kleur kun je ook toepassen als detailkleur op verschillende onderdelen van het instrumentencluster. De verkoop start tegen het einde van 2016. De eerste modellen zullen in het voorjaar van 2017 worden geleverd.

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Mercedes-AMG GT 73 voor het eerst officieel op beeld
  • Bottas ruilt AMG GT om voor dikkere AMG GT
    Bottas ruilt AMG GT om voor dikkere AMG GT
  • Is deze Mercedes-AMG GT R Roadster verpest of verbeterd?
    Is deze Mercedes-AMG GT R Roadster verpest of verbeterd?

Nieuwste artikelen

  • Video: Motorrijder denkt aan crash te ontkomen
  • Haters willen Nürburgring-expert van circuit verbannen
  • Engler Mosslr is een nieuwe SLR Stirling Moss (met V12)!
  • Tesla Cybertruck heeft een sportautobroertje
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, amg-gt, amg-gt-r, goodwood, goodwood-2016, groen, Mercedes

Vorig bericht: « Surprise: Den Haag wil een Formule 1-demonstratie
Volgend bericht: Gaan we dit Japanse meisje terugzien in de F1? »

Lees Interacties

Reacties

  1. cpp1 zegt

    24 juni 2016 om 19:36

    Naarmate de tijd verstrijkt, vind ik de AMG GT steeds lelijker worden. Dit is geen tijdloze schoonheid in spe.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      24 juni 2016 om 21:07

      @cpp1: tja, a klasse lichten op een sportwagen… Officieel niet de opvolger van de sls, maar het is zeker wel een blamage naar de SLS!

      Login om te reageren
    • Avir zegt

      25 juni 2016 om 09:45

      @cpp1: de eerste keer lijkt hij mooi daarna steeds lelijker de grill lijkt wel maseratti

      Login om te reageren
  2. parttimeautospotter zegt

    24 juni 2016 om 19:40

    Ben ik de enige die niet echt enthousiast is?

    Login om te reageren
  3. TDI-goeroe zegt

    24 juni 2016 om 19:53

    zjuust, in deze kleur graag!

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    24 juni 2016 om 19:55

    Ik vind hem wel gaaf hoor, zeker weten! Ik had alleen niet de uitlaat centraal geplaatst maar gewoon een pijp aan elke kant zoals de reguliere AMG GT.

    En in tegenstelling tot hierboven vind ik de AMG GT juist wel een gaaf ding en vind ik hem steeds mooier worden. Bij de introductie moest ik er even aan wennen maar nu ik hem een aantal keer heb mogen bekijken vind ik het een mooie auto. Het is geen SLS, maar mooi vind ik hem zeker. Prachtig interieur ook!

    Login om te reageren
    • mzonneveld zegt

      24 juni 2016 om 21:35

      @viezefreddyw: Precies dit!

      Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    24 juni 2016 om 19:55

    Ohw nee, die uitlaten met die diffuser…
    Wel lekker kleurtje, echt een concurrent voor de f type? Wel jammer dat ze Black series de nek om hebben gedraaid

    Login om te reageren
  6. deora zegt

    24 juni 2016 om 20:01

    Die centrale pijp had wat mij betreft niet gehoeven. Voor de rest vind ik hem geslaagd.

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    24 juni 2016 om 20:02

    Nu ik meerdere foto’s zie, is hij toch erg gaaf. Mooi zou ik het niet noemen, maar wat een verschijning.

    Toch zou ik liever een normale GT kiezen. Een donkerrode met creme kleurig interieur. Ziet er veel mooier uit en is snel genoeg.

    Login om te reageren
  8. barbro zegt

    24 juni 2016 om 20:02

    Niet helemaal mijn kleur. Heb liever (mat)geel met zwarte accenten.

    Login om te reageren
  9. matonias zegt

    24 juni 2016 om 20:02

    The Mansory is strong on this one.

    Login om te reageren
  10. daanholtland zegt

    24 juni 2016 om 20:03

    Gezien de achterbumper zijn de jongens van Gemballa ook op de koffie geweest..

    Login om te reageren
  11. huracan zegt

    24 juni 2016 om 20:14

    Ben ik de enige die dit weer een nutteloze versie vindt?

    Login om te reageren
  12. mercedesclk350 zegt

    24 juni 2016 om 20:19

    En nu komt hier weer een coole versie van die heet de AMG GT R-S, en daar weer een coole versie van die heet AMG GT R-S Black Series. Die wordt gebruikt voor racen en heet dan AMG GT R-S Black Series GT3.
    Nog steeds jammer dat ze niks beters konden verzinnen dan de naam “GT”. Niet alsof niemand de naam GT gebruikt.

    OT: lelijke kleur, dat groen. 580 PK is dan wel weer lekker.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      24 juni 2016 om 20:34

      @mercedesclk350: Dat is een bewuste keuze. Dit zijn niet alleen sportwagens die verkocht dienen te worden, maar ook Halo modellen (imagoboosters).

      Zowel bij Nissan (GT-R), Ford (GT) als een hele hoop andere merken (Alfa GT, Opel GT) is er opzettelijk voor gekozen om zo’n fantasieloze naam te gebruiken. De reden is simpel, om duidelijk te maken wélke GT je bedoelt, zul je de merknaam er bij moeten benoemen. That’s it.

      Ik begrijp alleen de BMW 3 & 5 serie GT niet echt…

      Login om te reageren
      • Author zegt

        24 juni 2016 om 21:06

        @willeme: Was dat bij de naamgeving van de McLaren F1 eigenlijk ook de gedachte of kreeg die z’n naam alleen ivm de link met Formule 1?

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          24 juni 2016 om 21:15

          @MauritsH: Een medewerker van McLaren grapte dat de auto van McLaren 39 keer beter moest zijn dan de Ferrari F40. Ook een goede gedachte. Maar inderdaad, de F1 kreeg ook zo’n naam om het merk McLaren extra glans te geven.

          Ik kan mij nog herinneren dat er andere namen werden overwogen, waaronder MP4-‘nog iets’, gelijk aan de Formule 1 racers. Uiteindelijk heeft de voorloper van de 650S die naam gekregen. Wel weet ik dat de testauto’s echte namen hadden. In de boeken stond XP1, XP2 et cetera, maar de medewerkers hadden namen als Albert en Geoffrey. Dat zou wel humor geweest zijn. De McLaren Albert.

          Bron: de stapel Evo Magazines.

          Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        24 juni 2016 om 22:22

        @willeme: Zo heb ik dat eigenlijk nog nooit bekeken… Goed punt!

        Login om te reageren
  13. JanJansen zegt

    24 juni 2016 om 20:27

    Achterspoiler eraf en gele opsmuk eruit, want niet cool. Maar die groene lak, echt allerpimpst.

    Login om te reageren
  14. Sir_Vmax zegt

    24 juni 2016 om 20:38

    Hij ziet net zo groen als ik als ik m zie…

    Login om te reageren
  15. antoonniels zegt

    24 juni 2016 om 20:44

    Net even op AMG.com de webspecial zitten kijken met een alleraardigst filmpje met Lewis jeweetwel. Auto ziet er op film beter uit als op de foto’s, hoewel het geen klassieke schoonheid is.

    Off topic. Wordt het niet eens tijd voor afbeeldingen in een beetje resolutie i.p.v. 1280*720 Autoblog?

    Login om te reageren
  16. stfu zegt

    24 juni 2016 om 20:45

    Deze of een F Type SVR. Lastig lastig. Vind deze Merc toch wel errug gaaf.

    Login om te reageren
  17. martijn11 zegt

    24 juni 2016 om 20:50

    De hele auto is perfect behalve de kleur

    Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    24 juni 2016 om 21:10

    Gaaf. Wel een gele graag.

    Login om te reageren
  19. 650s zegt

    24 juni 2016 om 21:10

    Zou toch liever een GT S hebben. Net wat minder tuner-achtig *kuch* mansory *kuch*

    Login om te reageren
  20. eefie zegt

    24 juni 2016 om 22:02

    Echt gaaf, maar niet in kermit-kleur

    Login om te reageren
  21. evian zegt

    24 juni 2016 om 22:16

    In welk opzicht vergroot carbon de down force van een auto? beetje vreemde zin..

    Login om te reageren
  22. jaap_veldman zegt

    25 juni 2016 om 00:15

    Lekkahhh!! Alleen die parkeersensoren achter vallen me te veel op. Maja dat is klagen op niveau ?

    Login om te reageren
  23. Pordon zegt

    25 juni 2016 om 02:14

    Vette bak maar goed te zien dat zonder alle opsmuk de AMG GT in standaard trim de tijdloze schoonheid gaat zijn.

    Login om te reageren
  24. toyotafortuner zegt

    25 juni 2016 om 03:14

    Zeker geen verkeerd ding. Maar ja, die kleur…

    T voelt alsof mijn eten weer omhoog komt…

    Login om te reageren
  25. john4545 zegt

    25 juni 2016 om 08:39

    “Mercedes AMG GT R: alle info en specs”

    Beste autoblog: waarom staat er nergens dat dit een turbo-motoriserende auto betreft?

    Is het niet zo dat dit de belangrijkste info is? Zijn alle turbo-autos niet een kind van EU-regels betreffende co2-uitstoot, en daarmee werk van de duivel?

    Login om te reageren
  26. tyso44quattro zegt

    25 juni 2016 om 09:17

    Het is mooi zeker de interieur, maar geef mij toch de R8 plus…Geeft meer klasse..en zeker de v10.

    Login om te reageren
  27. Arnoud zegt

    25 juni 2016 om 09:33

    Die 16,7kg besparing op de remschijven is natuurlijk verwaarloosbaar op het totaalgewicht. Maar het is van grote invloed op het onafgeveerde gewicht. De wielen houden bij oneffenheden in het wegdek langer contact wat resulteert in meer grip en dus ook meer tractie.

    Login om te reageren
  28. thijszwaap zegt

    27 juni 2016 om 12:46

    Zouden er neer R-modellen komen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North