
Als goedmakertje voor het missen van de V8? De nieuwe Mercedes-AMG C63 komt aan vermogen niets tekort.
Helaas zet de trend van downsizing door. Uiteindelijk tot er helemaal geen ronkende verbrandingsmotor onder de kap ligt en een model volledig geëlektrificeerd wordt. De nieuwe Mercedes-AMG C63 levert zijn geblazen 4.0 V8 in en krijgt daarvoor een hybride aandrijflijn in de plaats. Met een viercilinder. Mercedes-AMG wil het toch een beetje goedmaken.
Een vierpitter in plaats van acht cilinders is een flinke teleurstelling. Bij AMG begrijpen ze dat ook wel. Helaas moeten ze wel door regelgeving vanuit de EU overlords. De compensatie vanuit Mercedes-AMG komt in vorm van schofterig veel vermogen. Een doekje voor het bloeden?
De volgende generatie Mercedes-AMG C63 haalt 680 pk systeemvermogen uit de geblazen 2.0-liter M139 viercilinder in combinatie met een elektromotor. Dat bericht Autocar.
Dik 400 pk perst de vierpitter eruit, terwijl de elektromotor zorgt draagt voor nog dik 280 pk. Daarmee levert de C63 maar liefst 170 pk meer in vergelijking met de huidige BMW M3.
Om dat vermogen een beetje fatsoenlijk op de weg te krijgen is de nieuwe C63 uitgerust met 4Matic vierwielaandrijving. Reken maar dat de sprinttijden indrukwekkend zullen zijn. Zo achterlijk veel vermogen in een relatief compacte sedan is interessant. Tegelijkertijd kan een teleurstelling niet uitblijven. De emotie van viercilinders is nu eenmaal niet op het niveau van een achtcilinder: hoe snel het ook gaat.
De onthulling van de C63 is later dit jaar.





Zolang hij geen scheetjes laat vind ik het prima
Ga er maar vanuit dat het flink gaat bouten. Met de 9 traps automaat zal het blijven op en terug schakelen. De turbo 4 pitters van tegenwoordig klinken toch nergens naar dus “lossen” ze het op met dat achterlijke geklapper.
Hoog tijd om 2-liter 8-cilinders te gaan ontwikkelen. Wel ‘t geluid, niet de uitstoot.
Laat ze maar die 1.5 liter V8 motoren weer bovenhalen uit de F1. Dan heb je nog een lekker geluid dat uit je wagen komt.
Dan zit je met 2x zoveel mechanische verliezen dan dezelfde 4cyl 2 liter. Qua wetgeving dus onmogelijk gemaakt.
Zou wel heerlijk klinken. Dan kunnen de toerentallen ookk weer flink omhoog door de lagere massa van kleinere bewegende delen.
400 + 280 is niet gelijk aan 680 in dit geval. Tenzij de electromotor eigenlijk nog veel sterker is.
Ergens in het vertalen van het artikel gaat het fout.
In het originele artikel staat 470bhp en 201bhp. Dat is 476 pk en 203 pk. Die kun je inderdaad niet zomaar bij elkaar optellen.
De vertaling is prima, in het oorspronkelijke artikel van Autocar schrijven ze ook over “670hp”, zowel in de kop als in de tekst zelf.
Het kan natuurlijk wel dat Autocar zelf de fout maakt om beide vermogens samen te interpreteren als systeemvermogen.
Volgens mij zit er toch wel een verschil in 470bhp en 201 bhp naar 400 pk en 280 pk. Maar misschien heb ik wel een hele rare rekenmachine.
Heeft de wiskundedocent vroeger niet verteld dat je niet alleen naar de uitkomst van de som moet kijken? ;)
Als dat de C63 is op de pica dan ziet ie er wel kapot rustig uit ik denk dat dat gewoon een C160 is met een AMG paketje.
Laatste zinnetje zegt ook dat de C63 nog onthult moet worden.
Oef 400pk uit een 2,0l motor.
Dat is best veel voor een serieproductie motor.
Heeft bijvoorbeeld een AMG A45S al enige tijd. Tot nog toe nog geen zorgwekkende verhalen over de betrouwbaarheid van die motor gehoord. Dus het kan met de huidige stand der techniek kennelijk vrij probleemloos.
Precies. Het lijkt te kunnen. Alleen t sterk genoeg engineeren van zo’n blok kost geld.
Maar als zo’n auto ineens 100.000 euro mag kosten, dan biedt dat ook wat meer budget om n sterk 2 liter blok te ontwikkelen.
Is uit een golf r blok al enkele jaren makkelijk te halen en blijft ook nog eens heel.
En 2.300kg?
Beleving is nooit goed te maken met cijfertjes.
Liever de oude c63 met een stuk minder pk’s en een v8 dan de nieuwe met een viercilinder. Een viercilinder hoort gewoon niet in zo’n auto.
Dit. De helft van de PKs en het dubbele aantal cilinders maakt een interessantere propositie.
Of iets als de E53 met een fraaie inline-6.
Nou wat een goedmaker,, de v8 gaat na een simpele tune over dat vermogen en dan heb je als extra nog een berg beleving
In het artikel van Autocar staat iets anders, namelijk dat de 2.0 liter goed is voor 470bhp (geen 400pk) en de elektrische motor voor 201bhp.
Door in één klap het aantal cilinders van 8 naar 4 te halveren is de volgende stap (van vier naar nul) ook niet erg groot meer. Dit haalt namelijk in één klap een van de belangrijkste USP’s van deze auto onderuit. Porsche is met de viercilinder 718 ook flink op de koffie gekomen. Tijd dat Mercedes dat lesje eens leert.
Als je kijkt naar de verkoopcijfers in de VS, dan doet de 718 (982) het beter dan de 981 en de 987.
Al krijgt ie 1680pk dan nog niet, cijfertjes zijn niet belangrijk, beleving is dat wel.
Ondanks dat ik de nieuwe m3 en m4 honds lelijk vind, zou ik die kiezen als ik in de markt was, tenminste nog een 6cilinder ipv een 4cil met de inhoud van een melkpak…
‘De nieuwe C-klasse AMG: Binnenkort te horen in het centrum van Rotterdam’
Zonder gekheid, ik vind het zo jammer dat deze auto’s zo’n slecht imago hebben, want het zijn toch wel bijzondere auto’s. Helaas wil je er als brave burger niet in gezien worden, want mensen denken meteen dat je een nachtapotheker bent die het verschil tussen “de”, “het” en “een” niet kent.
Ik heb de huidige C63, maar ik overweeg deze totaal niet. Qua beleving kan een 4 cilinder nou eenmaal niet tippen aan een V8. En zeker niet aan de machtige brul van deze. Ik stap nog eerder over naar een BMW M3 en die vind ik niet eens mooi.
@Neoveloci De 6.2 V8 heeft een machtige gebrul. De 4.0 TT V8 klinkt braafjes naast de 6.2 N/A V8.
Mercedes wil gewoon het braafste jochie van de klas zijn qua emissies. Ik vind eigenlijk het ontbreken van de V8 het probleem niet. Heb je wel eens gehoord hoe de M178 klinkt in de AMG GT Black Series? De looks van die auto zijn nu wel een beetje ingewerkt maar hoe je een V8 kan laten klinken als de niet-AMG viercilinder van een Mercedes CLA is toch wel een beetje schandalig.
Ik zou een V8 willen vanwege het geluid. Zodra een totaal voor emissies geknepen V8 ruk gaat klinken, maak er dan ook maar een viercilinder van.
Volgens mij klinkt de Black zo vanwege de flatplane krukas ipv crossplane. Niet per sé vanwege emissies maar omdat een dergelijke configuratie gewoon makkelijker toeren draait en meer ‘racy’ aanvoelt. Ik houd wel van een flatplane V8 qua sound. Lekker heur.
@racerx: nou ja, daar zit het probleem dus. Ik vind meestal dat een flatplane veel beter klinkt. Bijna per definitie beter dan crossplane, dus je zou verwachten dat het voor MB makkelijk is om zo’n motor een beetje te laten klinken. Maar ’t is echt net een natte scheet. Klinkt echt helemaal nergens naar.
Wat ik me afvraag: wat is het voortzettingsvermogen van dit concept? Een V8 zonder of met milde elektro hulp levert zijn systeemvermogen keer op keer op keer. Met een hybride concept als dit houdt dat op zodra de accu leeg is. Die 670pk is dus onder voorbehoud, en dat is vergeleken met de huidige AMG best jammer. Alleen daarom zou ik ‘m al niet kopen, gelukkig voor Mercedes kon ik dat sowieso al niet.
Ja, leek voor de 1/4 mile stoplicht-sprintjes; daarna is de batterij leeg en zit je de rest van je reis in een opgefokte, paar honderd kilo te zware C250 van nog steeds een dikke 100K+ euro die zich helemaal lam schakelt … of juist niet en vervolgens als een C180 rijdt; heb je het slechtste van beide werelden. Ga dan meteen voor de volledig elektrische variant, ofwel MB ofwel een ander merk.
Duurder en minder betrouwbaar, goed bezig
123.. ik denk t nie.