Nieuwe MINI Clubman: dit is hem

Auteur: , 47 Reacties

Het moderne MINI (met blokletters) heeft inmiddels zijn derde generatie modellen rijden, tijd voor een nieuwe Clubman dus. Alle scherpe/onderscheidende randjes van de eerste Clubman zijn er afgevijld, zoals te zien in deze gelekte foto's.

Laten we beginnen bij wat de Clubman mk.1 (ja nostalgisten, er waren in de vorige eeuw ook Clubmannen, maar we hebben het nu over MINI) zo onderscheidend maakte: zijn enkele deurtje aan de rechterzijde. Die is weg, poof.

In plaats daarvan is het (vrij naar het concept) een langere, platgeslagen stationwagon geworden met de typische MINI-kenmerken (noem het een platgeslagen Countryman). Dat wil zeggen: compleet volgeplakt met logo’s en een styling die nog te druk is voor een ADHD’er.

Je houdt er van of je hebt er een hekel aan, en het is aan u om te raden in welk kamp ondergetekende zich bevindt. Maar ook al is de auto, behalve de dubbele achterdeur/-klep, zijn echt onderscheidende kenmerken kwijt, het is geenszins een model dat dertien-in-een-dozijn te noemen is. De foto’s overigens werden per ongeluk/expres op Facebook gezet door een Franse dealer. Merci!

MINI Clubman Cooper S

De Britten zouden het waarschijnlijk het best met het woord ‘quirky‘ omschrijven, er staat wel een auto met een eigen identiteit, en daar moet je de designers dan weer de credits voor geven. Absoluut het meest in het oog vallend is de achterkant van de nieuwe Clubman, met zijn overgedimensioneerde achterlichten en zijn ratatouille aan opplak-letters.

Details zijn nog niet bekend, maar de motoriseringen laten zich raden: BMW’s modulaire 3- en 4-cilinder benzinemodellen, en een viercilinder dieselvariant. De 1.6’jes behoren tot het verleden.

UPDATE: De nieuwe MINI Clubman staat vanaf 31 oktober bij de MINI dealer. De Clubman is er vanaf € 23.990 met een leasetarief vanaf € 449. Bij de marktintroductie is keuze uit drie motorvarianten, stuk voor stuk van een nieuwe generatie met MINI TwinPower Turbo technologie. De viercilinder dieselmotor van 110 kW (150 pk) is een primeur in de MINI Cooper D Clubman. De MINI Cooper Clubman heeft een driecilinder benzinemotor met 100 kW (136 pk) en de MINI Cooper S Clubman een viercilinder benzinemotor met 141 kW (192 pk). Afhankelijk van de gekozen versie ligt het brandstofverbruik tussen 4,1 en 6,2 l/100 km* gemiddeld. De CO2-uitstoot komt uit op waardes van 109 tot 144 g/km. De MINI Cooper D Clubman valt hiermee in 2015 in de 20% bijtellingscategorie.



47 reacties

Net te lang voor mijn smaak. Die achterlichten had de normale mini ook moeten hebben, de huidige zijn veel te groot en staan vooral bij de zielige cooper voor geen meter.
Ik reed gisteren in de buurt van Oxford en zag een nauwelijks gecamoufleerd exemplaar rijden. Net als de laatste gewone MINI vind ik ze ronduit lelijk. Jammer. Vooral de achterkant is vreemd met de Bell te grootte lichten.
De achterlichten verpesten het helemaal. Veel te groot voor de auto.
@premiumduitser: die koplampen zijn anders ook veel te lomp en scheel.. wat een gedrocht
nee!
Ugh
zowel recht van voren als recht van achter…. BAH,
hoe kan je als ontwerper denken dat je je werk naar behoren hebt gedaan als dit het resultaat is????
Het lijkt wel of ze de daklijn verhoogd hebben t.o.v. het studiemodel. Hij toont ielig en hoog en heeft dezelfde domme snuit als de huidige mini. Cooper S uitvoering iets beter dan de gewone Cooper (wat een vreselijke kleur ook nog eens!)
Tering!!

Alsof de foto’s van de slechte Chinese copy zijn bijgevoegd aan het stukje.

Wat een gedrocht zeg!
Het word er allemaal niet mooier op met al die frutsels en tierelatijnen..
Meh. Die achterlichten doen mij nogal denken aan een geciviliseerde variant van die van de Lincoln MKZ…
Nee, dank u wel, meneer BMW/Mini.
Ergens wel jammer dat het een 5 (6) deurs is geworden. Maar ik vind m heel gaaf! Niet voor mensen die liever niet op vallen..
En dan zeggen ze iets over de Audi grill…
Op de rai zag ie er wel leuker uit!
Dat eerste plaatje lijkt in de app net een soort misvormde kikker. “Please kill me”
Vind het eigenlijk best n mooie auto. Het probleem is alleen dat er MINI op staat.
Nou, daar heeft een vriending van mij op zitten wachten, maar denk niet dat het hem gaat worden…
Ik vind de nieuwe New Mini nogal erg lelijk. Waar de eerste perfect geproportioneerd was en de Cooper S’jes die 1.6 Kompressormotortjes hadden, is de huidige nogal raar gevormd, zit er een gewone 2 liter onder de kap en rijdt het veel minder leuk dan de eerste generaties.

Maar als je dan tóch een vijfdeurs Mini moet hebben, zou ik wel voor deze gaan. De gewone vijfdeurs is compleet uit proportie, dit is nog enigzins acceptabel.
@gtwillem: Helemaal mee eens, deze lijkt zoveel op de vorige, en toch lijkt deze net niet te kloppen. Erg jammer.
Mooi ding, druk interieur, grote details. Wanneer komt die 6 cylinder er nou?
@krantenbak: De enige 6 pitter die BMW op dit moment heeft is de 3.0 voor de 330/335. Zou een hele leuke auto worden, maar ik denk niet dat er een Mini met 300pk komt. Jammer maar helaas.
@dutchdriftking: dat is zo te halen uit het 2.0 JCW blok….
@louisvdd76: Jawel, maar omdat 6 in lijn…….
Die achterkant heeft nogal veel weg van een verongelukte Bentley Flying Spur. Vind je niet?
De achterkant is niet mooi maar voor de rest best te pruimen, jammer van die deurtjes een gewone achterklep is veel handiger.
Lelijk hok…

alweer.
Bah! Vooral die achterlichten.
Nou als ik ALLE bovenstaande reacties lees heb ik geen smaak. Schitterend. Zet maar op m’n oprit.
Ik vind de nieuwe mini al eigenlijk niets en dit is nog minder….. Sorry BMW maar jullie hadden Mini ook echt Mini moeten laten!!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Waarom hoop ik dat ze echt een keer 0 exemplaren van een model verkopen. Met een nieuwe variant steeds verder van zijn roots. Snappen ze hun eigen naam nou echt niet meer?

Ik ben fan van MINI, maar er is maar één variant die ik aan zou schaffen…
@GH: Ze snappen het maar al te goed. MINI doet het beter dan ooit en zijn niet aan te slepen. Vooral in het buitenland (Amerika/Canada enz) zijn ze erg populair.
@Donstil: Dat ze het beter doen snap ik. Amerikanen staan dan ook niet bekend om hun allerbeste smaak. Tevens is groter altijd beter, dus een top autootje uitrekken en vergroten is daar een succesverhaal. Niet onlogisch. Echter, dat doet er niets aan af dat ik MINI met het model lelijker en lelijker vind worden.
Trouwens die blauwe binnenkant ziet er wel erg mooi uit zeg.
Wat zonde van het merk mini..
1,2 nouuuuu nee
Cool!
M’n ouders hadden ooit de ‘originele’ clubman als service auto van het tankstation, daarvoor waren die deurtjes ideaal en met zwaailicht en bestickering was het een heel gaaf ding! Jeugd sentiment :)

Over een jaartje is t weer tijd om nieuwe lease ride uit te zoeken, deze dan maar eens serieus bekijken..
Er is helemaal niets MINI meer aan. Maar wel een mooi ding geworden zo!
Wordt het niet tijd dat mini een andere naam krijgt. Bedoel tis allang geen klein auto die voor iedereen te betalen is
Ik herhaal mijzelf even vanaf een andere autosite (jeweetwel);

“Volgens mij heb ik een keer ergens in een interview met een Mini-ontwerper gelezen dat Mini niet meer staat voor de kleinste auto’s, maar willen behoren tot de kleinste auto’s in de segementen waarin ze opereren. En dat is een groot verschil. Als dit als B-segment station wordt gezien en je de vergelijking maakt met de eerder genoemde Clio Estate (4267mm lang) of een Fabia Combi (4257mm lang) dan klopt het nog steeds. Als je de Mini zou maken zoals hij vroeger was zou hij in het A-segment vallen, en dat willen ze niet blijkbaar.”
Het is mooi lelijk…..Geniale boodschappen auto…
Kitsch! Maar eigenlijk zijn alle moderne ‘Mini’s dat.
Als dit mini is dan is mijn S80 ook een miniscule A-segmenter. De auto zelf ziet er nochtans erg goed uit.
Ik ben volgens mij één van de weinigen die de voorkant wel aardig vind. De achterkant daarentegen…. Dat kan Rob geus goed verwoorden: Man Man Man…..
Heeft iets weg van een gesmolten Ford Flex met dubbele achterdeuren. Dat is absoluut niet goed, want de Flex is gewoon erg gaaf en mooi. En de nieuwe Clubman dus niet.
Vroeger toen mini’s nog mini waren….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).