Alsof Porsche nog niet genoeg nieuwe modellen in de line-up had staat nu ook de kersverse Boxster klaar! Groter, lichter, sneller, beter en een beetje lelijker? Zelfde verhaal als bij de nieuwe 911 dus.
De koelgaten groeien, de spoiler loopt door de achterlichten heen en de koplampen zien er wat hoog (en vierkant?) uit. Probeert Porsche hier het truttige imago van de kleine cabrio af te schudden? Het moet duidelijk stoerder.
De Boxster (en later verwachten we natuurlijk ook een nieuwe Cayman) heeft een volledig nieuw chassis. De wielbasis groeit met 6 centimeter en de spoorbreedtes zijn ook groter: voor 4 cm verder, achter 1 cm. De oude had al geen belabberde wegligging, dit moet helemaal goed sturen. Velgen komen standaard in de maten 17 en 18 inch. Het gewicht neemt met 35kg af. Tegelijkertijd neemt het vermogen van de Boxster S met 5pk toe tot 315pk. Het verbruik ligt 15% lager (8 l/100km en 7,7l per 100 km) dankzij directe benzine-injectie, recuperatie, een start-stopsysteem en een verbeterd temperatuurmanagement.
Van 0 naar 100km/u sprinten doet de Porsche Boxster S in 5 seconden, de standaard 2,7 liter 265pk Boxster doet daar 5,7 seconden over. Serieuze stuurmannen (M/v) kunnen zich verheugen op Porsche Torque Vectoring (PTV) met een echt mechanisch sperdifferentieel op de achteras. Echte gadgetmannen (M/V) zullen wellicht teleurgesteld zijn dat de Boxster niet de zeventraps handbak krijgt uit de 991, maar het “slechts” met zes versnellingen moet doen, tenzij je kiest voor de automatische PDK-bak die er wel zeven heeft.
Dit keer geen tig teasers, kleine plukjes informatie en wachten op verdere details. Nee Porsche stuurt zelfs al de Nederlandse prijzen meteen mee. Het fantastische nieuws is dat alle versies vier tot vijfduizend euro goedkoper zijn geworden. Vanaf 14 april staat de nieuwe Porsche Boxster bij de Nederlandse dealers.
Boxster handgeschakelde versie € 63.900,-
Boxster PDK € 63.700,-
Boxster S handgeschakelde versie € 79.400,-
Boxster S PDK € 77.500.-
UPDATE2: bewegend beeld in de Porsche Boxster 2012 video.
Toch wel weer een verbetering. Alleen ben ik toch niet zo fan van die spoiler.
@labrutabellezza: die spoiler wekt inderdaad een zweem van ‘coiffeur’-allures’ op, maar ik ben niet akkoord met de suggestie dat de nieuwste ‘911’ lelijker zou zijn dan de vorige… En die boxer is wel echt een spijtige zaak voor Porsche, écht lelijk :-)
Netjes, koplampen hebben een beetje weg van een MR2
@Maartent: Dat was inderdaad ook het eerste wat bij mij op kwam.
@jippie: haha, ik weet nog dat de MR2 uitkwam en iedereen zei “lijkt op een Boxster”…
Ik vind ‘m wel geslaagd qua uiterlijk.
Waarom groeit die wielbasis toch altijd?
Kan er me iemand dat eens vertellen?
Ik kan me geen enkele recente wagen indenken waarvan de wielbasis niet is gegroeid. (de pre oliecrisis vliegdek schepen tellen natuurlijk niet mee)
@Hupke: Omdat platter stoerder en sportiever lijkt en meestal de wegligging ten goede komt.
Meer hoef je er niet achter te zoeken denk ik.
@vale46: ..ruimer…
@Megakix: Met de spoorbreedte te verbreden verbreed niet altijd het interieur. Achteraan is hij maar 1 cm breder, vooraan 4, dus die 2 cm die het interieur breder is ga je echt niet merken. Maar het is handig meegenomen natuurlijk.
@vale46: precies..
@vale46:
wielbasis en spoorbreedte is wel wat anders hoor!
grotere wielbasis is vooral vanwege comfort, de vering is beter te maken. Nadeel van een voorwiel ‘op de hoek’ kan aërodynamica zijn. Spoorbreedte is n.m. vanwege stabiliteit in de bochten. Nadeel is dat het wat krapper is met uitstappen bij het parkeerplaatsje van de supermarkt. Je kan soms ook een breder bandenmaatje monteren wat ook weer ten goede komt van de wegligging in de bochten.
@BananaMan:
Stabiliteit in bochten?
Hoe breder je spoor tov de hoogte van je zwaartepunt des te minder je neiging tot rollen, en des te breder je spoor in verhouding tot de lengte van je wagen des te liever dat hij wil roteren om zijn middelpunten dus hoe wendbaarder de wagen is.
Met velgen met een grotere offset kan je je wagen ook ‘breder’ maken maar bredere banden maken geen verschil, en vaak komen die dingen de wegligging helemaal niet ten goede. Je grip verhoogt er niet door en als je ze niet op temperatuur krijgt vermindert die zelfs, je hebt meer kans op aquaplanning, en dan nog allerlei comfort kwaaltjes.
Je argument van vering beter te maken/meer comfort, vind anders wel een interessant, bedoel je dan dat er meer plaats is voor de ophanging omdat de motor minder in de weg zit of?
@Hupke:
ja dat zeg ik: stabiliteit in bochten = (zoals jij zegt) minder neiging tot rollen.
Wat betreft die bredere banden: lees maar eens wat artikelen over de 911 rsr modellen. Daar doet porsche veel moeite om met name aan de voorkant een breder bandenmaatje onder het bodywork te krijgen.
@vale46:
Ik had het over de wielbasis niet de spoorbreedte een langere wielbasis maakt auto’s alleen maar stabieler en minder wendbaar. Daarmee, dat ze de spoorbreedte verbreden (wendbaarder, de verhouding hoogte van zwaartepunt tov breedte verandert,…) kan ik inkomen, het is dat langer worden waar ik mee zit.
Misschien dat @lincoln of @desjonnies er iets van weten?
Ik dacht altijd dat het was omdat auto’s gewoon groeien een 3serie van nu is gewoon een e39 5 serie geworden, maar dan zou je dat groeien niet zien op kleine sportwagentjes zoals de Z3-Z4-Z4 of de SLk’s,…
@Hupke: Ik ben over de spoorbreedte begonnen omdat @Megakix begon over extra ruimte. Aangezien die achterbank toch niet gebruikt word, en lengte niet veel nut heeft hij de 2 voorste mensen begon ik over de toegenomen spoorbreedte.
Niet dat ik ze door elkaar haalde hoor.
En bredere banden monteren is bijna nooit goed. Té breed is echt oncomfortabel en nefast voor prestaties.
@Hupke: de Nissan 370z had toch een kleinere wielbasis dan de 350z?
@ibmw:
Inderdaad, dat wist ik eigenlijk niet(meer), dankje.
Een beetje lelijker net als de 911? Ziet er juist dikker uit dan de huidige Boxster, net als de nieuwe 991 dikker is dan de 997!
@sam631: deze nieuwe boxster is idd beter als de vorige (aangezien ik de vorige gwn lelijk vond) maar de 991 is niet zo dik als een 997 dat vind ik nog steeds de dikste. Maar misschien komt daar veranderig in met de 991 GT3 oid.
@964rs: beter DAN, leer Nederlands aub
@sam631: ik snap ook niet Waarom de 991 lelijker is dan de 997.. Ik vind m mooier, net als deze!
Blijft een nichtenbak, maar wel een gave!
@alcantara: wat bedoel je daar nou mee?
@Flamingo:
Alcantara is een kunststof die gebruikt wordt als alternatief voor suède in de kledingindustrie en meubelmakerij.
De stof bestaat uit een melange van hechtgeweven microvezels en bestaat voor 68% uit polyester en voor 32% uit polyurethaan.Omdat de vezels uiterst dun van structuur zijn heeft de stof een fluweelzacht aanvoelende bovenlaag. De stof is slijtvast en makkelijk te reinigen. Bron: Wikipedia
Kweet niet wat hij er mee bedoelt, maar iemand die zich noemt naar een fluweelzacht aanvoelende stof die ook nog eens van plastic is, is er zelf nog niet helemaal uit wat voor geaardheid hij heeft ;-)
@boxster: lol ik dacht waar hij heeft het over maar uiteindelijk kom je op hetzelfde uit als wat ik bedoelde :)
@Flamingo: Dat het een vrouwenauto is, maar dat geldt voor heel veel roadsters/cabrio’s. Coupé is altijd superieur.
@alcantara: oke dus je vind m mooi voor vrouwen maar niet voor jezelf?
@alcantara: Even uiteenrafelen: coup?s zijn superieur. Ergo, cabrio’s zijn inferieur. En: cabrio’s zijn voor vrouwen. Ergo: vrouwen rijden typisch met inferieure auto’s. En werkt dat zo’n beetje in je omgang met vrouwen, zo’n wereldbeeld? Of valt de “L” op je voorhoofd te hard op?
@BaRa: veel mensen hier hebben dat. Ook de redactie trouwens. Gek genoeg dan weer niet als ze zelf in een SLS of R8 mogen rijden, alleen als iemand anders dat doet.
Het zijn ook altijd de mensen die roepen ‘Als ik dat geld had dan zou ik..’ en dan komt een of andere onpractische auto die haast niemand koopt omdat er gewoon niet mee te leven is.
Mochten ze dus opeens geld hebben komt er gewoon een A6 of 5 serie station met hooguit een 6 pitter. Pas als de kinderen de deur uit zijn is er ruimte voor een leuke auto of zelfs een motor. Je weet wel, de milifecrisis, als mensen tijd/geld krijgen voor hobbies.
Wij hebben geen kinderen en 2 inkomens en kunnen daardoor een leuke onpractische cabrio rijden, en dat geldt natuurlijk ook voor veel homosexuelen. Dus op een bepaalde manier is een cabrio een nichtenbak. En is degene die dat zegt gewoon jaloers. :)
@Flamingo: Zijn nicht heeft er 1 ,en hij is jaloers?
@alcantara: als ik je opmerking goed begrijp ben je zojuist uit de kast gekomen ?
Voorkant, zijkant en interieur vind ik zeer geslaagd, achterkant wat minder.
yeah! mooie facelift!
@Flamingo: Troll
Hij lijkt heul erg klein! Kleiner dan de vorige iig!
Mooie auto, alleen weet ik niet of ik de spoiler mooi vind. En ik dacht gelijk even aan een MR2 toen ik de koplampen zag.
Stukken mooier dan de huidige Boxter als je het mij vraagt!
Die lichten zijn anders dan we van Porsche gewoon zijn, maar best mooi.
Alleen vind ik de voorwielen wat te breed staan, die 4cm heeft geen goed gedaan.
RWD auto’s moeten een ‘brede’ kont hebben. Vast gedaan om wat lekkerder de bochten in te sturen.
De achterspoiler door de achterlichten vind ik maar niks op de foto’s, maar in het echt gaat dit echt nog mooi zijn denk ik.
Dat verbruik is echt weinig! 8L/100km!!
Mijn 1.4 benzine zuipt er makkelijk 7, gemiddeld!
In werkelijkheid zal je de Porsche niet snel onder de 10L krijgen, maar toch knap gedaan.
Top interieur… Kan Audi, BMW en Merc nog wat van leren… Bij de eerste foto lijkt ie wel een vleugje italiaanse flair te hebben 360 Modena….
@mbfanatic: Inderdaad, hopen dat Techart met een 360 ombouwkit oid komt.
@mbfanatic: huh? dit interieur is zeker niet slecht maar het is niet op het niveau van BMW, niet dat van Mercedes en al helemaal niet op het niveau van Audi.
Wat kan beter? 1] het stuur, dat is verschrikkelijk: 4 losse knopjes (waarom niet aansluitend?) en dan die 2 draaiwieltjes die onder een vreemde hoek staan tov de andere knoppen. De versie in 997 stijl in de 911 zonder knoppen is veel mooier. 2] De ventilatie rooster hebben metalen randjes maar lopen daarboven gewoon door. 3] De naadjes midden naast het scherm (991 heeft het ook) is een design misser. 4] Tussen versnellingspook en scherm zitten veel knopjes gepropt. Onder de versnellingspook is juist veel ruimte voor knoppen maar deze Boxster heeft daar zelfs 4 dode knoppen. Indelingsfoutje? 5] de mooie gevormde deurgreep bestaat uit veel te veel onderdelen (de 991 doet dezelfde vorm beter) 6] waar is dat vormpje om het stopwatch ding eigenlijk goed voor?
Met een andere stuur kan ik er goed mee leven, maar het is ver van het Audi A6 niveau. Qua concept blijft dit gewoon de meest aantrekkelijke Porsche. Open, relatief lage prijs, zuivere midden motor. Styling dicht bij de 911. Door hoekige koplampen en ribbel op de kont iets meer karakter.
@mashell: dus je wilt een naadloos interieur ? Dat is nogal onhandig als een garage iets moet vervangen. Dan moet het hele dashboard eruit ipv alleen het stukje waar ze bij moeten. Ook de assemblage wordt er duurder van.
Ik snap wel wat je bedoelt maar het blijft een gebruiksvoorwerp, geen kunstwerk.
Ik vond de boxster altijd wel al goed te pruimen, deze helemaal!
vergelijken :twisted:





@Flamingo: Jep, de nieuwe is mooier! :P
@wimmm: klopt maar ik zie haast geen verschillen tussen oud en nieuw, toch n beetje raar, miss is het in het echt anders, dat weet ik niet, hoop het!
@Flamingo: De nieuwe oogt wat gemener en manlijker met wat scherpere lijnen. De oude had nog wat vrouwachtige rondingen.
@Flamingo: Ik moet mij inhouden om te zeggen dat de oude mooier is.. :S
Vooral de achterkant heb ik mijn twijfels bij.
Interieur is er dan weer stukken op vooruit gegaan.
Al bij al is de nieuwe toch mooier :)
@Flamingo:
More is less, bij Porsche. Met alle respect, maar ik vind de oude mooier, en die daarvoor nóg mooier. Deze auto hoor klein en licht te blijven en niet de 991 achterna te gaan.
@Jesper: elk nadeel heb ze voordeel, de oude is nu redelijk betaalbaar!
@Flamingo: Goeie foto. De nieuwe vind ik mooier langs de voorkant en zeker de zijkant. Die achterkant daarentegen, ofwel moet ik het gwn ng gewend geraken.
De nieuwe: wel een spoiler, kleinere mistlampen (?) voor, vierkantere koplampen, grotere luchtinlaten bij achterste wielkasten, ronde airco-gaten en het klokje ofzo in het midden zit lager. Voor alle vergelijkingsmongolen, alsjeblieft ;)
17 inch… Mmmmwoah kan ik me niet goed voorstellen, iemand een realistische afbeelding?
Ziet er goed uit!
Maar wat doet die vent in die auto?!
verdorie verkeerde afb

zo
-edit: check, danku!-
De VAG-strategie :)
Apart…maar ik vind dit toch wel een hele mooie verschijning zo. Het interieur is top. Hopelijk dat ze deze auto ook in wat zwaardere motoriseringen krijgen.
@Megakix: kwam deze niet juist met lichtere motoren? Zelfs 4 cilinders?
@mashell: nja, ik weet het niet, vandaar de vraag…wat jij zegt verbaasd mij overigens niet hoor, in deze tijd van vogelenzang, eendengekwetter, bijtjesgezoem en baardmannekes.. ;-)
@mashell: Daar gingen ze toch een nieuw model voor introduceren? Beetje a la 550 spyder. Daar zouden 4cyl. boxer motoren inkomen geloof ik.
Een geslaagde nieuwe Boxster, veel mooier dan de vorige.
Persoonlijk vind ik dat de boxster bij elke facelift mooier en mooier wordt. Geef hem nog enkele facelifts, tegen dan vind ik hem waarschijnlijk helemaal top. Nu zijn ze goed op weg, maar is hij in mijn ogen nog niet helemaal wat ik zou willen.
@thomatski: dan is dit waarschijnlijk zn laatste facelift;) :
@Flamingo: tsja….dat is’m toch wel hae…de mooiste Porsche ooit !
@Flamingo: fapp^2
Ontopic: tsja, nummertje 981 alweer. Gaat hard.
Komt er trouwens ook een gekrompen Boxster uit, beetje zoals Audi al jaaaren doet met haar modellen?
@Hupke…De Nissan 350Z
heeft een kleinere wielbasis gekregen…wel meer cilinderinhoud..
Zo zie ik een interieur nou graag. Echt prachtig. En dat zit ‘m maar niet in leer en stiksels, maar vooral in indeling, lijnen en knoppengroepen. Misschien zit de radio wat laag – maar wat wil je, de stoelen zijn ook niet hoog!
@mout: logica…
duidelijk een verbetering, minder een vrouwenauto. al zijn alle cabrio’s toch een beetje gay
@BananaMan: gelukkig is de naam bananenman totaal niet gay…
@Benjamin1:
ga je moeder pesten kiddo
Ziet er prachtig uit, weer een verbetering op het oude model, net als de nieuwe 911. Dat front met 918 Spyder achtige koplampen staat ‘m echt goed!
Porsche 981, aka de Boxster, oogt moderner in allerlei opzichten. De evolutie heeft weer volledig plaats gevonden en dat heeft op de achterzijde na, een prachtig resultaat tot gevolg. Als de beelden de waarheid spreken! En de auto rijdt zoals zijn voorgangers deden, of zelfs nog beter!, dan kunnen wij spreken van een succes, wat voor herhaling vatbaar is. Wie er mee rijdt maakt mij niet uit, zolang wij dit maar op straat tegen mogen komen.
Gaat mijn kapper zijn uurloon nou weer omhoog gooien?
Ziet er wat beter uit, volgensmij gaat ie zo hard dat de spoiler naar achter is gevlogen.
stuk beter!
Denk dat jullie info over de velgen 17″ en 18″ niet gaat opgaan, de 911 zit nu al aan 19″ en 20″ dus de Boxster zal ook wel groeien richting 18″ en 19″. Over die 2.7 liter als basismotor heb ik ook wat mijn twijfels, gezien de 2.9 liter nu (de 911 Carrera is ook opnieuw van 3.6 naar 3.4 gegaan maar toch…)
Mooie auto. Porsche is een van de weinige merken die nieuwe modellen uitbrengt die mooier zijn dan de oude. Hij mag zo in Sport uitvoering voor mijn deur staan. Brilliante auto. Of zoals JM zei, hij kreeg er een tintelend gevoel van bij zijn scrotum.
De kleine dingetjes die t ‘m doen he. Gewoon een mooie wagen.
Geslaagd, wat mij betreft.
Ik heb altijd een warm hart toegedragen aan de Boxster en Cayman/Coxster. Echte rijdersauto’s en zwaar ondergewaardeerd. “De Porsche voor mensen die geen 911 kunnen betalen.” Bullshit!
Ik hoop wel dat ze met deze generatie een Boxster Spyder overslaan. Kamperen met een Porsche … Bah!
@autoblog
Volgens mij staat de oude Boxter op de meeste foto’s
Inderdaad, ik moet zelf trouwens bekennen dat ik het pas na een paar foto’s doorhad.. :oops:
De mooiste Boxster is en blijft het prototype. Deze had echt 550 Spyder allures. Bij zijn nakomertjes is de stijl alleen maar afgezwakt.
Trouwens het is een boxSter. De naam komt van de samentrekking BOXer en roadSTER. Geen boxter zoals de meeste schrijven!
Porsche blij met hun 918 Spyder ontwerp, deze lijkt er ook op.
@kaeser: Meent u dit werkelijk?
@kaasboerin: natuurlijk zitten er verschillen in het ontwerp. Alleen het front vind ik er op lijken.
Flinke erbetering!
*Verbetering
Blijf het een kikker vinden.. Maar wel een mooi ding!
ik blijf toch meer fan van de Cayman maar die nieuwe koplampen en dat spoilertje dat doorloopt in de achterlichten vind ik een goede ingreep
hij is echt lekker!
Ik zeg dit niet graag..
Maar hij is toch lekker.
mooi hoor, vind deze eigenlijk mooier dan de 991
Weer een mooie verbetering van Porsche, zij flikken het altijd maar weer om er weer iets moois van te maken!
Weer helemaal goed, zoals altijd!
Ik vind het toch wel vrij vreemd om te lezen dat de PDK S Versie goedkoper is dan het handgeschakelde model. Terwijl dit bij de ‘normale’ =niet S weer andersom is… Type foutje ?
@koluh: vergeet wat ik zei, echter het prijsverschil is wel een stuk groter!
@koluh: …moet…beter…lezen..
@Alwood Zoals enkelen al opmerkten, de wielmaten kloppen niet. Moet zijn 18-, 19- of 20-inch, hier te zien: http://www.porsche.com/usa/modelstart/all/default.ashx?modelrange=boxster
Hier kun je ook je Boxster naar keuze configureren!
@flamingo hij echt wel mooier geworden hè ?