• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Ram 1500: iets minder een benzineslurper

Auteur: ricardo, gepost 5 april 2012 om 19:02 – 73 Reacties

De Ram 1500 –zonder Dodge ervoor– is in het nieuw gestoken en aan het uiterlijk valt zulks bijna niet te zien. Nee, het zit vooral onder de motorkap. Er werd een antiek blok geloosd en daarvoor kwamen zuinige driecili… geintje, zuinige V6- en V8-blokken in de plek.

In plaats van de geriatrische 3.7-liter V6 (215 pk) heeft Chrysler de RAM 1500 uitgerust met een 3.6 Pentastar V6. Die is stukken lichter en volgens de Amerikanen 20% zuiniger. Het blok is goed voor 309 pk en en 365 Newtonmeter aan koppel. Wie serieus lol wil trappen in een overmaatse pickup kan nog altijd de 400 pk & 552 Nm sterke 5.8-liter HEMI V8 opteren. Aangezien de nieuwe Ram 1500 over elektrische stuurbekrachtiging beschikt kan het blok nu 5 pk meer ophoesten. Het toevoegen van variabele kleptiming en cilinderuitschakeling maakt ook dit blok -op papier- 20% zuiniger.

Schakelen doet de RAM 1500 met de bekende achttraps automaat van ZF en een andere noviteit is dat de pickup voortaan in hoogte verstelbaar is. Dit jaar komt ‘ie bij de dealers te staan en kan het importeren beginnen. Nu nog een opbergvakje voor shotguns en die SRT-10, zijn we weer klaar.

Ook interessant!

  • RAM 1500 TRX rijtest video: 707 pickup beest!
  • Beroemde muzikant probeert je een RAM 1500 aan te smeren
  • 700+ pk Ram 1500 TRX heeft geen zwemdiploma
    700+ pk Ram 1500 TRX heeft geen zwemdiploma
  • RAM 1500 gaat de Ford F-150 Lightning achterna

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

cilinderuitschakeling, Dodge, new-york-2012, pickup, ram

Vorig bericht: « Ferdinand Alexander Porsche overleden: vader des 911
Volgend bericht: Nieuwe Maserati Quattroporte betrapt bij Nurburgring »

Lees Interacties

Reacties

  1. raphael zegt

    5 april 2012 om 19:06

    Ik vind het toch altijd knap hoe ze die gigantische auto’s als deze RAM maar ook de Hummer en Ford F150 zo piepklein en krap van binnen kunnen maken. Ik zat laatst in een Fiat 500 en daar heb ik zonder grappen vele malen meer ruimte, zowel been als hoofd.

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      5 april 2012 om 19:09

      @raphael: Er moeten Amerikanen in passen, dus zo echt klein zal ie toch niet zijn?

      Login om te reageren
      • raphael zegt

        5 april 2012 om 19:16

        @autogedrocht: Die zijn dan ook een stuk kleiner dan Hollanders, rekening houden met lange mensen doen ze al helemaal niet ;-)

        Login om te reageren
    • masterstig zegt

      5 april 2012 om 21:03

      @raphael: Zo’n 500 is ook helemaal niet zo klein! Ik ben lang en ik kon prima achterin zitten, dat had ik niet verwacht.

      Login om te reageren
  2. gijsso zegt

    5 april 2012 om 19:09

    Wat blijft het toch Amerikaans. Nog steeds een ladderchassis? Het kan niet veel erger. Oja, dat zo’n ding geen drol kost, maar dat komt ook door de ongelooflijk lage R&D kosten.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      5 april 2012 om 19:57

      @gijsso: Waarom je in een pickup een monocoque zou willen hebben? Je weet hopelijk wel dat rijeigenschappen niet helemaal de hoogste prioriteit hebben bij zo’n ding. In amerika zijn de pickups gewoon bedrijfswagens en trekken ze meestal ook zware trailers, een ladderchassis is daar gewoon veel beter voor.

      Login om te reageren
      • raphael zegt

        5 april 2012 om 20:20

        @mopar: ‘bedrijfswagens’?? Ehm.. 99% van de verkochte pickups gaat naar particulieren.. Half amerika rijdt een pickup..

        Login om te reageren
        • mopar zegt

          5 april 2012 om 21:00

          @raphael: Mag dan wel zo zijn, maar dat is niet waar ze voor gebouwd zijn. 99% van alle defenders/G-klasse/wranglers rijden ook alleen maar op asfalt, maar daarom hoeven ze nog niet allemaal voorzien te worden van lage rijhoogtes en andere veren zodat ze goed de bocht om kunnen… Die mensen kiezen bewust voor zo’n ding dus moeten ze ook geen al te verfijnde techniek verwachten, in essentie blijft een pickup gewoon een commercial vehicle.

          Login om te reageren
          • raphael zegt

            5 april 2012 om 21:24

            @mopar: ‘In essentie’ ja. SUVs zijn in essentie ook om offroad te rijden ja. De G-klasse was in essentie ook een basic offroader, maar ja de klanten gebruiken hem daar niet meer voor, dus gooit Mercedes er een moderne ophanging in, andere veren, motor, interieur..

            Login om te reageren
    • baasbas zegt

      5 april 2012 om 20:01

      @gijsso: Jij wilde hiermee de Nürburgring op?

      En die trailers en zware ladingen laat je voortaan thuis?

      Login om te reageren
    • umadbrah zegt

      6 april 2012 om 12:42

      @gijsso: King of the road! En ja een ladder chasis omdat het een échte 4×4 is. Ik neem deze gaarne over elke nep offroader met een autochasis.

      Login om te reageren
      • umadbrah zegt

        6 april 2012 om 12:49

        @umadbrah: Overigens, jullie moeten allemaal echt een keer de website van ram bezoeken (ramtrucks.com) prachtig! Al je stereotypes over Amerikanen die deze wagens rijden blijken waar!

        “I like me cars as I like me women, domestic.”

        Login om te reageren
  3. Alpinaa zegt

    5 april 2012 om 19:12

    Pfff dit is niet meer van deze tijd. De “moderne motoren” zijn de enige onderdelen die geïnoveerd zijn over de afgelopen 20 jaar dodge ram.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      5 april 2012 om 19:22

      @Alpinaa:

      noem eens 3 automotieve “innovaties” van de afgelopen 20 jaar buiten de Prius om..

      weet je wat .. doe er maar 1tje ..

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        5 april 2012 om 20:00

        @lincoln: Honda FCX Clarity

        Login om te reageren
      • declaessens zegt

        5 april 2012 om 20:01

        @lincoln: variabele kleppentiming, dual clutch gearbox (dsg), cilinderuitschakeling…

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          5 april 2012 om 20:16

          @declaessens: +@mopar ..

          o.k. was een beetje misleidend omdat het Prius principe ook al 100 jaar oud is ..

          maar ik bedoel dus 20 jaar ..

          Login om te reageren
        • Hubert zegt

          6 april 2012 om 08:45

          @declaessens:
          Variabele kleptiming zal al op de Alfa 90 2.0 motronic in 1984.

          Login om te reageren
        • blownbird79 zegt

          6 april 2012 om 16:35

          @declaessens: Enne cilinderuitschakeling had Cadillac in 1982 al.

          Login om te reageren
          • declaessens zegt

            6 april 2012 om 20:41

            @blownbird79: ok \- 20jaar dus.. -.-‘

            Login om te reageren
  4. RubenPriest zegt

    5 april 2012 om 19:18

    Ik zou er niet eens gek van opkijken als er 3 cilinders van kwamen :P

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    5 april 2012 om 19:18

    je hebt werkpaarden .. en luxe paarden ..

    Login om te reageren
  6. rune zegt

    5 april 2012 om 19:20

    Ik braak als ik zo’n auto’s zie… brrrrrrrr
    Interieur is wel mooi gedaan!

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      5 april 2012 om 19:26

      @rune: bedoel je zo?

      Want dat is wat ik over de Ram én alle andere huge ass pick-ups heb te zeggen! F#CK YEAH!

      Login om te reageren
  7. mattraket zegt

    5 april 2012 om 19:25

    1 op 6 is 20% zuiniger dan 1 op 5. Hieperdepiep. Wacht maar tot benzineprijs stijgt tot $5 of $6 per gallon, dan raken ze die dingen aan de straatstenen niet meer kwijt.

    Het ding heeft wel een erg hoog blingbling-gehalte trouwens.

    Login om te reageren
    • kickass zegt

      6 april 2012 om 12:31

      @mattraket: Oftewel: een minder grote draaikolk in je tank. ;)

      Login om te reageren
  8. kaasboerin zegt

    5 april 2012 om 19:26

    Zo’n ding moet gewoon minimaal 400pk hebben, en/of een zooitje koppel, anders lijkt het net of dat ding amper vooruit gaat.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      5 april 2012 om 19:29

      @kaasboerin:

      de F-150 met V6 verkoopt goed .. zeg maar heel goed ..

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        5 april 2012 om 23:33

        @lincoln: Dat is goed, heb er zelf nooit in gereden maar heb dit mogen vernemen van een (echte) kenner. De huistuner van onze Camaro, doet al zo’n 15 jaar werk met GM blokken en auto’s. Zelf heeft hij trouwens ook een joekel van een pickup, uiteraard flink geblazen.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          5 april 2012 om 23:45

          @kaasboerin:

          yep .. ik zou met mijn simpele apenbreintje gewoon direct voor de V8 gaan omdat ik denk dat 8 beter is dan 6 ..
          zal het wel een mooiere letter vinden ofzo ..

          maar die red-necks zijn in 1 jaar overstag ..

          Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            6 april 2012 om 00:55

            @lincoln: Nee hoor, ik snap je punt, maar die gasten kijken niet naar cilinders of cilinderinhoud.. Puur naar gewicht/pk/koppel van het blok.

            Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        6 april 2012 om 11:28

        @lincoln: Bedoel je die nieuwe Turbo? Die loopt inderdaad lekker in de States. Maar ook die heeft toch rond de 350pk

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          6 april 2012 om 11:33

          @E34M5Touring:

          zal wel .. GM/Chrysler/Ford hebben ineens alle3 een mooie V6 in de schappen ..
          maar het fijne weet ik er van .. niet van op de resencies na dan ..

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            6 april 2012 om 11:40

            @lincoln: Kijk maar naar de Mustang, die V6 heeft ineens net zoveel pk als de 5.0 V8 van de vorige (nou was dat ook niet echt een moderne unit maar goed).

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              6 april 2012 om 11:46

              @E34M5Touring:

              die 4 liter V6jes uit die Mustang waren idd wel heeeeeeel slecht ..
              de 4.6 V8 moest het van zijn koppel hebben ..
              dat zijn dan weer heerlijk soepele dingen ..

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                6 april 2012 om 12:48

                @lincoln: En een ideale crate engine. Je kunt er wel veel kanten mee uit.

              • lincoln zegt

                6 april 2012 om 12:52

                @E34M5Touring:

                daar weten ze bij Koeningsegg alles van ..

              • E34M5Touring zegt

                6 april 2012 om 12:56

                @lincoln: LOL idd en iedereen maar zeiken dat het ouderwetse meuk is zo’n US V8.

  9. beckerbauer zegt

    5 april 2012 om 19:28

    De 5.8 zal het wel doen met de huidige bezineprijzen, al helemaal hier in Nederland. Ik snap er niks van dat ze nog van dit soort dingen maken.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      5 april 2012 om 19:32

      @beckerbauer: altijd wel mensen die het kopen, dat benzine duurder is betekend niet dat niemand meer zo´n pick up koopt.. GENOEG die nog zo´n ding aanschaffen en in Amerika kan het makkelijk voor de meesten..

      en gelukkig wel zeg, zou wat zijn al ze echt alleen nog maar van die 3 cil rommel maken..

      Login om te reageren
    • mopar zegt

      5 april 2012 om 20:01

      @beckerbauer: Omdat Diesel in Amerika duurder is dan benzine

      Login om te reageren
    • rodger zegt

      5 april 2012 om 21:15

      @beckerbauer: in NL gaat zo’n ding op grijs kenteken met gasbom achterin. Als je dan kijkt naar de kosten lach je iedereen in bijv. een VW transporter hard uit, zowel op aanschaf als kosten per km. Je moet alleen nog wel beslissen of je er zakelijk mee voor wilt komen rijden…

      Login om te reageren
  10. The_12oach zegt

    5 april 2012 om 19:45

    Dit is echt een BEUL!

    Recentelijk 2 stuks afgeleverd en op gas wil je er wel in rijden hoor. Lach je iedereen uit, terwijl je iedereen wegblaast bij het stoplicht. Die gekke 5.7 Hemi doet niet onder voor een Golf GTI met z’n DSG bak tot de 120 wanneer het gewicht en aerodynamische wondervorm hem parten begint te spelen. En ze zijn echt rete betrouwbaar. Ze komen alleen langs voor de beurtjes want er mankeert nooit iets aan. En de kilometerteller liegt er echt niet om.

    Login om te reageren
  11. Joel_D zegt

    5 april 2012 om 19:52

    Komt er ook nog een RAM SRT (of is het dan SRT RAM?)

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 april 2012 om 23:18

      @Joel_D: Lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

      Login om te reageren
  12. norge zegt

    5 april 2012 om 19:53

    Voor een vrachtwagen (wat tie eigenlijk ook is) gewoon een heel moderne wagen .Natuurlijk met ladderchassis zodat het een leuke motorhome kan trekken .

    Login om te reageren
  13. featherlight zegt

    5 april 2012 om 19:59

    Ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen hier op Autoblog NL het bestaan van deze soort auto’s niet verstaan. Maar de wereld is veel groter dan Nederland; en er zijn mensen die een 5.7 V8 nodig hebben om hun brood te verdienen, hoe gek het ook mag klinken. En voor die mensen is 20% zuiniger van groot belang, en ook vooruitgang. Alle kleine beetjes helpen.

    Ooit is een Hemi opengetrokken op een recht stukje? Nee? Dan weet je echt niet wat je mist. Om een auto te voelen die zo zwaar is, zo groot, en nog steeds zo hard vooruit schiet is echt een beleving.

    Login om te reageren
  14. spotu2 zegt

    5 april 2012 om 20:44

    Ik vind een V6 wel wat klein voor een ram, hoor. :-D

    Login om te reageren
  15. jawi94 zegt

    5 april 2012 om 20:52

    Mooiste truck ever. En mooiste V8 ever! HEMI FTW!!!

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      5 april 2012 om 21:05

      @jawi94: Ik vind ze ook erg gaaf, wel met v8 natuurlijk en een luxe uitvoering.

      Login om te reageren
  16. meneersander zegt

    5 april 2012 om 20:59

    8 versnellingen, dat is wel even wat anders dan een 4 automaat:P

    Login om te reageren
  17. mopar zegt

    5 april 2012 om 21:05

    Tis trouwens een 5.7 Hemi, geen 5.8…

    Login om te reageren
  18. Romen zegt

    5 april 2012 om 21:31

    Ik vind hem echt bruut

    Login om te reageren
  19. mercs zegt

    5 april 2012 om 22:09

    Zo goedkoop zijn die dingen niet. Ja, de vanaf prijs, maar dan is die echt kaal en ziet die er compleet anders uit dan op de foto. Reken maar dat een beetje loaded exemplaar voor niet minder dan 60000 dollar over de toonbank gaat. Dus dat die dingen niks kosten is echt niet waar.
    Daarnaast heb je zat ruimte in die dingen. Je moet er dan wel een met dubbele cabine nemen.

    Login om te reageren
    • stsv8 zegt

      6 april 2012 om 11:10

      @mercs: Een Longhorn uitvoering (en da’s de duurste) zit op $44.000. Fully loaded (met tv’s achterin en dat soort onzin) zit je onder de $50.000,-.
      In NL heb je een Laramie met 5.7 V8 voor € 34.000,- op kenteken. LPG tank van € 4.000,- er in en je bent klaar.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        6 april 2012 om 13:01

        @stsv8: Met Bikeweek in Daytona reden ze rond hoor. 3500 uitv. met 24 inch chrome truck wheels eronder. Allemaal met Powerstroke diesels en smoke stacks. Echt te zot als je die turbo hoort aanzuigen.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          6 april 2012 om 13:01

          @E34M5Touring: Sorry Duramax natuurlijk

          Login om te reageren
  20. 4991 zegt

    5 april 2012 om 22:37

    lovely!

    Login om te reageren
  21. michelyman zegt

    5 april 2012 om 22:45

    Blijven grote en indrukwekkende bakken, van mij mag deze Ram de World Car of the Year rammen! :D wel even een bullbarretje erop

    Login om te reageren
  22. Edge zegt

    5 april 2012 om 23:07

    Geloof het of niet, maar deze RAM heeft ook stop/start

    Login om te reageren
  23. lincoln zegt

    5 april 2012 om 23:08

    in NL rijden er meestal van die gouwe ketting zonnebank figuren in ..

    en als je dan ook nog eens gel in je haartjes flikkert dan ga je voor de Toyota Tundra ..

    Login om te reageren
    • stsv8 zegt

      6 april 2012 om 11:06

      @lincoln: Ik heb zelfs plaktattoo’s!

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        6 april 2012 om 11:11

        @stsv8:

        dan is de enige mogelijkheid om te slagen voor een geschikt voertuig bij de Cadillac dealer ..
        zit nix anders op ..

        Login om te reageren
  24. betonstaal zegt

    5 april 2012 om 23:13

    fisher-price

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      5 april 2012 om 23:24

      @betonstaal:

      daar kan je je aardig in vergissen ..

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        6 april 2012 om 11:59

        @lincoln:
        OK, Tonka. ;-)

        Login om te reageren
  25. spylegion zegt

    6 april 2012 om 00:15

    Benieuwd wanneer het nieuwe viper blokje hierin is terug te vinden..

    Pick-up met 640pk…

    Login om te reageren
  26. The360box zegt

    6 april 2012 om 01:05

    Waarom die dingen nog bestaan. Laten ze eens overstappen op fatsoenlijke wagens want daar kan je voor €100 je C1 10 x voltanken!

    Login om te reageren
  27. Hubert zegt

    6 april 2012 om 08:50

    Lekker aan de andere kant van de plas laten.
    West Europa en vooral Nederland is totaal niet berekend op deze mastedonten.
    Er zijn genoeg alternatieven uit West Europa verkrijgbaar die hetzelfde werk kunnen verzetten.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      6 april 2012 om 10:44

      @Hubert:

      waar ..
      worden hier dan ook alleen als “handtasjes” gebruikt ..

      Login om te reageren
  28. leone zegt

    6 april 2012 om 10:38

    Mensen, jullie reden liever een Amerikaans Passatje zeker dan zo’n heerlijke Ram. Ik wist het wel.

    Login om te reageren
  29. stsv8 zegt

    6 april 2012 om 11:02

    Cilinderuitschakeling heeft de huidige ook al. Verschijnt in mijn dashboard regelmatig een ECO lampje. T’is net een Ampera!

    Zou die 8-traps automaat wel willen.

    Login om te reageren
  30. PeugeotGTI zegt

    6 april 2012 om 12:13

    Haha die remschijven zijn net zo groot als op mijn 106je

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North