En het geinige is, Renault noemt de nieuwe elektrische Mégane een elektrische hatchback.
Gisteren konden we dankzij Boef 100 al kennis maken met de nieuwe elektrische Mégane E-Tech. Ondanks dat het huidige model nog voldoende vers is, is het tijd voor een model ernaast. In dit geval gaat het om de nieuwe elektrische Mégane.
Het is niet zomaar een nieuwe Mégane met een elektromotor. Renault heeft ervoor gekozen om de carrosserievariant ietsje te herzien. De nieuwe elektrische Mégane is, zoals verwacht, een soort crossover-achtige. De auto is ietsje hoger dan normale hatchbacks. Dit is handig om de accu goed weg te kunnen bergen. Daarnaast is het een zeer populaire carrosserievariant.
Doorontwikkeling
De auto is een doornontwikkeling van de Megane eVision uit 2020. Dat was op zijn beurt weer een vervolg van de Morphoz concept uit 2019. We hadden het dus aan kunnen zien komen. De nieuwe elektrische Mégane is 4,21 meter lang, 1,78 meter breed en 1,50 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,70 meter.
Zoals bekend staat de auto op CMF-EV-platform. Er zijn twee accupakketten, eentje met 40 kWh en eentje met 60 kWh. Met die eerste haal je 300 km (volgens de WLTP) en met die tweede is zelfs 470 km mogelijk. Laden kan tot 130 kW (afhankelijk van de uitvoering).
Motoren nieuwe elektrische Mégane
De 40 kWh-versie heeft een 130 pk motor (en 250 Nm). Met de grote accu heb je automatisch een sterkere motor: 218 pk (en 300 Nm). Handig, er kan een trekhaak achter waarmee je 900 kg kunt trekken! Nog even over dat snelladen, dat kan alleen op de 218 pk-versie. De Mégane komt in drie uitrustingsniveau’s: Equilibre, Techno en Iconic. Die gave verzonken portiergrepen hebben ze allemaal.
Volgens Renault kan de nieuwe elektrische Mégane in 7,4 seconden naar de 100 km/u sprinten. Om welke versie dat gaat, wordt dan weer niet gezegd. De topsnelheid is helaas begrensd op 160 km/u. Het gewicht is met 1.624 kg erg zwaar voor een C-segment ‘hatchback’, maar voor een elektrische auto van dit formaat is het niet heel erg verkeerd. Wanneer de auto bij de Nederlandse dealers staat, welke uitvoeringen naar ons land komen en wat de prijzen zijn, wordt op een later tijdstip vermeld.
Charles Taycan 4S zegt
Dit wordt een succesnummer!👍
invictus66 zegt
Wie vond het nu weer nodig om die “gouden” accenten aan te brengen?
ericd zegt
Mooi. Maar per slot van rekening zie je als eigenaar/berijder niet de buitenzijde. Nou, dan zie ik het dashboard al op Snoozzzze functie staan. Waarschijnlijk in hoge mate een zelfrijdende Megane, want met dit dashboard val je vanzelf in slaap.
Friez zegt
Zo schuin van achteren, had het wat mij betreft net een VW ID* kunnen zijn. Ik vind hem wel geslaagd!
gasskaas zegt
@friez: ik dacht precies hetzelfde!
Daarnaast ook zeker geslaagd!
Johanneke zegt
150cm is toch een heel normale hoogte voor een hatchback? Een golf 8 is 145.6cm hoog.
henkp1 zegt
Mooie wagen, prima prestaties.
Accupakket is maar 11cm hoog, super compact en levert toch weer 20% meer energie dan voorgaande generatie accu’s en deze is vloeistof gekoeld.
Fraai interieur ook waar, afhankelijk van de uitvoering, echt hout en (uiteraard bij Renault) echt leer wordt toegepast.
De prestaties zijn op zich niet zo grensverleggend, maar wel voor zo een compacte auto met toch veel binnenruimte en een kofferbak van 440 liter. En dat, hoogstwaarschijnlijk, tegen aanvaardbare prijzen.
Ik zie hier wel een opvolger van m’n Talisman in. En een R5-e ipv de Zoe. Het wordt allemaal nog mooier!
bernoulli zegt
Ik ben benieuwd of er een Estate van komt.
henkp1 zegt
Zou jij die kopen/leasen dan?
raoufff zegt
Suf ding, plak er een VW-logo op en ik had het ook wel geloofd.
henkp1 zegt
Alleen zo’n Mégane doet het ook echt 😁
arne zegt
Erg mooie auto hoor!
Maar wat een krappe ruimte achterin zeg! De ramen ogen erg klein en de hoofdsteunen kunnen amper omhoog, volgens is het voor een volwassene veel te laag.