• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Saab 9-3 wordt ontwikkeld zonder GM

Auteur: Alwood, gepost 30 oktober 2009 om 19:50 – 12 Reacties

Saab kijkt je aan!


Saab is weg bij het grote boze GM en heeft warmte en beschutting gevonden bij Koenigsegg. Er zijn echter nog aardig wat verbintenissen met het ex-Moederconcern. De 9-5 is een Insignia en de 9-4X is een Cadillac SRX. Langzaamaan worden die banden nu losgesneden.

Wat betekent dit in de praktijk? Saab gaat weer auto’s maken! Eindelijk krijgt het merk de mogelijkheid zich te onderscheiden van de alledaagse Duitse en Amerikaanse eenheidsworst (of burger). Over een paar jaar kan een Saab-rijder weer terecht met een verwaand hoofd in zijn comfortabele Zweed zitten. Een paar jaar gaan daar nog wel overheen, want een nieuwe 9-3 is natuurlijk niet snel gemaakt. Maar tegen die tijd zal de 9-3 snel opgevolgd worden met een kleinere 9-1 of 9-2.

Tot het zo ver is moet Saab haar winst behalen met de nieuwe 9-5. Bij de overname heeft GM dit model praktisch gratis bij de deal gestopt. Saab hoeft niet voor ontwikkelkosten of licenties te betalen, het is slechts wachten tot de verkoop in de loop van 2010 van start gaat. Verder heeft BAIC nu een 10% aandeel in de Koenigsegg Group en daarmee staan ook de deuren naar China open. Saab heeft aangegeven wel wat te zien in een Chinese productielijn, op het moment de gezondste en grootste markt voor de mid-size sedans. (bron: motortrend.com)

Ook interessant!

  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

9-3, GM, koenigsegg, Saab

Vorig bericht: « Gespot: matgele Ferrari 599 GTB Fiorano
Volgend bericht: Porsche Cayman en Boxster in Noorwegen met 211pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. DavidZ zegt

    30 oktober 2009 om 19:54

    Als ze nu nog moeten beginnen met ’t ontwikkelen van die nieuwe 9-3……duurt zo’n vier jaar?
    Dan moet het huidige model erg lang mee. Meestal niet bevorderlijk voor de verkopen. Zonder goede modelopvolging redt vrijwel geen enkel autobedrijf het.

    Login om te reageren
  2. EJS zegt

    30 oktober 2009 om 20:19

    Is idd verschrikkelijk lang dat de huidige 9-3 nog mee moet. Hopelijk levert Koenigsegg wel puik werk af, en dat zouden ze iig moeten kunnen!

    Login om te reageren
  3. Ferdinand1 zegt

    30 oktober 2009 om 20:33

    Toch mooi dat Saab dan weer écht Saab wordt. Zo hoort het gewoon. Maar hoe komt het nou dat het zo lang duurt voordat de nieuwe 9-3 komt. Svenska_Aeroplan_AB??!

    Login om te reageren
  4. NLBUURMAN zegt

    30 oktober 2009 om 20:49

    die 9-3 draait al lang mee, en ik vind hem om eerlijk te zijn gewoon mooi :) misschien binnenkort ook met m’n pa naar de saab-dealer….

    Login om te reageren
  5. F430scud zegt

    30 oktober 2009 om 21:01

    -edit: check&tnx-

    OT: Leuk voor Saab, volgens mij gaan ze nu weer de goede richting uit.

    Login om te reageren
  6. wimbers zegt

    30 oktober 2009 om 21:17

    heb net privé een 2e hands saab 9-3 turbo aangeschaft. oud mdoel of niet, het is de lekkerste auto waar ik tot nu toe in gereden heb. (beter dan een leon cupra)

    laat maar komen die nieuwe oude saab styling..

    Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    30 oktober 2009 om 21:58

    Mooi, al die positieve ‘echt Zweeds’ berichten hierboven. Jammer om al dat optimisme aan diggelen te gooien maar hier komt ie, de onvervalste realistische Esprit-toekomstvoorspelling:

    Over 5 tot max. 10 jaar is Saab voor meer dan 50% in handen van het Chinese BIAC. Let wel, ze zullen er financieel wel bij varen (grote markt) en, als BIAC zijn verstand gebruikt, zullen de designs (voor de Euro-modellen) nog altijd/weer spectaculair zijn, maar SAAB zal nooit meer Zweuds zijn.

    Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    30 oktober 2009 om 22:21

    De 9-3 krijgt, als ik het goed onthouden heb, nóg een keer een ingrijpende facelift, en daarmee moet hij het redden tot de ‘echt Zweedse’ opvolger komt. Denderende zullen de verkopen niet meer zijn, laat de 9-5 ajb een (bescheiden) succes zijn zodat ze dat tenminste redden. Anders hebben ze nóg geen kans gehad zich te bewijzen.

    Login om te reageren
  9. Jo-zef zegt

    30 oktober 2009 om 22:52

    Als overlevingsstrategie kan je dezertijd een vertakking in China moeilijk scheef bekijken. Ik doe nu ook al ruim 2 jaar de Chinese markt aan en je kán er simpelweg niet, om geen enkele reden tegen zijn.

    Verder denk ik dat Saab Oer-Zweeds Freude am Fahren blijft. Ik spreek me overigens enkel uit over hun Aero-modellen en heb geen kennis van hun diesel arsenaal. De ons aller “Saab Turbo-technieken know-how” zal misschien wel door Koeningsegg ‘gepikt’ worden in de toekomst, het zal zeker een vaste waarde in de stal van ook Saab zelf blijven! Ze kunnen enkel nog stijgen op de premium-ranking volgens mij door nóg stijlvollere materialen en dito designs in hun interieuren te stouwen! Saab was alvast een heel betrouwbare constructeur en dat zal zo blijven! 8)

    Login om te reageren
  10. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    2 november 2009 om 09:29

    @ Ferdinand1: zal wel gaan meevallen… In de laatste periode van de GM-tijd kreeg Saab helemaal geen ontwikkelingsbudget meer, maar heeft het een groot aantal concepts ontwikkeld. Want goedkoop, en een ‘proeve van kunnen’ voor het merk. Ze hebben echt niet stilgezeten, dus nu een partner kiezen voor een platform en snel de nieuwe 9-3 ontwikkelen.

    In de wandelgangen is al geroepen dat de 9-1 het platform van de Mini zal gaan delen. Dit is zoals het in de toekomst gaat werken.

    Vergelijk het maar met Apple. In een IMac zit ook een Intel chip, en een ATI Radeon videokaart, en ga zo maar door. Maar door deze slim te combineren creëer je een voordeel t.o.v. je concurrenten…

    Dit vergelijk gaat nog wat verder: Apple heeft uiteraard zn eigen besturingssysteem, wat weinig mensen weten: Saab ook! Vrijwel ieder merk werkt met Bosch Motronic of Magneti Marelli motor management systemen, Saab heeft Trionic, ontwikkeld door… Saab! Zeker met 4-cil. Turbomotoren toonaangevend.

    Die kant moet het dus op.

    Login om te reageren
  11. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    2 november 2009 om 09:33

    Enkele Concepts die een beeld geven van de nieuwe 9-3:

    http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/18/saab-9-x-air-concept

    http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/03/saab-9-x-biohybrid

    http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/15/saab-9-1-teaser-en-impressies

    Login om te reageren
  12. BaRa zegt

    23 februari 2010 om 20:50

    “BAIC heeft een aandeel in de Koenigsegg-groep.” Op welke manier is dat relevant voor het nieuws over Spyker?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North