• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Seat sedan = verbouwde Audi A4

Auteur: robbie, gepost 5 mei 2008 om 09:41 – 35 Reacties

Seat saloon 2009

We horen al ruim een jaar allemaal geruchten over een nieuwe grote sedan van Seat. En die gaat geen, ik herhaal GEEN Bolero heten. Maar goed we zagen al een keer wat officiële schetsen voorbij komen. En nou heeft Seat bekend gemaakt dat de basis van deze sedan, die in 2009 op de markt komt, gevormd zal worden door het vorige model Audi A4 (B7). Dat scheelt natuurlijk weer lekker in de kosten.

Dit is natuurlijk een oud VAG trucje, want broer Skoda moest het ook altijd doen met de afdankertjes van Volkswagen. Maar een Seat met Audi DNA klink natuurlijk niet verkeerd. En ze moeten toch iets bij Audi aangezien ze straks veel minder onderdelen aan Lamborghini hoeven te leveren. (via: easycarblog.com)

Ook interessant!

  • Gespot - De gloednieuwe Audi RS3 Sedan
  • Nieuwe Audi A4
    Nieuwe Audi A4 krijgt eindelijk achterwielaandrijving!
  • Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
    Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

a4, Audi, Seat

Vorig bericht: « Lekker dagdromen: BMW M1 impressie
Volgend bericht: Video: Hoe sloop je 4.703 nieuwe Mazda’s? »

Lees Interacties

Reacties

  1. 2XMX zegt

    5 mei 2008 om 09:46

    Daar lijkt mij helemaal niks mis mee, zekrs niet als de prijs nog lekker gunstig ligt.

    Login om te reageren
  2. TheGemini zegt

    5 mei 2008 om 09:56

    Ik hoop dat ze dan ook het audi dashboard overnemen. Dat is nogal wat beter dan het plastic spul dat ze nu in de leon, altea en toledo monteren.

    Login om te reageren
  3. floryn zegt

    5 mei 2008 om 09:57

    slim en goed voor het imago ik heb altijd gevonden dat seat meer verdient dan het toebedeeld krijgt binnen het VAG concern

    Login om te reageren
  4. Bertus zegt

    5 mei 2008 om 10:06

    Waarom op het ouwe platform? De vorige generatie A4 staat qua weggedrag nou niet bepaald hoog aangeschreven, en dan moet dat de basis worden voor een nieuwe, “sportieve: Seat? Lekker vaag weer van VAG. Maar goed, de Fanboys hier juichen voor elke scheet waar Audi bij staat..

    Login om te reageren
  5. Luc zegt

    5 mei 2008 om 10:08

    @ thegemini, alle interieuren van seats stellen naar mijn mening niks voor, ook als ik kijk naar zo’n arosa, je ziet gewoon dat delen gelakt zijn en niet bekleed en heel veel hard plastic

    Ben benieuwd of dit eens wat beters wordt en ben ook benieuwd of het veel op de a4 zal lijken.

    Login om te reageren
  6. robbie zegt

    5 mei 2008 om 10:11

    @Bertus, denk daar eens logisch over na…

    Waarom zou Audi haar nieuwste (en duurste) technologie aan B-merk Seat geven? De “afdankertjes” zijn goed genoeg, in eerste instantie.

    Login om te reageren
  7. Bertus zegt

    5 mei 2008 om 10:29

    @Ome Robbie: Logisch is wanneer je die (astronomische) ontwikkelkosten over meer producten kunt verdelen, waardoor die kosten sneller terug te verdienen zijn. Blijft tevens overeind dat Seat het ‘sportieve” broertje is bij VAG, niet het budgetbroertje, dat is Skoda.

    Dus Ome Robbie, goede argumenten graag, geen neerbuigend gel*l.

    Login om te reageren
  8. bjorni zegt

    5 mei 2008 om 10:33

    mmm, als ie op de A4 gelijkt, dan zou ik die wel graag in mijn garage parkeren.
    eind 2009 mag ik een nieuwe lease kiezen, als voor een “seat” prijs een “audi” car kan krijgen, laat maar komen!!!

    Login om te reageren
  9. Floris zegt

    5 mei 2008 om 10:35

    Bertus, niet huilen nu…

    Het huidige platform van de nieuwe A4 zal in de generatie na bovenstaand model gewoon bij Seat terecht komen. Seat is dan misschien niet het budgetmerk wat Skoda is, maar zit qua prijs wel onder het gemiddelde en is zeker niet het premium merk wat Audi wel is. De astronomische kosten van het platform worden dus weldegelijk terugverdiend, alleen met een generatie Seats na de aankomende.

    Redelijk common practice bij VAG.

    Login om te reageren
  10. Zoepie zegt

    5 mei 2008 om 10:41

    Ach ik rij nu met dat platform rond en het doet toch meer dan zijn best :)
    Als Seat het dan nog een likje sportiever kan maken dan ben ik al tevreden

    Login om te reageren
  11. W!d zegt

    5 mei 2008 om 10:43

    Deze seat zal zo’n 80% van wat de Audi A4 een maand geleden koste.. goede deal toch? Je kunt dezelfde auto nieuw rijden wat een 2e hands a4 kost (die zijn nog erg veel waard!) gewoon een lekker ding!

    Login om te reageren
  12. ML zegt

    5 mei 2008 om 11:01

    @Bertus
    Het gaat hier niet alleen om het platform, maar om de gehele auto.
    Dat betekend dat de techniek -en de kennis en ervaring daarmee- allemaal op nieuw gebruikt kan worden. Ik kan me zo voorstellen dat ze de machines hergebuiken, en zelfs de teksten van de gebruiksaanwijzing.

    Login om te reageren
  13. ML zegt

    5 mei 2008 om 11:22

    toevoeging
    The car [..] will have its chassis, suspension and doors to be similar to Audi.
    Met daarin gewone Volkswagen-motoren dus.

    Login om te reageren
  14. Us zegt

    5 mei 2008 om 11:51

    Geloven jullie nog steeds dat VAG auto’s écht van elkaar verschillen? Audi is echt niet veel anders dan een VW. Om een idee te geven zijn de achter schokbrekers van een A6 en een Passat hetzelfde.

    Login om te reageren
  15. Esprit de Flandre - DierVriendelijk Roeselare zegt

    5 mei 2008 om 12:09

    Tekeningen zien er wel niet slecht uit. Maar we zien wel.

    Login om te reageren
  16. Heyhuub zegt

    5 mei 2008 om 12:26

    @Us

    En dat is ook waar de vergelijking zo’n beetje ophoud. Dus niet zulke onzin praten.

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    5 mei 2008 om 12:46

    @heyhuub: Het dashboard van de oude leon en toledo was vrijwel identiek aan dat in de A3 alleen een ander klokje en een andere airco bediening. Audi gebruikt voor de duurdere types mooiere materialen maar heel veel onderdelen (met name electronica en de techniek achter de bediening, dus wat je niet ziet) kun je in een vw, skoda of seat tegenkomen. De wielophanging is wel vaak grotendeels uniek. Vervelend voor audi dealers maar voor je onderdelen kun je best eens zoeken naar de goedkopere spullen van de andere merken. Tenzij je erg veel geeft om een audi logo op een motortje voor je raambediening…

    Login om te reageren
  18. Peter Bos zegt

    5 mei 2008 om 13:53

    Een Seat Santana dan? VAG heeft de naam nog steeds en het klinkt nog lekker Spaans ook. Pooltje starten? Hoe gaat de grote Seat heten?

    En over dat onderstel. Het zal waarschijnlijk heééel belangrijk zijn voor sommige “car buffs” maar ik weet zeker dat 99,99% van de autorijders in het algemeen en van de door Seat beoogde doelgroep in het bijzonder het geen r##t kan schelen welk onderstel de basis van hun auto vormt.
    Deze mensen komen nooit in de buurt van de kritische grenzen of gaan een weekendje schuren in Assen.
    Deze mensen kopen auto op prijs en betrouwbaarheid. Laten dat nou net twee aspecten zijn die gunstig beïnvloed worden door een door en door getest onderstel.

    Ik zeg bravo voor Seat en VAG, good thinkin’!

    Login om te reageren
  19. Thompson zegt

    5 mei 2008 om 14:04

    @Peter Bos
    Maar het gaat hier toch niet alleen om het onderstel? Maar om vrijwel de gehele auto. Dat lijkt mij nou wel een verkoopsargument.

    Login om te reageren
  20. Peter Bos zegt

    5 mei 2008 om 16:14

    @ Thompson

    Inderdaad (als ik je goed begrijp). Seat doet volgens mij dan niet meer dan creatief zijn met de onderdelen van VAG en een mooi koetsje er omheen bouwen.

    De koets lijkt me nieuw al zie er wel duidelijk de Audi hardpoints in terug.

    Login om te reageren
  21. Jelle zegt

    5 mei 2008 om 16:52

    Login om te reageren
  22. Tinos zegt

    5 mei 2008 om 16:54

    Hoezo Skoda en afdankertjes? Volgens mij staat de huidige Skoda Fabia op het platform waar ook de nieuwe Polo en Ibiza op komen. En was de vorige Octavia, die op hetzelfde platform staat als de Golf 4, er niet net eerder dan die Golf 4?
    Volgens mij is alleen de Superb een afgedankte Passat.

    Login om te reageren
  23. golf gti zegt

    5 mei 2008 om 16:58

    Klinkt mij als muziek in de oren, vrij logisch ook trouwens!! Seat valt vanaf 2005 (pin mij er niet op vast) binnen het VAG-concern onder de AUDI BRAND GROUP, waar de SEAT ALTEA de eerste auto was die onder de scepter van de ABG gebouwd werd. Na jaren experimenter en een designer verder is het onderhand wel tijd dat Seat iets meer een ‘budget AUDI’ gaat worden.

    Dit lijkt mij wel wat hoor, nieuwe leasebak

    Login om te reageren
  24. Audi fan zegt

    5 mei 2008 om 17:15

    Kunnen ze bij Seat geen gehele nieuwe auto ontwerpen? Maar het bewijst weer maar dat de mooiste auto nagemaakt gaat worden omdat hij zo ontzettend mooi is.Ik kijk uit naar de namaak Audi en hoop dat tie toch minder is dan de Audi.

    Login om te reageren
  25. lincoln zegt

    5 mei 2008 om 18:16

    hoe de Rover 75 er nu zou moeten uitzien ..

    Login om te reageren
  26. Tommy zegt

    5 mei 2008 om 18:21

    Dit platform wordt al sinds 2001 geproduceerd met de naam Volkswagen B6-patform. De Passat B5 maakt gebruik van het vorige model hiervan en Skoda Superb van een verlengde versie van de Chineze Passat (B5). Volgens mij is de A4 van 2001 t/m 2007/8 nog gebouwd op dit platform, misschien wel met wan aanpassingen tussendoor. Tegenwoordig heeft de Passat (B6) een aangepast Golf-platform zodat er een DSG versnellingsbak en VR6-motoren gebruikt konden worden. Het lijkt me wel sterk dat een Seat op een Audi-platform komt want dan krijgt de auto Audi-lengete richting motoren. Misschien hadden ze gepland dat er een nieuwe 7-traps DSG/S-tronic voor lengte motor aan zat te komen???

    Login om te reageren
  27. Remon zegt

    5 mei 2008 om 18:37

    @Esprit:
    zien de tekeningen er nou wel of niet goed uit?

    Login om te reageren
  28. golf gti zegt

    5 mei 2008 om 18:48

    @ lincoln

    je zegt het goed ‘zou’. Gelukkig lang wachten op de nieuwe rover 75

    Login om te reageren
  29. Yellomello zegt

    5 mei 2008 om 21:29

    vele voors en vele tegens, ik denk voor: want auto’s zijn al duur genoeg en als je beproefde techniek voor een lagere prijs aan bemachtigen, waarom niet. Ook ik mag in 2009 een nieuwe lease auto uitzoeken en wie weet is dit wel iets voor mij, mits er een stationwagen variant van komt.
    Niet iedereen wil de hoofdprijs betalen maar wel leuk rijden, ik ook. Liever steek ik mijn geld in mijn huis, dat wordt alleen meer waard en is van mezelf (op termijn) in tegenstelling tot een lease auto (die nooit van mij zal zijn).

    Login om te reageren
  30. Jan C. zegt

    6 mei 2008 om 13:52

    Ik ben het wel eens met Yellomello

    Login om te reageren
  31. mashell zegt

    6 mei 2008 om 23:21

    Ik weet niet. Aan de een kant koop je dan een spikspinternieuwe tweedehands auto (het Daewoo Nexia effect) aan de andere kant wordt de Toledo dan wel weer een nette klassieke lichtje sportieve sedan ipv een midi MPV met aangeplakte kofferbak.

    Login om te reageren
  32. Cupracer zegt

    7 mei 2008 om 15:24

    De productielijn van de oude Audi A4 is namelijk verhuisd naar Martorell.
    Deze zal het dashboard krijgen van de huidige A4 cabriolet, met de luchtroostertjes die “plat” liggen.
    Het is een uitstekend onderstel voor voorwielaangedreven auto’s van dit formaat!
    Hij zal op de oude Audi A4 lijken, enkel voor- en achterbumper, radiatorrooster en spiegels zullen veranderd zijn. De zetels worden sportiever.
    De break komt ook nadien.
    PS. de spyfoto’s hierboven zijn zoals hij is.

    Login om te reageren
  33. Benjamin1 zegt

    7 mei 2008 om 15:28

    mooi toch, met de ”oude” A4 was niks mis, en als seat daar hier en daar wat sportiviteit aan toevoegd krijg je een degelijke sportieve auto.

    Login om te reageren
  34. Harold zegt

    6 januari 2009 om 10:19

    Wat een low blow van VAG, een audi is een audi, en geen Seat crapp. Jammer dat Audi haar huid zo goedkoop verkoopt en daarmee al haar klanten te kak zet.

    Login om te reageren
  35. roy zegt

    25 augustus 2009 om 23:44

    niet zeiken. ik denk voor de meeste lease rijders een leuke betrouwbare auto voor weinig geld.
    de auto’s van deze tijd zijn zeer betrouwbaar en goed.
    anders werden ze niet verkocht

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North