Maar we betwijfelen ten zeerste of men in Nederland de nieuwe Subaru Outback gaat kopen.
De Subaru Outback is een waar icoon. Het is eigenlijk de auto die iedereen met een grote SUV nodig denkt te te hebben. De Outback is onverwoestbaar, komt bijna overal en kan tegen een stootje. Het model is praktisch, voldoende comfortabel en omdat iedereen ‘m geweldig vindt valt de afschrijving heel erg mee.
Helaas is Subaru een vrij kleine fabrikant en moeten ze de introducties van de verschillende modellen iets uitspreiden. Dit betekent dat men in de VS en Japan al langere tijd kon genieten van een compleet nieuwe Subaru Outback, maar dat wij Europeanen het nog even met het oude model moesten doen.
Motor nieuwe Subaru Outback
Alle informatie, specificaties en bijvoeglijke naamwoorden over de nieuwe Subaru Outback kun je lezen in dit artikel over de Subaru Outback. Wij beginnen nu meteen met het slechte nieuws en dat is de motor. Subaru heeft niet echt geleerd van zijn ‘fouten’ en blijft de atmosferische 2.5i aanbieden in de Subaru alleskunner. Deze motor heeft relatief weinig vermogen en koppel, maar verbruikt veel benzine. Dat is niet echt ideaal in dit klimaat.
In de VS kun je de nieuwe Subaru Outback ook krijgen met de nieuwe 2.4 turbo uit de Subaru Ascender, maar deze komt níet naar Europa. Vreemd, want die motor verbruikt nauwelijks meer, maar heeft aanzienlijk meer vermogen (260 pk) en koppel (400 Nm) tot zijn beschikking.
Geen nieuwe klanten
Sowieso gaat Subaru geen nieuwe klanten aantrekken met deze auto. De CVT-automaat (Lineairtronic) blijft namelijk ook gewoon. Nu is het in het dagelijks gebruik op zich een prima automaat, maar als je iets van prestaties wenst, zet de atmosferische boxer een enorme keel op. Althans, dat is voorheen altijd het geval geweest. Veel kabaal, een hoog verbruik en weinig prestaties.
Voor de Outback-klanten is dat geen probleem. Die weten wel beter en genieten van de bekende Outback-kwaliteiten. We houden ons hart vast voor de Nederlandse prijzen. Over Nederlandse klanten gesproken, dit jaar zijn er al meer dan twintig Outbacks verkocht. Pre-corona werden er zo’n 100-200 per jaar van op gele platen gezet. Overigens is er morgen zeer heet nieuws in de vorm van een nog heftigere Outback Wilderness. Of die ook naar Europa komt, is niet bekend.
Meer lezen? Dit zijn 9 hoogtepunten uit de historie van Subaru’s boxermotor!
Robert zegt
Ik denk dat we Subaru eigenlijk wel in de categorie ‘vergane glorie’ kunnen onderbrengen. Het Alfa Romeo van Japan. Een portfolio die al jaren niet meer aansluit bij wat de markt vraagt. Iedereen is er vol lof over, maar niemand die ze nog koopt.
Jammer.
krisp zegt
In de VS is Subaru een stuk groter, en wereldwijd is Subaru best succesvol. Ze hebben alleen de focus niet op Europa liggen. Toyota bezit 20% van de aandelen in Subaru, en technieken zullen tussen die twee gedeeld worden.
neymar zegt
@RRRobert: Alfa is gewoon overrated! Niemand wilt Alfa en groot gelijk
LaLancia zegt
@RRRobert: het sluit niet aan bij wat Nederland / Europa vraagt. Daarbuiten loopt het merk inderdaad prima.
grandvitara zegt
@RRRobert: sorry maar Subaru produceert echt top producten. Daarom verkopen ze meer dan 1.000.000 auto’s per jaar. Er zijn merken die minder verkopen
Robert zegt
@grandvitara: oh, maar ik beweer ook nergens dat ze slechte auto’s bouwen. Ze sluiten alleen totaal niet aan bij de Europese vraag (en smaak). Volgens mij halen ze alleen in de Alpenlanden nog wat significante omzet, vanwege de standaard aanwezige AWD.
haroldt zegt
in de us de best verkopende station volgens mij ps in Amerika is nog een uitvoering erbij gekomen meer offroad.
ik zelf heb een Outback en ja bij plank gas dan idd hoor je de motor wat mee. bij normaal rijden is gewoon heeeelllll still. Verbruik vind ik ook ok ik zit (hier in Tirol) tussen de 7,3 en 7,8 liter. en dat voor een 2,5 motor met 4×4. Ik wil niet meer anders!
haroldt zegt
Plus met alle standaard veiligheidszaken zoals Eye-Sight ed ed. helaas idd in NL duur.
grandvitara zegt
@haroldt: zo herkenbaar! Mijn Outback deed het ook geweldig. Top wagen.
subarusvx zegt
De 2.4 turbo komt uit de Subaru Ascent, niet uit de Subaru ‘Ascender’.
mashell zegt
Er zullen vast wel wat arme Zwitsers of rijke Oostenrijker voor vallen.
haroldt zegt
In Oostenrijk is deze vanaf rond 36.000eur (huidige oude model)… Las net op de nl site dik rond de 60K pfff das wel heeelll veel.
scalvaro zegt
Dit is duidelijk geen advertorial:” Veel kabaal, een hoog verbruik en weinig prestaties”. Ik zie ze bij mij in t dorp toch regelmatig rijden. Allemaal eerste eigenaren die kabaal, verbruik en prestaties minder relevant vinden.
haroldt zegt
Kabaal is echt onzin. is gewoon een erg stille auto. OK bij plank gas accelereren dan wat meer lawaai wat ik wel lekker vind eigenlijk.
nikilaudaferrari zegt
Wij hebben een Outback van een jaar of drie oud en ik kan dus uit ervaring vertellen dat het een super comfortabele auto is die werkelijk overal in thuis is. In de stad wel aan de grote kant, maar dat is elke auto van dit formaat ook. De vierwielaandrijving geeft een super veilig gevoel – niet alleen bij winterse omstandigheden maar ook als het geregend heeft. Super veel plaats op de achterbank en het geheel kan tegen een stootje. Ik vind de CVT uit de vorige generatie fijner: deze bak probeert een gewone automaat na te doen – wat eigenlijk jammer is. Dat toeren en snelheid niet altijd overeen komen, daar heb ik aan moeten wennen. Het optrekken voelt een beetje “elastiekerig” aan en dat is idd jammer. Als de nieuwe een volwaardige plug-in hybride was geweest (en niet zo’n laffe als de e-boxer waarmee je eigenlijk niet eens één kilometer elektrisch kunt rijden) had ik wel overwogen om hem in te ruilen. Maar er is weinig nieuw aan deze nieuwe Outback, dus ik wacht en hoop op beter nieuws van Subaru.
haroldt zegt
Op internet zijn al veel test te lezen en te zien.
faalhaas zegt
Mijn collega heeft er 60 ruggen voor neergeteld. Hoop geld voor een auto die eigenlijk in niks uitblinkt. Maar het zal wel goed en betrouwbaar rijden.
haroldt zegt
Blinkt oa uit in Veiligheid en Offroad kwaliteiten niet te vergeten.
rumour zegt
@faalhaas:
Duitse auto’s blinken ook nergens in uit. Subaru is dan tenminste nog betrouwbaar ;-)
Duitse auto’s schrijven mega hard af. Voorbeeld? nieuw in NL koopt prive of particulier?
Auto van 75.000 ruil je na 2 jaar in voor 40.000.
Afschrijving dan 35.000 : 24 maanden is 1458,00 per maand alleen afschrijving.
Komt bij: 350,- verzekering, belasting en onderhoud samen al 1800,- p/maand.
Dan heeft auto nog geen meter gereden (dit is slechts een voorbeeld)
Daarom halen ze auto’s uit buitenland (veelal).
dijan zegt
faalhaas;overdrijven kan jij als geen ander. Ik kocht in 2015 een nieuwe Audi s3 sedan incl accesoires voor 65000 euro . Na 4 jaar in 2019 ingeruild bij Audi voor 41000 euro . Afschrijving 24000 euro -6000 per jaar ,dus 500 euro p maand verzekering 100 p maand ,belasting 70 p maand onderhoud 1 beurt 400 euro ,4 banden 900 euro dus kom ik op 725 p maand .
dijan zegt
Sorry is voor rumor en niet voor faalhaas
rumour zegt
Dijan, kleinere A3 niet vergelijkbaar met Subaru Outback. Daarvoor is A4-A6 nodig.
dijan zegt
Het gaat om de prijs die jij als voorbeeld gaf van een Duitse auto .
rumour zegt
A6 diesel, veel km, grote stad adres, cijfers 1 op 1 overgenomen A6 bezitter waarbij 2 jaar geleden deze cijfers van toepassing waren. Twijfel ik niet over. Over A3 trouwens ook niet.
B00G1E zegt
Die motor komt uit de Ascent, niet een ascender..
Verder heb ik nooit begrepen dat die outback hier in de VS meer kost dan een Forester. Er zit een 3e rij in maar daar kan denk ik enkel een kleine hond ofzo op.
haroldt zegt
Een nieuwe 2022 versie. De outback wilderness. https://www.cnet.com/roadshow/pictures/2022-subaru-outback-wilderness/38/?_amp_linker=1*1hl7c2z*id*OE1wdFB1MFhndExqaXVMajkzUWJMeVkzMHR0Y1k1VEhQZHlGUXNndmJJdktjaTlzeFpZVFJ6a2tsZDBrWC1ZZw..