
De EV-bouwer laat een mooie kans onbenut.
Het had een enorm leuke auto kunnen zijn waarvan de Renault 5 E-Tech het warm kon krijgen. Maar zoals je merkt is dat niet gelukt bij de Nio Firefly. De elektrische hatchback is relatief betaalbaar, heeft achterwielaandrijving en een spannender uiterlijk dan de gemiddelde leasebak. Helaas weerhoudt één deel van de EV zichzelf ervan om een succes te worden: het onderstel.
Wellicht dat dat ook heeft meegespeeld in de weinig voorspoedige start. Tot en met juli zijn er welgeteld acht Firefly’s op Nederlands kenteken gezet. Maar wees niet getreurd: Nio komt met een nieuwe uitvoering voor de Firefly genaamd de Comfort. De uitgelezen mogelijkheid om dat onderstel aan te pakken, toch?
Verschillen Firefly en Firefly Comfort
Helaas: Nio denkt hier kennelijk anders over. Het merk geeft de EV liever grotere wielen en wat upgrades aan het interieur. Die grotere wielen zijn 18-inch lichtmetalen tienspaaks wielen. Het staat de Firefly erg goed, maar nogmaals: dit was geen probleem dat opgelost moest worden.

Verder zijn het dus enkel wat toevoegingen aan het interieur die de Firefly comfortabeler moeten maken. De bekleding bestaat uit een combi van microvezel en vegan leer. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar, hebben stoelventilatie én een massagefunctie.
Het toppunt van Nio’s fixatie op het interieur is een geursysteem. Je kunt nu geurcapsules bestellen voor bij je auto om een ”persoonlijke, aangename sfeer” te creëren die ”afgestemd is op het moment of de stemming”. Dat is precies wat je wilt, toch?



Belangrijke zaken blijven links liggen
Heel fijn dat je het nu naar lavendel kunt laten ruiken in de kleine EV. Daarmee kun je de geur van braaksel maskeren nadat je de passagiers zo misselijk hebt gemaakt met het weggedrag van de Firefly. Bij onze rijtest met de Firefly kwamen we erachter hoe schokkend het onderstel is.
De Firefly Comfort had zijn naam echt eer aan gedaan als ‘ie wat sterkere schokdempers of betere veren had gekregen. Aan de aandrijflijn en batterij verandert overigens ook niets. Het vermogen is nog steeds 143 pk en dankzij een 42-kWh accupakket is de actieradius 330 kilometer. De eerste exemplaren komen in november naar Nederland en gaan € 32.500 kosten. De First Edition-uitvoeringen zijn ook nog te koop en gaan voor € 29.900.





Willen jullie stoppen met dat marketing gelul, “vegan leer” is gewoon gerecycled plastic, niets meer en niets minder.
OT: veel van die Chinese auto’s staan op een Franse afstelling, enorm comfortabel echter totaal niet dynamisch met weinig gevoel
Heet gewoon Vegan leer. Prima het te noemen naar wat het is…
Vegan insinueert een plantaardig materiaal! Dit is gewoon PVC.
Wel vreemd dat andere media zoals Werner Budding of Autoweek het weggedrag als prima beoordelen waren jullie niet erg positief.
De Firefly is een prima aanbieding voor het geld, de basis uitvoering van de 5 is niks meer dan een lokkertje