• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

30k kostende Firefly is hip, maar het onderstel is slecht #test

Auteur: Wouter, gepost 4 juli 2025 om 16:00 – 25 Reacties

Firefly test 2025

Hip, elektrisch, redelijk betaalbaar, maar komt de Firefly echt goed genoeg uit de test om te overtuigen?

Het is niet meer bij te houden welke nieuwe (voornamelijk Chinese) merken de Europese markten overspoelen. Ik kan me dus levendig voorstellen dat je de Firefly even gemist hebt. Aan de styling zal dat wellicht niet eens liggen, dit is gelukkig niet de zoveelste elektrische SUV die de wereld moet redden.

Firefly is een submerk van NIO

Ook NIO hoort nog bij de relatieve nieuwkomers, die elektrische auto’s tussen de 50 en 100k probeert te slijten. Dat deel van de markt is nogal druk, dus wat dat betreft is de introductie van de Firefly geen gek idee. Voor de prijs van een beetje NIO, koop je ook twee tot drie Fireflies. 

Het is een submerk, maar een modelnaam heeft de Firefly niet. Het zou kunnen dat het bij dit ene model blijft, maar heel logisch lijkt dit niet. Ach, ook legacy automerken als Audi en Volvo worstelen nog wel eens met de naamgeving van modellen. Dat kunnen we NIO/ Firefly dus niet aanrekenen.

Inspiratie op een vuurvlieg

Het logo zou jullie moeten denken aan een vuurvlieg, maar ik heb nog geen avond met genoeg geestverruimende middelen gehad om dit te zien. Als het wel zo ver is, laat ik het jullie direct weten.

Belangrijker is wellicht dat de Firefly best een leuk vormgegeven auto is. Ergens doet de Firefly ons denken aan de Honda e. Je weet wel Honda’s (best beroerde) poging om ons in een elektrische auto te krijgen. De Firefly heeft lekkere proporties en een soort rolbeugel. Gezien het formaat van de Firefly scoren ze best een nette cW waarde van 0,287.

De koplampen en achterlichten worden telkens gevormd door een trio van LED’s. Het is niet per se heel vernieuwend, maar het werkt wel. Standaard is een één meter groot glazen panoramadak. Helaas zonder rollo, maar het UV-werende glas zou de hitte buiten moeten houden. Deze trend van glazen daken zou ik graag een halt toeroepen, maar het is voor fabrikanten de manier om iets meer hoofdruimte te creëren.

NIO/ Firefly pocht met maar liefst 24 assistentiesystemen. Enerzijds netjes in deze klasse, maar ze tellen ook wel wat dingen dubbel. Er is namelijk reverse autonomous emergency braking, reverse collision warning en rear collision warning. Dit alles om te voorkomen dat je aan de achterzijde geraakt wordt of zelf iets raakt. 

Kleine accu en dito range Firefly

De Firefly staat op een nieuwe BEV (battery electric vehicle) van NIO: het FT1 platform. Voorlopig is er keuze uit slechts één accuformaat, dat pakket is 41,2 kWh groot. De WLTP-actieradius van de Firefly is 330 km, maar in de praktijk is dat rond de 200 km. 

Met die praktijk actieradius van 200km is de Firfely prima geschikt als tweede stadsauto, bij wat langere afstanden zal je veelvuldig aan de lader moeten. Aan de reguliere AC-lader haalt de Firefly 11 kW via 3-fases. Het snelladen gaat met maximaal 100 kW. Van 10 tot 80% laden duurt 29 minuten.

De Firefly heeft een elektromotor op de vooras en die levert 143 pk / 200 Nm. Het zorgt ervoor dat de Firefly in 8.1s naar de 100 sprint. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. We kwamen er tijdens deze test niet aan toe, maar vermoedelijk leegt een topsnelheid rijdende Firefly in zo ongeveer een uur de hele accu. 

Hoe rijdt de Firefly

De Firefly heeft achterwielaandrijving, wat in ieder geval inhoudt dat de tractie bij wegrijden op orde is. De draaicirkel is met 9,1 meter echt heel klein, maar vreemd genoeg is de besturing behoorlijk indirect en wat gevoelloos.

Na de eerste twee bochten laat je de sportieve aspiraties dan ook wel varen. Het onderstel is erg week, hoewel NIO al aanpassingen heeft gedaan voor de Europese markt. 

Eigenlijk is de Firefly een beetje een dweil, zo blijkt uit de test. De bodycontrol om maar eens een duur woord te gebruiken is niet op orde. Dat betekent dat de auto naijlt op hobbels, regelmatig doorslaat tot de bumpstops en week aanvoelt.

Het is niet lekker voor de sportieve rijder, maar er ook een nadeel voor anderen. Het comfort is minder en vermoedelijk worden passagiers relatief sneller wagenziek. De Firefly verdient echt een beter onderstel, waarschijnlijk helpen betere schokdempers al een boel.

Prijs en conclusie Firefly test

NIO verlangt een investering van 30.000 om in een Firefly weg te rijden. Daarmee zitten ze in een segment waar muziek in lijkt te zitten. De Firefly is echter ook weer geen ramdeal, waar je niet onderuit kan. Met een beter onderstel kan de Firefly zijn ” rapportcijfer” nog opkrikken.  

Een enigszins vergelijkbare Renault 5 is iets voordeliger, een elektrische MINI Cooper E is nipt duurder. Volgend jaar verschijnen bovendien rivalen van VAG: de Volkswagen ID.1, Skoda Epiq en Cupra Raval. 

Ook interessant!

  • NIO's Firefly is een kekke elektrische EV voor weinag
  • Deze 'goedkope' EV is nú te bestellen in Nederland
  • Gespot - Hongqi test nieuwe auto's in Nederland
  • Alpine A290 test
    Alpine A290 test superleuk, maar...

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, firefly, nio, Rijtest, Video

Vorig bericht: « Via deze bergpassen kun je de Gotthardtunnel vermijden
Volgend bericht: Gespot – Jetski vervoeren in stijl »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    4 juli 2025 om 16:09

    Ik hoop er nooit 1 tegen te komen. Wat een gedrocht, met matige range, en schijnbaar een slechte wegligging. 30k, das een hoop geld voor weinig.

    Login om te reageren
  2. jcjc zegt

    4 juli 2025 om 16:26

    8,1 seconden…. En dan vind ik dat m’n 325ci met 192pk en z’n 8,3 nog lekker fel en vlot is…

    Login om te reageren
  3. 307-2.0-chipped zegt

    4 juli 2025 om 16:35

    Wat een zaaddodend, steriel interieur.
    Ik wil knoppen om mee te spelen.

    Login om te reageren
  4. rollingstoned zegt

    4 juli 2025 om 17:09

    Wel handig, van die driepolige stekkerdozen die tevens doenst doen als koplampen en achterlichten.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      4 juli 2025 om 17:23

      Dienst*

      Login om te reageren
  5. citroen55 zegt

    4 juli 2025 om 17:26

    Benieuwd wat Adobe hiervan vindt.

    Login om te reageren
  6. rendomjoeser zegt

    4 juli 2025 om 17:30

    Een achterwiel aangedreven auto met de motor op de vooras?

    Login om te reageren
  7. cdlop01 zegt

    4 juli 2025 om 17:43

    Kopie van Honda, rijbereik slechts 330Wltp, zal in praktijk hooguit 250km zijn, in winter veel minder. Geen warmtepomp, steriel interieur.

    Het hypen van de Chinese meuk mag overigens wel stuk minder…..verkopen zijn matig tot zeer slecht in Europa behalve Volvo en MG dan.

    Login om te reageren
  8. utregcity zegt

    4 juli 2025 om 17:52

    Een elektromotor op de vooras en achterwielaandrijving? 🤔

    Login om te reageren
  9. reactief zegt

    4 juli 2025 om 17:58

    Ik zag er vandaag eentje rijden van een afstandje. Dacht eerst aan de Honda E.
    Qua stance leek deze beter dan die Honda, maar kon niet goed genoeg kijken voor een echt oordeel over het uiterlijk.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      4 juli 2025 om 21:06

      @wouter; hoe kan het dat ze bij Autoweek juist over het onderstel te spreken zijn? Bijzonder dat er zo’n andere conclusie komt…

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        5 juli 2025 om 08:19

        De ‘test’ op AW heeft meer weg van een advertorial dan van een daadwerkelijke test. Dat valt zelfs de brave huisvaders/kibbelende bejaarden, die daar doorgaans reaguren, op. Het is dus de vraag hoe objectief (of niet) die ‘test’ is.

        Tegelijkertijd is de vraag wat het verwachtingspatroon van @Wouter bij dit soort karretjes is, ‘t is nou eenmaal geen Porsche of BMW qua onderstel. En ook niet zo bedoeld, ander segment van de markt.

        De combinatie van bovengenoemde punten is wellicht de oorzaak van het grote verschil in uitkomst van beide ‘testen’.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        5 juli 2025 om 08:21

        Bij Autoweek houden ze van weke auto’s?

        Login om te reageren
  10. tenaci zegt

    4 juli 2025 om 18:13

    Heeft wel wat weg van de Honda E en heeft zelfs betere proporties, maar die koplampen kan ik niet aan wennen. Als achterlichten ok, maar voor staat het voor geen meter.

    Login om te reageren
  11. alcantara zegt

    4 juli 2025 om 20:09

    Volgens autoweek review voelt de vering heel ‘volwassen’ aan en is het een leuk rijdende auto. Dus misschien hebben ze verschillende versies van het onderstel?

    Login om te reageren
    • MartijnGizmo zegt

      4 juli 2025 om 23:08

      Zo te zien reden ze bij AW op dezelfde wegen met dezelfde auto, dus zegt toch meer iets over hun maatstaven cq referentiekader… 😅

      Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        5 juli 2025 om 05:59

        Elke Chinese auto wordt als een waanzinnige gepromoot bij Autoweek. Elk modelletje krijgt aandacht, ene test na de andere…..Autoweek maakt daarover afspraken met importeurs en leveranciers, krijgen hiervoor dik betaald.

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          5 juli 2025 om 08:23

          AW is een onderdeel van DPG Media. Daar mag je niet teveel objectiviteit van verwachten.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            5 juli 2025 om 08:30

            Nou nou, DPG en de publieke omroep zijn zo ongeveer de enigen die nog wel eens iets aan onderzoeksjournalistiek doen.

            Login om te reageren
            • kniesoor zegt

              5 juli 2025 om 08:44

              Die laatste wordt daar ook vorstelijk voor betaald. Door de belastingbetaler. Die luxe hebben de commerciëlen niet. Voorts zijn er zo hier en daar kanttekeningen te plaatsen bij de objectiviteit van de betreffende onderzoeks’journalistiek’. Maar goed, dat is meer een discussie voor op een ander type forum dan een otosite.

              Login om te reageren
        • mashell zegt

          5 juli 2025 om 08:23

          Dat is toch ook precies wat je van een auto tijdschrift mag verwachten, dat ze elke nieuwe auto testen? En ook dat ze er neutraal instaan. Overigens zijn pers introducties op eilanden vaak ook een vorm van journalisten pleasen om een goede review te krijgen.

          Login om te reageren
        • grandmasterb zegt

          5 juli 2025 om 16:37

          Lijkt mij sterk. Het probleem bij Autoweek is dat ze elke dag een nieuwsbrief willen sturen, dus alles aanvoeren om maar “nieuws” te kunnen publiceren, daarom wordt je daar doodgegooid met allerlei mules, waarbij weinig te zien is, en daar wordt dan weer uitgebreid over geouwehoerd.

          Login om te reageren
  12. DeWitteCondor zegt

    4 juli 2025 om 20:42

    Rijdt als een dweil, gevoelloze besturing, 200 km rijbereik en dan ook nog 30k vragen. Nee, ze maken het wel erg aantrekkelijk zeg.

    Login om te reageren
  13. alfaqv zegt

    5 juli 2025 om 06:58

    Maar je hebt wel een la voor ‘speelgoed’ als je weer eens stil staat om te laden.

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    5 juli 2025 om 08:24

    Wie heeft besloten de auto voor dat mislukte balkon te fotograferen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North