• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nio EL8: voor al uw kinderfeestjes

Auteur: RubenPriest, gepost 14 juni 2024 om 12:55 – 19 Reacties

Nio EL8: voor al uw kinderfeestjes

De Nio EL8 is gigantisch en komt ook naar Nederland.

Hoeveel grote SUV’s willen we nog hebben? Nio doet er een vrolijke schep bovenop met de introductie van de nieuwe EL8. Een 5,09 meter lange elektrische auto met plaats voor zes inzittenden.

De EL8 is 2,19 meter breed en heeft een wielbasis van 3,07 meter. Een echte mastodont dus. Deze elektrische mammoet komt in twee uitvoeringen op de markt. Het verschil zit hem in de tweede zitrij. Uitvoering numero uno heeft een doorgang tussen de individuele stoelen. Uitvoering numero twee (Executive) beschikt over een slimme koelkast en een middenconsole tussen de stoelen. Altijd voor de Executive gaan dus. Heb je tenminste koude pils achterin. Bovendien beschikt dan de eerste en tweede zitrij overal stoelen met Massage-functie.

De vierwielaangedreven elektrische auto haalt 180 kW vermogen uit een magneet SiC-motor en 300 kW uit een inductiemotor. Het koppel bedraagt 850 Nm. De Nio sprint in 4,1 seconden naar 100 km/u wat echt wel rap is voor een 5 meter lange SUV. De batterij is 100 kWh groot en kan bij een wisselstation van Nio in een paar minuten vervangen worden voor een vol exemplaar. De WLTP-actieradius bedraagt 510 kilometer. Er is ook een voordeligere uitvoering met een 75 kWh verkrijgbaar.

Interieur

Er zijn in totaal vijf exterieuruitvoeringen en drie interieuruitvoeringen. Genoeg schermpjes aan boord van de Nio EL8. Er is een 16,3 inch HUD-systeem en in het midden tref je een 12,8 inch groot AMOLED-scherm aan. Daarnaast is er een 6,6 inch scherm voor de inzittenden achterin.

Marktlancering, prijs, concurrentie

Nio lanceert de EL8 in de Europese landen Denemarken, Duitsland, Nederland, Noorwegen en Zweden. In Nederland begint de Launch Edition bij 78.900 euro. Deze editie is vanaf 30 september 2024 verkrijgbaar in ons land. De Executive kost minimaal 83.900 euro.

  • XPeng G9 – vanaf € 59.990
  • Kia EV9 – vanaf € 67.995
  • Hongqi E-HS9 – vanaf € 69.995
  • Nio EL8 – vanaf € 78.900
  • Mercedes EQS SUV – vanaf € 125.425

Ook interessant!

  • Video: Nio schudt zelfstandig sneeuw van auto
  • Nio stuurt 1 op de 10 werknemers de laan uit
  • Gespot - De NIO ET5 Touring op gele platen
  • Nio verliest tienduizenden euro's per auto

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

EL8, Elektrisch, nio

Vorig bericht: « Gespot – De megabrute Ford Mustang GTD bij de ‘Ring
Volgend bericht: Jos Verstappen koopt villa in Amstelveen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    14 juni 2024 om 13:02

    “Een 5,09 meter lange elektrische auto (…) 2,19 meter breed en (…) een wielbasis van 3,07 meter.”

    Mind you, de doorsnee parkeerplaats in Nederland is 1,8 tot 2 meter breed en 5,5 meter lang: https://ocw.tudelft.nl/course-readings/parkeren/

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 juni 2024 om 15:16

      Je bent bij de populisten in de leer geweest: trek ergens een getal vandaan en beweer dat het wat anders is dan het is? In het zelfde artikel staat “Voor haaksparkeren zijn parkeervakken van 2,4 a 2,5 m breed nodig. Naast ruimte voor de auto zelf van doorgaans 1.80m is er ruimte nodig voor het in- en uitstappen.”
      Dat maakt die NIO nog altijd onhandig breed maar zo krap als jij de parkeervakken voordoet zijn ze niet.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      14 juni 2024 om 16:43

      De meeste auto’s zijn met spiegels breder dan 2 meter..

      Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    14 juni 2024 om 13:18

    Is de prijs met of zonder accu?

    Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    14 juni 2024 om 13:36

    Ja natuurlijk, nog zo’n groot monster. Daar zaten we nou echt met z’n allen op te wachten…

    Maar er is hoop: we krijgen binnenkort een kabinet dat vindt dat ons land te vol wordt, dus lijkt het me logisch dat die dan ook eens wat gaan doen aan ons steeds corpulenter wordende wagenpark. :)

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      14 juni 2024 om 14:41

      Ben je al helemaal kapot gemaakt door de politiek? Het is toch fijn om een beetje ruimte te hebben als Nederlander… we zijn zon beetje het langste volk ter wereld. Iedereen lijkt het wel normaal te vinden dat de Nederlandse familieauto de Toyota Aygo is

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        14 juni 2024 om 18:50

        De Nederlandse familie-auto is geen Aygo, maar een Hyundai Kona, of een Skoda Octavia. En daar past iemand 2 meter ook prima in, daar heb je geen olifant voor nodig.

        Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      14 juni 2024 om 20:01

      @potver7 Komt ook doordat de Nederlandse bevolking steeds corpulenter wordt, daar hebben ze die ruimte voor nodig ;-)

      Login om te reageren
  4. Towel986 zegt

    14 juni 2024 om 13:44

    Waar blijven de reguliere EV stationcars?

    En dan niet zo’n dure, decadente raket als dit. Alleen VW heeft wat dat betreft wat?

    Het moet een keer klaar zijn met die onpraktische suv cross-over schuine daklijn dingen. Niet gek dat Jan Modaal terughoudend is met het kopen van een nieuwe EV.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      14 juni 2024 om 14:54

      Astra en 308 zijn toch ook in station EV verkrijgbaar?

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        14 juni 2024 om 21:49

        Die zijn beide zo ondermaats qua EV-techniek in combinatie met hun prijs dat niemand die een EV zoekt, die twee modellen overweegt.

        Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      14 juni 2024 om 16:36

      Geen enkele EV wordt gekocht, allemaal leasebakkies, op wat gepensioneerden met hun Kona of Xc40 na.

      Login om te reageren
  5. William zegt

    14 juni 2024 om 14:47

    Breedte van 219 cm klopt niet. Een RAM TRX is 224 cm breed, en brave NIO gezins SUV zal rond de 200 cm breed zitten.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 juni 2024 om 15:21

      Zal wel weer een met of zonder spiegels verhaal zijn.

      Login om te reageren
  6. cdlop01 zegt

    14 juni 2024 om 14:51

    Begrijp de overmatige aandacht voor de Chinese merken niet. Verkopen zijn buitengewoon teleurstellend voor Nio, Byd, Zeekr, Aiways etc etc. De media aandacht doet bijna lijken dat de Chinezen in Nederland marktleiders zijn…..te absurd voor woorden.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 juni 2024 om 18:55

      En Tesla dan? Die krijgen ongeveer net zoveel aandacht als alle andere merken bij elkaar. Zelfs een nieuwe lakkleur is Breaking News hier op AB.

      Login om te reageren
  7. Flutterbear zegt

    14 juni 2024 om 16:44

    Jammer geen 7 zitter.

    Login om te reageren
  8. tommycooker zegt

    14 juni 2024 om 16:54

    Hoeveel van die accu-wisselstations zijn er in NL? Even los van de issues rondom service en spareparts bij die chinese merken…

    Login om te reageren
  9. Marco Pachen zegt

    15 juni 2024 om 12:15

    Volvo EX90 met horizontale achterlichten en flinke korting …..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North