• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bestverkochte merk van Nederland bouwt nieuwe 2,5-liter turbomotor!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 9 april 2025 om 20:03 – 2 Reacties

De marktleider gaat nog jaren door met de plofmotor!

Als je succes hebt, dan heb je gelijk. Daarom was Elon Musk lang een verstandig man die het juiste had gedaan. Nu hangt de vlag er in de autowereld heel anders bij, ook in Nederland. Hier is Kia oppermachtig aan het begin van 2025. Dat doet het merk door een breed assortiment. Zowel qua autosegmenten als in de brandstoftypes.

Die strategie wil Kia de komende jaren voortzetten. Het merk vertelt vandaag op de Investor Day dat de gehele line-up ”flexibel” moet blijven dankzij drie soorten aandrijflijnen: elektrisch, hybride en de ouderwetse verbrandingsmotor. Deze belofte zet het merk kracht bij door een nieuwe plofmotor te lanceren.

Kia’s 2,5-liter viercilinder

De nieuwe verbrandingsmotor is een doorontwikkeling op een bestaande motor. Het 2,5-liter blok gebruikt Kia in Amerikaanse modellen, zoals de prachtige K5 die je hieronder ziet. Die zouden wij ook wel lusten. De nieuwe motor moet 12 procent sterker zijn dan de huidige versie. Daarmee zou het vermogen boven de 300 pk komen te liggen. Het koppel groeit tot boven de 420 Nm.

Kia noemt de nieuwe krachtbron ”een modulaire, zeer efficiënte motor”’. Dat moeten we even uitleggen. Modulair betekent dat Kia de motor op verschillende manieren gaat gebruiken. In de praktijk wil dat zeggen dat de motor alleen in een benzineauto kan liggen, vergezeld kan worden door een elektromotor in een hybride of als range-extender kan optreden in een EV.

Ook voor Nederland?

De efficiëntie zit hem volgens Kia bij de hybride variant. In dat geval verbruikt de motor vier procent minder brandstof. Geen gigantisch verschil, maar je moet ergens beginnen. Kia gebruikt de vierpitter nu nog niet in hybride Amerikaanse modellen. Dat gaat met de nieuwe generatie dus veranderen. Dat maakt het blok ook een stuk interessanter voor Nederlandse modellen.

Helaas hebben we slecht nieuws voor je. Na navraag bij Kia Nederland door Autoblog.nl blijkt dat de dikke 2,5-liter turbomotor niet deze kant op komt. ”Vooralsnog zijn er geen plannen om deze motor in Europa te introduceren”, schrijft Kia Nederland.

Ambitieuze plannen van Kia

Het Zuid-Koreaanse merk hoopt de komende jaren door te groeien. Tegen 2030 moet Kia goed zijn voor 4,5 procent van alle nieuwverkochte auto’s wereldwijd. Dat zijn 4,19 miljoen auto’s. 1,26 miljoen daarvan moeten EV’s zijn en 1,07 miljoen zijn hybrides (inclusief EREV).

De groei moet in eerste instantie komen van de EV3. De komende jaren lanceert Kia de EV4 gevolgd door de EV5 en dan pas de kleine EV2. Hier in Europa zal de focus liggen op ”compacte modellen en hatchbacks”. Mogen we de K5 scharen onder de noemer ‘compacte modellen’?

Ook interessant!

  • Autoblog video: Kia EV3, jouw nieuwe leaseauto!
  • Kia Sportage heeft een compleet nieuwe neus
  • Je kan binnenkort een nieuwe Kia kopen, als je durft...
  • Autoblog Podcast #73: nieuwe Volvo XC90 + KIA EV6 vernieuwd

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

k5, Kia, sorento

Vorig bericht: « Eerste ”ninja flitser” geïnstalleerd: wat is het en waarvoor?
Volgend bericht: Gespot – Een knalgele Purosangue op vers kenteken »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lambrusco zegt

    9 april 2025 om 20:34

    Onlangs in the USA geweest. Viel me (positief) op hoe groot KIA daar is. Doen het wereldwijd erg goed.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      9 april 2025 om 20:52

      Zullen een paar jaar geleden wel een klapje hebben gehad denk ik, dingen waren iets te makkelijk te jatten.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North