• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nio verliest tienduizenden euro’s per auto

Auteur: Michel, gepost 6 oktober 2023 om 15:35 – 4 Reacties

nio verliest

Het Chinese merk Nio blijkt helemaal niet rendabel en verliest tienduizenden euro’s per verkochte auto.

De Chinese merken overspoelen met hun elektrische auto’s de Europese markt. Tot grote irritatie van Europese auto producerende landen als Duitsland, Italië en Frankrijk. Niet zo gek dat de Europese Unie zich zorgen maakt over al die Chinese autofabrikanten die ons continent kunnen overspoelen door steun van de Chinese overheid.

De export van Chinese elektrische auto’s is in drie jaar tijd met 851 procent toegenomen. Een heel groot deel van die elektrische auto’s rijden van de boot in Europa. De auto producerende landen hebben daar dus steeds meer last van.

De Chinezen kunnen niet alleen goedkoper bouwen door onder andere de lagere lonen en de aanwezige grondstoffen in eigen land, maar ook door enorme steun van de Chinese overheid.

nio verliest

Nio verlies

Zo schrijft kwaliteitspublicatie de New York Times bijvoorbeeld dat in het tweede kwartaal van 2023 het Chinese merk Nio maar liefst 808 miljoen euro verlies leed. Aangezien Nio per maand wereldwijd een schamele 8.000 auto’s verkoopt komt dat neer op een min van 33.000 euro per verkochte auto.

Als je bedenkt dat je in ons land een Nio ET5 koopt vanaf 50.700 euro, dan is dat een percentage van 65 procent dat het merk toe moet leggen als er in Nederland een ET5 wordt verkocht. Klinkt niet echt als een goede businesscase…

nio verliest

Chinese regering

De enige manier waarop een merk als Nio dan kan blijven bestaan is met behulp van de Chinese regering. In 2020 stond het merk al eens op omvallen. De staatsbank stopte toen 1,5 miljard euro in Nio en een lokale overheid nog eens 950 miljoen.

De Europese Unie start nu een onderzoek naar staatssteun in China voor de automerken aldaar. Dat betekent dan waarschijnlijk importheffingen op Chinese auto’s. Dat lijkt allemaal mooi, maar dat heeft dan waarschijnlijk ook weer gevolgen voor de Europese merken die naar China exporteren.

Benieuwd hoe die Nio ET7 ook alweer rijdt, bekijk hier dan nog eens onze rijtest.

Ook interessant!

  • Parkeergarage in zonder auto? 109 euro boete!
    Parkeergarage in zonder auto? 109 euro boete!
  • elektrische auto duurder recyclingkosten
    Elektrische auto's duurder vanwege recycling accu
  • Wielkasten voor F1-auto's in 2023?
  • Nederland heeft eerste NIO Space Mobile OOIT!

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

China, et7, europa-eu, ev10daagse-2023, nio

Vorig bericht: « Nieuw in Europa: de Cadillac Lyriq
Volgend bericht: De grote Autoblog Snellaadtest 2023 »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    6 oktober 2023 om 16:49

    Als je kijkt naar Tesla dan kan de tijd van verlieslatend zijn tot gezond winstgevend zijn zomaar tien jaar zijn voor een automotive startup.

    Login om te reageren
  2. Roskampies zegt

    6 oktober 2023 om 17:25

    Hey verassend…

    Login om te reageren
  3. ghini zegt

    6 oktober 2023 om 18:44

    Dit is wel heel kortzichtig geconcludeerd. Waarschijnlijk staat er in het verslag wel iets over waar dat geld aan is besteed, ik gok investeringen om productie op te krikken.

    Login om te reageren
  4. Fernando zegt

    6 oktober 2023 om 23:29

    Goh dat zal met de andere Chinezen niet anders zijn zekerst?
    Mss moet de EU beter een subsidie van pakweg 2.000€ per jaar geven aan EV kopers gedurende de 5 jaar dat ze hem bezitten maar dan aan de hand van een milieuscore zoals Frankrijk zinnens is te doen.
    Ze geven nu jaarlijks honderden miljarden aan vele nutteloze subsidies weg dan kan dit er ook wel bij.
    Uiteraard bovenop de Nationale subsidie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North