In december wisten we jullie al lekker te maken met spyshots van Nissan’s raceversie op basis van de GT-R en vandaag heeft Nissan Motorsort bekend gemaakt dat we deze GT-R GT1 dit jaar al in Europa op verschillende circuits kunnen zien en vooral horen!
Dit jaar zal NISMO (Nissan Motorsports) in samenwerking met Gigawave MotorSports de GT-R GT1 gaan testen en ontwikkelen door deel te nemen aan 4 races van het FIA GT kampioenschap. In totaal kent de FIA GT kalender in 2009 8 races. Achter het stuur van de GT-R zullen Michael Krumm (NISMO) en Darren Turner (Gigawave) te vinden zijn.
In 2010 zal Nissan de GT-R GT1 te koop aanbieden aan priveteams, begin dus maar alvast met sparen. Over een eventuele deelname aan Le Mans wordt nog met geen woord gesproken, maar we kunnen altijd blijven hopen natuurlijk!
Oh ja en voor de mensen die het vergeten zijn, waarschijnlijk heeft Nissan de V6 motor in deze racer vervangen door een V8. En als kers op de appelmoes zal er ook nog eens een straatversie komen! Hieronder alvast de eerste officieele foto die Nissan heeft vrijgegeven. (via: gtrblog.com)
To check the performance of cars to be sold to racing teams competing in the FIA-GT1 class, a NISMO-developed car will run as a non-championship entry in 4 races in 2009, entered in a team partnership with Gigawave MotorSport. It is expected that the car is to be driven by Michael Krumm (NISMO) and Darren Turner (Gigawave).
Gigawave MotorSport, a racing team based in county Essex, England, has been competing in the FIA GT Championship since 2007. The team’s parent company Gigawave Ltd., as an official partner of the FIA GT Championship, provides on-board cameras for real-time coverage of the races.
Ook nog een straatversie! Ben benieuwd, kan niet wachten op de cijfers ;)
ongetwijfeld een leuk apparaat. alleen een V8 in een japanner? nee dat klinkt niet.
strakke bak! alleen jammer dat ze die matte lak weer overal gaan uitbuiten! zo hebben we witte lak ook gehad…
V8 Twin Turbo in een GT-R???
Wat voor beest wordt dat dan :-|!!!!
Je weet togh meteen knallen met die handel
Sushiwaki weettog
@jelleken, dit is nog een foto van de tests zonder de uiteindelijke livery natuurlijk. Wat je nu ziet is geen matte lak, maar carbonfiber!
@jan, waar lees jij iets over een twin-turbo V8?
@jelleken,
het is vast geen matte lack, eerder onbespoten denk ik.
Zou de GT1 voor het huidige regelement zijn, of voor
de 2010 samengevoegde GT1/GT2 regelementen?
De GT-R is toch juist een auto die helemaal perfect doorontwikkeld is en daarom zo’n snelle ringtijd rijdt? Die V-Spec krijgt toch ook de V6? Waarom zou er dan een V8 ingelepeld moeten worden, is dan niet die hele ‘perfecte’ balans weg? En is die raceversie vierwielaangedreven? Vragen, vragen, vragen…
Lekker vaag inderdaad om een GT1 te gaan ontwikkelen als die klasse er mee op houdt…
Noem het dan vanaf het begin al een GT2 en ga er mee testen zoals AM deed dit jaar met de V8 Vantage GT2
Le Mans 2009 zal zowiezo niet gebeuren met de Nissan, deze week is de definitieve deelnemerslijst uitgegeven en hier staan geen Nissans op (ook niet op de reservelijst). Dus op zn vroegst Le Mans 2010
@donaldduck, voor de regelementen van 2010, daarom racen ze dit jaar natuurlijk ook buiten mededinging mee he ;) 2009 is een testjaar, zoals ook in het persbericht staat;
@mickey, de GT-R GT1 krijgt RWD, aangezien AWD verboden is;
@C6.R, je weet blijkbaar niet dat er voor 2010 nieuwe regelementen komen voor GT1… Deze auto is ontwikkeld met die regelementen in het achterhoofd;
@Machoman, zoals hierboven ook al aangeven: 2009 = testjaar (daarom ook maar 4 races), in 2010 zal de GT-R pas punten kunnen scoren omdat dan de regelementen ook van kracht worden. En dus is het ook niet meer dan logisch dat Nissan pas vanaf 2010 op Le Mans te vinden zal zijn met de GT-R.
@ Robbie: ik weet dat de GT2’s van nu straks de GT1’s worden. Vandaar dat ik Aston kan begrijpen. Natuurlijk kan Nissan de specs straks ook nog aanpassen maar ik vind het gewoon niet logisch om je te gaan meten met GT1’s.
@C6.R, volgens mij is dat nog helemaal niet zeker, en komt er een nieuwe GT1 klasse volgens een nieuw regelement.
damn erg bruute bak =) laat maar komen :)
@ Robbie dat is het enige wat bij mij is blijven hangen, verder heb ik me er niet erg in verdiept, het is allemaal toch te vaag ook met het verschil tussen ACO en FIA. We shall see. Ik vind het iig jammer dat de huidige GT1 klasse gaat uitsterven, zijn wel onnoemelijk dikke bakken!
Bella Bestiolina.
Alsie ’t net zo goed doet als in de GP-series in Japan belooft dat wat!
En die foto!!! Pure Porno!!!
@ [email protected]
Idd men neme een kampioenschapwinnende Super GT500 auto en plaatsen daaroverheen een nieuwe kap. Kijken even het regelboekje na en Voila!
Ik zeg gaan met die bana..eeh Nissan
Ik vind de versie waarmee nissan in de SuperGT rijdt vele malen vetter.
Jep, Nissan komt de Europeanen weer helemaal inmaken baby! :twisted:
fear this, japanize riceeaters…! :)
@sebastianchubasco:
http://www.youtube.com/watch?v=D500ZlkYqtQ&fmt=18
Move over both of you!
Juist!



Heu…
Neej…
Haha! Gevonden!
@C6.R
ik weet niet wat die vette ermee te maken heeft maar ben je bekend met de FIA GT?
quote: Nissan gaat dit jaar al racen met de GT-R in Europa (FIA GT)
champions:
2006 GT1 Michael Bartels / Andrea Bertolini
Vitaphone Racing Team Maserati MC12
2006 GT2 Jaime Melo
AF Corse Ferrari F430
2007 GT1 Michael Bartels / Andrea Bertolini
Vitaphone Racing Team Maserati MC12
2007 GT2 Dirk Müller / Toni Vilander
AF Corse Ferrari F430
2008 GT1 Michael Bartels / Andrea Bertolini
Vitaphone Racing – Maserati MC12
2008 GT2 Toni Vilander / Gianmaria Bruni
AF Corse – Ferrari F430 GT2
@C6.R
de vette had hier geen rol van betekenis… ;)
Ik wel, jij ook? Dan weet je vast dat daar ook Corvettes aan mee doen… Ok, niet in deze livery, maar dat is niet het punt. Of wel?
@ Alpina B7
atmosferische achterwielaangedreven appels met biturbo 4×4 peren vergelijken? je gaat je gang maar… ;)
@C6.R
nogmaals…
de vette had hier geen rol van betekenis… ;)
Pardon, geen rol van betekenis? Omdat ze niet kampioen werden tegen het uiterst professionele team van Vitaphone met hun op zn minst dubieuze Maserati?
@C6.R
riconosca la vostra perdita, e basta… :)
Oh ik wil best toegeven dat ze geen kampioen zijn geworden in de FIA GT (dit in tegenstelling tot bijv. LMS, ALMS en Le Mans). Maar om dat nou “geen rol van betekenis” te noemen is je reinste scorebord journalistiek en dus BS.
Convenuto?
@C6.R
…en scorebord journalistiek is het…
aan het eind van de dag tellen de punten… ze doen niet aan liefdadigheid…
maar vooruit, het is een aardige auto die C6… mooi geluid ook…
Kijk, al die posts van die auto’s die er wel mooi uitzien (F430, ‘Vette, DBR9), hier mist de AMG-C-DTM:
Eeuhm, wacht, sebastianchubasco maakt me af. Sorry, dat is DTM
@Vinny_93
;) ik ben de slechtste niet…
@ sebastianchubasco: Sta mij toe dan ook een stukje scorebord journalistiek te doen: Maserati heeft de afgelopen jaren geen rol van betekenis gespeeld in ALMS, LMS en Le Mans. Hetzelfde geldt voor Ferrari in de grote jongens klasse de GT1.
Maar ik ben de beroerdste ook niet, de MC12 is een fijne vlammenwerper! En de F430 GT2? Euhm… na de Porsche de mooiste wagen in GT2! ;)
De Maserati blijft toch het mooist :)
Ik kwam net nog een nieuwe rondetijd tegen voor de Spec V GT-R op een natte baan van Suzuka…. guess what? De gt-r spec v klopte de 997 GT2 terwijl die de tijd op een droge baan reed…..
Tsukuba
3. Lambo Gallardo Superleggera 1:01.599 121 ´07 530 / 1520 Best Motoring
4. Nissan GT-R 1:01.94 120 ´08 479 / 1740 Keichi Tsuchia
5. Ferrari 360 CS 1:02.44 119 ´03 425 / 1280 Best Motoring
6. Nissan GT-R SpecV 1:02:4 (Wet) 120 ´09 492 / 1680
7. Porsche 997 GT2 1:03.263 118 ´07 530 / 1440
@w0o0dy: sla me nu niet dood maar…4WD vs 2WD toch?
@ W0o0dy
Wat SimonMC zei. En daar komt nog eens bij dat de GT-R geniet van de meest gesofisticeerde vierwielaandrijving van het moment. De GT2 is een ‘goede’ oude racebak, logisch dat die het niet haalt tegen computers.
Das apart, want Best Motoring kon niet onder de tijd duiken van de “gewone” GT-R…
“Japan’s Best Motoring publication has gotten a hold of the mighty SpecV and they wasted no time in heading for the Tsukuba Circuit to test Nissan’s claims for themselves. To make matters interesting they put legendary racer Keiichi “The Drift King” Tshuchiya behind the wheel. Even he could not beat the MY08 and MY09 times of 1:01.888 and 1:01.343 respectively. The car could only manage a best time of 1:02.4. Best Motoring says the conditions under which all three cars were tested were similar.”
Ook hier weer begint het verhaal te stinken voordat het goed en wel gebloeid is.
@SimonMC: tuurlijk is 4wd een voordeel…. vooral op nat asfalt.
Maar de GT2 heeft wel 530pk (en dus meer vermogen dan de Spec V) en weegt nog steeds ruim 200kg minder dan de Spec V….. en we weten dat gewicht een grote rol speelt bij een snelle tijd. En dan is het opmerkelijk dat de zware auto met minder vermogen op een natte baan sneller is dan de GT2.
@Rick dos: Misschien is de My2009 in de regen beter dan de Spec v omdat de laatste wat extremer is qua handling en dus moeilijker op de limiet te rijden op een natte baan?
@wOoOdy
Wie weet. Maar dan nog blijft het vreemd.
En voor wat betreft de GT2. We zullen moeten afwachten of de facelift ook PDK krijgt. Wellicht dat dat wat meer balans in het vergelijk brengt.
UPDATE Twee extra foto’s geplaatst in de gallery.