• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ministerie van VROM geeft 80 miljoen aan waardeloze roetfilters

Auteur: robbie, gepost 27 februari 2009 om 09:03 – 21 Reacties

Roetfilter vrachtwagen

Al langere tijd wordt er getwijfeld aan de werking van zogenoemde retrofit-roetfilter, en dat heeft ook hier op de site al de nodige tongen los gemaakt. En vandaag maakt de de Volkskrant bekend dat onderzoek van TNO heeft aangetoond dat zogenaamde halfopen filters veel minder effectief zijn dan gedacht werd. Er rijden 8.000 vrachtwagen’s rond met zo’n filter (kost slechts 80 miljoen aan subsidie).

In de stad houdt zo’n filter slechts 5-20% van de roetdeeltjes tegen en op lange ritten (langer dan 3 uur) maximaal 40%. Om in aanmerking te komen voor subsidie moet je volgens het ministerie minstens 50% tegen houden.

Minster Cramer van VROM heeft besloten om de subsidieregeling voor deze halfopen filters voor vrachtwagen dan ook per direct stop te zetten. Bij de retro-fit filters voor personenauto’s heeft TNO geen problemen gevonden. Wel bizar trouwens dat vrachtwagens maar liefst 10.000 euro subsidie krijgen om een filtertje in te laten bouwen! (via: volkskrant.nl)

Ook interessant!

  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen
  • Goedkoop tanken
    Half miljoen diesels rijden illegaal op de weg
  • Bijna half miljoen Tesla's teruggeroepen
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, roetfilter, trucks, Verkeer

Vorig bericht: « Video: Mansory Flying Spur
Volgend bericht: Nissan gaat dit jaar al racen met de GT-R in Europa (FIA GT) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Simpson zegt

    27 februari 2009 om 09:05

    eh, als zo’n filter niet genoeg roet filtert om in aanmerking te komen voor subsidie, waarom hebben ze die dan gekregen?

    Login om te reageren
  2. bozewolf zegt

    27 februari 2009 om 09:12

    Ach nouja, roetfilters goeie zaak, weet toch,.

    Login om te reageren
  3. Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt

    27 februari 2009 om 09:26

    Wacht ff…

    8.000 filters kost 80.000.000 eurie?? Dat is dus 10.000 eur per filter!!!????
    WTF, ik wil ook die business in!!!

    Login om te reageren
  4. Laue zegt

    27 februari 2009 om 10:05

    ik geniet telkens als ik mijn 6 cylinder diesel (geen TDI) een dot gas geef en een grote zwarte wolk de prius rijder achter mij het zicht belemmerd.

    Login om te reageren
  5. Oom Agent zegt

    27 februari 2009 om 10:40

    ik wil mijn geld terug!
    Deze maand weer geen belasting betalen… uit protest.

    Login om te reageren
  6. bozewolf zegt

    27 februari 2009 om 10:43

    Stoer hoor.
    -edit: een ban, dat is pas stoer…-

    Login om te reageren
  7. timberleek zegt

    27 februari 2009 om 10:45

    het is ook niet voor niks >>>>HALFOPEN<<< filter.

    het was allang bekend dat die een stuk minder effectief waren als gesloten filters. alleen gebruiken ze halfopen filters voor het makkelijke installeren aangezien de meeste gesloten filters ook aangesloten moeten worden in je motormanagement.

    als je zo’n ding af fabriek koopt zit er ook (haast) altijd een gesloten op. dan kunnen ze nog makkelijk alles inbouwen. aftermarket is het veel makkelijker om een halfopen te installeren.

    gewoon oud nieuws
    ze geven het alleen nu pas toe

    Login om te reageren
  8. Koen zegt

    27 februari 2009 om 11:07

    Nou ja ookal houden ze maar 40% tegen ipv 50%, dan helpt het toch nog steeds? Oke, slechter dan zou moeten, maar scheelt nog altijd stukken fijnstof. Dus waardeloos is niet helemaal het goede woord. Maar ja, makkelijk tegen Den Haag schoppen is altijd leuk.

    Login om te reageren
  9. robbie zegt

    27 februari 2009 om 11:09

    @timberleek, heb je alles lezen? Blijkbaar niet…

    Er werd vanuit gegaan dat een halfopen filter minimaal 50% van de roetdeeltjes tegen zou houden. Nu blijkt na onderzoek van TNO dat die halfopen filters in de stad slechts 5% tot 20% tegenhouden en op de lange afstand komen ze niet verder dan 40%. Oftewel nog lang geen 50%.

    Het gaat dus niet om het verschil tussen halfopen en gesloten filter, maar om het feit dat halfopen filters een stuk slechter zijn dan werd beweerd!

    Oftewel: LEER EENS LEZEN!

    Login om te reageren
  10. Derby zegt

    27 februari 2009 om 11:42

    @Koen,

    Hielp het maar. Door het installeren van een nieuwe hindernis in de uitlaat (roetfilter) stijgt het brandstof verbruik wat bij diesels direct invloed heeft op de roetuitstoot. Daarbij filteren halfopen roetfilters alleen de grote brokken uit het uitlaat gas. Vandaar half open. En juist de kleine deeltjes zijn het meest schadelijk omdat die in de bloedbaan terecht kunnen komen.

    Dus dankzij het roetfilter is de lucht kwaliteit achteruit gegaan.

    Dus die zwarte wolk uit een diesel ziet er misschien minder aantrekkelijk uit, het ruikt mogelijk niet aangenaam, maar voor je gezondheid is het beter (hier staat niet dat het goed is) dan een niet zichtbare wolk.

    http://sync.nl/huidige-roetfilters-ongeschikt-voor-nieuwe-generatie-diesels/

    Quote uit dat stuk:
    Makkee vindt het jammer dat in de vele onderzoeken die worden uitgevoerd, zowel van autofabrikanten als de oliemaatschappijen en de fabrikanten van alternatieve dieselbrandstof, de nadruk ligt op de verminderde uitstoot van het roet, maar niet op de karakteristieken. “Zoals aantal deeltjes, de deeltjesgrootte verdeling, toxiciteit van het roet en de verbrandingseigenschappen.”

    Login om te reageren
  11. Een betere ontwerper zegt

    27 februari 2009 om 12:04

    Hoera voor de Nederlandse mentaliteit ”eerst geld pompen en later pas onderzoeken”.

    Ook hier weer de VS achterna lopend, eerst schiete dan vragen stellen. Komt hier ooit nog eens een einde aan?

    Login om te reageren
  12. Beetje Verward zegt

    27 februari 2009 om 13:33

    Derby heeft helemaal gelijk. Het zijn juist de kleine deeltjes die het doen. Het ziek maken dus. Kanker en zo.
    Ook de gesloten roetfilters laten die kleintjes door. Dat kan niet anders want dan zou je diesel niet meer draaien.
    Als je je diesel dan ook nog eens laat chippen giert vervolgens de NOX uitstoot omhoog. Ook lekker.
    Zie daar de reden waarom niet de diesels maar de benzine hybrides de toekomst hebben. Echt schoon en lekker snel. Merk het elke dag weer.
    Niet dat de gemiddelde hybridehater dit gelooft, maar dat is niet mijn zorg.

    Login om te reageren
  13. de sjonnies zegt

    27 februari 2009 om 13:41

    @ een betere ontwerper – helaas, zo lang ze andermans geld uitgeven niet

    Login om te reageren
  14. wilco zegt

    27 februari 2009 om 16:27

    Die subsidie had beter in de huizenmarkt gekund.

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    27 februari 2009 om 17:46

    we hebben het hier zomaar over 8 regenboog routes ..

    Login om te reageren
  16. Witte Sprinter zegt

    27 februari 2009 om 17:54

    Ik schaam me dood voor de “met roetfilter”-sticker achterop mijn Benz!

    Login om te reageren
  17. Rob USA zegt

    27 februari 2009 om 19:13

    @Laue: Breng aub dat stinkding van je naar de sloop en koop een benzineauto wat haat ik die dieselwalmen! Gelukkig zie jij meer mijn achterlichten dan ik jou zwarte pluimen.

    Login om te reageren
  18. Bart zegt

    27 februari 2009 om 19:39

    En te zeggen dat roetfilters eigenlijk hellemaal niet zo goed zijn.
    Het enige wat ze doen is de roet ophouden en dan 1 keer erdoor blazen door ze te verbranden wat de roetdeeltjes kleiner maakt en schadelijker….

    Login om te reageren
  19. slk zegt

    27 februari 2009 om 20:46

    Oke .nu krijgen de transporteurs de kosten terug neem ik aan.Wat een kansloos iets zeg.Wij hebben een vrachtwagen euro twee met roetfilter en blijkt maar een tiende schoner te zijn.Te verwaarlozen dus

    Login om te reageren
  20. Pim Brussee zegt

    27 februari 2009 om 21:36

    Ik heb een Volvo FH480 met Euro5 techniek, dus hartstikke schoon . Je ruikt niet eens dat het een diesel is. Met dit voertuig mag ik dus de milieuzones in. Daarnaast heb ik een T4 met een 132pk 5 cylinder diesel van 8 jaar oud, en deze ruik je behoorlijk. Met deze absoluut niet reukloze bus mag ik ook in de milieuzones komen. Leg dan nu eens uit waarom een vrachtwagen met bijvoorbeeld een Euro1 motor niet in die zones mag komen.

    Willekeur?

    Login om te reageren
  21. Oom Agent zegt

    28 februari 2009 om 08:25

    Ik neem aan dat de verantwoordelijke politici en ambtenaren oneervol ontslagen zijn, en persoonlijk dat geld aan de gemeenschap terug mogen betalen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North