
Al langere tijd wordt er getwijfeld aan de werking van zogenoemde retrofit-roetfilter, en dat heeft ook hier op de site al de nodige tongen los gemaakt. En vandaag maakt de de Volkskrant bekend dat onderzoek van TNO heeft aangetoond dat zogenaamde halfopen filters veel minder effectief zijn dan gedacht werd. Er rijden 8.000 vrachtwagen’s rond met zo’n filter (kost slechts 80 miljoen aan subsidie).
In de stad houdt zo’n filter slechts 5-20% van de roetdeeltjes tegen en op lange ritten (langer dan 3 uur) maximaal 40%. Om in aanmerking te komen voor subsidie moet je volgens het ministerie minstens 50% tegen houden.
Minster Cramer van VROM heeft besloten om de subsidieregeling voor deze halfopen filters voor vrachtwagen dan ook per direct stop te zetten. Bij de retro-fit filters voor personenauto’s heeft TNO geen problemen gevonden. Wel bizar trouwens dat vrachtwagens maar liefst 10.000 euro subsidie krijgen om een filtertje in te laten bouwen! (via: volkskrant.nl)
eh, als zo’n filter niet genoeg roet filtert om in aanmerking te komen voor subsidie, waarom hebben ze die dan gekregen?
Ach nouja, roetfilters goeie zaak, weet toch,.
Wacht ff…
8.000 filters kost 80.000.000 eurie?? Dat is dus 10.000 eur per filter!!!????
WTF, ik wil ook die business in!!!
ik geniet telkens als ik mijn 6 cylinder diesel (geen TDI) een dot gas geef en een grote zwarte wolk de prius rijder achter mij het zicht belemmerd.
ik wil mijn geld terug!
Deze maand weer geen belasting betalen… uit protest.
Stoer hoor.-edit: een ban, dat is pas stoer…-
het is ook niet voor niks >>>>HALFOPEN<<< filter.
het was allang bekend dat die een stuk minder effectief waren als gesloten filters. alleen gebruiken ze halfopen filters voor het makkelijke installeren aangezien de meeste gesloten filters ook aangesloten moeten worden in je motormanagement.
als je zo’n ding af fabriek koopt zit er ook (haast) altijd een gesloten op. dan kunnen ze nog makkelijk alles inbouwen. aftermarket is het veel makkelijker om een halfopen te installeren.
gewoon oud nieuws
ze geven het alleen nu pas toe
Nou ja ookal houden ze maar 40% tegen ipv 50%, dan helpt het toch nog steeds? Oke, slechter dan zou moeten, maar scheelt nog altijd stukken fijnstof. Dus waardeloos is niet helemaal het goede woord. Maar ja, makkelijk tegen Den Haag schoppen is altijd leuk.
@timberleek, heb je alles lezen? Blijkbaar niet…
Er werd vanuit gegaan dat een halfopen filter minimaal 50% van de roetdeeltjes tegen zou houden. Nu blijkt na onderzoek van TNO dat die halfopen filters in de stad slechts 5% tot 20% tegenhouden en op de lange afstand komen ze niet verder dan 40%. Oftewel nog lang geen 50%.
Het gaat dus niet om het verschil tussen halfopen en gesloten filter, maar om het feit dat halfopen filters een stuk slechter zijn dan werd beweerd!
Oftewel: LEER EENS LEZEN!
@Koen,
Hielp het maar. Door het installeren van een nieuwe hindernis in de uitlaat (roetfilter) stijgt het brandstof verbruik wat bij diesels direct invloed heeft op de roetuitstoot. Daarbij filteren halfopen roetfilters alleen de grote brokken uit het uitlaat gas. Vandaar half open. En juist de kleine deeltjes zijn het meest schadelijk omdat die in de bloedbaan terecht kunnen komen.
Dus dankzij het roetfilter is de lucht kwaliteit achteruit gegaan.
Dus die zwarte wolk uit een diesel ziet er misschien minder aantrekkelijk uit, het ruikt mogelijk niet aangenaam, maar voor je gezondheid is het beter (hier staat niet dat het goed is) dan een niet zichtbare wolk.
http://sync.nl/huidige-roetfilters-ongeschikt-voor-nieuwe-generatie-diesels/
Quote uit dat stuk:
Makkee vindt het jammer dat in de vele onderzoeken die worden uitgevoerd, zowel van autofabrikanten als de oliemaatschappijen en de fabrikanten van alternatieve dieselbrandstof, de nadruk ligt op de verminderde uitstoot van het roet, maar niet op de karakteristieken. “Zoals aantal deeltjes, de deeltjesgrootte verdeling, toxiciteit van het roet en de verbrandingseigenschappen.”
Hoera voor de Nederlandse mentaliteit ”eerst geld pompen en later pas onderzoeken”.
Ook hier weer de VS achterna lopend, eerst schiete dan vragen stellen. Komt hier ooit nog eens een einde aan?
Derby heeft helemaal gelijk. Het zijn juist de kleine deeltjes die het doen. Het ziek maken dus. Kanker en zo.
Ook de gesloten roetfilters laten die kleintjes door. Dat kan niet anders want dan zou je diesel niet meer draaien.
Als je je diesel dan ook nog eens laat chippen giert vervolgens de NOX uitstoot omhoog. Ook lekker.
Zie daar de reden waarom niet de diesels maar de benzine hybrides de toekomst hebben. Echt schoon en lekker snel. Merk het elke dag weer.
Niet dat de gemiddelde hybridehater dit gelooft, maar dat is niet mijn zorg.
@ een betere ontwerper – helaas, zo lang ze andermans geld uitgeven niet
Die subsidie had beter in de huizenmarkt gekund.
we hebben het hier zomaar over 8 regenboog routes ..
Ik schaam me dood voor de “met roetfilter”-sticker achterop mijn Benz!
@Laue: Breng aub dat stinkding van je naar de sloop en koop een benzineauto wat haat ik die dieselwalmen! Gelukkig zie jij meer mijn achterlichten dan ik jou zwarte pluimen.
En te zeggen dat roetfilters eigenlijk hellemaal niet zo goed zijn.
Het enige wat ze doen is de roet ophouden en dan 1 keer erdoor blazen door ze te verbranden wat de roetdeeltjes kleiner maakt en schadelijker….
Oke .nu krijgen de transporteurs de kosten terug neem ik aan.Wat een kansloos iets zeg.Wij hebben een vrachtwagen euro twee met roetfilter en blijkt maar een tiende schoner te zijn.Te verwaarlozen dus
Ik heb een Volvo FH480 met Euro5 techniek, dus hartstikke schoon . Je ruikt niet eens dat het een diesel is. Met dit voertuig mag ik dus de milieuzones in. Daarnaast heb ik een T4 met een 132pk 5 cylinder diesel van 8 jaar oud, en deze ruik je behoorlijk. Met deze absoluut niet reukloze bus mag ik ook in de milieuzones komen. Leg dan nu eens uit waarom een vrachtwagen met bijvoorbeeld een Euro1 motor niet in die zones mag komen.
Willekeur?
Ik neem aan dat de verantwoordelijke politici en ambtenaren oneervol ontslagen zijn, en persoonlijk dat geld aan de gemeenschap terug mogen betalen?