Nissan GT-R: de nieuwste PlayStation is hier

Auteur: , 72 Reacties

Dit is de vernieuwde GT-R, volgens Nissan "de meest ingrijpende modelwijziging" sinds de GT-R in 2007 werd geïntroduceerd.

De titel van dit artikel is overigens geen sneer naar Nissan, want ik vind het bewonderenswaardig hoe Nissan met de GT-R enorme vermogens toegankelijk heeft gemaakt voor chauffeurs van bijna alle niveaus. De nieuwste incarnatie van dit hightech beest beschikt over 570 pk, twintig stuks meer dan de huidige GT-R heeft. Bovendien is er een koppel van 633 Nm beschikbaar uit de 3.8 liter twinturbo V6. De zestrapsautomaat met dubbele koppeling kreeg een update om al dat vermogen nog beter over te brengen naar de aandrijfassen. Het onderstel is bovendien verder verfijnd en de carrosserie is stijver gemaakt, dit alles om de wegligging te verbeteren.

Uiteraard moeten we de nieuwe GT-R wel kunnen herkennen, dus er zijn ook uiterlijke wijzigingen. Om te beginnen zijn er scherpere looks voor de inmiddels negen jaar oude knalkar: strakker gelijnde bumpers, een bredere ‘V-motion’ grille en extra luchtroosters aan de achterzijde. Het oogt meer van deze tijd, maar tegelijkertijd is de herkenbare vorm van de GT-R behouden.

In het interieur zien we een nieuw dashboard, waarbij veel van de knoppen verdwenen zijn om te verhuizen naar het 8 inch touchscreen en de Display Command Control Unit tussen de voorstoelen. Tot slot is er een andere uitlaat met titanium einddempers en een Active Sound Enhancement systeem, dat ervoor moet zorgen dat e.e.a. nog wat lekkerder klinkt dan voorheen.

Vanaf komende zomer is de vernieuwde GT-R bij de dealer op te halen.



72 reacties

Enorm veranderd….
@dutchcorvette: dat hoeft toch ook niet? Waarom zouden ze? Gewoon een beetje opgefrist. Wat had jij verwacht? Een compleet nieuw model?
@stfu: daar wordt het na 9 jaar anders wel tijd voor..
@thomcarspotter: porsche doet het al jaren niet zo mekkereb
@trident: zeg ik dan dat het bij Porsche niet zo is? wat een argumentatie weer @fabiotol
@thomcarspotter: En daarom komt er over een paar jaar ook een R36…
@thomcarspotter: blijkbaar niet :)
via Android app
@thomcarspotter: kijk eens naar de 911 dan, die wordt ook alleen maar opgefrist
@thomcarspotter: absoluut onnodig om deze auto een volledig niet ontwerp te geven. Het huidige ontwerp is gewoon prima en nog steeds fris. Interieur technisch staat eea gelukkig op een hoger plan zo te zien…mocht ook wel m.i. Het oude was een beetje krakkemikkig vond ik.
@stfu: een beetje wel.. Na al die conceptauto’s
@dutchcorvette: never change a winning team.
@6cilinder: dat is zeker zo,
@dutchcorvette: ja de porsche 911 is ook veel verandert de laatste decenia(s)
@mpowerm3: als je ze naast elkaar zet is het toch wel een hoop .
@rolov: ja vooral de laatste 911 is een stuk anders geworden. Tijd om de GT-r ook eens goed op te frissen, waarom zou je naar de dealer lopen voor deze gtr als je voor 50k minder hetzelfde kan kopen met een lage km stand.
@dutchcorvette: een porscheke doen noemen ze dat
Nieuw?
@wiebe:
Het ‘motorgeluid wel’

“Active Sound Enhancement”
Uit de speakers dus.
@martinus: kolere. Dat kan niet kloppen. Was BMW trendsetter dus….
Ik zou hem op straat niet meer herkennen denk ik.
”maar tegelijkertijd is de herkenbare vorm van de GT-R behouden.”

Als er een ‘compleet’ nieuwe Golf of 911 wordt gepresenteerd, dan zijn ondanks de wijzigingen de vormen behouden. Niet met een nieuwe ‘V-motion luchtrooster’ en een nieuw stuurwiel…
Kijk, nu lijkt het ergens op! Dat interieur van de huidige vond ik altijd een beetje ‘net niet’ in vergelijking met z’n concurrenten, maar dit nieuwe interieur lijkt er al meer op!
@jobberns: Ik vind het interieur en dan vooral het scherm inclusief knoppen nou niet bepaald een vooruitgang. De vorige had een hoger playstation-gehalte, wat in mijn ogen beter bij het karakter van de GT-R past.
@jobberns: maar dat bruin icm de oranje lak… Ik vind het een partij gewaagd, als ik me netjes uitdruk.
Grondige facelift?
Dashboard is wel opgeknapt vind ik
Dit is gewoon een facelift toch, de nieuwe GTR kwam in 2018 ofzo? Wel nice dat ze eindelijk het interieur iets hebben verbeterd. Nice!
Die stoelen zien er comfortabel uit. Ja als je het vergelijkt met de 911 is deze net zo nieuw als een nieuw type 911. Misschien een laatste grondige beurt voor in 2018 een compleet nieuw monster komt. Die hybride versie waar zo over geschreven was .
@rolov: 2020 lees ik net ergens komt de nieuwe pas. Dus vandaar deze auto.
Man man man om moedeloos van te worden! Die types die altijd zeggen: nieuw!? Facelift ? Hij is hetzelfde ? Verzin toch eens wat beters…. OT: wat een prachtige auto, veel beter qua interieur als het oude type, hopen dat hij op langere afstanden beter te rijden is! PROEFRIT komt u maar!
Ziet er goed uit!
Het blijft een ordinair ding.
@pilot1988: jaa, een monster is het
Dat lelijke interieur ziet er nu beter uit
Mijn droomwagen is nog wat gaver geworden!
Deze auto is mijn levensdoel. Overigens wel erg jammer dat Nissan nu ook aan ‘active sound’ doet, laat deze onzin maar lekker aan de Duitsers over…
Als ik ‘m kon veroorloven… Veel liever dan een 911. Wat een bak zeg!
Heeft een handbak nodig
via Android app
@gieltj: zo snel en efficient kun jij niet schakelen. Bijna niemand overigens.
@fabiotol: als jij ligt te ketsen, doe je dat dan graag zo snel en efficiënt mogelijk of wil je ook wel ’s van het proces genieten?? Dit is precies zoals ik -met 0 ervaring overigens- deze auto beschouw, veel te doelmatig en klinisch…
Net wat scherper en een prima interieur update. Snaak ding, goeie facelift!
Als dat stuur ook gewoon in het zwart kan maar de stoelen wel in kleur dan is het helemaal goed.
Die sleuven in de voorbumper maken hem een stuk scherper en meer bij de tijd. De orignele bumper zonder die sleuven is toch een tikje te gladjes, Het doet zelfs nog wel een beetje denken aan de GT-R Concept uit de jaren midden-2000.
Nog steeds prachtig, alleen een minpuntje deze voorkant vind ik mooier.

http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/jihzx6nncbpf4n7rbmll.jpg
@michaelcorleone: Ik niet, veel te geknutseld die dagrijverlichting er in! Dus dan het liefst het origineel, maar ik vind deze nieuwe bumper ook wel erg geslaagd!
Het exterieur is niet bijzonder veel geüpdatet, maar dat was dan ook niet nodig. Ik had bij de GT-R nou niet bepaald het idee dat ik naar een lelijke of oude auto zat te kijken. Als je dit interieur met dat van de GT-R uit 2008 vergelijkt (Linkje!) zie je dat er echt enorme stappen gemaakt zijn. Waar het oorspronkelijke interieur erg kinderlijk oogde door de vele grote draaiknoppen, hebben we inmiddels een heel volwassen en mooi interieur ervoor teruggekregen.

En door de jaren heen hebben ze het vermogen ook telkens een leuke upgrade gegeven. We zitten op dit moment toch mooi op een leuke +90 ten opzichte van het aantal peekaa’s dat de wagen in 2008 had. Gewoon, zonder dat je een speciaal pakketje moet kopen. Netjes van Nissan!
@Edge: Geen speciaal pakketje kopen? Volgens mij moet je een volledige auto kopen om die +90 pk te “krijgen” .-) Maar ik begrijp wat je bedoelt, leuke vooruitgang uit hetzelfde standaard blok. Toch nog maar even doorsparen :-)
Niet eens een nieuwe ring tijd, dat was toch altijd Nissan’s parade paardje. Ik vind het geheel een verbetering in ieder geval.
@mrB: ze komen met deze niet over de tijd van de Nismo heen. Dus dan hoeft het niet ;)
Ziet er niet slecht uit, maar die koplampen mogen toch wel wat kleiner…
Wat mij betreft hadden ze dit nooit moeten doen. De GT-R is min of meer een icoon geworden, een icoon moet je niet op de helft van de rit drastisch gaan wijzigen, een icoon behoort slechts een opvolger te krijgen. Daar komt nog bij dat ik het nieuwe interieur een achteruitgang vind, van een no nonsense mix van zwart alcantara en aluminium naar een mislukte poging om een Italiaan te zijn, dat gekreukte leer, het nepcarbon, die glimmend zwarte luchtroostertjes, doe maar gewoon niet Nissan.
… en dan beweert Jezza dat Porsche-designers lui zijn… ;)

Maar goed, de GT-R blijft een indrukwekkend rij-ijzer waar je hebberig van wordt. Het verbaast me eigenlijk dat-ie er nog maar 9 jaar is, als je 15 jaar had gezegd had ik het ook geloofd!
@potver7: Die Porsche designers noemen het dan ook een volledig nieuw model, terwijl Nissan het een facelift of modeljaarupgrade noemt.
Ik vind hem wel hip geworden.
-edit: nutteloze bijdrage-
Bij een Playstation had ik trouwens een geval met 5 deuren en een grote achterklep verwacht, maar goed.
Das geen station! Ha lachen
Lelijk ruig hok.
Totaal charmloos.

Ik wil hem !
Hij blijft indrukwekkend en mooi. als ik de poen had. helaas….
Lekker hoor, doe mij die maar !
Leipe Gundam op wielen is nog meer ガンダム geworden. I’m loving it!
Lekker hoor dat oranje. Nu nog een knalblauwe kleur.
De voorkant is nooit echt mijn ding geweest maar de rest is oh zo lekker. Vergeet ook niet dat deze “Nissan” even het record van het bekende rondje over dat Duitse cirquit toentertijd ff aan diggelen reed. Door deze prestatie van zo’n magnitude is en blijft deze wagen een ijkpunt in de autogeschiedenis.
-edit: nutteloze bijdrage-
Hoeveel is de 0-100 tijd nu?
@elias: 2,7 seconden.
Waarom krijgt de bijrijder de handrem?
@noflexzone: in Japan zit hij wel bij de bestuurder.
Nice, enig idee over de prijsindicatie?
Vind de voorkant mooier dan de vorige, binnen ook mooier erop geworden!
Hebben
De verlangen naar een GTR is nog nooit zo groot geweest als bij dit nieuwe model… wat een mooie interieur ook.
Eindelijk een mooie voorbumper…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).