Nissan GT-R Nismo: steeds meer een raceauto

Auteur: , 35 Reacties

Hier kunnen we best van genieten.

Nissan bouwt de GT-R inmiddels alweer zo lang dat je zou denken dat alle laatste druppels er inmiddels wel uit zijn gewrongen. Niets is minder waar, want met de nieuwe Nismo-versie laat het merk zien dat er nog altijd kleine beetjes te winnen vallen.

Op de New York Auto Show heeft Nissan vannacht een aantal recente modellen tentoongesteld, maar het huzarenstuk is overduidelijk de nieuwe Nismo GT-R. Zoals wel vaker het geval is, heeft het merk de motor niet verder opgevoerd, maar met zijn 600 pk en 652 Nm komt hij absoluut niets tekort. Wel heeft het merk de turbo’s van de GT-R GT3-raceauto op de wagen geschroefd. Daarnaast behoort een nieuw titanium uitlaatsysteem en een verbeterde versnellingsbak tot de aanpassingen.

Waar deze Nismo GT-R ten opzichte van zijn voorgangers vooruitgang boekt, is op het gebied van gewicht. De automaker heeft praktisch de volledige buitenzijde van koolstofvezel gemaakt. Rekenen we dat bij de overige besparingen die Nissan heeft gedaan, dan is de auto ineens meer dan 30 kg lichter dan eerst.

Nissan houdt het daar natuurlijk niet bij. Nee, het merk heeft diep in zijn kennisbank gedoken en allerlei stukken van de GT3-auto op het straatmodel geplakt. Zo herkennen we bijvoorbeeld de neus, met zijn herkenbare luchtinlaten, van de Nismo GT-R van de zeer snelle raceauto. Tenslotte zien we dat de Japanners voor en achter grotere schijven van Brembo hebben geplaatst, evenals de ophanging verder hebben verbeterd. Nissan noemt het zelf de ultieme auto voor op de straat en het circuit.



35 reacties

Wat een heerlijk apparaat!
Dit blijft gewoon een heerlijke wagen! Jammer genoeg kiezen (te) veel mensen voor een GT3 i.p.v. deze Nismo, en zie je deze bijna nooit. Zonde.
@ghost: Zeker erg jammer, maar ja als je tegen iemand zegt “ik rijd een Porsche” dan klinkt en is dat interessanter dan te zeggen “ik rijd een Nissan”.
@venividivici: Net wat je zoekt, neen? Als ze mij vragen welke bedrijfswagen ik rijd, dan zeg ik: een rode. De gezichten die ze trekken als ze dan een MX-5 zien, zijn goud waard. Niet dat een MX-5 duur is, maar het is niet meteen je typische leaseslet. Dus doe mij maar de GT-R ipv de Porsche. Ik rij liever met auto’s dan met handtasjes voor mannen.
@BaRa:
Nou ik weet niet hoe je erbij komt dat een Porsche een handtas voor mannen is…..
Ik denk dat je er zelf nooit 1 gehad hebt en/of in gereden hebt.
Ik zou zelf ook nooit een GTR kopen.
@venividivici: kan het ook zijn dat sommigen een Porsche gewoon mooier vinden? Of meer gevoel bij het merk hebben? Als we de koppen gaan tellen wie er vroeger een poster van een Porsche of een Nissan boven hun bed hadden dan denk ik dat de Porsche wint. Zoals dit artikel stelt, een perfecte auto voor straat en circuit, maar om naar te kijken kies ik wel wat anders!
@venividivici: als ik ergens een tyfushekel aan heb dan is het wel mensen die continue bezig zijn met hun image en hoe zij zichzelf aan het profileren. Ik ken legio voorbeelden van van die types die de hele dag zichzelf profileren met hun zuurverdiende Rolex, hun 12 jaar oude Italiaan, en te vaak gaan eten bij de HavenClub om dan vervolgens aan de wereld te laten zien, ik heb het gemaakt.

Ik rij liever in die Nismo, die ik oprecht gaaf vind. Als mensen mij zouden vragen; “Welk merk auto rijd je?” Zou ik antwoorden met; “Och een Nissan”. Mensen moeten je immers leuk vinden als persoon, niet om de wagen die je rijdt. De mensen die dat wel doen, zijn niet je vrienden. Maar goed, dat is mijn mening.
@ghost: Mijn comment was algemeen en niet mijn levensbeschouwing. Ik zou persoonlijk ook liever de Nismo kopen. Alleen al om aparter te zijn dan al die figuren met hun platgeslagen VW kever. En inderdaad… afgunst is een ziekte!
@venividivici: thanks! Wij begrijpen elkaar!😉✌🏼
@ghost:
Stel je hebt je tot je 50e helemaal kapot gewerkt, de midlife staat voor de deur. Dan ga je toch geen Nissan met een plastic puber interieur kopen. Je vrienden lachen je uit. Het blijft een lelijk ding. Ontzettend gaaf en bruut, maar erg lelijk.
@janjansen: ja, dat lijkt me je grootste bezorgdheid in het leven: dat je vrienden je uitlachen…
@BaRa: zou wel fijn zijn :)
@janjansen: mwah nee ben ik het niet mee eens.
@janjansen: Inderdaad, ik geef je helemaal gelijk ik zou ook nooit zo’n fast and furious wannabe bak kopen met mijn zuurverdiende centen. Is misschien leuk als je hard het mid-life crisissen bent en de BMW/Mercedes tuningscene kids onder de indruk wilt krijgen met je stage XX en carbon asbak.
@janjansen: Zet je vrienden in de bijrijdersstoel van de Nismo en trek maar een flink op. Ik denk dat het uitlachen ze snel vergaan is :-)
@janjansen: Nou, ik zie mezelf op mijn 50e zeker wel een (weliswaar gebruikte, maar God weet kun je er tegen die tijd nog steeds eentje nieuw kopen) GT-R kopen. Gewoon, omdat ik van techniek en van autorijden houd, en in die twee liefdes worden perfect door zo’n ding voorzien. Wat mijn ‘vrienden’ daar dan van vinden zal me jeuken.
@ghost: Destijds was het voor 80k een steengoede aanbieding, nu 10 jaar later is de auto gewoon veel en veel te duur. Jammer maar helaas. Wellicht zorgt de opvolger voor uitkomst.
@dutchdriftking: Heeft dat ding ooit 80k gekost? Wat een prijs. Dan had ik er nu gelijk 3 besteld.
@berlinetta: Ik meen dat de 480pk variant destijds voor iets meer dan 80 euro’s (in Nederland!!) verkocht werd. Dat was ook de humor. Voor de helft van het geld een 911 Turbo het leven zuur maken. Geen idee wat de auto tegenwoordig in Duitsland kost, maar tegenwoordig is een beetje Audi TT al duurder.
@dutchdriftking: En dan met wat extra geld er een Switser P800 tunings upgrade opzetten en dan kun je er ook een Bugatti Veyron het leven zuur mee maken 😁
@ghost: De GT3 is gewoon de beste in deze klasse wat je van zo’n auto mag verwachten. Zelfs een AMG GT-R is aantrekkelijker om te kopen.
@bassx: allemaal leuk, maar de beste in zijn klasse. Misschien toch nog een keer die aflevering kijken waarin JC zijn nek verdraaid in de GTR.
@ghost: Dat was zo’n 10 jaar geleden, inmiddels is er veel veranderd. De laatste GT3 met de nieuwe 4.0 atmosferische motor die 9.000 toeren draait uit een cupcar doet niet alleen JC verbazen hoe verschrikkelijk goed deze Porsche is. Ook Catchpole en Harris zijn laaiend enthousiast over de motor alleen al. En alle drie heren zijn nog meer verbaasd over de hoeveelheid grip en hoe goed te weglegging is van de GT3 vergeleken met auto’s in dezelfde klasse.
Heel gaaf! Kan iemand me vertellen wat de nieuwe turbo’s precies doen, aangezien vermogen niet toe is genomen?
@racerx: Gelezen op caranddriver: maken de motor meer efficiënt en betere respons in lage toeren
Gaaf ding maar ik zou altijd een 911 GT3 verkiezen boven deze.
Ja je hebt wel een machtig apparaat maar hij is vanwege de 4wd aan de forse kant en de belangrijkste reden is eigenlijk wel het interieur. Ik heb het gevoel dat dat kwalitatief toch onderdoet t.o.v. Porsche bijvoorbeeld.
@thomthamofo: overigens hadden ze die A-stijl wit moeten maken. Ik vind het niet om aan te zien.
@thomthamofo: of het dak wit moeten spuiten. Sowieso één van die twee.
@thomthamofo: Ik denk dat ik juist voor deze Nissan zou gaan, ben er enorm van gecharmeerd en sinds 2017 is het interieur ook beter te pruimen.
Naast de vernieuwde Nismo hebben ze vannacht ook de 50th anniversary onthuld. Deze is ook te bestellen in de kleur Bayside Blue.
Ondanks wellicht een geweldige auto doet me dit een beetje denken aan oudjes die doping pakken om met de jongere fietstoeristen mee te kunnen…
Niet echt mijn favoriete supercar, maar wat een stuk techniek is dit. Sowieso dat deze de geschiedenisboeken in gaat.
blijft toch een vet apparaat hoor! typisch geval van; “als ik morgen de staatsloterij win…”
Doe mij toch maar de nismo.
Porche blijven topwagens maar je ziet ze in belgie meer rijden dan een golf.
Dit is eens wat ander leuk speelgoed.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).