Nissan heeft één doel voor ogen met de nieuwe GT-R

Auteur: , 40 Reacties

Op de achtergrond werkt Nissan aan de opvolger van de GT-R. De verwachtingen zijn hooggespannen.

GT-R

In de periode dat de GT-R op de markt kwam was de auto wereldnieuws. Niet alleen door de legendarische GT-R benaming, maar ook om zijn prestaties. De auto werd omschreven als een betaalbare supercar (in aanschaf, niet in onderhoud). Geen enkele andere auto was zó snel in acceleratie en rondetijden in dezelfde prijscategorie.

Inmiddels is de GT-R tal van keren opgefrist en krijgt de Japanner nog maar weinig aandacht. Tegenwoordig zijn het auto’s als de Porsche 911 GT2 RS en Lamborghini Huracán Performante die de show stelen met rondetijden en uiterlijk vertoon. Onderschat de Japanners echter niet, want uit het niets kunnen ze opeens met iets bijzonders komen.

Dat zal zeker het geval zijn bij de opvolger van de Nissan GT-R. De 2+2 komt op een nieuw platform te staan en over het uiterlijk is zelfs bij de autofabrikant nog geen beslissing genomen. Het zal dan ook nog enkele jaren duren voordat we kennis maken met de nieuwe GT-R, maar volgens Nissan designer Alfonso Albaisa wordt de GT-R “de snelste super sport auto ter wereld”. Die uitspraak deed de Nissan-man tegenover Autocar.

Hoe Nissan dat voor elkaar gaat boksen liet Albaisa niet weten. De kans bestaat bijvoorbeeld dat de GT-R hulp gaat krijgen van een elektromotor. Die extra power kan helpen om het al retesnelle monster nog rapper te maken. De verwachting is dat Nissan op z’n vroegst pas in 2020 met een concept gaat komen. De huidige R35 GT-R werd alweer 11 jaar geleden geïntroduceerd.



40 reacties

Ben benieuwd!!
11 jaar geleden alweer.
Dit klinkt heel erg on Japans in autowereld.
Maar blijft het dan nog de ‘betaalbare’ supercar?
@italianmacchina: rond de 2 ton. En dat is behoorlijk betaalbaar Als je een lambo en een Ferrari van minimaal een half miljoen kan slachten .
Puur op cijfers draait de gt-r redelijk mee met de huidige wagens. Ik vraag me dan ook af wat ze kunnen verbeteren buiten exterieur en interieur. Van 0-100 2,7sec, haal je met een supercar die 10x duurder is niet eens. Waar zit de limiet? Als ze met een nieuw model daaronder duiken, denk ik dat het max 2,3sec zal zijn, maar wie kan daar nog mee rijden zonder brokken te maken? Ik wil niet bashen, ik krijg het altijd warm van een gt-r en zou graag eentje willen. Los hiervan, is die echt zo duur om te onderhouden dan, iemand meer info daarover?
@acizane80: klik even op het kopje ‘onderhoud’. De link heb ik er niet voor niets bijgezet. Kosten voor een nieuwe versnellingsbak kunnen bijv oplopen naar 20 mille.
@RubenPriest: een koppeling zie ik niet als gewoon onderhoud maar als een herstelling ten gevolge van een deffect. Wat ik onder onderhoud versta is een olie wissel banden remmen en dergelijke. Dat eerste artikel had ik al gelezen, en ook daar vond ik dat nogal vaag. Vb: onderhoud van een veyron is duur, bandrn zo uit mijn hoofd 20000€ om de 3000km groot onderhoud waarbij motor word uiteen geschroefd.
@acizane80: Iemand op het blog hier, had er een. Ik weet helaas zijn gebruikersnaam niet meer. Misschien dat andere reaguurders wel weten wie ik bedoel? Ik denk wel dat hij hier nog actief is.
@simonmc: yep.. kapotte nokkenassen, koppelingsplaten bij 40K vervangen, automaat vervangen, electronica dat een eigen leven ging leiden, een turbo die dacht van weet je wat. ik stop er mee, en dat alles binnen 150.000km

Maar niet bij een Nissan maar bij een Audio A8
@Soulmaster: wat een anti climax :’)
@soulmaster: Jij had die 4.2 tdi zeker?
@simonmc: had ja, rij nu sinds een 3-tal weken met heel veel plezier en genot in de nieuwste Renault Espace en wat een ruimte/comfort en luxe.. Betaal je dus bij Audi een ton meer voor en krijg je een hoop ellende.
@soulmaster: was jij toevallig hier vroeger actief onder de naam dekster?
@SimonMc: ik dacht dat @timd zo’n ding had?
@camber24: Juist, ik bedoelde hem.
@camber24: klopt, ik heb hem ongeveer 1,5 jaar en 17.000 km gereden, onderhoud was niet eens mega spannend, ik heb hem bij 25.000 km een beurt gegeven bij VKV Amsterdam en daar werden alle vloeistoffen vervangen en een x aantal “terugroep” actie onderdelen vervangen. Deur slot en iets in de versnellingsbak, kosten: 6/700 euro. Het was trouwens mijn eerste ervaring met het fenomeen supercar.. en ik moet je bekennen dat ik het na een maand of 5-6 niet zo heel spannend meer vond, je bent letterlijk bij elke tankbeurt een spreekbeurt aan het houden over hoe snel deze “Nissan” is… uitleggen dat die spoiler standaard is… en ik geen JDM tuner ben ( Haha ) en over de supercar tijden…. mijn maatje met een RS6 C7 uit 2013 deed mij op elke mogelijke manier de staat stenen koppen… zowel 0-100 als 100-260 kmh, zo heel snel vond ik het allemaal niet, hoe verwend het ook klinkt, maar een 0-100 tijden waren zonder Launch net aan 4 seconde. En lullige is… de eerste generatie 485 pk, hadden geen Launch-control 😂
@acizane80: ik heb er eens een paar dagen mee gereden en had een giga verbruik. Gemiddeld 25l. Was wel in Duitsland :)

Eerste generaties zeer gevoelige koppeling en versnellingsbak. Launch control deed daar veel aan stuk.
@woudloper: Een verbruik van 25 liter op???? Overigens niet raar bij een auto die gebouwd is om niet zuinig maar snel te zijn…
@notsobig: ik denk 25l/100km (dat is hoe men tegenwoordig het verbruik uitdrukt) oftewel 1:4
@henk_he: licht ook wel aan je voet hoor. Maar rustig rijden met zo’n apparaat is ook weer niks
@henk_he: wij in belgié zijn het gewoon om de verbruik/100km te vermelden. Dus voor mij was het duidelijk.
@woudloper: de eerste generatie’s hadden ook helemaal geen launchcontrol, dit moest je activeren bij en Japanse tuning boer! De bak was daar dan ook niet voor gemaakt doordat er een plastic onderdeel in de bak zat, die later vervangen is door een sterkere wellicht metaal onderdeel?
Op papier klinkt het nog niet eens zo spannend, “de snelste super sport auto ter wereld”.

Maar toegewijd als de Japanners zijn zullen ze alles op alles zetten om met een monster te komen dat echt zo snel is dat het bijna gestoord is en alles achter zich laat.

En met een plastic 90’s interieur natuurlijk. De ingenieurs hebben wel wat beters te doen dan zich met dat soort futiliteiten bezig te houden.
Willen ze de snelste super sport auto, dan moeten ze eerst de gt-r afslankpillen geven.
@vtechlover: Gek genoeg beweerde men dat het gewicht perfect was. Als in: minder zou de auto minder snel maken (?) .
@SimonMc: men moet ‘ns accepteren dat een fatsoenlijke straatauto nou eenmaal meer weegt dan vroegah, als veiligheid, isolatie, comfort en apparatuur niet interessant is kun je gaan voor een donkervoort, of wellicht een lotus, iets in die richting

Men weet dat een auto gewicht zal hebben anno 2018 dus krijg je nu techniek als 4wd, meesturende achterwielen ga zo voort, om het gewicht in principe teniet te doen. Daar zijn die jappen enorm goed in gezien de GTR, en idd nog betaalbaar ook
Eerlijk gezegd heb ik 10x liever een wat ‘bereikbaardere’ sportauto met te behappen running costs, zoals een goede update van de 370Z… een update die zorgt voor stukke minder verbruik, maar met behoudt van een lekkere soundtrack
@punicaoase: dat soort updates horen niet bij dit soort auto’s. Dan moet je voor een Prius gaan als je persé een Nissan wilt.
@kennone: Want Prius is van Nissan? ;-)
@SimonMc: haha wauw lees nu wat ik er geschreven heb. Ga maar eens uit de zon zitten
@kennone: niet eens, de 6-cilinder in de Nissan is buitengewoon dorstig… een Corvette met V8 rijdt zelfs economischer weet ik uit eigen ervaring… Als men wat kan doen aan het exorbitante verbruik scheelt dat zo 10.000’en euries aanschafbelasting in best veel landen…
@punicaoase: Nooit begrepen waarom mensen over verbruik beginnen met dit soort auto’s. Ik mag hopen dat dit geen daily driver is. Anders koop je er maar een hybride bij voor de naast
@carstrom: ja lekker he dikke gt-r voor zondag en door de week een prius. Als ik hem im huis haal zou ik daar elke dag mee willen kunnen rijden.
@acizane80: maar dan heb je binnen de 6 maanden niks meer speciaals in de garage . Alles went veel te snel …
@carstrom: omdat het dramatisch de aanschafprijs beïnvloedt in veel landen… die 3,7 liter zuipt als een tempelier dat kan veel beter…
Zou gaaf zijn als ze er weer een sedan van maken
@jurgen80: laat ze die onzin maar voor Porsche bewaren. Uitmelken . De gtr is een supersport killer en komt in een vorm. En laten we hopen dat het zo blijft.
@rolov: is toch echt als vierdeurs sedan/saloon begonnen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).