• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nissan MID4 II: vergeten concept (1987)

Auteur: ricardo, gepost 21 oktober 2013 om 19:04 – 28 Reacties

Afbeelding Nissan MID4 II: vergeten concept (1987)Afbeelding Nissan MID4 II: vergeten concept (1987)Afbeelding Nissan MID4 II: vergeten concept (1987)Afbeelding Nissan MID4 II: vergeten concept (1987)Afbeelding Nissan MID4 II: vergeten concept (1987)Afbeelding Nissan MID4 II: vergeten concept (1987)Afbeelding Nissan MID4 II: vergeten concept (1987)Afbeelding Nissan MID4 II: vergeten concept (1987)

Nissan MID4 II: vergeten concept (1987)
Nissan had in de jaren tachtig geen vlaggenschip zoals Porsche dat had met de 959 of Ferrari met de F40. Dat wilde echter niet zeggen dat ze achter de schermen niet werd gewerkt aan een sportbrikkie.

Want dat deed Nissan wel degelijk. In 1985 werd op de Frankfurt Autoshow de MID4 (Mid-Engine Four Wheel Drive) onthuld, een showcase bomvol met nieuwe technieken als AWD en vierwielbesturing, maar designtechnisch beslist geen hoogstandje. Onder de kap, pal achter de twee sportstoelen, lag de 3.0-liter zescilinder uit de Fairlady/300ZX, maar nu uitgerust met dubbele nokkenassen. Goed voor een totaal 245 pk, dat in een verhouding van 33/67 over de voor- en achteras werd verdeeld.

Nissan MID4 - de eerste generatie

Drie jaar later kwam Nissan met een geëvolueerd model, simpelweg MID4-II genaamd. Deze had dezelfde instelbare dempers, double wishbone ophanging en schijfremmen rondom, evenals ABS, maar het design werd voornamelijk ronder. Nog steeds geen uitgesproken exoot, maar een niet overdreven gestylde alleskunner. Ook het motorvermogen veranderde, twee turbo’s stuwden de V6 naar 300 pk. Hoe dat er al rijdend uitzag zie je op VHSjunk.nl.

Specificaties Nissan MID4 II

  • Lxbxh: 4.300×1.860×1.200 mm
  • wielbasis: 2540 mm
  • Gewicht (leeg): 1.400 kg
  • Motor: VG30DETT (V6, DOHC), 2,960cc
  • Vermogen: 242kW (330 pk) bij 6.800 tpm
  • Koppel: 382Nm vanaf 3.200 Nm
  • Ophanging voor: dubbele wishbone
  • Ophanging achter: multilink (met HICAS vierwielbesturing)
  • Remmen: geventileerde schijven
  • Banden: 235/55ZR-16, 225/50ZR-16

Na zijn onthulling op de Tokyo Motor Show van1998 werd hij meermaals rijdend gespot in Amerika, wat dus de hoop op een productiemodel gaf. Uiteindelijk werden er slechts drie geproduceerd, allen uitgerust met het stuur aan de linkerkant, en met een handgeschakelde vijfbak.

Een serieproductie zou te duur geweest zijn, kunnen we inkomen, maar het heeft wel geleid tot een adoptie van vierwielbesturing in productieauto’s van Nissan (300ZX) en een innige omhelzing van het AWD-systeem (Skyline). Allemaal te danken aan deze Japanner met een topsnelheid van 240 km/u en een, naar het schijnt, briljante wegligging.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Deze Porsche biedt plaats aan het hele gezin
  • Porsche render
    Maken of kraken; een nieuwe, elektrische Porsche 928
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Nissan, vergeten-concept

Vorig bericht: « Monsterlijk: BMW M550d van MM-Performance
Volgend bericht: Video: explosie Russische busbom vastgelegd op dashcam »

Lees Interacties

Reacties

  1. gv93 zegt

    21 oktober 2013 om 19:06

    240 meter per uur, wat is die ontwikkeling hard gegaan he, als je na gaat dat ik tegenwoordig al 40km/h op de fiets haal.
    -edit: heel clever, aangepast-

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      21 oktober 2013 om 19:13

      @gv93:
      Als we dan toch spijkers op laagwater zoeken, check de bandenmaat •Banden: 235/55ZR-16, 225/50ZR-16.
      Achter dus smaller en kleiner terwijl 67% van het vermogen naar de achterwielen gaat.
      De juiste maat is 255/50ZR16.

      OT: Deze was ik inderdaad vergeten, en dat terwijl ik hem destijds zo gaaf vond. Het neusje is trouwens wel erg NSX.

      Login om te reageren
      • nickelb zegt

        21 oktober 2013 om 19:38

        @tupperware: en dan nog de laatste. Tokyo motor show van 1998? Of is dat 1988?

        Login om te reageren
        • Orichy zegt

          28 februari 2016 om 17:36

          @nickelb: Het was zelfs de Tokio Motor Show van 1987.

          Login om te reageren
      • baasbas zegt

        21 oktober 2013 om 19:51

        @tupperware: Doe er nog een spijker bij:
        Tokyo Motor Show 1998 ??

        Login om te reageren
  2. MC959 zegt

    21 oktober 2013 om 19:12

    Op die eerste foto is het net de nsx

    Login om te reageren
    • ropbp zegt

      22 oktober 2013 om 14:59

      @MC959: het is allemaal nix

      Login om te reageren
  3. t-ice zegt

    21 oktober 2013 om 19:32

    NSX idd

    Login om te reageren
  4. maferick74 zegt

    21 oktober 2013 om 19:50

    En de voorkant van die goudkleurige doet me nogal denken aan de mondial van Ferrari

    Login om te reageren
  5. azenomei zegt

    21 oktober 2013 om 19:56

    Pics don’t work op de app. Alleen de eerste.

    Login om te reageren
    • meatpuppet zegt

      21 oktober 2013 om 20:25

      @azenomei: Daar heb ik regelmatig last van..

      Login om te reageren
    • r32turbo zegt

      21 oktober 2013 om 20:46

      @azenomei: juist wat mij betreft mogen zij iets meer tijd ook aan de app werken, want kijk altijd via de app en afentoe zulke bugs komen voor

      Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        21 oktober 2013 om 23:12

        @r32turbo: ik agree

        Login om te reageren
  6. rickr zegt

    21 oktober 2013 om 20:16

    Hmm, Ford Probe iemand? Ergens?

    Login om te reageren
    • jollykart zegt

      21 oktober 2013 om 20:49

      @rickr: ja bij die grijze had ik dat direct

      Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      21 oktober 2013 om 21:01

      @rickr: ergens in de verre verte, alleen is de Probe kleiner waardoor de proporties niet echt kloppen en het nogal lelijk is. Iig kan ik maar moeilijk aan het uiterlijk wennen: http://www.autojunk.nl/2013/10/ford-probe-2

      Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      23 oktober 2013 om 15:22

      @rickr: jazeker hiero!
      van de eerste MID4 vind ik de voorkant wel veel weghebben van de 1st Gen RX7
      achterkant: Ferrari 308/328

      Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    21 oktober 2013 om 20:55

    Wat een ongelovelijke plaatje! Het heeft idd wat weg van een NSX, maar da’s een compliment.

    Login om te reageren
  8. gtwillem zegt

    21 oktober 2013 om 20:57

    Aandrijflijn was de basis voor de R32, de motor voor de 300ZX. En voor degenen die de MID-4 op de NSX vinden lijken, de MID-4 was er eerder ;-)

    Login om te reageren
  9. chills zegt

    21 oktober 2013 om 21:05

    Best bijzonder dat de MID4 en de Ferrari F355 veel op elkaar lijken, terwijl de F355 zo’n 9 jaar later op de markt kwam.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 oktober 2013 om 00:23

      @chills: Pearle en Hans Anders verkopen allebei brillen (stille hint) en de MID4 en de F355 zijn ook allebei kleine sportwagens, tot zover de gelijkenis. Weet je wat grappig is, met een goede bril eens een Ferrari F355 en 348 bekijken, dan denk je waarschijnlijk “verrek, facelift!”.

      Login om te reageren
  10. Dizono zegt

    21 oktober 2013 om 21:05

    [img src=http://1.bp.blogspot.com/-rP4yrUSoqvo/TiQeI-PT1pI/AAAAAAAAA-U/0tzGJK8Vk0Y/s1600/f0175333_016266.jpg]

    [img src=http://images1.americanlisted.com/nlarge/1983_ferrari_512_bbi_boxer_13k_km_30294309.jpg]

    No comments =)

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      21 oktober 2013 om 21:07

      @dizono: Laten we BBCode en HTML niet door elkaar halen…

      Login om te reageren
  11. pagani86 zegt

    21 oktober 2013 om 21:40

    Vind hem best dik!

    Login om te reageren
  12. casperfcb zegt

    22 oktober 2013 om 00:18

    Deze auto lijkt best wat op wat er bij mij in de buurt staat. Zou morgen eens kijken…

    Login om te reageren
  13. burninrubber zegt

    22 oktober 2013 om 13:24

    Jammer dat ze deze auto nooit in productie hebben genomen ziet er echt super uit

    Login om te reageren
  14. doewap zegt

    22 oktober 2013 om 21:08

    Jaaa! Memory lane… Bedankt.

    Login om te reageren
  15. Orichy zegt

    28 februari 2016 om 17:38

    Meer plaatjes hier: http://en.wheelsage.org/nissan/car4227/pictures/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North