Nissan MID4 II: vergeten concept (1987)

Auteur: , 28 Reacties

Nissan had in de jaren tachtig geen vlaggenschip zoals Porsche dat had met de 959 of Ferrari met de F40. Dat wilde echter niet zeggen dat ze achter de schermen niet werd gewerkt aan een sportbrikkie.

Want dat deed Nissan wel degelijk. In 1985 werd op de Frankfurt Autoshow de MID4 (Mid-Engine Four Wheel Drive) onthuld, een showcase bomvol met nieuwe technieken als AWD en vierwielbesturing, maar designtechnisch beslist geen hoogstandje. Onder de kap, pal achter de twee sportstoelen, lag de 3.0-liter zescilinder uit de Fairlady/300ZX, maar nu uitgerust met dubbele nokkenassen. Goed voor een totaal 245 pk, dat in een verhouding van 33/67 over de voor- en achteras werd verdeeld.

Nissan MID4 - de eerste generatie

Drie jaar later kwam Nissan met een geëvolueerd model, simpelweg MID4-II genaamd. Deze had dezelfde instelbare dempers, double wishbone ophanging en schijfremmen rondom, evenals ABS, maar het design werd voornamelijk ronder. Nog steeds geen uitgesproken exoot, maar een niet overdreven gestylde alleskunner. Ook het motorvermogen veranderde, twee turbo’s stuwden de V6 naar 300 pk. Hoe dat er al rijdend uitzag zie je op VHSjunk.nl.

Specificaties Nissan MID4 II

  • Lxbxh: 4.300×1.860×1.200 mm
  • wielbasis: 2540 mm
  • Gewicht (leeg): 1.400 kg
  • Motor: VG30DETT (V6, DOHC), 2,960cc
  • Vermogen: 242kW (330 pk) bij 6.800 tpm
  • Koppel: 382Nm vanaf 3.200 Nm
  • Ophanging voor: dubbele wishbone
  • Ophanging achter: multilink (met HICAS vierwielbesturing)
  • Remmen: geventileerde schijven
  • Banden: 235/55ZR-16, 225/50ZR-16

Na zijn onthulling op de Tokyo Motor Show van1998 werd hij meermaals rijdend gespot in Amerika, wat dus de hoop op een productiemodel gaf. Uiteindelijk werden er slechts drie geproduceerd, allen uitgerust met het stuur aan de linkerkant, en met een handgeschakelde vijfbak.

Een serieproductie zou te duur geweest zijn, kunnen we inkomen, maar het heeft wel geleid tot een adoptie van vierwielbesturing in productieauto’s van Nissan (300ZX) en een innige omhelzing van het AWD-systeem (Skyline). Allemaal te danken aan deze Japanner met een topsnelheid van 240 km/u en een, naar het schijnt, briljante wegligging.



28 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
240 meter per uur, wat is die ontwikkeling hard gegaan he, als je na gaat dat ik tegenwoordig al 40km/h op de fiets haal.
-edit: heel clever, aangepast-
@gv93:
Als we dan toch spijkers op laagwater zoeken, check de bandenmaat •Banden: 235/55ZR-16, 225/50ZR-16.
Achter dus smaller en kleiner terwijl 67% van het vermogen naar de achterwielen gaat.
De juiste maat is 255/50ZR16.

OT: Deze was ik inderdaad vergeten, en dat terwijl ik hem destijds zo gaaf vond. Het neusje is trouwens wel erg NSX.
@tupperware: en dan nog de laatste. Tokyo motor show van 1998? Of is dat 1988?
@nickelb: Het was zelfs de Tokio Motor Show van 1987.
@tupperware: Doe er nog een spijker bij:
Tokyo Motor Show 1998 ??
Op die eerste foto is het net de nsx
@MC959: het is allemaal nix
NSX idd
En de voorkant van die goudkleurige doet me nogal denken aan de mondial van Ferrari
Pics don’t work op de app. Alleen de eerste.
@azenomei: Daar heb ik regelmatig last van..
@azenomei: juist wat mij betreft mogen zij iets meer tijd ook aan de app werken, want kijk altijd via de app en afentoe zulke bugs komen voor
@r32turbo: ik agree
Hmm, Ford Probe iemand? Ergens?
@rickr: ja bij die grijze had ik dat direct
@rickr: ergens in de verre verte, alleen is de Probe kleiner waardoor de proporties niet echt kloppen en het nogal lelijk is. Iig kan ik maar moeilijk aan het uiterlijk wennen: http://www.autojunk.nl/2013/10/ford-probe-2
@rickr: jazeker hiero!
van de eerste MID4 vind ik de voorkant wel veel weghebben van de 1st Gen RX7
achterkant: Ferrari 308/328
Wat een ongelovelijke plaatje! Het heeft idd wat weg van een NSX, maar da’s een compliment.
Aandrijflijn was de basis voor de R32, de motor voor de 300ZX. En voor degenen die de MID-4 op de NSX vinden lijken, de MID-4 was er eerder ;-)
Best bijzonder dat de MID4 en de Ferrari F355 veel op elkaar lijken, terwijl de F355 zo’n 9 jaar later op de markt kwam.
@chills: Pearle en Hans Anders verkopen allebei brillen (stille hint) en de MID4 en de F355 zijn ook allebei kleine sportwagens, tot zover de gelijkenis. Weet je wat grappig is, met een goede bril eens een Ferrari F355 en 348 bekijken, dan denk je waarschijnlijk “verrek, facelift!”.
[img src=http://1.bp.blogspot.com/-rP4yrUSoqvo/TiQeI-PT1pI/AAAAAAAAA-U/0tzGJK8Vk0Y/s1600/f0175333_016266.jpg]

[img src=http://images1.americanlisted.com/nlarge/1983_ferrari_512_bbi_boxer_13k_km_30294309.jpg]

No comments =)
Vind hem best dik!
Deze auto lijkt best wat op wat er bij mij in de buurt staat. Zou morgen eens kijken…
Jammer dat ze deze auto nooit in productie hebben genomen ziet er echt super uit
Jaaa! Memory lane… Bedankt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).