• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nissan neemt Mitsubishi voor 34% over

Auteur: shjdejee, gepost 12 mei 2016 om 10:46 – 38 Reacties

overname door nissan


Bizarre overname.

Onlangs bleek al dat Mitsubishi al 25 jaar bewust aan het sjoemelen is. Gevolg? Een zwaar dalende aandelenkoers en tegenvallende resultaten. Inmiddels is de beurswaarde van Mitsubishi zelfs bijna gehalveerd. Mooi moment voor Nissan om een aantal aandelen te kopen.

Dat hebben ze ook gedaan, 34% van de aandelen maar liefst. Hier werd 1,9 miljard euro voor betaald en daarmee is Nissan nu de grootste aandeelhouder. Aardig groot detail bij deze deal is dat Nissan de sjoemelpratkijken van Mitsubishi ontdekte, en nu dus de aandelen met 50% korting mag kopen. Nissan ontdekte dit via een Mitsubishi motor, die men op de thuismarkt (Japan) gebruikt in een kei car. Dit zou tevens de reden zijn voor de overname; zodat Nissan meer grip krijgt op deze belangrijke markt voor kleine auto’s. CEO Carlos Ghosn van Nissan wil uiteindelijk meerr dan 40 procent aandelen in Mitsubishi kopen.

Voor Mitsubishi zelf hoeft deze overname trouwens niet nadelig te zijn. Aangezien het ten opzichte van grotere spelers een kleine R&D afdeling heeft kan het nu gebruik maken van de middelen van Nissan. Ook bestond er al enige jaren een samenwerking tussen de twee partijen en heeft Nissan er baat bij dat Mitsubishi blijft bestaan.

Met de strategische alliantie breiden Nissan en MMC de al bestaande samenwerking verder uit. Beide autofabrikanten werken immers al vijf jaar samen. Nissan neemt een aandeel van 34 procent in MMC, ter waarde van 1,9 miljard euro (237 miljard yen), en krijgt hiervoor 506,6 miljoen nieuw uitgegeven aandelen van 3,77 euro (468,52 yen) per aandeel. Deze prijs is het gewogen gemiddelde over de periode 21 april 2016 tot en met 11 mei 2016.

Door deze transactie wordt Nissan de grootste aandeelhouder van MMC. Nissan en MMC bundelen hun krachten op diverse fronten, zoals gezamenlijke aanbesteding, de ontwikkeling van voertuigplatforms en het gebruik van fabrieken, de uitwisseling van technologie én focus op groeimarkten.

Eind mei verwachten MMC en Nissan een definitieve alliantieovereenkomst te ondertekenen. Ook moeten de huidige aandeelhouders van MMC en wettelijke instanties de alliantie goedkeuren. Dit proces is naar verwachting eind dit jaar rond.

Ook interessant!

  • Video: Mitsubishi overschat terreincapaciteiten
  • Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard
    Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard
  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
  • Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
    Nissan doet toekomstplannen uit de doeken

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, geld, Mitsubishi, Nissan, overname

Vorig bericht: « Autobezitter is grootste verzekeringsfraudeur van heel NL
Volgend bericht: Te koop: splinternieuwe Spyker C8 Spyder »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    12 mei 2016 om 10:50

    Dus Nissan ontdekt de sjoemelpraktijken en mag daarna lekker goedkoop de tent overnemen…. Well Played…

    Login om te reageren
    • MDA zegt

      12 mei 2016 om 10:53

      @E34M5Touring: Een goede due diligence uitvoeren heeft zo zijn waarde… ook bij een R&D afdeling van een auto constructeur (de laatste tijd: Vooral bij de R&D van een autoconstructeur).

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        12 mei 2016 om 11:16

        @MDA: Ik snap wat je bedoelt. De timing doet het wellicht toch anders voorkomen.

        Login om te reageren
      • Calimero zegt

        12 mei 2016 om 12:20

        @MDA: Ik begrijp werkelijk geen snars van wat je net verteld hebt. Kun je proberen iets meer in gewoon Nederlands te schrijven zodat ik het ook kan begrijpen?

        Login om te reageren
        • MDA zegt

          12 mei 2016 om 12:54

          @milan0: Een ‘due diligence’ is als een aankoopkeuring bij een auto of een huis: voordat je iets koopt (of soms alleen al om te weten hoeveel het waard is), ga je wat huiswerk doen: Dat kan financieel zijn (kloppen de boeken, hebben ze geen geheime schuld ergens bij een buitenlandse dochtermaatschappij, hebben ze geen lopende rechtzaken die wel eens heel duur zouden kunnen uitpakken) of technisch (is hun productie op orde, zijn niet al hun machines verouderd, kloppen de emissie tests wel). Ik gok dat Nissan dit gedaan heeft voordat ze de andelen wilden kopen, en op het gesjoemel gestuit zijn. En toen hebben ze de prijs nog maar eens naar beneden onderhandeld. Is dat helderder?

          Login om te reageren
          • Calimero zegt

            12 mei 2016 om 14:02

            @MDA: Top, dank voor je uitleg/verduidelijking.

            Login om te reageren
  2. sunder94 zegt

    12 mei 2016 om 10:54

    Zoals in het artikel staat kan Mitsubishi de steun goed gebruiken, je zou kunnen zeggen dat Nissan sorry zegt in zekere zin. Uiteindelijk zullen beide partijen er vast beter van worden.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      12 mei 2016 om 11:28

      @sunder94: of dat Nissan stiekem in z’n vuistje lacht door nu de goedkope aandelen van Mitsubishi te kopen. Sorry not sorry dus

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      12 mei 2016 om 12:50

      @sunder94: Waarom zou Nissan sorry moeten zeggen?

      Login om te reageren
      • tstile zegt

        13 mei 2016 om 11:42

        @Esprit_de_Flandre: Als Nissan echt zo braaf is dan kunnen ze ook afzien van overname.

        Zoiets als, met een sjoemelbedrijf gaan we niet samenwerken.

        Nu gebruiken ze het alleen om er zelf beter van te worden. Gewoon triest. Maar dat is wel vaker zo bij bedrijven…

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          13 mei 2016 om 12:55

          @tstile: Tja, braaf…

          Braaf Mitsu laten failliet gaan is ook niet bepaald sympathiek. En als Nissan z’n kans niet grijpt, dan doet iemand anders het, wat veel erger gevolgen kan hebben, voor zowel Nissan en Mitsu. Ik zie niet in wat er ‘zielig’ aan is. En ik denk dat de werknemers blij zijn dat ze hun job kunnen houden…

          Login om te reageren
  3. eklasse zegt

    12 mei 2016 om 10:55

    De automarkt gaat drastisch veranderen. Nog maar een paar grote spelers met verschillende merken.

    (Ja, de kleine bijzondere merken zullen voorlopig ook blijven)

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      12 mei 2016 om 11:08

      @eklasse:
      Bedrijven die bedrijven overnemen is van alle tijden. Ook bij autofabrikanten. Met wisselend succes. Kunt u zich British Leyland herinneren? Of dat Citroen Maserati onder zijn hoede had? Of toen Ford Ferrari wou overnemen, maar bot ving? En we weten allemaal wat dat ons opgeleverd heeft ;-)

      En ik kan mij herinneren dat Autoblog ooit een artikel heeft geschreven over hoe alle lijntjes tussen autofabrikanten liepen. In zo’n mooi spinnenweb zeg maar. Zaten best verrassende connecties tussen, meen ik. Iemand die dat artikel nog kan vinden? (of zit ik nu te fantaseren?)

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        12 mei 2016 om 11:14

        @Rob: ik kan het me niet herinneren, maar ik denk dat als je bij een willekeurig merk begint, je vanzelf alle merken langs kan gaan via samenwerkingen en connecties die ze ooit gehad hebben.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          12 mei 2016 om 11:21

          @Dizono: Jullie hebben ooit eens een ‘grafiek’ getoond van alle merken en hoe die op de een of andere manier verbonden zijn met elkaar. Ook op het niveau van motoren, electronica etc. En ook een keer met enkel de onderdelenleveranciers, aan de hand van een E90 3 serie geloof ik.

          Login om te reageren
        • Rob zegt

          12 mei 2016 om 11:22

          @Dizono:
          Mijn superieure combinatie van zoektermen heeft deze twee artikelen opgeleverd.
          http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/26/wie-doet-het-met-wie-in-de-auto-industrie
          (kudos voor de titel!)

          En deze, en vooral het onderste plaatje is een instant hoofdpijn veroorzaker ;-)
          http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/30/hoe-liggen-de-verhoudingen-in-autoland

          Login om te reageren
      • tocae zegt

        12 mei 2016 om 12:07

        @Rob: Deze… http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/02/voor-je-werkstuk-de-automotive-familiebanden

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          12 mei 2016 om 12:15

          @tocae:
          Ik had andere twee artikelen gevonden, zitten nog in de spamfilter…
          Maar het is één groot spinnenweb, zoveel is duidelijk ;-)

          Login om te reageren
      • eklasse zegt

        12 mei 2016 om 12:37

        @Rob: ja, het is van alle tijden. De fase waarin de ontwikkelingen zich nu afspelen gaan echter sneller dan voorheen.
        Steeds ingewikkeldere en vooruitstrevende technologie, (autonoom, elektrisch etc) grotere afzetmarkten etc zorgen steeds intensievere samenwerking of overnames. En uiteindelijk blijven er nog maar een paar spelers over.

        Login om te reageren
      • amnesia zegt

        12 mei 2016 om 13:33

        @Rob: klopt, soort van schema was dat

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      12 mei 2016 om 11:39

      @eklasse: Was Sergio Marchionne niet degene die dat een aantal jaren geleden al riep? Er staat mij in ieder geval iets bij van een CEO van een grote autofabrikant iets gezegd heeft in de trant van ‘in de toekomst is er nog maar plaats voor vier of vijf grote autofabrikanten’

      Login om te reageren
  4. MDA zegt

    12 mei 2016 om 10:57

    Het lijkt mij dat Nissan is gaan neuzen bij de R&D van Mitsubishi juist omdat ze van plan waren om 1.9 mld te investeren bij hun buurman. Zij ontdekten het gesjoemel, en toen is er intern afgesproken hoe hier mee om te gaan.

    Opties waren: onder de pet houden, en deal gaat niet door (hey, je koopt een aandeel niet meer als je weet dat dit skelet in de kast hangt). Of je komt hiermee naar buiten, behoudt de deal, en spreekt een lagere prijs af voor de aandelen, in lijn met het kelderen van de koers door de bekendmaking. Blijkbaar vonden beide partijen de tweede optie beter. Is ook wel wat voor te zeggen.

    Login om te reageren
  5. misterdrogba zegt

    12 mei 2016 om 11:07

    Zo lijkt het wel een “vuil” spelletje van Nissan om zich goedkoop in te kopen bij Mitsubishi. Eerst zorgen dat de aandelen drastisch dalen endan toeslaan, zo komt het bij mij over. Maar natuurlijk kan je het ook anders bekijken en zien als een soort van sorry zoals hierboven werd aangegeven.

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    12 mei 2016 om 11:22

    Mitsubishi is een nogal ruim begrip. Je hebt Mitsubishi Group, waaronder de volgende bedrijven vallen: Mitsubishi Bank, Mitsubishi Corporation en Mitsubishi Heavy Industries. Mitsubishi Heavy Industries is dan weer de overkoepelende tak waaronder de volgende bedrijven vallen: Mitsubishi Motors, Mitsubishi Atomic Industry, Mitsubishi Chemical, Mitsubishi Power Systems, Nikon Corporation.

    Zouden ze zich alleen bij Mitsubishi Motors hebben ingekocht, of zouden zich op hoger niveau hebben ingekocht? Ik kan me namelijk voorstellen dat er hier en daar ook wel wat bruikbare knowhow en patenten bij die andere bedrijven liggen.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      12 mei 2016 om 12:55

      @Edge: Enkel Motors.

      Mitsubishi is een Keiretsu, geen ‘Group’ zoals we die hier gewend zijn. In feite zijn alle Mitsu-bedrijven onafhankelijk, maar hebben ze allemaal aandelen in elkaar. Daardoor zijn ze beveiligd tegen vijandige overnames, grote reorganisaties, of het instorten van een bepaalde tak. En het maakt het ook onmogelijk om een aandeel te nemen in “de groep”.

      Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    12 mei 2016 om 11:25

    De werkelijke reden is het grote belang dat Nissan heeft bij de kei-car tak van Mitsubishi. Die genereert maar liefst 30% van de omzet van Nissan in Japan… Als Mitsubishi Motors om zou vallen dan is de schade voor Nissan enorm. Dus is de overname eigenlijk niet zo gek. Vuil spel lijkt me ook niet aangezien Nissan ook flink in de problemen zit dankzij het gesjoemel…

    Login om te reageren
  8. thefmanl zegt

    12 mei 2016 om 11:46

    Ik denk dat Renault hier uiteindelijk ook nog voordeel uit kan halen, en daar ben ik dan weer blij mee.

    Login om te reageren
    • amnesia zegt

      12 mei 2016 om 13:35

      @thefmanl: op welke manier zie je dat voor je?

      Login om te reageren
      • thefmanl zegt

        12 mei 2016 om 13:53

        @amnesia: omdat Renault en Nissan samen een autogroup hebben

        Login om te reageren
  9. draadloos zegt

    12 mei 2016 om 12:06

    Ouder, maar: http://jalopnik.com/5626658/who-owns-who-an-automaker-family-tree

    Login om te reageren
  10. imba zegt

    12 mei 2016 om 12:22

    Nissan is sinds de samenwerking met Renault gedaald in de betrouwbaarheids lijsten. Als dat voor Mitsubishi ook gaat gebeuren kan ik dat geen vooruigang noemen.

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      12 mei 2016 om 12:54

      @imba: wel goed voor de werkzekerheid en voortbestaan van een merk. Onderdelen kosten geld en moeten geplaatst worden en dat brengt geld op.
      En als de auto uiteindelijk helemaal stuk gaat kan je een nieuwe verkopen.
      Zo blijven de fabrieken draaien.

      Login om te reageren
      • imba zegt

        12 mei 2016 om 15:45

        @phdg: Waarom koopt men een Japanner? Betrouwbaarheid is meestal een bepalende factor.

        Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      12 mei 2016 om 13:45

      @imba: Dat zou een vreemd oorzakelijk verband zijn. Renault staat alweer een jaar of tien bovenaan de betrouwbaarheidslijsten. De kwaliteit van Nissan is onveranderd goed. Jouw bewering lijkt me niet juist.

      Login om te reageren
      • imba zegt

        12 mei 2016 om 15:44

        @henkp1: Welke lijsten dan? Die in je hoofd zeker. Ik weet dat Nissan ingenieurs/personeel hebben liggen klagen over Renault invloeden wat betreft betrouwbaarheid. Renault wil (teveel) inleveren op betrouwbaarheid en degelijkheid.

        Login om te reageren
  11. Calimero zegt

    12 mei 2016 om 12:25

    Misschien dat ze bij Mitsubishi dan weer modellen kunnen gaan maken die in Europa wel verkopen ( uitgezonderd de Outlander PHEV)
    Ooit kende iedereen de Colt, Lancer,Galant en voor het stoere effect/marktkoopman de Pajero. Van die modellen zijn in ieder geval de eerste drie niet meer te koop (in Nederland/Europa) En tegenwoordig kennen de meeste mensen alleen de Outlander nog en in een stuk mindere maten misschien de Space Star (Nog steeds een verkeerd gekozen naam voor deze auto)

    Login om te reageren
  12. clarkson zegt

    12 mei 2016 om 12:37

    Koopje. Deze twee merken zijn al jaren indirect met elkaar verboden. Dus prima aankoop van Nissan!

    Login om te reageren
  13. woutel zegt

    12 mei 2016 om 12:46

    House of cards!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North