• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nissan Zeod RC: Le Mans-batterijenbom voor 2014

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 juni 2013 om 11:30 – 18 Reacties

Afbeelding Nissan Zeod RC: Le Mans-batterijenbom voor 2014Afbeelding Nissan Zeod RC: Le Mans-batterijenbom voor 2014Afbeelding Nissan Zeod RC: Le Mans-batterijenbom voor 2014Afbeelding Nissan Zeod RC: Le Mans-batterijenbom voor 2014Afbeelding Nissan Zeod RC: Le Mans-batterijenbom voor 2014Afbeelding Nissan Zeod RC: Le Mans-batterijenbom voor 2014Afbeelding Nissan Zeod RC: Le Mans-batterijenbom voor 2014Afbeelding Nissan Zeod RC: Le Mans-batterijenbom voor 2014

Nissan Zeod RC
Kijk nou, een ‘elektrische’ Deltawing! Met dit voertuig wil Nissan uiteindelijk een claim leggen op de LMP1-titel van de prestigieuze 24-uursrace van Le Mans. Ambitie kan je ze niet ontzeggen.

De Zero Emission On Demand Racing Car, ‘Zeod RC’ in het kort, heeft een topsnelheid van meer dan 300 km/u, en zal vanuit ‘Garage 56’ in 2014 aan Le Mans deelnemen. Garage 56 is door de organisatie van de race gereserveerd voor experimentele, innovatieve auto’s, zoals de Deltawing vorig jaar.

Hoewel het misschien wel zo klinkt, is de Zeod RC uiteraard niet 100% elektrisch. Dit zou immers betekenen dat je elke 2 rondjes een accupakket moet wisselen, wat nog een brug te ver is. De auto heeft de optie Zero Emission on Demand – die de coureur de keuze biedt uit elektrische aandrijving en aandrijving door middel van de benzinemotor. Alle zero emission yada yada ten spijt is dit nog niet helemaal het geval, maar goed; dat mag, want marketing.

Nadere details zal Nissan later vrijgeven, en vooralsnog bestaat de Zeod er alleen als rendering, maar het zou ons niet verbazen als de Zeod eveneens een 1.6 Nissan DIG-T turbo aan boord heeft. In de Deltawing presteerde deze immers ook zeker niet verkeerd, ware het niet dat het voertuig voortijdig uit de race werd gebeukt.

Vorige week lanceerde Nissan een videoteaser van de Zeod, maar nu het doek er af is, kunnen we er ook uitgebreider op beeld kennis mee maken. VIDEO!

Een Deltawing II schijnen we het niet te mogen noemen, hoewel het in een oogopslag duidelijk is waar de basis ligt. Moar achtergrondinfo? De buren bij Groen7 helpen je graag.

Ook interessant!

  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • Zo klinkt de Le Mans Hypercar van Glickenhaus [video]
  • Video: Nissan GT-R rijdt pionnen omver
  • Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard
    Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Hybride, le-mans, lmp1, Nissan, Racing, Video

Vorig bericht: « Ford test ‘elektronisch remlicht’
Volgend bericht: Enzo ZXX Evolution keert terug naar Canada [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. tt123 zegt

    21 juni 2013 om 11:34

    Heel ander design , het draaien is wel raar denkik met zo n ding

    Login om te reageren
  2. moldauferrari zegt

    21 juni 2013 om 11:41

    Het word volgend jaar weer leuk op Le Mans met Porsche , Audi , Toyota en deze dichten delta wing en nog veel meer. Auto ziet er trouwens niet verkeerd uit

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      21 juni 2013 om 11:47

      @moldauferrari: Doet Audi volgend jaar toch nog wel mee aan Le Mans?
      Ik dacht dat ze zouden stoppen omdat Porsche terug keert op Le Mans.

      Login om te reageren
      • arjontje zegt

        21 juni 2013 om 11:52

        @bullgod76: Audi laat deze week de auto voor 2014 zien. Volgens euro sport

        Login om te reageren
      • moldauferrari zegt

        21 juni 2013 om 12:10

        @bullgod76: @arjontje dat had ik ook gezien op eurosport dus denk wel dat Audi ook mee doet

        Login om te reageren
  3. adyton zegt

    21 juni 2013 om 12:19

    Even ter bevestiging, want ben niet zeker. Doet de Deltawing dit jaar mee?

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      21 juni 2013 om 12:29

      @adyton: Nee helaas, er zou dit jaar een team met een waterstof auto meerijden maar die hebben zich terug getrokken. Dit jaar dus geen echte ‘garage 56’ raceauto in Le Mans…

      Login om te reageren
      • adyton zegt

        21 juni 2013 om 12:50

        @motoragent: ok dank u. Ik had verwacht dat ze na het voorval van vorig jaar het nog eens zouden proberen. Wachten tot volgend jaar dus.

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          21 juni 2013 om 13:06

          @adyton: De Deltawing is niet meer van Nissan, en zet zijn carriere voort in de VS:
          http://www.autoblog.nl/video-nissan-deltawing-crasht-spectaculair

          Daarom vindt Nissan ’t wrs ook niet leuk als je de Zeod als Deltawing II bestempelt.

          Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    21 juni 2013 om 12:26

    Wat een gedrocht van voor. Ben wel benieuwd naar de prestaties.

    Login om te reageren
    • Seroo zegt

      21 juni 2013 om 13:53

      @berlinetta: Komt denk ik door de nieuwe regels voor 2014. Daardoor moet een LMP1 auto een dichte cabine hebben die een minimale hoogte heeft (wat sowieso hoger is dan de auto’s nu zijn).

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        21 juni 2013 om 14:12

        @Seroo: Ik vind het meer lijken op een pad met van die uitpuilende ogen.

        Login om te reageren
      • Alfaxa zegt

        21 juni 2013 om 21:34

        @Seroo: Deze auto heeft NIKS met de LMP1 reglementen te maken, alleen de cockpit voldoet aan het 2014 LMP1 reglement. Deze auto is volgens geen één reglement ontwikkelt. De LMP1 auto’s voor volgend jaar zien er totaal anders uit. Volgend jaar zien de LMP1 auto’s er iets anders uit als dit jaar, iets smaller en de cockpit iets groter. Nissan hoopt op deze manier te bereiken dat de Le Mans organisatie (ACO) het reglement voor LMP1 auto’s wijzigen voor 2015 om vol elektrische aandrijflijn technologieën toe te staan.

        Login om te reageren
        • Seroo zegt

          23 juni 2013 om 16:45

          @Alfaxa: Je bevestigt op deze manier alleen maar mijn uitspraak. Hij ziet er zo gek uit omdat die cockpit een bepaalde hoogte moet hebben volgens de regels van 2014. Ik wist trouwens helemaal niet dat volledig elektrische auto’s nog niet toegestaan zijn. Lijkt mij juist alleen maar mooi om te zien of dat mogelijk is op dit moment!

          Login om te reageren
  5. toroloco zegt

    21 juni 2013 om 13:02

    Als alle racewagens muisstil voorbij zoeven, dan heb je geen oordopjes meer nodig!

    Login om te reageren
  6. razzie zegt

    21 juni 2013 om 13:43

    Vond het toen zo triest voor die gasten van de Deltawing… en wanneer halen ze die lelijke chicanes weg bij Mulsanne Straight?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      21 juni 2013 om 15:18

      @razzie:
      Never nooit niet meer, iedere keer met een komo zak zoeken naar restjes coureurs ging knap vervelen. Met 400+ bij post 70 de bult over is niet aan te raden.
      Bovendien leverde het in het verleden de nodige klapbanden op, meestal met fatale afloop.
      Daarom hebben ze in 1991 die chicanes ingevoerd.

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        22 juni 2013 om 14:10

        @jrk68: en terecht.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North