Nissan Zeod RC: Le Mans-batterijenbom voor 2014

Auteur: , 18 Reacties

Kijk nou, een 'elektrische' Deltawing! Met dit voertuig wil Nissan uiteindelijk een claim leggen op de LMP1-titel van de prestigieuze 24-uursrace van Le Mans. Ambitie kan je ze niet ontzeggen.

De Zero Emission On Demand Racing Car, ‘Zeod RC’ in het kort, heeft een topsnelheid van meer dan 300 km/u, en zal vanuit ‘Garage 56’ in 2014 aan Le Mans deelnemen. Garage 56 is door de organisatie van de race gereserveerd voor experimentele, innovatieve auto’s, zoals de Deltawing vorig jaar.

Hoewel het misschien wel zo klinkt, is de Zeod RC uiteraard niet 100% elektrisch. Dit zou immers betekenen dat je elke 2 rondjes een accupakket moet wisselen, wat nog een brug te ver is. De auto heeft de optie Zero Emission on Demand – die de coureur de keuze biedt uit elektrische aandrijving en aandrijving door middel van de benzinemotor. Alle zero emission yada yada ten spijt is dit nog niet helemaal het geval, maar goed; dat mag, want marketing.

Nadere details zal Nissan later vrijgeven, en vooralsnog bestaat de Zeod er alleen als rendering, maar het zou ons niet verbazen als de Zeod eveneens een 1.6 Nissan DIG-T turbo aan boord heeft. In de Deltawing presteerde deze immers ook zeker niet verkeerd, ware het niet dat het voertuig voortijdig uit de race werd gebeukt.

Vorige week lanceerde Nissan een videoteaser van de Zeod, maar nu het doek er af is, kunnen we er ook uitgebreider op beeld kennis mee maken. VIDEO!

Een Deltawing II schijnen we het niet te mogen noemen, hoewel het in een oogopslag duidelijk is waar de basis ligt. Moar achtergrondinfo? De buren bij Groen7 helpen je graag.



18 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Heel ander design , het draaien is wel raar denkik met zo n ding
Het word volgend jaar weer leuk op Le Mans met Porsche , Audi , Toyota en deze dichten delta wing en nog veel meer. Auto ziet er trouwens niet verkeerd uit
@moldauferrari: Doet Audi volgend jaar toch nog wel mee aan Le Mans?
Ik dacht dat ze zouden stoppen omdat Porsche terug keert op Le Mans.
@bullgod76: Audi laat deze week de auto voor 2014 zien. Volgens euro sport
@bullgod76: @arjontje dat had ik ook gezien op eurosport dus denk wel dat Audi ook mee doet
Even ter bevestiging, want ben niet zeker. Doet de Deltawing dit jaar mee?
@adyton: Nee helaas, er zou dit jaar een team met een waterstof auto meerijden maar die hebben zich terug getrokken. Dit jaar dus geen echte ‘garage 56’ raceauto in Le Mans…
@motoragent: ok dank u. Ik had verwacht dat ze na het voorval van vorig jaar het nog eens zouden proberen. Wachten tot volgend jaar dus.
@adyton: De Deltawing is niet meer van Nissan, en zet zijn carriere voort in de VS:
http://www.autoblog.nl/video-nissan-deltawing-crasht-spectaculair

Daarom vindt Nissan ’t wrs ook niet leuk als je de Zeod als Deltawing II bestempelt.
Wat een gedrocht van voor. Ben wel benieuwd naar de prestaties.
@berlinetta: Komt denk ik door de nieuwe regels voor 2014. Daardoor moet een LMP1 auto een dichte cabine hebben die een minimale hoogte heeft (wat sowieso hoger is dan de auto’s nu zijn).
@Seroo: Ik vind het meer lijken op een pad met van die uitpuilende ogen.
@Seroo: Deze auto heeft NIKS met de LMP1 reglementen te maken, alleen de cockpit voldoet aan het 2014 LMP1 reglement. Deze auto is volgens geen één reglement ontwikkelt. De LMP1 auto’s voor volgend jaar zien er totaal anders uit. Volgend jaar zien de LMP1 auto’s er iets anders uit als dit jaar, iets smaller en de cockpit iets groter. Nissan hoopt op deze manier te bereiken dat de Le Mans organisatie (ACO) het reglement voor LMP1 auto’s wijzigen voor 2015 om vol elektrische aandrijflijn technologieën toe te staan.
@Alfaxa: Je bevestigt op deze manier alleen maar mijn uitspraak. Hij ziet er zo gek uit omdat die cockpit een bepaalde hoogte moet hebben volgens de regels van 2014. Ik wist trouwens helemaal niet dat volledig elektrische auto’s nog niet toegestaan zijn. Lijkt mij juist alleen maar mooi om te zien of dat mogelijk is op dit moment!
Als alle racewagens muisstil voorbij zoeven, dan heb je geen oordopjes meer nodig!
Vond het toen zo triest voor die gasten van de Deltawing… en wanneer halen ze die lelijke chicanes weg bij Mulsanne Straight?
@razzie:
Never nooit niet meer, iedere keer met een komo zak zoeken naar restjes coureurs ging knap vervelen. Met 400+ bij post 70 de bult over is niet aan te raden.
Bovendien leverde het in het verleden de nodige klapbanden op, meestal met fatale afloop.
Daarom hebben ze in 1991 die chicanes ingevoerd.
@jrk68: en terecht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).