Nissan dropte een bommetje gisteravond, eentje van 1.000+ pk om precies te zijn. Dit is de GT-R LM NISMO, hun inzending voor Le Mans 2015. Je raadt NOOIT welke wielen de motor aandr…oh wacht, dat stond al in de titel.
In het kort: het is een auto met een 3.0 V6 die 600 pk op de voorwielen afvuurt. Deze zijn anderhalf keer zo breed als de achterwielen (14″ vs 9″ velgbreedte), die van de elektromotoren ’tot 1.000 pk ontvangen’ in three second bursts. De racer doet mee in de hoogste (8-megajoule) ERS-categorie.
Het rode monster werd ‘op de maan’ onthuld in een spectaculaire tv-spot tijdens de Superkom gisteravond. Ferrari-testrijder Marc Gené – die LMP1-ervaring heeft met Peugeot en vorig jaar bij Audi op de lijst stond – zal één van de coureurs zijn, de anderen worden nog bekend gemaakt. Wel is de oud-winnaar van Nissans GT Academy Jann Mardenborough betrokken bij de ontwikkeling. Niet slecht, voor iemand die begon met alleen een Playstation-controller in zijn Britse knuistjes.
Of deze layout een voorbode is voor de volgende straatlegale Nissan GT-R? Dat de R36 een hybride wordt is al bevetigd, en een 3.0 V6 onder de kap lijkt ook niet onwaarschijnlijk, maar hou je adem er niet voor in. Nissan liet onlangs weten dat hij niet voor 2018 komt. Dan maar even gluren naar de plaatjes van de GT-R LM. Much wow.
Dus als ik het goed begrijp is het eigenlijk een AWD? Is dit zo bij elektrische motor auto’s zoals de Mitsubishi outlander phev? Die heeft toch ook motor voor electromotor achter, ik zou dat AWD noemen
@autofanaat11: Niet zoals de Mitsu PHEV, want daar drijft de brandstofmotor alleen boven de 120 km/h direct de wielen aan. Bij lagere snelheden is de brandstofmotor slechts het aggregaat, en drijft de elektro motor(en) álle wielen aan.
@Nissan-FWD-auto: Op zich niet eens zo gek bedacht: LeMans is vooral een endurance race, zonder al te veel start en stops. Daarbij zijn er veel systemen bij die torque steer kunnen opvangen, en vrijwel alle nadelen van FWD t.o.v. RWD doen verdwijnen als sneeuw voor de zon. De enorme tijdelijke boost aan vermogen uit de elektro-shots kan je dan op de andere as zetten, zonder het in de weg zitten van een verbrandingsmotor aandrijflijntje.
Donuts draaien kan dus nog steeds,. al is het elektriek.
@postzegel:
Ik kan eigenlijk niet vinden of electronische stuurdemping en of power steering word toegelaten in Le Mans. Actieve ophanging is wel verboden, dus dat soort systemen kan je niet zomaar toepassen.
@Hupke: dat zou kunnen natuurlijk. Naja. Een mechanische diff (Quaiffe) doet ook wonderen bij een fwd.
Wat ik vooral bedoel: het is niet (meer) een must om een rwd auto te hebben om mee te doen in een race zoals LeMans. Let wel: een race zoals LeMans. Voordat de haters gaan roepen dat ik dan maar een BMW 2 serie Actief-Tena-for-Men moet kopen om op de Nordschleife te gaan ringen.
Heel brede voorbanden is heel zwaar sturen. Oplossing is heel sterke stuurbekrachtiging. Maar is er dan nog stuurgevoel over zodat je precies op de grens van grip en slip kunt rijden (wat de snelste rondetijden oplevert)?
@Original_Arnoud:
Om nog maar te zwijgen over torque steer!
@Original_Arnoud: Daar heb je met name last bij lage snelheden. Op hogere snelheden merk je daar veel minder tot niets van. En het lijkt me dat ding niet voor de lagere snelheden ontworpen is… ’t Is hooguit wat zwaar sturen bij de pit stop ;)
@Original_Arnoud: Misschien stuurt ie wel met zijn achterwielen. Of door de snelheden van de voorwielen te variëren, zoals vaak op RC’s…
@Original_Arnoud:
De banden zijn niet breder dan de voorbanden van een RWD audi.
@Hupke:
Yeah, so I read later.
Wat een lillekerd
@sr20det: Want alleen mooie auto’s winnen Le Mans…
Onderstuur FTW!
Nissan zou de durf die ze in WEC tonen ook eens in hun productieauto’s moeten verwerken,want ondanks een paar uitzonderingen is hun modellengamma huilen met de pet op.
@sydney: GT-R is nog steeds best aardig (ondanks interieur). 370z is wat verouderd, maar zou ook niemand weigeren. De nieuwe X-trail is naar mijn mening knapper dan de concurrentie. De Juke kan je in een leuke en stoere versie krijgen. En dan nog het hele Infiniti gedoe: mooie bakken daar.
Ze hebben alleen geen mooie of onderscheidende concurrent voor Polo en Golf klasse; maar al kom je met een hybride 7% bijteller in een Golf-concurrent & 100pk goedkope versie & 200pk snelle versie; en al ziet dat ding er stoer en mooi uit, dan vraag ik me nog af of je succes hebt in Europa.
@gregorius: vergeet die nieuwe qashqai niet! De naam is dan misschien een beetje raar maar dat laatste model is niet verkeerd qua styling en interieur!
En profil doet de auto me een beetje denken aan het eerste type Dodge Viper “opgeleukt” met goodies van de Halfords.
Vind hem er niet uit zien maar ben wel benieuwd wat de auto gaat presteren.
Erg mooi concept, Nismo is goed bezig! Nu moet Mazda nog komen met een LMP1 en dan kunnen we weer eens uitkijken naar een Japanse Le Mans winnaar!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@derx: klopt, geboren in Darlington, Engeland. Wat mij betreft had ie even flink noordelijker geboren moeten worden natuurlijk ;). OT: ik heb hier geen verstand van, we zullen zien!
Ben heel erg benieuwd of ze wat bereiken met fwd.
Ik geloof best dat het allemaal mogelijk is, maar zou ze hebben doen besluiten om FWD te verkiezen boven RWD, wat is het grote voordeel? Je moet namelijk een hoop problemen oplossen die je niet zou hebben bij een RWD aandrijflijn.
Zouden ze voor topsnelheid gaan? Nu de voorwielen het overgrote deel van de krachten voor hun kiezen krijgen en de achterwielen eigenlijk gewoon volgen is er misschien minder neerwaartse druk (dus drag) nodig aan de achterkant. Qua grip kun je dan eigenlijk volledig focussen op de voorkant en de achterkant simpelweg laten volgen. Een soort omgekeerd deltawing principe.
@motoragent: Gezien de breedte van de banden zou dat inderdaad wel eens het idee kunnen zijn. Normaal in de LMP1 zijn de banden blijkbaar 14″ breed voor en achter, met deze setup hebben ze de breedte van de achterwielen flink kunnen reduceren.
Het is dus niet zo dat de voorwielen belachelijk breed zijn om het vermogen aan te kunnen, de achterwielen zijn gewoon zo smal.
@motoragent: je hebt gelijk. Zie ook het artikel dat je krijgt als je mijn google tip ergens anders vermeld opvolgt, of lees op mulsannescorner.com
@Vincegail: Bedankt voor de tip, interessant artikel!
Kan nu geen links kopiëren, maar google op “racer.com nismo pruett” en vind twee zeer interessante artikelen. Een achtergrond verhaal en een technische uitleg van Bowlby.
We gaan het zien wat ze er van gemaakt hebben
Die Nissan gekkies zijn leuk bezig. Denken lekker out of the box. Want de delta wing is ook zo’n vaag apparaat. Top!
Motor voorin: old school, aandrijving fwd(awd) state of art. Aangezien de meeste auto’s in de wereld tegenwoordig fwd hebben (zelfs volgens mij in de vs) vind ik deze keuze van Nissan een slimme. Je sluit met je racetechniek duidelijk aan op de auto voor alle dag.
@pomoek:
In de VS is al sinds de late jaren ’80 het merendeel van de wagens FWD.
Kan nu geen links kopiëren, maar google op ‘racer.com nismo pruett’ en vind twee artikelen over Scott Pruett en achtergrond van de Gtr-LM, en techtalk met Ben Bowlby, waarin hij het denken achter het concept uitlegt.
@vincegail: en nu is mijn eerste post wel verschenen :)
Gaaf dat nissan het met le mans de laatste jaren over een hele andere boeg durft te gooien. Ik wens ze heel veel succes!
Kijk het (gebrek aan) achterwielophanging dan:
http://roa.h-cdn.co/assets/15/05/1024×576/gallery_nrm_1422830234-nissan_gt-r_lm_nismo_lmp1_by_marshall_pruett_11repl.jpeg
http://www.dailysportscar.com/wp-content/gallery/nissan-gt-r-lm-nismo-lmp1/nissan-gt-r-lm-nismo-lmp1-marshall-pruett-31.jpg
De lucht wordt nauwelijk gehinderd, duidelijk dat ze voor een zo laag mogelijke drag gaan.
@motoragent:
Je moet niet per se push-rods hebben op een Le Mans racer. Ze hebben heel weinig wheel travel. En duidelijk een hydraulische anti-rolbar.
@motoragent: Auto heeft inderdaad een hele bijzondere aerodynamica, omdat er eigenlijk 2 kanalen van voor, naar achter door de body van auto lopen als een soort van lege sidepods. (waardoor de motor dus ook voorin geplaats moest worden en het ook niet achterwielaangedreven is. Echter is de bedoeling dat hij 4WD wordt, dus de aandrijving constructie is ook uniek). Er is met deze auto kort getest in het nat, en de spray die van deze auto afkomt is als een soort “mohawk”
Erg bijzonder concept en hopen dat het daadwerkelijk ook gaat werken allemaal en ze op Le Mans daadwerkelijk mee kunnen doen…
Als je googled op marshall pruett met de nismo dan vind je wat meer uitgebreidere informatie en de ins en outs.
Ik vind het helemaal mooi! Waar de WEC goed op weg is met steeds meer nieuwe merken en auto’s gaat de F1 achteruit. Lichtpuntje is daar wel dat verstappen rijdt, met een beetje geluk rijdt hij over een paar jaar in een wagen waarmee je kampioen kunt worden. Geen verkeerde motorsport vooruitzichten. Leuk (:
Godnondeju wat een lelijke auto
Als ze dit maar niet in de GT-R stoppen wens ik ze al het gelui van de wereld