• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘NL infrastructuur heeft miljardeninvestering nodig’

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 maart 2015 om 11:21 – 33 Reacties

Slecht wegdek


Wie is verantwoordelijk voor deze uitspraak: A) Transport en Logistiek Nederland (TLN) B) de fietsersbond C) Webcammokkel Kelly.

U had het waarschijnlijk al geraden: transport-belangenclub TLN roert zich. Vandaag werd het jaarlijkse vuistdikke rapport Transport in Cijfers gepubliceerd, en aan de hand hiervan deed TLN-baas Arthur van Dijk zijn zegje bij de gele buurman.

De strekking van zijn verhaal: minder dan een half procent van alle files worden veroorzaakt door vrachtwagens, DUS HOU NOU &^$^*$ EINDELIJK EENS OP ONZE TRUCKERS TE DEMONISEREN, maar waar trucks wel de oorzaak van de opstopping zijn is dit in 40% van de gevallen door een lekke band. De oorzaak hiervan kent Arthur ook: de Nederlandse wegen kennen grof achterstallig onderhoud, en daarom gaan alle banden van de trucks in ons land stuk.

Cough it up

Dit kan verholpen worden door miljarden euro’s richting infra te sluizen, en de veredelde Rhodesische karrensporen die in Nederland voor snelweg door moeten gaan verbeteren. In het buitenland liggen alle wegen er immers uitstekend bij en elke transporteur heeft te allen tijde nieuwe dure banden onder zijn combinatie liggen, die aan de wettelijke profieldiepte voldoen.

Overigens zijn wij altijd voor meer geld voor de wegenbouw, maar de voorstelling van zaken is wellicht wat eenzijdig. Aan de andere kant: een voorzitter van een belangenclub preekt natuurlijk voor eigen parochie, da’s wiedes.

Foto: de A2, gisteren.

Bonus – vrachtwagen met topbanden gespot:

Ook interessant!

  • Naar de Noordpool en terug met de nieuwste Arctic Trucks
  • Duizenden Defensie trucks te hoog en mogen de weg niet op
    Duizenden Defensie trucks te hoog en mogen de weg niet op
  • Video: wegwerker heeft een schone onderbroek nodig
    Video: wegwerker heeft een schone onderbroek nodig
  • Video - vrachtwagen heeft onverwachte lading

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

files, tln, trucks, Verkeer

Vorig bericht: « Dit kost de nieuwe Porsche 911 GT3 RS
Volgend bericht: Kies maar: Audi R8 of Mercedes-AMG GT S? »

Lees Interacties

Reacties

  1. jochempie zegt

    11 maart 2015 om 11:25

    In plaats van te onderzoeken of lekke banden door nalatig truckonderhoud komen ligt het aan de weg…

    Login om te reageren
    • Mootjuh03 zegt

      11 maart 2015 om 11:34

      Alle achterstallig onderhouden oostblok vrachtwagens moeten eens gecontroleerd worden

      Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    11 maart 2015 om 11:25

    Zouden die lekke banden niet ook soms te maken hebben met de 3 miljoen km’s die ze blijven doorrijden op 4x gecoverde afdankertjes van banden?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      11 maart 2015 om 11:32

      @w0o0dy: Dit is bij sommige oostblokkers zeker het geval. Bij Nederlandse bedrijven is dit over het algemeen prima in orde.

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    11 maart 2015 om 11:32

    Haha, als je soms die banden onder vrachtwagens en busjes ziet… Tot op de draad versleten en zonder enkel profiel.
    Hoeveel mensen krijgen met de auto een lekke band vanwege het ‘slechte wegdek’?

    Login om te reageren
    • Lohran zegt

      11 maart 2015 om 12:23

      @trustmeiamanengineer: Soms.. Ja dat hebben personenauto’s ook hoor. Of B-merk banden, net zo erg.

      Login om te reageren
    • marinepower zegt

      11 maart 2015 om 17:07

      @trustmeiamanengineer: weet niet of het bekend is, maar bij trucks is er geen wettelijke minimale profieldiepte. Wel eens gehoord van aquaplaning met een vrachtauto? Losse truck is zo zwaar, die banden snijden als een mes door de plassen.

      Login om te reageren
  4. sydney zegt

    11 maart 2015 om 11:36

    En het steeds maar weer proberen het tunneltje te pakken met een te hoge lading.Komt dat ook door die hele oude afgedankte weg bij bv de Coentunnel?

    Login om te reageren
    • neo1 zegt

      11 maart 2015 om 11:43

      @sydney: Nee, dat komt omdat de weg te hóóg is bij de toegang tot de Coentunnel

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        11 maart 2015 om 11:50

        @neo1: Dat ik daar nou niet op kwam. ;))

        Login om te reageren
  5. jochempie zegt

    11 maart 2015 om 11:38

    Dus of we even willen betalen met z’n allen zodat Paultje Pool of Bertje Bulgaar minder vaak stil komen te staan met hun kale banden, en dus onze keurige NL transportbedrijven een nog slechtere concurrentiepositie bezorgen? Denk na!!

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      11 maart 2015 om 12:00

      @Jochempie:
      We hebben al betaald
      AL JAREN
      Vooral extra Diesels met geel kenteken en de provinciale opcenten.

      Ze zijn ons in Afrika bijzonder dankbaar hiervoor en ook de notoire werklozen van dit land.

      Verder was Rijkswaterstaat de aller, aller, rijkste club van heel Europa.

      Login om te reageren
  6. norge zegt

    11 maart 2015 om 11:41

    Shit , ik dacht Kelly…

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      11 maart 2015 om 11:53

      @norge: zorgwekkend, Perridon ken je niet maar Kelly dan weer wel…. Nou ja zolang je vrouw/vriendin het maar niet leest ;-)

      Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      11 maart 2015 om 11:56

      @norge:
      Haar tunnel krijgt ongetwijfeld al genoeg onderhoud. ;-)

      Login om te reageren
      • gop1 zegt

        11 maart 2015 om 12:42

        @Original_Arnoud: Dat ie gebruikt wordt is zeker, maar onderhoud…

        Login om te reageren
    • jpoers zegt

      11 maart 2015 om 13:45

      @norge: uh? Kelly wie?

      Login om te reageren
  7. jaguarjunk zegt

    11 maart 2015 om 11:49

    Om heel eerlijk te zijn: ik zit in Wales voor een tijd en begin te beseffen hoe ongelooflijk goed onze wegen wel niet zijn… Achja, kan altijd beter natuurlijk.

    Login om te reageren
  8. spencer_peters zegt

    11 maart 2015 om 12:00

    Zouden ze soms niet de Belgische wegen bedoelen….

    Login om te reageren
  9. bmwalpina zegt

    11 maart 2015 om 12:07

    Is bovenstaande foto gemaakt in België?

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      11 maart 2015 om 12:20

      @bmwalpina: Nee Rusland. Die maken bij het aanleggen van de weg alvast giga gaten. Zo zeuren de mensen niet als er een gat ontstaat tijdens de vrieskou.

      Login om te reageren
    • RaceTrackAddict zegt

      11 maart 2015 om 12:31

      @bmwalpina: Ja, op de E403 Doornik – Kortrijk

      Login om te reageren
    • ropp zegt

      11 maart 2015 om 12:35

      @bmwalpina: nou inderdaad, kwam vorige zomer terug van vakantie, echt drama die belgische wegen

      Login om te reageren
  10. parker zegt

    11 maart 2015 om 12:37

    Wie is die Kelly?

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    11 maart 2015 om 12:41

    Gaat dus nooit gebeuren, dat geld hebben we niet. Of we gaan met z’n alle weer meer belasting betalen.

    Login om te reageren
  12. Tonnie zegt

    11 maart 2015 om 12:47

    Hahahaha ‘de a2, gisteren’ :’)

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    11 maart 2015 om 13:01

    De bestuurders van TLN zouden eens uit de ivoren toren moeten stappen en eens bij één van hun leden in de vrachtwagen moeten stappen. Dan zouden ze bij een internationaal ritje zien dat het in vergelijk met de buurlanden in Nederland juist erg goed gesteld is met het wegdek. Ik pleit voor een inhaalverbod voor vrachtwagens om iets aan de file oorzaken te doen en als compensatie een minumumloonplicht voor doorgaand transport, net zoals in Duitsland. Dat verbetert de concurrentiepositie van de Nederlandse transporteurs ten opzichte van de Oostblokkers die voor een appel, ei en een handvol Zlotties heel Europa doorcrossen.

    Login om te reageren
  14. rnej zegt

    11 maart 2015 om 13:42

    ik merk niks van mn lekke schokbrekers op de snelweg… prima wegen dus :P

    Login om te reageren
  15. Gulli zegt

    11 maart 2015 om 15:11

    De enige wegen die er doorgaans strakker bij liggen dan onze Hollandse biljartlakens zijn de Franse Péages, maar dat mag dan ook wel.

    Ik snap ook niet dat mensen altijd zo hoog opgeven over de Duitse Autobahn, ik vind het vaak een verschrikking. De plekken waar je geen snelheidslimiet hebt zijn vaak slecht onderhouden of maar 2-baans, en de rest staat vast vanwege een Baustelle. Ik ben eens ’s avonds van Apeldoorn naar Frankfurt gereden in de regen, ik was kapot toen ik aankwam, dat was gewoon survival! Met 100km/u je ESP lampje zien branden is geen pretje. Maar goed, het kan altijd erger, daar haal je de 100km/u nog zonder dood te gaan.

    Login om te reageren
  16. Esprit_de_Flandre zegt

    11 maart 2015 om 18:35

    0.5% van de files wordt veroorzaakt door vrachtwagens.
    40% van de vrachtwagengerelateerde files komt door lekke banden.
    Laat zeggen dat 50% van die lekke banden komt door slecht wegdek.

    Meerdere miljarden euro’s in de putjes duwen lost dus zomaar eventjes 0.1% van de files op. Een prachtige investering…

    Login om te reageren
  17. bussum zegt

    11 maart 2015 om 19:49

    Vrachtwagen banden worden vrij standaard opnieuw gesneden als het profiel op is. Is het loopvlak rubber dan ook op dan worden de wangen van het karkas gecontroleerd en er weer en nieuw loopvlak opgelijmd. Dit wordt zeker nog en aantal keren herhaald totdat…

    Je kunt je natuurlijk afvragen of banden die op deze manier opgelapt worden nog aan de eisen voldoen. Raar dat dit eigenlijk mag.

    Login om te reageren
    • bmwm4 zegt

      11 maart 2015 om 20:39

      @bussum: dit gebeurt meestal alleen op lange afstanden transport. waarbij je weinig in de stad komt en niet veel druk op de wangen komt

      Login om te reageren
  18. Arno's zegt

    11 maart 2015 om 21:28

    Dit is wel veel goedkoper dan drempels aanleggen. Vroeger hadden ze geen drempels maar kuilen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North