Dit kost de nieuwe Porsche 911 GT3 RS

Auteur: , 48 Reacties
Porsche 911 GT3 RS

Wil je de nieuwste en extreemste straatlegale Porsche 911 - de GT3 RS - kopen? Dan moet je het volgende bedrag in je chequeboek noteren.

De atmosferische motor sterft uit, naar verluidt ook bij Porsche, maar de GT3-lijn houdt dapper stand. De GT3 RS kreeg een motor die niet 3,8 maar 4 liter groot is, en er 500 pk en 480 Nm uitblaast. En dit zijn, naar Porsche-traditie, conservatieve opgaves.

De RS is (nog) breder en meer track-focused dan de ‘gewone’ GT3. Dankzij onder anderen een magnesium dak wisten de engineers nog eens 10 kg aan gewicht af te schaven. De prijs van dit alles: € 248.600. Een vanafprijs uiteraard, waarvoor je standaard het ClubSport-pakket krijgt. Op de optielijst staan o.a. een 13,5 kg lichtere lithium-ion accu en de lakkleur ultraviolet metallic en lava-oranje (meerprijs: € 2.802). Je eigen GT3 RS configureren kan hierrrr.

De RS is het best te herkennen aan de race-geïnspireerde gaten boven de voorwielen. Vanwege wettelijke regels zit hier een roostertje boven, maar tijdens track days kan dat er gewoon uit, wat bovendien downforceverhogend werkt.

Mensen met de juiste skills kunnen de nieuwe GT3 RS in 7:20 minuten over de Nürburgring knallen, en fabrieksrijder Brendon Hartley ging er al even mee aan de zwier in Nardo. De video hiervan vind je op autojunk.

De specs: 0-100 km/u in 3,3 s en 0-200 km/u in 10,9 s, en een topsnelheid van 310 km/u. Allemaal niet zo interessant, want met een GT3 RS moet je snoeihard door bochten hoeken. Zelf schakelen is er niet bij, een PDK-bak is de enige mogelijkheid. Wie zelf wil roeren moet uitwijken naar kleine broer Cayman GT4. In juni 2015 worden de eerste exmplaren uitgeleverd.




48 reacties

Wat een heerlijke auto!! Alleen handbak voor mij pls..
Komt er nu een nieuwe 911? Aangezien we volgensmij nu wel alle porsche 911 edities hebben gehad
@henkhupelschoten: Ik denk dat de 991 nog wel een tijdje meegaat, de productie van de huidige Porsche 911 is van eind 2011 en we zijn nog geen 4 jaar verder.
@regera918: er zijn toch al 992 prototypes gesignaleerd, de facelift van de 991?
@mashell: Facelift zit eraan te komen, maar voor een compleet nieuwe 911 is het toch te vroeg?
@regera918: klopt. ‘Facelift’ zal eind dit jaar, begin volgend jaar komen (991.2). Ga er masr van uit dat de 992 ook meer een facelift zal zijn dan een echt nieuw model 911, die zijn namelijk nogal schaars. Echt vernieuwende 911’s zijn schaars: de 901, 930, 964, 996 en 991 zijn eigenlijk de enige echt nieuwe 911’s, de rest zijn allemaal facelifts en makeovers.
@henkhupelschoten: nee, er mist nog een heel belangrijke: de GT2! Bij de 993 kwam die aan het eind, bij de 996 na de facelift en bij de 997 voor de facelift. Dus zou het zomaar volgend jaar kunnen zijn.
@gtwillem: Ja inderdaad de GT2 en natuurlijk de GT2 RS, maar het is opvallend stil bij Porsche betreft dat.
@regera918: ik weet niet of ze weer met een GT2 RS komen. Zelfs naar huidige maatstaven is dat ding bloedsnel! Maar een GT2 zal er toch wel komen.

Wel grappig, ik zat van het weekend prijzen te vergelijken en 996 en 997 GT2’s zijn aanmerkelijk goedkoper dan gelijkwaardige GT3’s. Ik zou het wel weten…
not yet‘ in ieder geval.
@sir_smokalot: ik lees het. De techniek ligt klaar: 911 GT3 onderstel, 991 Turbo S motor met 80pk extra, enkel achterwiel aandrijving. Moet te doen zijn. Maar de GT2’s zijn commercieel nooit een heel groot succes geweest, dus wellicht komt ie er niet dan, helaasz
Niet mijn type 911, maar absoluut een geweldige auto natuurlijk.
Voor mij de Cayman GT4
Ik vind het een mooi ding! Toch heb ik liever de Cayman GT4. Ik ben geen Porsche fan maar die Cayman GT4 vind ik wel heel erg smakelijk! Ik ga het zaterdag wel zien in Genève denk ik!
Zo das flink. Kost ie meer dan de turbo. Toch? Ik dacht dat ze de gt3 onder de turbo zette?
@rolov: gt3 is onder de turbo. Gt3 RS blijkbaar niet, hij valt in de turbo S regionen.
@rolov: Zeker flink. Daar moet ik verdorie bijna een jaar voor werken!
Ik heb CHOC gezien gisteren in de nieuwe Cayman GT4 en ik wil die. Ik kan twee GT4’s kopen voor de prijs van een 991 RS. Theoretisch dan, want de Cayman GT4 is al uitverkocht en ik had het bedrag ook niet klaar liggen.
@gtwillem: die gt4 is voorlopig uitverkocht maar reken er maar op dat die als gewoon regulier model in de prijslijsten komt. Succes is mega.. En dat kan Porsche niet laten lopen.
@w0o0dy: dat lijkt mij ook, dat het een gewoon een model in de Cayman range wordt. Hopelijk ook een Boxster variant, dan weet ik al waar ik voor ga sparen!
@gtwillem: de Boxster is wel minder geschikt door minder stevigheid… Ik stem voor een Cayman GT4 TARGA!
@w0o0dy: de Boxster is als open auto ontworpen, en is van zichzelf erg stijf (in tegenstelling tot de ‘4’-zits 911 Cabriolet, wat een Cabrio is op basis van een Coupe die als Coupe ontworpen is (en dus aanzienlijk zwaarder is). Zelfde geldt voor de 911 Targa, veel zwaarder. Bij de Boxster valt dat daarom relatief mee, en kan het dus gewoon ;-)
Extreem lekkere 911 natuurlijk en de meest hardcore eentje voor de echte liefhebber en die deze auto aankan natuurlijk. De 991 is sowieso een hele mooie auto, persoonlijk zou ik wel liever de GT3 willen of Carrera 4 GTS.
Uitwijken kan natuurlijk ook naar de RUF RGT 4.2. Weet iemand eigenlijk of daarin het legendarische blok van Hans Mezger ligt?
@whooter: U vraagt, wij brengen. De Ruf RG-T heeft een bijna unieke motor, maar het is in basis een opgeboord en zwaar gemodificeerd 991 blok. Als je het lief vraagt, leggen ze er vast een Mezger in voor je in, alhoewel de 991 er niet op gebouwd is (toch een iets andere structuur). Ik weet dat 9ff bijna altijd als basis een 964 Mezger gebruikte, tot aan de 997 aan toe.
@gtwillem: super, dank! heb jij hierover een link? thx !
@whooter: het enige online automotive nieuws lees ik eigenlijk op AutoBlog. De rest haal ik uit de diverse abbonementen die ik heb op buitenlandse autobladen (SportAuto, Evo Magazine, CAR, TopGear Magazine, MotorTrend, Road
Zo ik zal alvast een extra krantenwijk nemen.
Wat een “volwassen” kleuren pallet voor de trackday uitvoering zeg. Waar is het hollands oranje of gifgroen, of wit/grijs met oranje/blauw? Als ik chic wil doen dan had ik het bij de gewone GT3 gehouden.
@imdoctorbob: ik denk niet dat je het absurde paars al hebt bekeken..
Moeilijk kiezen tussen gt4 en gt3. Gt4 heeft handbak (met lange verhoudingen helaas ) en mooie balans, gt3 loopt 9000+ toeren. Gelukkig hoef ik niet te kiezen, kan ze allebei niet betalen haha
@vali1992nl: De GT4 is bedoeld om te finetunen naar eigen smaak, zie aanpasbare stabilisatorstangen etc. Ik denk dat een GT4 koper heus wel zal overwegen ook even de eindoverbrenging mee te pakken om een deel van het probleem op te lossen.
@Jochempie: die aanpassing aan de overbrenging lijkt mij een uitstekende after registration fabrieksoptie. Geen hogere co2 toeslag maar wel officiële fabrieksoptie.
@w0o0dy: Pon, kom er maar in!
@Jochempie: ik ben daar persoonlijk niet van.. Maar he ieder z’n ding hahaha
De GT3 RS is altijd mijn favoriete 911 geweest, maar ik heb de 911 nooit een heel geweldig model gevonden. Maar die Cayman GT4 vind ik echt prachtig. Zou heel erg twijfelen tussen de GT4 en een F-Type, maar voor het geld van de GT3 RS kan ik ze allebei halen. Ik wist het dus wel.
Heerlijke bak!
Kost dus ongeveer evenveel als de Turbo S, een auto waar ik altijd al meer fan van geweest ben. Alleen klinkt de Turbo als een stofzuiger, terwijl de GT3 echt een magistraal mooie sound heeft.
“Vanwege wettelijke regels zit hier een roostertje boven, maar tijdens track days kan dat er gewoon uit, wat bovendien downforceverhogend werkt.”

Dit moet iemand mij toch eens uitleggen. Ze zaten bovendien niet op de vorige…..
@mrdjm: Ben geen kenner, maar mij lijkt dat er door turbulentie, afkomstig van de wielen, een druk wordt opgebouwd in de wielkasten. De voorkant van de wagen wordt dus feitelijk omhoog geduwd naarmate de snelheid omhoog gaat.

Doordat er gaten zijn gemaakt in de wielkasten, kan die druk afgevoerd worden, en als je de roosters eruit neemt, zal er nog meer druk kunnen afgevoerd worden.
@SimonMc: Aanvulling: misschien hebben de wielen er zelfs niets mee te maken, maar komt de luchtstroom vast te zitten in de wielkasten, waardoor de auto omhoog wordt geduwd.

Iemand die hier wat meer kaas van heeft gegeten?
@SimonMc: Ja oke, maar dan heb je dus een raar groot gat, lijkt me ook niet de bedoeling.
Tevens snap ik dat wettelijke deel niet, de oude RS’en hebben het tenslotte ook niet.
@mrdjm: uhm de vorige RS had ook geen 500pk of een magnesium dak. Dat heet innovatie.
De theorie erachter is inderdaad om de airflow in de wielkasten te verbeteren. Afvoer van warmte en stof van de remmen te vergroten wat evt fading kan voorkomen.
Op andere forums(fora?) wordt ook wel gesproken over aerodynamica echter betwijfel ik zelf dat voordeel.
Als een wielkast “gesloten” is wordt de lucht hierin gevangen en ontstaat er een luchtbel die turbelentie tegen houdt.
@jpoers: Innovatie is goed en dat snap ik, maar wat is er wettelijk aan?!?
@mrdjm: simpel, dat je wiel dient te zijn afgedekt.
Zelfde principe waarom banden niet buiten de carrosserie mogen steken. Of hot rods zonder spatborden niet mogen.
@jpoers:
Bijna goed, ingesloten wielkasten ontstaat juist turbulentie en die kan niet weg. dit geeft naast drag een nog belangrijker negatief effect en dat is lift.
Dat daarmee warmte en remstof wordt afgevoerd is een leuke bijkomstigheid.
@jrk68: Exactemento. De voorkant heeft twee keer zo veel downforce als een vergelijkbare 997 GT3 RS 4.0. Wanneer je de roosters er uit haalt zal je overigens ook de achtervleugel moeten bijstellen voor de balans.

Mocht je de 300 aantikken met de GT3 RS, dan heb je 103 kg downforce aan de voorzijde. Alsof Jeremy Clarkson op je vooras zit dus…
Geniaal verdomd mooie en goede wagen.
Ik ben bescheiden doe mij maar een turbo S ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).