Kies maar: Audi R8 of Mercedes-AMG GT S?

Auteur: , 110 Reacties

We hebben weer een leuke vergelijking voor jullie.

AMG GT S (Ed 1) vs Audi R8

Wie een nieuw speeltje uit de buitencategorie zoekt krijgt er twee leuke opties bij. Een compacte AMG GT in S-uitmonstering bijvoorbeeld, of – wanneer de honger naar veel cilinders groot is – een gloednieuwe Audi R8.

Beide auto’s zijn bloedjesnel, maar verschillen behoorlijk van elkaar: de ene heeft een atmosferische V10 aan boord, de ander een geblazen V8. De ene heeft quattro, de ander laat alle pk’s los op de achteras. Ook qua prijs zit er een aadrige verschil tussen de sportieve toppers: de AMG GT S trek je vanaf €165.950 bij de dealer vandaan, de Audi R8 zit hier met €222.300 nog een flinke mep boven.

Nog niet alle R8-specs ware ten tijde van publicatie bekend. Audi koos ervoor alleen gedetailleerder op zijn nieuwe V10 Plus in te gaan. Deze weegt droog 1.454 kg, en volgens DIN-norm 1.555 kg. Voor de R8 zijn we daarom uitgegaan van een gewicht van 1.575 kg. De 0-200 tijd is een schatting op basis van de performance van de vorige V10 Plus (550 pk). De 10 pk minder zou aardig gecompenseerd moeten worden door technische ontwikkeling en een iets lager gewicht. De huidige V10 Plus (610 pk) doet de 0-200 overigens in 9,9 seconden.

Bij rustig rijden rij je met de R8 – die zijn grote sideblades inruilde voor twee kleine gescheiden exemplaren – dankzij cilinder on demand overigens met een vijfcilinder (geen 5-in-lijn, voor de balans wordt er niet een hele bank uitgeschakeld, maar op elke bank enkele cilinders).

Hieronder hebben we de specs op een rijtje gezet, voor wie zijn keuze graag maakt op basis van cijfertjes. Uiteindelijk zal je echter eerder je hart laten spreken, dus kies maar: wordt het de Schwaab of de Beier?

Model
Audi R8
AMG GT S
Cilinderinhoud5.204 cm33.982 cm3
Vermogen540 pk @ n.b. rpm510 pk @ 6250 rpm
Koppel540 Nm @ 6.500 rpm650 Nm @ 1.750-4.750 rpm
Verbruik11,8 l/100 km9,4 l/100 km
CO2-emissie216 g/km219 g/km
Rijklaar gewicht~1.575 kg1.570 kg
Kg/pk verhouding~2,92 kg/pk3,08 kg/pk
0-100 km/u3,5 seconden3,8 seconden
0-200 km/u~10,9 seconden11,9 seconden
Topsnelheid323 km/u310 km/u
Prijs€222.300€165.950




110 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Poeh, wat is de r8 duur zeg. Amg gt voor mij.
Duhh doorsparen voor een 488gtb
Qua design ed. de Mercedes. Ook omdat deze alleen achterwielaandrijving heeft. Qua cilinders en het feit deze nog atmosferische is de R8.
Tussen een X6m en een GLE 63 Coupe kies ik blindelings voor de Mercedes.

Deze is moeilijk zowel de AMG GT als de R8 vind ik beiden begeerlijke auto’s, mag ik allebei zeggen :)
De V10 in de Audi is gewoon heerlijk en de AMG GT meer een funauto. Gewoon allebei als dat kan.
Aventador
@sr20det: juist, die kost meer dan 4 ton he.
@sr20det: bij sommige van de reacties op autoblog begin ik me af te vragen of ze wel door autoliefhebbers/kenners geplaatst zijn…
@appelvis:
De reaguurder waar je op reageert heeft in iedergeval wel een probleem met begrijpend lezen.., ik geloof naliet dat ik zijn antwoord in de vraag terug kan vinden..
@appelvis: nog erger zijn die figuren die zeggen: de duurste dan verkoop ik die en koop een…. Bla bla.
@sr20det: daar kun je niet uit kiezen. ;)
@bmw-freak: heh? Jammer weer
De AMG GT. Heb nog nooit wat gevoelt voor de R8.
De vorige R8, met handbak!
Voor mij absoluut de Mercedes. Die verslaat de R8 op werkelijk alle fronten voor mij, behalve het geluid. Vind de V10 mooier klinken dan de V8, maar dat neem ik wel voor lief.
@berlinetta: Ohja en ik weet niet hoe ze het doen, maar ze hebben het bij Audi voor elkaar gekregen om een Huracan om te bouwen naar een slap aftreksel van de vorige R8. Dat is toch wel een kunst.
De nieuwe R8 ziet er uit als flets een ontwerp van 15 jaar geleden. Veilig ontdaan van het randje karakter wat de vorige nog wel had. Dat Audi bij de leasetoppers voor de veilige (saaie) design weg kiest kan ik nog begrijpen, maar voor een imago-builder als de R8 is het een enorme gemiste kans.
Anytime de Mercedes dus.
De AMG GT, alleen het geluid is al genoeg om mij te overtuigen.:)
@steef2: geluid van AMG GT tegen atmosferische V10? laat me niet lachen. Ik ben fan van het geluid van veel AMG’s maar het geluid van de AMG GT en nieuwe C63 is echt belabberd.
@jrmpower24: jij blijft maar kritiek leveren op de nieuwe sound van de AMG’s maar je moet ze niet vanuit je speakertjes horen maar op straat gewoon geloof me dan praat je totaal anders het klinkt gewoon buitenaards daar kan geen R8 en al helemaal niet die X6M tegenop totaal niet zelfs
@brabusrocket: zoveel auto’s klinken gewoon fantastisch op video en de AMG GT opeens alleen in het echt? beetje apart of niet soms? De 4.4 biturbo van BMW en de 5.5 V8 in de CLS63 klinken gewoon zooveel beter naar mijn mening.
@jrmpower24: de AMG-GT klinkt echt best wel aardig. Niet zo indrukwekkend als de 6.2 uit de SLS, maar dat was een van de beste geluiden ooit uit een machine!
@gtwillem: ieder z’n ding..
maar inderdaad, de SLS klinkt echt vreselijk mooi.
heeft ook meer een diepere klank wat de 6.2 C63 dan weer mist. Die klinkt ook super maar heb zelf dan liever het blok en geluid van M3 E92.
@jrmpower24: de E92 M3 begint pas een mooi geluid te maken boven de 5.000 toeren. De C63 6.2 klinkt over het hele toerenbereik fantastisch. Alhoewel ik persoonlijk beide niet ‘best in class’ vind. Zowel de Audi RS4 B7 als de Lexus IS-F klonken nog mooier… Ach, die goede oude tijd…
@jrmpower24: de reviews die ik op internet heb bekeken hebben het tegendeel bewezen. Al is dat natuurlijk anders dan in het echt. Maar de v10 van Audi heb ik ook nog niet gehoord.. Tip: kijk naar de review van Chris Harris van de C63 AMG, die bekijkt ok het uitlaattraject waaruit blijkt de het geluid hoog op het lijstje stond van de engineers.
@steef2: heb al die video’s al gezien.
Ze zijn positief omdat de AMG GT van binnen ook echt heel diep en vol klinkt. Hoe weet ik niet want van buiten is het geluid zwaar teleurstellend: https://m.youtube.com/watch?v=HUWmxiPwmSE
Zonder twijfel de Merc.
Hoger verbruik maar toch een lagere co2 uitstoot bij de R8??

Maar jarenlang zou ik direct voor de R8 gekozen hebben, bij de SUV’s ook voor de Q7 bijv. maar Audi is bij deze modellen in mijn ogen (en mijn mening, smaak en enz) de weg kwijt.

De grill is vooral het punt van kritiek…

Daarentegen vind ik Mercedes echt qua design flinke stappen maken! S, C en deze AMG zijn mooie wagens geworden!

Dus bij deze vergelijking doe maar de AMG!

Wacht eigenlijk dan nog op de shootingbreak alla Ferrari FF… Achterbankje erin en met zijn 4ren in comfort over de route du soleil cruisen naar de zon!

(En ja in een FF zit je echt goed achterin als je niet langer bent dan 1,90)
@123bat : precies! De mooie 4.2 V8 met 6 traps handbak. Liefst in het donkerblauw met silveren sideblades.
@kets: Jij snapt ‘m! Vergeet het beige/oyster kleurig leer niet :D
Simpel, de Mercedes.
Deze ziet er écht speciaal uit, en in deze prijsklasse mag dat wel.
Is die AMG GT nu een mooie auto of niet? Soms vind ik hem mooi, en soms iets minder. De R8 daarentegen vind ik prachtig. Dus doe die maar.
AMG GT S. Dan heb je een geweldige, dure sportwagen op de oprit en houd je nog geld over voor een A/CLA/GLA45 voor de dagen dat het iets praktischer mag, of gewoon een lekker aangeklede C-klasse of iets dergelijks.
Ik neem de vorige generatie R8 Gt wel…
Benz. Wat een bak. Niks geen mislukte facelift. Kan die R8 nog zo goed zijn, hij mist echt karakter ten opzichte van het origineel. Nee, de mensen bij AMG hebben een bijzonder goed gelukt apparaat gebouwd!
Audi R8 v10 plus in een opvallende kleur
De AMG, ziet er specialer uit datadiensten opgepompte TT..
Daarnaast is hij goedkoper, praktischer en meer dan rap genoeg..
Mercedes anytime ! De R8 is maar een flauw afkooksel van wat het vroeger was.
AMG GT die is het goedkoper, mooier en achterwielaandrijving.
R8! 100%
Eitje: de Merc, RWD, mooier en op een wat bochtiger traject ongetwijfeld sneller.
@racerx: ik denk het niet… Die R8 is nauwelijks zwaarder zal een beter zwaartepunt hebben en wil in principe niet onder- noch oversturen en kan koppel verdelen om dat tegen te gaan.
@w0o0dy: de tijd van de AMG GT-S bij TopGear vond ik dusdanig indrukwekkend dat ik vermoed dat die wagen in z’n totaliteit beter is dan de som der delen. Hij was in ieder geval stukken sneller dan de oude R8, maar wellicht is audi onderhuids minder lui geweest dan aan de oppervlakte.
Uiteraard de AMG GT, Die R8 is teveel TT en te saai.
En de AMG wil Lekker dwars!
De R8 graag
Ik zou voor de AMG-GT gaan, zeker als ik hem zelf zou moeten betalen. De R8 staat er wel een half segmentje boven, dus de vergelijking gaat een beetje mank. Maar de AMG-GT (konden ze dat ding niet gewoon SLC noemen, zoals de besoeling was) is een bijna perfecte auto. De R8 is dat ook, maar ik zou dan voor de vorige gaan: een handgeschakelde V8 of V10 plus, graag.
Audi r8 ! Sneller en agressiever !
AMG, no contest.. De R8 heeft niets begeerlijks over die prachtige coupé van AMG. Ik zou nooit spijt van die keuze krijgen denk ik
Doe maar de AMG GT, van de rest van het geld een mooie tweedehands S8 om alsnog te kunnen genieten van een V10
@Audiboy: Als het dan aankomt op een sedan met V10 zou ik eerder gaan voor een E60 M5.
Wat een geluid.
@viezefreddyw: Maar die S8 (D3) is gewoon een tank op wielen.
100% voor de Mercedes! Ookal zijn de lijne van de A6 etc strak en sportief vind ik de nieuwe R8 te klinisch en te functioneel. Bij de merc zie je dat er emotie bij zit en als sportwagen heb je emotie nodig.

Plus daarbij is de nieuwe V8 biturbo echt een snoepje
Zowieso de AMG GT! De R8 was al niet mijn ding en deze nieuwe vind ik helemaal niet veel aan. De GT is veel eleganter
Waarom nooit een poll bij de ‘kies maar’ -topics?
Hieronder een poging?
@reactief: +jes voor je voorkeur. Die van mij gaat naar de AMG.
Mercedes AMG GT-S
Audi R8
De GT, die TT staat me niet zo aan.
R8
Als ik echt MOET kiezen tussen deze 2 autos: Doe maar dan maar een Audi R8 V10 plus. Ik vind de facelift wel geslaagd, nog steeds geen mooie auto maar wel al ietsje beter. De Mercedes vind ik gewoon veel te steriel, mooier om te zien dat de Audi maar verder doet het mij niets. Een V10 is sowieso al erg cool, zou ooit nog eens een auto met zo’n blok willen rijden!
AMG GT wat een prachtige auto en natuurlijk het geluid van die auto dus voor mij de Mercedes.
AMG gt, ik wil geen eenheidsworst! Daarnaast vind ik de AMG gt veel dikker!
Wil geen v10 op een mqb platform dus de AMG GTS edition 1 als het effe kan
Ik zou gewoon de R8 gaan. Vind hem toch wel een stukkie mooier dan de Mercedes (smaken verschillen nou eenmaal), en ik heb gewoon meer met Audi
Dan toch de AMG heerlijk bakkie met heelrijk geluid en rijplezier
Zoals het overgrote deel hier al aangeeft: de r8 is het extra geld niet echt waar en is veel minder speciaal dan zijn voorganger. De GT-S dus!
@lambo4all: Moeilijk te zeggen zo kunnen we over veel auto’s zeggen dat ze te duur zijn, maar goedkoop is die zeker niet.

Ik denk dat het moeilijker wordt om te kiezen tussen een Porsche Cayman GT4/ Mercedes AMG GT (qua rijden gaat het niet snel beter worden in die prijsklasse, de 911 is al rap duurder zeker de interessante modellen).
AMG GT S voor mij graag, veel liever heb ik een F-Type R en het allerliefst toch een Nissan GT-R en de purist in mij schreeuwt weer om een Cayman GT4…
Gelukkig sta ik niet voor een dergelijke eerste wereld probleem keuze als een arme student.
Op circuit moet de AMG het zowiezo afleggen tegen de R8 (ellendige wegligging en uitbreken in de bochten). Dus meer een show- of retrocar dan een sportcar. R8 verdient de voorkeur, Het totaalconcept is veel evenwichtiger en uitgebalanceerd
@speedie: Ellendige wegligging? Heb je teveel speedie in je neus geschept?
Zijn bananen krom? AMG GT
De Audi R8 zonder twijfel! Veel mooier als die Benz en de V10 is gewoon een zalige motor.
Foute vergelijking volgens mij. Audi R8 hoort bij de instap-supercar categorie met onder meer Ferrari 488 GTB en McLaren 650S. AMG GTS is een klasse lager en ligt bij de high-end sportscar categorie met onder meer Jaguar F-Type en Porsche 911 Turbo.
@gevorgsh: De R8 kan de auto’s in zijn klasse niet eens bijhouden dus het lijkt me niet meer dan logisch om hem hiermee te vergelijken.
Amg
Ik zou het echt niet weten welke ik zou willen. Ze zijn beiden zo geweldig!
Mercedes-AMG GT omdat de R8 gewoonweg veel te duur is en het design van de AMG stukken beter is!
R8, vind de nieuwe wel erg strak ogen en het geluid…
Audi!
Ik wordt van beide niet erg wild, maar een R8 in een velle kleur wordt wel steeds mooier.De R8 dus.
@sydney: Velle kleur, hangen de vellen er dan bij?
Voor mij absoluut Mercedes. Ik vind de R8 niet echt spectaculair tov voorganger.
Is ook stukken beter in wederverkoop kijk maar eens naar prijs 2dehands SLS versus R8
R8. Vind de vorige mooier maar als je hem in het echt ziet is ie toch best wel mooi denk ik. En V10 natuurlijk!! De AMG GT klinkt klinkt heel zwak en niet mooi.
@jrmpower24: http://youtu.be/60fMaE5KVeM klinkt dit overtuigend genoeg voor jou?
@brabusrocket: waha als de motor koud is en het geluid binnen weerkaatst lijkt het nog wat ja.. Hoor dan dan hoe het geluid echt is: https://m.youtube.com/watch?v=HUWmxiPwmSE gewoon best wel zwak dat kan iedereen horen.
De r8! Wel met het interieur van de Mercedes graag.
De Benz. Duh…
AMG GT
Ik ga gewoon voor een sls denk ik. Een AMG GT doet mij niet zo veel. En deze R8 ook niet
@v60polestar: niet dat ik een sls kan betalen.
@v60polestar: Niet dat je hem nog kan kopen als je het geld had.
@berlinetta: 2e hands
Mercedes natuurlijk! Audi is het gewoonweg niet!
Mercedes mede omdat de r8 zo duur Is.
R8 please, in dat hete oranje. Wat een auto is dat! En sowieso iets degelijker in elkaar gezet dan zijn Italiaanse broertje.
R8 graag!
Mercedes heeft een grotere “hebben” factor voor mij. De R8 is duidelijk meer supercar maar toch laat hij mij koud. (en ik ben niet de enige als ik hierboven kijk)

Maar in de echte wereld zou ik eerder opzoek gaan naar een SLS occasion.
Beide zijn mooie auto’s, de Mercedes heeft een erg bijzonder design maar de lijnen kloppen niet helemaal vind ik. Als je m van de zijkant ziet heeft hij een nogal vreemde bocht in de daklijn. De R8 klopt in mijn ogen daarentegen helemaal en wordt steeds mooier naarmate je er vaker naar kijkt. Ook al is hij 60.000,- duurder, voor mij wordt het toch de R8.
By far the AMG GT



Ik zou opteren voor de Mercedes, op alle fronten een beter presterende auto dito vormgeving. Overigens een potentiele aankoop voor mij in CH
Ongeblazen V10 any day!
R8 R8 R8 op alle gebieden sterker mooier dikker en een echte sportscar en de v10!!!!!!!!!!!
Ik kies voor de Audi R8 altijd al fan geweest van deze bolide, tja dikke v10. Liefst de R8 in het oranje met zwarte velgen.
V10, 610 pk, in oranje/donkergeel en zwarte velgen, zoals die van Geneve. M.a.w. de R8 dus.
Lichte voorkeur voor de AMG GT(S)
De AMG GT S lijkt mij ook leuker rijden.
Tja lastig de R8 heeft een dikke v10, de Merc heeft een hele fraaie interieur. De AMG GT is denk ik iets soepeler, speelser en directer. De R8 zal meer op comfort gericht zijn dankzij de vierwielaandrijving ook geschikter voor dagelijks gebruik.
Natuurlijk de Audi R8 liefst de v10 plus.
Wel lastig de AMG GT lijkt mij leuker sturen en heeft een mooier interieur, de Audi R8 heeft een V10 en vierwielaandrijving en is geschikter voor dagelijks gebruik. Lastig doe de R8 voor doordeweeks en de AMG GT voor in het weekend.
Maar als ik moet kiezen ga ik voor de R8.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).