• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

NL politie heeft nieuw geniepig wapen tegen brave burgers

Auteur: jaapiyo, gepost 23 februari 2019 om 09:03 – 143 Reacties

skibox


Big brother De Hermandad is watching you.

Goed, de criminaliteit tiert welig in ons land en de politie lost volgens cijfers van het CBS over 2016 slechts tussen de 22 en 25 procent van deze onverkwikkelijke zaken op (een fractie van wat men in Duitsland bewerkstelligt), maar zeg niet dat onze jongens (m/v) in blauw geen initiatief tonen! De politie Midden Nederland zet volgens de Telegraaf namelijk sinds kort een nieuw wapen in tegen mensen die hun telefoon gebruiken achter het stuur, waarbij men handig gebruik maakt van onze favoriete hobby in deze tijd van het jaar: driften in de sneeuw de wintersport.

Na in de struiken verstopte BOA’s en busladingen agenten die vanuit ehm…bussen kiekjes van je schieten, gebruikt de Politie Midden Nederland nu namelijk skiboxen om te verhullen dat ze je aan het opnemen zijn. Met verdekt opgestelde GoPro’s in zo’n skibox, gekoppeld aan een laptop, glupen ze bij je binnen om te kijken of je geen road head ontvangt van je passagier (m/v), of misschien met je telefoon aan het pielen bent. In dat laatste geval kunnen ze namelijk een dikke boete opleggen van 240 Euro. Raymond Veldhuizen van het Team Bijzondere Verkeerstaken Midden-Nederland legt uit:

In het verleden werden al touringcarbussen ingezet van waaruit de politie in passerende auto’s kon kijken. Maar het is natuurlijk niet praktisch om die standaard te gebruiken. Toen we ons afvroegen hoe we zoiets ook met een gewone auto konden doen, ontstond het idee om een camera op een fietsdrager in de zomer en skikoffer in de winter te plaatsen, omdat je van die hoogte ook goed in een auto kunt kijken.

Raymond voegt hier aan toe dat de beelden noodzakelijk zijn voor de bewijslast:

Aan het rijgedrag kunnen we vaak al zien dat een automobilist wordt afgeleid, maar via de camerabeelden kunnen we nu ook zien waarmee. Vaak is dat inderdaad een smartphone die net buiten het zicht wordt bediend. Dat wordt nu door de camera genadeloos vastgelegd. Zo kunnen we bewijsmateriaal vergaren en mensen aan de kant zetten. Want alleen een vermoeden dat mensen met hun smartphone bezig zijn, volstaat niet als bewijs. We moeten het feit constateren om daadwerkelijk een verbaal van 240 euro uit te kunnen schrijven. Dat schrijven gebeurt dan door mensen in volgauto’s, zodat wij verder kunnen speuren naar overtreders.

Wham, bam, thank you mam (m/v) dus en dan zo snel mogelijk door naar de volgende 240 Euro plus administratiekosten. Dat proces verloopt overigens vlotjes, want volgens Veldhuizen is de methode nu al een belachelijk succes. Er zijn reeds honderden bonnen uitgeschreven om de staatskas te spekken. Geld dat dan weer uitgegeven kan worden aan bijvoorbeeld het bevechten van criminelen, of desnoods aan meer GoPro’s om onschuldige burgers vast te leggen.

Maar wacht, ben je nu wellicht geneigd te zeggen, zo onschuldig zijn die burgers toch niet als ze appen achter het stuur? Dat is immers levensgevaarlijk! Wellicht, maar dan nog kan je je afvragen of deze methode proportioneel is in verhouding tot de schending van de privacy en breed genoeg gedragen wordt in de maatschappij. De snelwegen staan weliswaar sowieso al volgeplempt met camera’s, maar letterlijk bij je naar binnen kijken gaat wéér een stapje verder richting 1984. Volgens Veldhuizen is het echter goed dat automobilisten continu in angst leven, want volgens hem is dat de enige manier om de volledig losgeslagen Nederlandse weggebruiker een beetje manieren bij te leren. Keihard aanpaken die boeven burgers:

Automobilisten moeten het idee hebben dat ze te allen tijde aan de kant kunnen worden gezet door de politie als ze de fout in gaan. Nu rijden mensen geconditioneerd, met andere woorden vol gas van flitspaal naar flitspaal, waarbij alleen wordt geremd bij de camera. Ook als weggebruikers een politiewagen zien wordt er keurig netjes gereden en zeker geen smartphone in de hand gehouden. Maar buiten beeld gedragen ze zich absoluut niet en vormen ze een groot gevaar. Die mensen kunnen we nu wel traceren en aan de kant zetten.

Ook Veilig Verkeer Nederland is ontzettend blij met deze nieuwe rubberen stoeptegel. Woordvoerder Rob Stomphorst laat het volgende weten:

Wij roepen vaak dat de pakkans niet zo groot is, maar als je nu al op je tellen moet passen voor auto’s met fietsdragers en skiboxen, dan is dat een goed begin. Het is een geweldig creatief idee van de politie.

Volgende stop: iedereen te allen tijde verplicht een camera op zijn tronie gericht achter het stuur, met een directe feed naar een speciaal hiervoor opgericht politiebureau. Boetes kunnen automatisch afgeschreven worden van je rekeningnummer. Ik stel voor dat we deze nieuwe instantie het Speciaal Team Automobilisten Snelle Interventie (STASI) noemen.

Image-Credit: Porsche Pana met skibox via autojunk

Ook interessant!

  • Pas op, de MONOcam is hier
    Politie zet nieuw wapen in tegen afleiding op de weg
  • Politie wil foto's van kentekencamera’s kunnen gebruiken
    Politie wil foto's van kentekencamera’s kunnen gebruiken
  • Video: politie Limburg achtervolgt dikke Peugeots
  • Video: Politie Aalsmeer achtervolgt gestolen voertuig
    Video: Politie Aalsmeer achtervolgt gestolen voertuig

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, camera, geld, overheid, politie, skibox, Verkeer

Vorig bericht: « Surprise! Downsize-motoren zijn onbetrouwbaar
Volgend bericht: Maken hele dikke wielkasten de LC nog gaver? »

Lees Interacties

Reacties

  1. huupe zegt

    23 februari 2019 om 09:16

    Goed initiatief. Ik ben voor

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 februari 2019 om 09:28

      @huupe:

      Wens je veel camera toezicht ..

      Login om te reageren
      • joostdetaalnazi zegt

        23 februari 2019 om 17:27

        Cameratoezicht is één woord.

        Login om te reageren
        • drdre1 zegt

          24 februari 2019 om 06:05

          @joostdetaalnazi: Joost de taalnazi niet.

          Login om te reageren
          • joostdetaalnazi zegt

            24 februari 2019 om 10:16

            @drdre1: Helemaal goed! Alleen je wint niets. Sorry man.

            Login om te reageren
    • bluster zegt

      23 februari 2019 om 09:59

      @huupe: het heeft zelfs een voordeel! Je hoeft minder op autoblog te koekeloeren naar gespotte auto’s. Je kunt meer monsters spotten door zelf op te letten ?

      Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      23 februari 2019 om 15:26

      @huupe: ik ook, opbokken met die kanslozen die met hun telefoon zitten te pielen.

      Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    23 februari 2019 om 09:18

    Volgende stap is dat zelf rijden straks verboden is, allemaal verplicht autonoom.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      23 februari 2019 om 09:31

      @alcantara: dat is nog wel een paar stappen verwijderd maar gaat ongetwijfelijk eens gebeuren.

      Login om te reageren
    • acizane80 zegt

      23 februari 2019 om 11:19

      @alcantara: als dat goed werkt heb ik liever verplicht autonoom rijden dan ontelbare cameras op mij gericht.

      Login om te reageren
      • b00m3rang zegt

        23 februari 2019 om 11:53

        @acizane80: nou, ik denk dat, doordat er dus autonoom gereden word, er gecommuniceerd word met alle auto’s om je auto heen via een netwerk die continue registreert waar je bent. Er staat dan wel niet continu een camera op je bakkes maar ze weten wel waar je bent, hoe hard je gaat enz. Dan heb ik liever die camera”s eerlijk gezegd. Die kan je teminste nog een beeeejte onlopen. Of t word net zoals in china (bron: The Grand Tour S03E06). Om de 200 meter een FLITS!

        Login om te reageren
    • stationcar zegt

      23 februari 2019 om 22:47

      @alcantara:
      Ja, dan kunnen ze die skiboxen mooi weer gebruiken om te controleren of je niet stiekem met je handen aan je stuur zit!

      Login om te reageren
  3. haaren zegt

    23 februari 2019 om 09:19

    Beetje overdreven stuk tekst, als je niet met je telefoon klooit is er niets aan de hand. Dingen zijn levensgevaarlijk op de snelweg, ik zeg voor

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 februari 2019 om 09:28

      @haaren:

      En zijn ook luitjes die met een auto klooien tijdens het appen ..

      Maar daar hoor je niemand over ..

      Login om te reageren
      • roberto zegt

        23 februari 2019 om 10:57

        @lincoln: OmDenken, hou ik van?

        Login om te reageren
    • b00m3rang zegt

      23 februari 2019 om 11:59

      @haaren: Tja, als je full blown gaat zitten appen, tja natuurlijk. Dat is super dom en levens gevaarlijk. Maar in mijn AX heb ik een grote bluetooth speaker liggen. Als ik het niet eens ben met een nummer reik ik naar mn telefoon die ergens in de auto ligt (passagiers stoel of mn middenconsole) en druk ik op volgende totdat ik tevreden ben met het volgende nummer. Hier zou ik dus een boete voor kunnen krijgen. Maar hoe is dat anders dan reiken naar dat 10 ich ips scherm in de tesla of letterlijk elke andere dikke auto?

      Login om te reageren
      • tmon zegt

        23 februari 2019 om 12:29

        @b00m3rang: altijd replies van mensen die menen dat hun smartphone gebruik toch echt wel minder gevaarlijk is dan die domme anderen… Blijf. Er. Gewoon. Van. Af!

        Login om te reageren
        • b00m3rang zegt

          23 februari 2019 om 20:10

          @tmon: Ja dat denk ik ja. Je gaat mij niet vertellen dat uitgebreid selfies nemen en terug appen even gevaarlijk is als reiken naar een knop op je mobiel, die grotendeels de hele tijd op dezelfde plek zit. Zoals een knop voor de heater of andere functies van de auto…. Gebruik. Wat. Nuance!

          Login om te reageren
          • tmon zegt

            23 februari 2019 om 21:44

            @b00m3rang: als de “volgende” knop op jouw telefoon een fysieke knop is, waarbij je niet je ogen van de weg hoeft te halen, dan ligt daar inderdaad de nuance.
            meestal maken touchscreens ’t niet mogelijk dit blind te doen. Hetzelfde probleem is ligt ook bij de tesla schermen.

            Login om te reageren
      • donjunior zegt

        23 februari 2019 om 19:24

        @b00m3rang: Bij die dikke auto’s (en elke reguliere andere auto overigens ook) druk je gewoon op het stuur op een knopje om een volgend nummer te kiezen..

        Login om te reageren
        • b00m3rang zegt

          23 februari 2019 om 20:16

          @donjunior: oke, maar kijk eenkeer wat je allemaal kan in de teslas en bmws van vandaag. Natuurlijk zeggen alle autofabrikanten dat je even aan de kant moet gaan staan als je dingen wilt aanpassen on the go, maar wie doet dat nou. Google maps op de tesla werkt hetzelfde als op de ipad met pinch to zoom en alles. Dat is letterlijk hetzelfde, alleen dan ingebouwd in de auto. Dat mag wel. Beetje krom dat hoor. Verder ben ik niet telefoongebruik aan het verheerlijken. Ik vind de huidige wetgeving gewoon belabberd.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        24 februari 2019 om 09:01

        @b00m3rang: dat 10 inch scherm zit altijd op dezelfde plek, die telefoon van jou blijkbaar niet. Dat is het verschil, wat het een legaal maakt en ander gevaarlijk en illegaal. Daarom het gratis advies: koop een telefoon houder. Wordt je gedrag veiliger van maar bovenal legaal.

        Login om te reageren
  4. jarnobakker zegt

    23 februari 2019 om 09:20

    Die dakkoffers gebruiken ze al een paar jaar , ik snap niet dat het nu ineens groot nieuws is

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 februari 2019 om 09:39

      @jarnobakker:

      Grote nieuws is dat een appen tijdens het rijden vergunning 240 euro kost ..

      Login om te reageren
      • jochempie zegt

        23 februari 2019 om 10:42

        @lincoln: heeft ook maar een beperkte houdbaarheid, een minuut of twee.

        Login om te reageren
  5. Dreke zegt

    23 februari 2019 om 09:24

    Opletten voor Panamera’s met dakkoffer begrijp ik?

    Login om te reageren
    • elemento zegt

      23 februari 2019 om 09:49

      @dreke: passat kf-506-k is er ook eentje. O wacht ik verklik weer eentje

      Login om te reageren
  6. skid zegt

    23 februari 2019 om 09:25

    @Jaapiyo STASI: classy. De 1984 opmerking snapt de helft niet, vrees ik. George Orwell nog even erbij plempen?

    OT: Ik begrijp de noodzaak en ben get eens met de actie tegen fl@ppdrollen, maar het is enigzins inbreuk op de privacy. Dit zijn Ossie praktijken van voor de Muur.

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      23 februari 2019 om 09:52

      @skid: ik vond die afkorting erg goed gevonden idd ?

      Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      23 februari 2019 om 11:28

      @skid: als je privacy wil moet je niet in de openbare ruimte komen of een internetaansluiting hebben. Ramen dicht, lichtje aan en deur op slot.

      Login om te reageren
    • Scarface zegt

      23 februari 2019 om 14:04

      @skid: Ja, die afkorting dekt de lading inderdaad uitstekend. Goeie vondst.
      Voor flitsers gebruik ik al jaren de afkorting NSB-er: Nationale Snelheids Beambte

      Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    23 februari 2019 om 09:26

    Oost Berlijn ..
    Van toen het daar nog zo gezellig was ..

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    23 februari 2019 om 09:26

    Bij mensen die roepen dat het een inbreuk op de privacy is, krijg ik altijd het idee dat ze zich zelf het meest schuldig maken aan dit soort dingen.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      23 februari 2019 om 09:57

      @berlinetta: ik kan je geruststellen dat dat heel erg meevalt. Ik vind het alleen wel een beetje raar dat de stereotype Nederlander doorgaans weinig vertrouwen heeft in de politiek (check ff fragmentje van die bokser die nu terug is in NL bij DWDD van gisteren, noemt de politici ‘smeerlappen’ en de helft van het publiek zit instemmend mee te knikken) en zich vervolgens wel volledig uitleverd aan diezelfde politiek.

      Los van wat je vindt van het tweede amendement in ‘Murica (on balance ben ik daar in de huidige vorm ook tegen, in geval men verkeerde conclusies trekt); ze hebben dat voor een reden. De overheid is niet per definitie te vertrouwen en dat hoeft niet eens aan kwade wil te liggen. Het kan ook gewoon onkunde zijn.

      Probleem met dit soort dingen IMO is dat de mensen die voor zijn altijd maar denken ‘ah mooi, dan kunnen ze al die anderen die al die fouten maken in de kraag vatten en ik ben zo perfect dat ik er nooit mee te maken krijg’. Maar guess what, die camera staat ook gewoon op jouw hoofd gericht. Daar zit ik zelf gewoon niet op te wachten terwijl ik me rustig aan de regeltjes houd (los van te hard rijden af en toe uiteraard). Tyf op met je camera, ik hoef niet gecontroleerd te worden.

      Login om te reageren
      • pa045 zegt

        23 februari 2019 om 10:21

        @jaapiyo: ik zit ook niet te wachten op een camera die mij volgt. En nee. Ik heb ook niks te verbergen (vind ik zelf). Maar waar ik helemaal niet op zit te wachten is ondersteboven gereden te worden door 1 of andere malloot die de updates op Insta belangrijker vindt dan het besturen van een auto.
        En helaas is de conclusie dat deze mensen, en die zijn er veel, alleen zo gepakt kunnen worden.
        Ga je over het feit nadenken dat ze alleen zo gepakt kunnen worden, heb je natuurlijk een volgende probleem te pakken. Iedereen blijkt, ondanks camera’s en dergelijke, te goed beschermd te zijn. Iemand fatsoenlijk veroordeeld krijgen voor een strafbaar feit blijkt waanzinnig moeilijk. En een simpele snelheidsovertreding is wel makkelijk te bewijzen.
        Dat is iets fundamenteels wat misschien eens verandert moet worden.
        Maar nog even terug naar de camera’s. Die beelden mogen ook niet bewaard blijven. Behalve wanneer er blijkt dat je een strafbaar feit pleegt. Blijf dus gewoon met je koppie bij het besturen van jouw auto. Dat is voor veel mensen al moeilijk genoeg.

        Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        23 februari 2019 om 10:50

        @jaapiyo: Vooral veel onkunde. Je weet: “Never attribute to malice what can be sufficiently explained by incompetence”.

        Dat gezegd hebbende: het verbaast me niet dat er veel Nederlanders een stramme plasser krijgen van dit soort controles. We zijn toch een volkje dat allemaal heel graag ziet dat een ander aan de regeltjes wordt gehouden. Voor onszelf is zo’n controle niet nodig, nee, wij zijn inderdaad brave burgers. Maar die anderen… dìe moeten inderdaad goed gecontroleerd worden. Zodra die controle ons dan pakt, is het huis te klein. Mooi mechanisme is dat.

        Login om te reageren
      • mpgc zegt

        23 februari 2019 om 12:20

        @jaapiyo: als die camera’s op het dak gebruikt worden om het feit beter te kunnen constateren op het moment dat die politieagent in de onopvallende auto denkt dat er mogelijk een strafbaar feit wordt gepleegd heb ik er geen probleem mee. Je hebt dan eerst een verdenking en daarna pas registratie. Waar ik wel een probleem mee heb zijn die camera’s met kentekenregistratie langs de snelweg die alles wat langskomt vastleggen.

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 februari 2019 om 09:57

      @berlinetta:

      Bij mensen die voor zijn heb ik altijd het idee dat ze in hun blote pik op straat lopen ..

      Want je hebt toch nix te verbergen ..

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        23 februari 2019 om 10:02

        @lincoln: Dat mag helaas niet :(

        Login om te reageren
      • pielemuis zegt

        23 februari 2019 om 10:07

        @lincoln: misschien is dat wel de oplossing. Met je pik buiten je broek in de auto rijden, en het moment dat ze je filmen een #Metoo starten op facebook.

        Login om te reageren
  9. Design_Driven zegt

    23 februari 2019 om 09:29

    Prima initiatief want bellen achter het stuur is gewoon heel gevaarlijk en kan echt niet. Één van de hoge boetes waar ik het wel mee eens ben.

    Roadhead (mooi woord, ik kende hem nog niet) lijkt me ook strafbaar niet? Alhoewel het is wel handsfree.

    Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      23 februari 2019 om 10:37

      @sketcher: voor hem wel

      Login om te reageren
  10. alfapeter zegt

    23 februari 2019 om 09:30

    Twee dingen duidelijk geworden na het lezen van het artikel.T
    Auteur is: een telegraaflezer
    verwoed app-gebruiker achter het stuur

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      23 februari 2019 om 09:33

      @alfapeter: een ding duidelijk geworden tijdens het lezen van deze comment.
      Auteur is: iemand die in staat is te snel verkeerde conclusies te trekken

      Login om te reageren
      • alfapeter zegt

        23 februari 2019 om 09:38

        @jaapiyo: Gevoelig voor aan de ontvangende kant te staan van sarcasme? Zeer ironisch.

        Login om te reageren
        • 2wheeler zegt

          23 februari 2019 om 09:43

          @alfapeter: hij zegt alleen maar dat je een verkeerde conclusie trekt waarop jij wederom een verkeerde conclusie trekt. Ironisch is het juiste woord Peter.

          Login om te reageren
      • Robert zegt

        23 februari 2019 om 09:42

        @jaapiyo: definieer ’te snel’? Ik moet eerlijk bekennen dat ik al min of meer dezelfde conclusie trok. De zure ondertoon druipt er vanaf.

        Andersom kan ik me heel goed voorstellen dat mensen niet gecharmeerd zijn van cameratoezicht tot in hun auto, maar helaas geldt hier, dat als je het telefoongebruik achter het stuur laat regelen door de mensen zelf, dit dus massaal wordt gedaan. Met alle gevolgen vandien.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          23 februari 2019 om 12:49

          @rrrobert: de zure ondertoon heb je wel juist geproefd, maar die moet je niet uitleggen als ‘ik ben voor appen achter het stuur’. Die heeft veel meer te maken met het feit dat we langzaam maar zeker steeds meer gecontroleerd worden door onze overlords. De camera’s langs de weg, de sleepwet, nu dit weer. Het gaat allemaal stukje bij beetje steeds een stapje verder. Ook de manier waarop bijvoorbeeld de sleepwet erdoor is gedrukt door de politiek bevalt me niks. Voordat je het weet beland je hier https://twitter.com/Psythor/status/1056811593177227264/video/1. En dan kan je zeggen ‘prima voor degenen die zich gedragen’, maar 1) misbruik door de mensen die de macht hebben is vrijwel gegarandeerd en 2) mensen zijn geen robots.

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            23 februari 2019 om 13:07

            @jaapiyo: oh, maar zoals ik in de tweede alinea van m’n reactie schreef, begrijp ik de bezwaren zeker wel.

            Helaas is de betutteling van onze overheid toch ook vaak het resultaat van het totale gebrek aan discipline en bereidheid van ons burgers, om ons aan de wetten en regels te houden die we met z’n allen hebben afgesproken.

            En we moeten gewoon constateren dat we de afgelopen jaren weer méér (dodelijke) slachtoffers tellen in het verkeer, na jaren van afname. Niet vanwege de toegenomen drukte of slechtere verkeersomstandigheden, maar vooral vanwege de afleiding achter het stuur. Dan kan ik deze wijze van controle wel goed begrijpen – en zelfs accepteren. Want ik zie dagelijks hóe mensen om mij heen in het verkeer spelen met de eigen veiligheid en die van anderen. En daar volkomen schijt aan hebben.

            Login om te reageren
          • bimmert zegt

            23 februari 2019 om 15:11

            @jaapiyo:
            Dat over de inbreuk op je privacy en het drama wat de sleepwet heet ben ik het helemaal met je eens, maar dat is absoluut niet te vergelijken met gericht cameratoezicht op mensen die met een telefoon bezig zijn achter het stuur.
            Telefoongebruik veroorzaakt misschien wel meer slachtoffers dan alcohol in het verkeer tegenwoordig, ga je nu ook een stukje schrijven dat alcoholcontroles “spelen met je prive”?
            Van mij mogen de boetes net zo hoog worden als bij rijden onder invloed en bij herhaling gewoon het rijbewijs innemen, dat is misschien de enige manier om van deze generatie appers achter het stuur af te komen.

            Login om te reageren
          • michiel_vandelft zegt

            24 februari 2019 om 23:40

            @jaapiyo: Sorry, maar ik vind hetgeen wat het op kan leveren (minder appende bestuurders, minder dodelijke omgevallen) nét effe wat belangrijker dan in welke koffiecorner de foto van mijn kutkop komt te hangen bij het CJIB

            Login om te reageren
  11. r525 zegt

    23 februari 2019 om 09:31

    Wat een verschrikkelijk raar stuk tekst zeg…? Zou je geklaag over camera’s en privacy satire moeten zijn ofzo?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      23 februari 2019 om 12:51

      @r525: nee.

      Login om te reageren
  12. vondick zegt

    23 februari 2019 om 09:32

    Heel goed initiatief. Ben er blij mee. Dat achterlijke getik op een apparaatje achter het stuur moet maar es klaar weze.

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      23 februari 2019 om 15:44

      @vondick: Ik ben blij om te zien dat de auteur door het stemgedrag hier ook gecorrigeerd word. Dagelijks zie ik gevaarlijke situaties ontstaan door afleiding in het verkeer.

      Login om te reageren
  13. sirprize zegt

    23 februari 2019 om 09:33

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  14. rickknows zegt

    23 februari 2019 om 09:38

    Iedereen maar roepen dat Nederland een vrij land is, maar je wordt meer gecontroleerd dan vroeger in Oost-Duitsland. Meer camera’s, meer afluisterpraktijken, meer ordediensten (gehoorzaamdiensten). Het is ronduit indrukwekkend hoe mensen zich vrij kunnen wanen onder zulke omstandigheden. Tja, ontkenning, de meest krachtige eigenschap van een mens blinkt uit in Nederland.

    Login om te reageren
    • firebird zegt

      23 februari 2019 om 09:47

      @rickknows: ben het met je eens dat onze privacy onder grote druk staat. Echter, dit vind ik daar zeker geen voorbeeld van. Het enige verschil met ‘vroeger’ is dat de bijrijder in de politiewagen nu niet met zijn eigen 2 ogen naar binnen tuurt omdat je al minutenlang slingert, maar hiervoor op zijn laptopscherm kijkt. Lijkt me geen enkel probleem.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        23 februari 2019 om 12:12

        @firebird: het verschil is dat alle beelden opgeslagen worden en dat mensen maar beperkt geheugen hebben. Ze kunnen wel zeggen dat ze het niet opslaan maar alles word opgeslagen door iedereen…

        Login om te reageren
        • bluster zegt

          23 februari 2019 om 17:06

          @lekbak: oneindig opslaan van beelden kost een kapitaal aan GB. Dat gebeurt echt niet oneindig.

          Login om te reageren
    • DaveB zegt

      23 februari 2019 om 10:07

      @rickknows: domme praat. Ik hoef in een vrij land niet aangereden te worden door een dwaas die niet kan wachten tot ie thuis is om zijn wa-Bericht te lezen of zijn FB status aan te passen.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        23 februari 2019 om 11:31

        @daveb:

        Goedzo slaaf ..
        Bang zijn en bang blijven jij ..

        Dan ben je het meeste waard ..

        Login om te reageren
        • DaveB zegt

          23 februari 2019 om 14:14

          @lincoln: jij bent net zo’n dwaas zeker die liever zijn ogen op een scherm ipv de weg houd.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            23 februari 2019 om 15:50

            @daveb:

            Iedereen is een dwaas behalve jij ..
            Rutte gaat jou wel beschermen hoor ..

            Je zal je nog vaak geminacht voelen in het leven ..
            En volledig terecht ..

            Login om te reageren
            • DaveB zegt

              23 februari 2019 om 19:55

              @lincoln: je reactie slaat nergens op. Reageer maar op t moment je iemand in je kofferbak hebt hangen die te druk was met z’n telefoon. Misschien dat er dan een paar van je hersencellen een harde reset krijgen. Kun je dan in volle minachting een brief aan Rutte schrijven.

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                23 februari 2019 om 23:01

                @daveb:

                Slappe zakkenwasser ..

              • DaveB zegt

                23 februari 2019 om 23:46

                @lincoln: hahahaha en met die opmerking laat je precies zien wat voor type je bent.

              • michiel_vandelft zegt

                24 februari 2019 om 23:44

                @daveb: duizend punten voor onze dave

        • bluster zegt

          23 februari 2019 om 17:13

          @lincoln: ik hoor geen angst, ik zie geen slaafs gedrag in zijn bericht. Ik zie iemand die een keuze maakt en een mening heeft

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            23 februari 2019 om 17:36

            @bluster:

            Nope .. hij laat anderen een keuze maken ..
            Zijn goedkeuring voor die discutabele keuze is ingegeven door pure angst ..

            Login om te reageren
            • michiel_vandelft zegt

              24 februari 2019 om 23:46

              @lincoln: Met de dodentallen in het hedendaags verkeer kun je die angst niet meer ongefundeerd noemen toch? Naja, never mind, jij vind vast wel een manier..

              Login om te reageren
      • rickknows zegt

        23 februari 2019 om 15:38

        @daveb: Je hebt helemaal gelijk, het antwoord op jouw standpunt is eenvoudig, geen enkele volwassenen mag nog ook maar 1 eigen beslissing nemen. Je mag niet meer zelf autorijden (zelfrijdende auto’s), je mag straks niet meer zelf bepalen wanneer je doucht (slimme stroommeter), je mag straks niet meer ongezond leven (anders uitgeloten van een ziektekostenverzekering)….en zo kan ik nog wel even doorgaan.
        Je hebt gelijk, er is geen mooier leven dan dat iedereen overal en altijd gecontroleerd wordt.
        Geniet er van makker.

        Login om te reageren
      • rickknows zegt

        23 februari 2019 om 15:55

        @daveb: Vrij land???? Woon jij niet in Nederland? Schrijf eens een uitgebreid artikel met degelijke onderbouwing dat de Holocaust volgens jou nooit heeft plaats gevonden.
        Gaan we kijken hoe vrij jouw land is makker.

        Login om te reageren
        • bluster zegt

          23 februari 2019 om 17:20

          @rickknows: wanneer is een land voor jou een vrij land?

          Login om te reageren
        • DaveB zegt

          23 februari 2019 om 20:10

          @rickknows: totaal uit context dit. Wie heeft het over ontkenning van de holocaost. Punt is dat bellen achter t stuur gevaarlijk en altijd een ander de dupe wordt van dit achterlijke gedrag. Laat dat apparaat gewoon liggen voor de X-periode dat je in de auto zit. How hard can t be. Zonder jouw waardevolle reacties draait de wereld ook gewoon door. Waarschijnlink heb je zelf meer issues met gecontroleerd te worden dan ik. Mocht je verder (willen) beseffen in wat voor vrij land we leven dan kan ik een tourtje Irak of Afghanistan aanbevelen, zomaar 2 mooie voorbeelden die het totale gebrek aan referentiekader van je kunnen aanvullen.

          Login om te reageren
          • michiel_vandelft zegt

            24 februari 2019 om 23:49

            @daveb: Precies, dat dit land “minder vrij” word hebben we aan ons zelf te danken. Wij gaan toch zitten appen achter het stuur? Dan moeten we ook niet gaan lopen janken dat wij moeten inboeten in privacy. Vroeger kwam mamma ook kijken of ik al mijn groeten wel op had. Sindsdien eet ik ze gewoon op, hoef ik ook niet meer gecontroleerd te worden :)

            Login om te reageren
  15. pielemuis zegt

    23 februari 2019 om 09:38

    Zodra het over appen achter het stuur gaat ,komen altijd hordes van die moraalridders.
    Vind dat wel een grappig fenomeen.

    Login om te reageren
    • bluster zegt

      23 februari 2019 om 09:55

      @pielemuis: ridders die over horden springen, zijn grappig.? Bestuurders die zich onnodig laten afleiden, verhogen de kans op een ongeval (x6 bij appen, x2 bij handsfree telefoneren). Waarom niet bellen ipv appen? Of gewoon genieten van de rust..?

      Login om te reageren
      • rickknows zegt

        23 februari 2019 om 15:41

        @bluster: weet je hoe vaak er een ongeval plaats vind omdat stellen ruzie maken in de auto? Dus je vrouw of vriendin meenemen moet ook maar verboden worden, teveel afleiding (niet van je navigatie natuurlijk, dat is allemaal noodzakelijke afleiding).

        Login om te reageren
        • bluster zegt

          23 februari 2019 om 16:17

          @rickknows: ik gebruikte de term “onnodig” afleiden. Niet alle afleidingen kun je voorkomen.

          Login om te reageren
    • harrie zegt

      23 februari 2019 om 10:14

      @pielemuis: de grootste moraalridders zijn vaak ook degene die zich er het meest schuldig aanmaken

      Login om te reageren
    • ablogjunk zegt

      23 februari 2019 om 10:19

      @pielemuis: Grappig…totdat die appende piloot hem bij jou achterin schuift.

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      23 februari 2019 om 10:47

      @pielemuis: Moet je eens over linksplakkers beginnen.

      Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      23 februari 2019 om 14:33

      @pielemuis: houd je bek joh mafkees. Groetjes vanaf de A4?

      Login om te reageren
  16. bluster zegt

    23 februari 2019 om 09:39

    Wat iss de bedoe – oh wacht, een invoeger. Waar komt die opeens vandaan? – ling. Appen in de outo can prima. Niks aan de handgeschakeld ?

    Login om te reageren
    • bluster zegt

      23 februari 2019 om 09:42

      @bluster: nee hoor, ik ben zeker voor. Wat mij betreft mag dit 3 maanden met een project heel intensief worden gecontroleerd, op alle wegen en met zero tolerance

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        23 februari 2019 om 09:44

        @bluster: dat is dan weer minder noice…

        Login om te reageren
      • rickknows zegt

        23 februari 2019 om 15:53

        @bluster: Zou zo maar kunnen dat jij misschien rookt. Rokers wordt meer en meer geweerd, in Amerika mag je in San Francisco veelal niet meer in je eigen woning roken. Misschien ook maar hier invoeren en dan zero tolerance controleren en keihard afstraffen. Of wacht, misschien eet jij niet zo gezond of drink je alcohol en ben je een enorme schadepost voor ons toch al onbetaalbare zorgstelsel. Ook maar verbieden en dan zero tolerance controleren.
        Hoera, voor iedereen die roept om de invoering van een totalitaire zero tolerance controle Staat, totdat ze zelf aan de beurt zijn natuurlijk.

        Login om te reageren
        • bluster zegt

          23 februari 2019 om 16:33

          @rickknows: wat een onzin. Even voor de duidelijkheid: wat is je punt? Wil je het verbod op appen achter het stuur opheffen? (of lekker vaag: gewoon niet handhaven?) Wat is je standpunt nou precies?

          Login om te reageren
          • rickknows zegt

            23 februari 2019 om 18:58

            @bluster: Als ik rij dan let ik altijd op, ook als mijn dochter van negen mijn aandacht vraagt. Appen doe ik niet want ik heb niet eens een mobiel met internet.
            Waar het mij om gaat is dat ik mensen zie roepen om meer controle. Tot je wakker wordt in een land waar al je vrijheden zijn opgeheven. Het ergste is, je hebt er dan zelf om gevraagd.
            Ik heb een pest hekel aan de Staat als Big Brother.
            Ik rij al negen jaar rond in mijn omgeving zonder bekeuring te krijgen, hier in de Eifel kun je nog genieten van autorijden.
            Nederland is veranderd in een politiestaat en vragen om nog meer controle is voor mij onbegrijpelijk. Meer regels en meer controle leidt nooit tot minder vergrijpen. Als ik in Nederland ben verbaasd het mij iedere keer weer dat de meeste mensen als idioten over de wegen rammen, ondanks al de al aanwezige controles. Boetes krijgen is voor de meeste zelfs al “normaal”.

            Login om te reageren
            • bluster zegt

              23 februari 2019 om 22:31

              @rickknows: Dit is een reactie waar ik wat mee kan, bedankt. En begrijpelijk. Veel punten deel ik ook met jou. Mobiel gebruik achter het stuur doe ik niet (gewoon geen zin in). Zelf ook nog nooit een bekeuring gekregen, hoewel ik assertief rijd. Maar mijn punt was geen pleidooi voor het uit handen geven van privacy of macht om een politiestaat mogelijk te maken. Absoluut niet! Maar wel een pleidooi dat de idioten op de weg worden aangesproken op hun gedrag. Het feit dat ik zelf nooit een bekeuring heb, ondanks mijn assertieve (wel beheerste) rijstijl, ondersteunt dit ook. Soms vraag ik mij af waarom ik mij eigenlijk gedraag in het verkeer, want de pakkans is immers bijzonder klein. Blijkbaar maak ik zelf een keuze. Alleen jammer dat als ik een andere keus zou maken, ik zeer waarschijnlijk niet gepakt word. De politiestaat die jij hier beschrijft, herken ik niet in Nederland.

              Login om te reageren
            • bluster zegt

              23 februari 2019 om 22:48

              @rickknows: Dit is een reactie waar ik wat mee kan, bedankt. Veel punten deel ik ook met jou. Ik gebruik geen mobiel achter het stuur (gewoon geen zin in), bekeuringen heb ik zelf ook nooit gehad ondanks mijn assertieve rijstijl. Ik hield geen pleidooi voor het weggeven van macht of voor de invoering van een politiestaat. Absoluut niet! Ik hecht veel waarde aan mijn stemrecht en de rechtstaat (door rechters). Maar ik wil wel dat die idioten op de weg aangesproken worden op hun rijgedrag en niet vrijuit gaan. Oftewel controle (lees: handhaving van de afgesproken regels). Het feit dat ik zelf nooit een bekeuring heb gekregen ondanks mijn assertieve (maar beheerste) rijstijl onderstreept dit. Ik vraag me soms af waarom ik mij eigenlijk gedraag in het verkeer. De pakkans is immers bijzonder klein. Blijkbaar maak ik zelf een keuze. Alleen jammer dat als ik een andere keus zou maken (en medeweggebruikers in gevaar breng) ik waarschijnlijk niet wordt aangesproken op mijn gedrag. De politiestaat zoals je hier beschrijft, herken ik niet.

              Login om te reageren
            • michiel_vandelft zegt

              24 februari 2019 om 23:59

              @rickknows: als wij nou eens wat meer zelfbeheersing zouden hebben, waren die controles helemaal niet nodig. Dus bij wie begint het nou?

              Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      23 februari 2019 om 09:43

      @bluster: ghehe. Noice.

      Login om te reageren
    • gandini zegt

      23 februari 2019 om 11:23

      @bluster: Appen is idd wel makkelijker als je automaat rijdt ja.

      Login om te reageren
      • bluster zegt

        23 februari 2019 om 16:47

        @gandini: ?

        Login om te reageren
  17. brave zegt

    23 februari 2019 om 09:44

    Ik wil me bij deze aanmelden als ZZP-stasi. Op mijn motor met GoPro ga ik door de files van ’s lands here wegen touren en pak er zo -wilde gok- 10% van de bestuurders uit die zitten te appen. Bellen is al lang het gevaar niet meer. Dan kijken mensen tenminste nog op de weg. Met appen is aandacht mooi 50-50 verdeeld tussen de app en de weg. Laat mij maar lekker beetje filmen. Voor een luttele 3 boetes per dag voor mijzelf als loon en de rest mag naar het CJIB.

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      23 februari 2019 om 10:32

      @brave: Das een koopje!

      Login om te reageren
  18. 2wheeler zegt

    23 februari 2019 om 09:48

    Ik vind het net een tikkie te ver gaan. Maar goed, het zal wel nodig zijn. Is die 22-25% voor alle overtredingen/misdrijven of alleen de overtredingen in het verkeer?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      23 februari 2019 om 10:02

      @2wheeler: nee dat is voor echte criminaliteit. Bij inbraken is het bijvoorbeeld tien procent en bij internetcriminaliteit is het percentage nog lager https://tweakers.net/nieuws/132203/oplossingspercentage-nederlandse-internetcriminaliteitszaken-is-zes-procent.html.

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        23 februari 2019 om 18:14

        @jaapiyo: in dat geval lijkt het me nuttiger om je daar op te richten als overheid zijnde. Appende bestuurders zijn vervelend maar woninginbraken en overvallen op supermarkten net iets vervelender wat mij betreft…. wat zeg je? Levert minder geld op? Ohh okay…

        Login om te reageren
  19. Rick-dos zegt

    23 februari 2019 om 09:59

    Maar als er dan weer iemand sneuvelt in het verkeer omdat een eencellige appt achter het stuur dan is het weer “Waarom doet de regering hier niets tegen?!”

    Login om te reageren
    • DaveB zegt

      23 februari 2019 om 10:09

      @Rick-dos: eindelijk iemand die t wel snapt. De Nederlandse bevolkong. Vind altijd overal iets van. Maar als er consequenties voor henzelf zijn……

      Login om te reageren
    • harrie zegt

      23 februari 2019 om 10:19

      @rick-dos:
      Dat er gecontroleerd wordt is prima, de manier is gewoon discutabel.
      Als verkeersveiligheid echt hun grootste zorg is, het is al tig keer bewezen dat een directe staande houding veel effectiever is dan 2 maanden later een acceptgiro op de mat.

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        23 februari 2019 om 10:50

        @harrie: Dat staat er toch? “Dat schrijven gebeurt dan door mensen in volgauto’s”

        Login om te reageren
    • jochempie zegt

      23 februari 2019 om 10:46

      @Rick-dos: de echte vraag is natuurlijk: hoe plukt de regering al die gevaarlijke appende bestuurders eruit, zodat ík als super ervaren bestuurder gewoon straffeloos kan blijven appen achter het stuur.

      Dit probleem is maar tijdelijk, over 10 jaar heeft de helft van alle nieuwe auto’s autopilot en zal de regelgeving mbt appen tijdens autopilot ook wel aangepast zijn.

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        23 februari 2019 om 15:46

        @jochempie: dat is wel een dingetje inderdaad. Mag ik wel appen als ik op de fileassistent rij?

        Login om te reageren
  20. bluster zegt

    23 februari 2019 om 10:01

    Appende mensen zien het probleem niet ?

    Login om te reageren
  21. utregcity zegt

    23 februari 2019 om 10:11

    Maar waar laten we nu de schoonmoeders dan?

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      23 februari 2019 om 13:29

      @utregcity: bij een collega voor de deur, als straf voor ongeoorloofd collega naaien..

      Login om te reageren
  22. ghost zegt

    23 februari 2019 om 10:14

    Enige waarvoor ik mijn telefoon gebruik tijdens het rijden, is Flitsmeister.

    Niet dat ik de telefoon verder aanraak, zet hem natuurlijk altijd netjes aan alvorens weg te rijden.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      23 februari 2019 om 14:55

      @ghost: ik wist niet dat je met Flitsmeister ook kon appen…?

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        23 februari 2019 om 15:07

        @potver7: appen achter het stuur..foei!

        Login om te reageren
  23. w0ut zegt

    23 februari 2019 om 10:16

    100% voorstander van. Ik zie wekelijks zwalpende wagens, niet vertrekken bij groen licht of 55 rijden waar je 70 mag omdat ze op hun GSM bezig zijn ipv te rijden.

    Login om te reageren
    • jochempie zegt

      23 februari 2019 om 10:48

      @w0ut: of eerst met 140 voorbij rijden om vervolgens minutenlang achter een vrachtwagen te hangen…

      Login om te reageren
  24. VeniVidiVici zegt

    23 februari 2019 om 10:29

    Super manier van politie! En privacy? Nou de enige privacyschending daarmee is dat ze kunnen zien of mevrouw/meneer zichzelf zit te bevredigen achter het stuur.

    Login om te reageren
    • bluster zegt

      23 februari 2019 om 11:08

      @venividivici: waar staat veni voor? ?

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        23 februari 2019 om 11:23

        @bluster: Geen idee ?

        Login om te reageren
  25. frank2b zegt

    23 februari 2019 om 10:30

    Te allen tijde oppassen dus. Of, als je niet zeker weet waar je de N moet plaatsen: Altijd oppassen dus.

    Gewoon NIET met je telefoon pielen tijdens het rijden. Klaar….

    Login om te reageren
  26. koekwaus zegt

    23 februari 2019 om 10:42

    Ik zou nog een stap verder gaan. Eerst salaris overmaken naar CJIB, en wanneer je je goed gedragen hebt krijg je je geld een maand later.

    Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      23 februari 2019 om 10:43

      @koekwaus: en uiteraard alleen geld terug na installatie van een ANWB kastje in de auto

      Login om te reageren
  27. ottosk zegt

    23 februari 2019 om 10:45

    Dus zitten klooien met je telefoon via je infotainment d.m.v. Android auto of Apple carplay mag wettelijk gezien wel? Hoe zit het dan met een telefoonhouder op je dashboard dat is precies hetzelfde of moet je een minimaal x aantal inch toestel hebben want zo’n Tesla infotainment is toch ook gewoon een hele grote smartphone.

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      23 februari 2019 om 11:13

      @ottosk: ik ben het met je eens dat die grote touch screens het rijden niet veiliger maken, maar dat is geen argument om het gebruik van een telefoon toe te staan. Wetgeving loopt altijd achter op technologische vooruitgang. Dus als blijkt dat die grote touch screens een gevaar zijn voor de veiligheid, dan worden fabrikanten vanzelf verplicht om de bediening ervan te beperken tijdens het rijden. Vooralsnog is appen in ’t verkeer gevaarlijker dan je airco een graadje lager zetten.

      Login om te reageren
    • gandini zegt

      23 februari 2019 om 11:32

      @ottosk: Mooie loophole trouwens:
      Software is altijd te kraken, dus apps installeren op zo’n systeem moet prima te doen zijn. Voortaan maar Whatsappen via het infotainment dan, want dat mag wel. Valt me nog mee dat je dit nog niet massaal ziet gebeuren.

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        23 februari 2019 om 12:09

        @gandini: er zit integratie voor WhatsApp in Apple Carplay, maar je kunt dan alleen je berichten voorlezen of zelf inspreken. Zal vast iets mee te doen zijn, maar Apple is er goed in om dat soort dingen goed te versleutelen.

        Login om te reageren
    • inoh zegt

      23 februari 2019 om 12:15

      @ottosk: Gerechtshof heeft bepaald dat telefoon in telefoonhouder gebruiken niet gezien kan worden als vasthouden, dus mag nog wel.

      Login om te reageren
  28. RiKe zegt

    23 februari 2019 om 11:09

    Ik wil wel mijn muziek opzoeken via Android Auto, echter mogen we dat ook niet gebruiken (en waarom Apple Carplay wel wat exact hetzelfde is?). Dus sls ik andere muziek op wil zetten moet dat wel via de telefoon. Nu heb ik dat gelukkig niet om de 5min met mijn muzieksmaak, maar luister ik podcasts van ongeveer een uur. Wat dan?

    Login om te reageren
    • tmon zegt

      23 februari 2019 om 12:38

      @rike: ik wil ik wil ik wil. Stel jezelf 1 vraag, hoe lang heb ik niet in de gaten wat er op de weg gebeurd als ik met mn telefoon bezig ben? Is dat meer dan 2 seconden? Goed, jij bent dood als je met 120 op je remmende voorganger knalt. Erger nog, waarschijnlijk neem je iemand anders mee. Kun je t wel allemaal goed overzien terwijl je aant zoeken bent naar t volgende boeiende verhaal, lekker doen dan.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        23 februari 2019 om 16:26

        @tmon: Jij luistert geen muziek onderweg? Je mist mijn punt dat het (in andere landen) beschikbare alternatief hier niet beschikbaar gemaakt wordt. Ik rij voornamelijk alleen in de auto dus een ander kan dat ook niet even aan zetten, en van de gemiddelde radiozender wordt ik alleen maar depressief van de voorbij komende bagger.

        Login om te reageren
        • bluster zegt

          23 februari 2019 om 16:52

          @rike: daar heb je een punt. Net als radiogebruik zou dat ook moeten kunnen. Dit vergt ook minder aandacht dan Maar als het gaat om appen/ chatten heb j

          Login om te reageren
          • bluster zegt

            23 februari 2019 om 16:55

            @bluster: (dat was een stoplicht ?) Daar heb je een punt. Net als radiogebruik zou dat ook moeten kunnen. Dit vergt ook minder aandacht dan appen of chatten achter het stuur.

            Login om te reageren
        • tmon zegt

          23 februari 2019 om 16:55

          @rike: Ik luister non stop muziek. Op shuffle. De knop voor een volgend nummer kan ik op de tast vinden. een specifiek nummer opzoeken, waarbij ik op t scherm moeten kijken en scrollen etc. doe ik zo min mogelijk, omdat dat gewoon niet gaat bij 130km/h of 30 in de bebouwde kom. natuurlijk ben ik niet heilig!
          Heb een keer in de Ardennen een wild zwijn aangereden met 80, omdat ik de radio aan ’t bedienen was. een second of 2, 3 geen aandacht. Als je die klap doortrekt naar een ander auto of mens… man man man.

          Login om te reageren
          • RiKe zegt

            24 februari 2019 om 00:57

            @tmon: Begrijp me niet verkeerd, ik ben het volledig met je eens dat er heel veel narigheid kan gebeuren in die paar seconden. En hoe minder afleiding hoe beter. Mijn grootste punt is voornamelijk dat er weinig/geen legaal alternatief is voor gewoon muziek bediening

            Login om te reageren
    • michiel_vandelft zegt

      24 februari 2019 om 23:53

      @rike: Gaast, “Ok Google” “Speel %artiest%” klaar..

      Login om te reageren
  29. boriske zegt

    23 februari 2019 om 12:02

    Het is dus in Nederland hetzelfde als in Belgie: automobilisten worden bespiedt en uitgemolken. De litouwse bende (ja ze weten wie het was) die mijn navigatiesysteem stal daar malen ze niet om…. nooit iets van het “onderzoek” gehoord.

    Laat ons maar de brave burgers uitmelken. Rotlanden zijn we geworden.

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      23 februari 2019 om 13:33

      @boriske: de Litouwse bende hebben je geholpen.. Stel je voor dat je navigatie systeem aan het bedienen bent en er rijdt net z’n skibox auto voorbij.. Ja want voor het bedienen van het navigatiesysteem kan je ook al bekeurd worden.. Nu is ie foetsie en scheelt het weer geld.

      Login om te reageren
  30. mashell zegt

    23 februari 2019 om 12:09

    Je reed al voor gek met zo’n skihut op het dak maar nu helemaal.

    Login om te reageren
  31. basjaski zegt

    23 februari 2019 om 16:34

    Das STASI hard aan het werk.

    Ik bel geeneens in de auto ofzo. Prison state. Mij niet gezien in dat land…

    Login om te reageren
  32. vinz667 zegt

    23 februari 2019 om 23:11

    al ben ik tegen camera toezicht…wanneer ik rondkijk op de A2 tijdens de spits zit 1 op 4 op zijn telefoon en ik kende iemand die door een appende bestuurder is doodgereden op Texel (Yannick). Ik haat het om te zeggen maar omdat er zoveel domme mensen zijn …

    Login om te reageren
  33. freezzr zegt

    24 februari 2019 om 00:53

    Een roestvrije grijze 8-klepper GSi was mijn eerste. Als ik hem nu zie snap ik wel waarom een vriendinnetje wegliep na een ritje thuisbrengen….

    Login om te reageren
    • michiel_vandelft zegt

      24 februari 2019 om 23:56

      @freezzr: verkeerd topic? de eerste waarin je een telefoon vast hield? Nou de eerste waarin mijn lekkere vriendin… Naja laat maar, die zal ik voor me houden

      Login om te reageren
  34. autospotterkerkrade zegt

    24 februari 2019 om 19:02

    Big brother is watching you

    Login om te reageren
  35. michiel_vandelft zegt

    24 februari 2019 om 23:24

    Hoezo onschuldig burger, en staatskas spekken? Als je met je je handen aan je telefoon en niet je stuur hebt tijdens het rijden verdien je die 240 ekkies boete gewoon..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North