• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nog 1x dan: Dodge Challenger

Auteur: Wouter, gepost 25 januari 2008 om 18:22 – 146 Reacties

Dodge Challenger


Dodge moet de Challenger nog officieel onthullen, maar dat belet ons niet om alvast wat details te geven.

De Challenger gebruikt het platform wat ook voor de Charger en de Chrysler 300c wordt gebruikt. Uiteraard worden dan de achterwielen aangedreven en het motorblok wat dat mag doen is het welbekende 6.1 Hemi V8 blok. De 425 pk die de Hemi V8 levert zouden genoeg moeten zijn voor een topsnelheid van 280 km/u. Volgende maand wordt de Challenger op de autoshow van Chicago onthuld, maar helaas komt hij niet via de officiële kanalen naar Nederland.

Dodge Challenger teaser

Dodge Challenger teaser

Dodge Challenger teaser

Dodge Challenger teaser

Dodge Challenger teaser

Dodge Challenger

Ook interessant!

  • Video - Vluchtende Challenger belandt in de vangrail
  • Dodge droombaan
    Droombaan beschikbaar bij Dodge; Chief Donut Maker
  • Politiekorps doet zichzelf dikke undercovers cadeau
    Politiekorps doet zichzelf dikke undercovers cadeau
  • Het doek valt voor de brute Hellcat
    Het doek valt voor de brute Hellcat

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

challenger, Dodge

Vorig bericht: « Uniek systeem: burgergrill voor op je uitlaat!
Volgend bericht: De lelijke Cayenne revisited »

Lees Interacties

Reacties

  1. Graafke zegt

    25 januari 2008 om 18:25

    Wat een verschrikkelijk mooie auto!!

    Login om te reageren
  2. jonas zegt

    25 januari 2008 om 18:31

    Ongelooflijk dikke bak, musclecar van de hoogste graad

    Login om te reageren
  3. RScosworth zegt

    25 januari 2008 om 18:32

    Gruwelijk vette bak dat het is!
    Maar zijn de Charger en 300C niet ook achterwiel aangedreven?

    Login om te reageren
  4. SWRT zegt

    25 januari 2008 om 18:33

    Beter dan de mustang…….

    Login om te reageren
  5. ELB zegt

    25 januari 2008 om 18:35

    En dan na de onthulling nog een artikel? Hoezo Amerika-geil?

    Login om te reageren
  6. golf 4 zegt

    25 januari 2008 om 18:37

    leuk speeltje :D

    Login om te reageren
  7. VonStroke zegt

    25 januari 2008 om 18:38

    Gruwelijk mooi. Petje af!

    Login om te reageren
  8. thom zegt

    25 januari 2008 om 18:41

    De Challenger gebruikt het platform wat ook voor de Charger en de Chrysler 300c wordt gebruikt. Was dat niet een mercedes e klasse platform ?

    Login om te reageren
  9. Dr.Bronx zegt

    25 januari 2008 om 18:46

    jammer dat er geen foto van de achterkant bij zit. Die is namelijk ook vet

    Login om te reageren
  10. epo zegt

    25 januari 2008 om 18:47

    Mooi, helaas een stuk ‘molliger’ dan het origineel.

    Login om te reageren
  11. Huin zegt

    25 januari 2008 om 18:48

    Super dik apparaat, maar waar plaats je het nummerbord?

    Login om te reageren
  12. Racer X zegt

    25 januari 2008 om 18:51

    Die gaan waarschijnlijk als warme broodjes over de toonbank, volledig terecht ook trouwens!

    Login om te reageren
  13. Robin zegt

    25 januari 2008 om 18:56

    Ik vind het ook een verschrikkelijk mooie auto… maar wat jammer is… dat is dat de Dodge Charger niet in zo’n stijl is gebouwd. Eigenlijk heel jammer

    Login om te reageren
  14. YK zegt

    25 januari 2008 om 19:00

    Wat ook nog het leuke eraan is dat het nauwlijks afwijkt van de concept. De concept van een jaartje geleden week hier nauwelijks vanaf.

    Login om te reageren
  15. RV zegt

    25 januari 2008 om 19:00

    Heerlijk! in de tijd van milieuvriendelijk gedoe weer een heerlijike musclecar die gewoon heel die milieuhype even aan de kant zet. Top!

    Login om te reageren
  16. YK zegt

    25 januari 2008 om 19:02

    Huh, ik zei twee keer hetzelfde? Stupid!
    *zegt: “DOH”, op Homer Simpson-style*

    Login om te reageren
  17. ddrik zegt

    25 januari 2008 om 19:03

    @Huin
    Op je voorhoofd, zoals bij alle wagens.. wat een vraag..

    mooi maar doe toch maar in een andere kleur

    Login om te reageren
  18. Mr. V8 zegt

    25 januari 2008 om 19:03

    Mmm, wat een genot die wagen… Die Amerikaanse muscle cars zijn gewoonweg fantastisch! Niks groen, geen gelul gewoon een 6.1 V8 in een wagen lepelen… Heerlijk!!!

    Login om te reageren
  19. Dennism6 zegt

    25 januari 2008 om 19:04

    6.1 Hemi V8 blok. De 425 pk die de Hemi V8 levert zouden genoeg moeten zijn voor een topsnelheid van 280 km/u

    is da niet een beetje weinig voor zo`n dik blok?

    Login om te reageren
  20. phantom zegt

    25 januari 2008 om 19:05

    @ epo en robin: inderdaad ja

    ontopic: zeer aparte en vette auto die helemaal zijn eigen stijl hanteert, alleen die concept dodge grille vond ik mooier dan deze

    Login om te reageren
  21. 320d facelift zegt

    25 januari 2008 om 19:09

    Ja ik dacht ook dat de 300c op het platform van de mercedes e-klasse stond. Net als dat de crysler crossfire ook op het platform van de slk stond. Het gaat dan wel om de oudere modellen van de e-klasse en slk.

    Ik kan het best mis hebben maar vind het dan toch tegenstrijdig en onrespectvol voor mercedes-benz, dat hier word gezegd dat deze auto op het platform van de 300c staat.

    Daardoor komt het ook dat deze auto’s wel bochten kunnen nemen wat we niet echt over de rest van de auto’s kunnen zeggen, die onze vrienden in Amerika maken.

    Hiernaast is het een mooie auto echter vind ik de aanpassingen/wijzigingen in design die zijn gemaakt door de jaren heen toch wat gering.

    Een Bmw of mercedes van 40 jaar geleden lijkt in geen opzicht meer op een mercedes of bmw van het jaar 2008. Daarom verwacht ik toch wat meer inzet van de amerikaanse merken.

    Hierbij laat ik het kwaliteitsaspect t.ov. de Duitsers buiten beschouwing.

    Kortom een aparte auto maar zou er niet in willen rijden. Mischien komt het ook omdat ik deze nooit bij een klant voor de deur zou kunnen parkeren.

    Login om te reageren
  22. ddrik zegt

    25 januari 2008 om 19:10

    @YK “in” niet “op”

    -nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  23. 59-LK-TH (peugeot 307 sw) zegt

    25 januari 2008 om 19:12

    -edit: kappuh nou-

    Login om te reageren
  24. lincoln zegt

    25 januari 2008 om 19:27

    hoe vaak kan je een auto onthullen ??
    hoe lang is mustang al het bestsellen ??
    waarom ging dat hele proces in de jaren 70 in hooguit 5 maanden ??
    gaat ie wel in productie ??

    Login om te reageren
  25. jampa zegt

    25 januari 2008 om 19:29

    Zo dat is weer eens ouderwets veel vermogen, in een idioot groot blok! LOVIN IT!
    keep up the good work! Er zouden veel en vele male meer van deze zware slurpers gemaakt moeten worden!!

    Login om te reageren
  26. Mr Yigit zegt

    25 januari 2008 om 19:38

    Erg mooie auto!
    Alleen..

    [img]www.wickedstuff.nl/dump/dodge_euri.jpg[/img]

    :D

    Login om te reageren
  27. Mr Yigit zegt

    25 januari 2008 om 19:40

    * oops, nu hopelijk wel goed: *

    Erg mooie auto!
    Alleen..

    Login om te reageren
  28. Mr Yigit zegt

    25 januari 2008 om 19:41

    Damnit! Zo dan??

    Login om te reageren
  29. six trey zegt

    25 januari 2008 om 19:43

    Geile auto, 100% american muscle
    Ik vind persoonlijk een 74 challenger iets meer muscle uitstralen
    maar kan niet wachten om eens door de straten te scheuren in een nieuwe challenger

    Login om te reageren
  30. danny zegt

    25 januari 2008 om 20:06

    die amerikanen toch, dat is wel mijn smaak

    Login om te reageren
  31. DAT zegt

    25 januari 2008 om 20:09

    Login om te reageren
  32. Bol zegt

    25 januari 2008 om 20:11

    Hijs wel moeilijk

    Login om te reageren
  33. withgold-flusion zegt

    25 januari 2008 om 20:24

    Vind dat de americaanse muscle car toch nog altijd het mooist

    @-Dennism6, een dikke v8 moet niet perse snel zijn maar veel vermogen en koppel zo dat je lekker kunt driften:P en natuurlijk het oer oude musle geluid:P

    Login om te reageren
  34. WG zegt

    25 januari 2008 om 20:35

    wat een wreede oottoo….. top….. wordt een hit…

    Login om te reageren
  35. DAT zegt

    25 januari 2008 om 20:39

    De Challenger gaat door de milieubelasting aan ons voorbij.

    Login om te reageren
  36. Rob USA zegt

    25 januari 2008 om 21:06

    @320d facelift:Het is logisch waarom mb en bmw geen auto’s hebben die nog lijken op die van 40 jaar geleden. Die zagen er nl. niet uit en dat in vergelijking met deze Challenger waar nu voor een goeie zo tussen de 35.000-50.000 euro voor betaald moet worden!
    On topic: Gruwelijk en ik hoop/denk dat er toch mensen zijn die deze auto gaan halen om toch wat aparts te hebben … Respect!

    Login om te reageren
  37. w0o0dy zegt

    25 januari 2008 om 21:09

    @Rob USA: iets voor de verzameling? btw wat heb je nu een mustang, toch?

    Login om te reageren
  38. Rob USA zegt

    25 januari 2008 om 21:11

    @Lincoln: Hij staat dacht ik 17 feb in de showroom! :) Helaas kom ik de 16e terug :(

    Login om te reageren
  39. Rob USA zegt

    25 januari 2008 om 21:16

    @Wooody: Ik zou graag verzamelen maar het blijft even bij idd mijn Mustang GT conv. en mijn ’70 Firebird Formula 400 en voor de zaak een ’00 Chevy van. Ik en vind de Camaro net iets mooier op de foto’s en die komt pas in ’10 dus kan ik nog ff sparen! :)
    Ik dacht dat jij ook US- carfan was omdat je altijd zo opkomt voor o.a. de Z06 met zijn goede prestaties!

    Login om te reageren
  40. Tom# zegt

    25 januari 2008 om 21:25

    Hoe meer ik hem zie, hoe meer ik hem waardeer. Oké het is een oud model, en hij lijkt sprekend op zijn veel oudere broer.., maar wat een uitstraling!
    Hopelijk staat hij ook op Geneve..!

    Login om te reageren
  41. bob zegt

    25 januari 2008 om 21:33

    Gewoon een mega mooie auto .. ligt een mooie V8 in .. .er zullen gerust wel een paar mensen een Prius in Nederland gaan kopen die de uitstoot van zo’n mega mooie wagen weer gaan wegwerken ;)

    Login om te reageren
  42. w0o0dy zegt

    25 januari 2008 om 21:33

    @Rob: ik ben autogek. Iedere leuke of mooie of spannende of technisch geavanceerde of snelle of gekke auto kan ik geweldig vinden…. waar ik slecht tegen kan is als mensen met vooroordelen of onzinnige “argumenten” auto’s afzeiken die op sommige punten echt geweldig zijn….

    Auto’s als de Corvette, maar ook zo’n challenger hebben hun charme en zijn goed in een heleboel dingen ook al zijn ze misschien niet goed in alles…. so be it… dat maakt ze nauwelijks minder leuk, maar dat zien veel mensen niet omdat ze niet verder kijken dan hun eigen vooroordelen. En daar hou ik helemaal niet van.

    Leuke verzameling!

    Login om te reageren
  43. Autobandventieldopje zegt

    25 januari 2008 om 21:39

    Ik kan ‘m al horen aankomen…. dat geluid moet echt waanzinnig zijn! Mooie lijn ook! Geniet er nog maar van zo lang het kan want het miljeuhfasjisme zal ook hard in Amerika toeslaan en dan zal het ben ik bang afgelopen zijn met petrolengined musclepowercars… wie weet komt er ook wel wat geluid en snelheidssensatie tevoorschijn uit de toekomstige ecomotoren als hybridetechnieken goed op gang zijn gekomen… time will tell

    Login om te reageren
  44. lincoln zegt

    25 januari 2008 om 21:45

    @Rob usa .. da,s waar ook .. nog 3 nachtjes toch ?? leuk voor je ..

    Login om te reageren
  45. w0o0dy zegt

    25 januari 2008 om 21:46

    @Rob usa: zo eentje dus? 6,6 liter bijna 400pk?
    http://autos.tweedehands.net/pontiac/pontiac-firebird-1970-v8-6-6-l-400pk.html

    Login om te reageren
  46. w0o0dy zegt

    25 januari 2008 om 21:59

    new Camaro…. idd nog iets cooler…
    http://www.youtube.com/watch?v=ljg1GwQrfFs

    Login om te reageren
  47. w0o0dy zegt

    25 januari 2008 om 22:11

    en de Camaro Convertible concept…
    http://www.youtube.com/watch?v=wKQaXu0cKSQ

    Login om te reageren
  48. Mairsil zegt

    25 januari 2008 om 22:17

    Ben normaal niet zo’n fan van dikke amerikanen, maar dit ziet er toch wel heel strak uit. En de Mustang GT was ook al niet slecht…
    Toch maar naar de VS verhuizen dan? Daar heb je ook nog van die plekken waar je alleen een bon kan krijgen als een agent je daadwerkelijk staande houdt.

    Login om te reageren
  49. R. zegt

    25 januari 2008 om 22:42

    mooimooi!!
    maar hoeveel versnellingen heeft ie?
    toch niet weer maar 3 of 4 eh :shock:

    Login om te reageren
  50. bob zegt

    26 januari 2008 om 00:05

    In de VS geldt over het algemeen dat de agent je inderdaad ter plekke moet aanhouden voor een bon. Het begrip flitscameras bestaat er nog niet .. alhoewel dat langzamerhand wel aan het veranderen is. Gezien het feit dat er op vele plaatsen eigenlijk niks is (Montana bijvoorbeeld), zijn er voldoende mogelijkheden om nog hard te gaan.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_the_United_States#Montana

    Login om te reageren
  51. bob zegt

    26 januari 2008 om 00:05

    In de VS geldt over het algemeen dat de agent je inderdaad ter plekke moet aanhouden voor een bon. Het begrip flitscameras bestaat er nog niet .. alhoewel dat langzamerhand wel aan het veranderen is. Gezien het feit dat er op vele plaatsen eigenlijk niks is (Montana bijvoorbeeld), zijn er voldoende mogelijkheden om nog hard te gaan.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_the_United_States#Montana

    Login om te reageren
  52. kage zegt

    26 januari 2008 om 00:11

    Poef!!!
    Ik haat amerikaanse autoos maar deze is toch wel heel erg mooi.

    Login om te reageren
  53. 320d facelift zegt

    26 januari 2008 om 02:05

    @ Rob USA; Dat jij de Mb en bmw van 40 jaar geleden er niet uit vind zien maakt deze auto’s niet lelijker of mooier dan ze zijn.

    “De mb en bmw’s van 40 jaar geleden zagen er niet uit in vergelijking met deze challenger”.
    Dat jij de challenger zo mooi vond t.o.v. de mbz’en en bmw’s van 40 jaar geleden, is jouw mening en maakt dit hierdoor geen algemeen aanvaardbaar feit.

    Hiernaast, dat er nu voor een goed exemplaar van de challenger 35 tot 50k betaald moet worden ligt er ook niet aan of deze auto mooier of lelijker is dan de MB of BMW’s uit die tijd.

    Je probeert dmv. een drogredenering op grond van onvoldoende oorzakelijke samenhang duidelijk te maken dat, omdat de prijs van een challenger tussen de 35 en 50k ligt deze mooier is.

    Hier hebben we te maken met een onjuiste vergelijking we generaliseren alle bmw’s en mercedessen, vermelden hier geen prijs bij wat ook vrijwel onmogelijk is omdat het niet gaat om een concreet model, en komen tot de conclusie dat de challenger gezien zijn prijs van 35 tot 50k mooier is.

    Hierbij spelen naast het uiterlijk van een auto meer aspecten een rol bij het bepalen van de prijs, vooral als het gaat om oldtimers.

    Kortom een mooie auto die volgens Rob nog steeds op het voormalige model lijkt omdat mb en bmw in die tijd auto’s maakten die er niet uitzagen.

    De conclusie van vanavond die ik uit het stuk van Rob kan afleiden:’Als ik vind dat de concurrentie lelijke auto’s maakt, kan mijn auto’s 40 jaar later nog steeds veel overeenkomsten hebben met het oude model.

    Login om te reageren
  54. RubenBaeten zegt

    26 januari 2008 om 07:57

    @bob: Natuurlijk bestaan flitscamera’s wel in de VS, in NY staan zat roodlichtcamera’s en in Denver heb ik zelfs een mobiel flitsteam gezien. Maar het is vooralsnog idd minder erg dan hier.

    Login om te reageren
  55. bob zegt

    26 januari 2008 om 09:19

    @Ruben Baeten … inderdaad zijn rood licht camera’s wat meer aanwezig .. snelheidscameras heb ik nog steeds niet gezien :D

    Login om te reageren
  56. Marc zegt

    26 januari 2008 om 09:47

    @320 d facelift: en mijn conclusie van vanochtend is dat jij graag moeilijk mag lullen over een luchtig onderwerp..

    Login om te reageren
  57. Carl911 zegt

    26 januari 2008 om 11:16

    Mooie auto, maar wachten jullie maar tot dat je de achterkant hebt gezien :D
    Te lelijk

    Login om te reageren
  58. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 11:19

    Dat is toch best wel sneu, niet? Dat we met retromodellen de verkoopcijfers moeten stimuleren.

    Zegt dat dan wat meer over de klant en z’n nostalgische instelling? Of zijn de huidige modellen van de verscheidene autofabrikanten gewoon niet interessant genoeg?

    Anyway, mij hoor je niet klagen over auto’s als de Challenger en de Camaro.

    Login om te reageren
  59. w0o0dy zegt

    26 januari 2008 om 11:26

    @Rick dos: ooit je oude speelgoed autootjes terug gezien na vele jaren? Wat je daar vroeger prachtig aan vond kun je nu niet meer helemaal volgen en toch…. het geeft je wel een gevoel van herkenning, een beeld van toen was het beter/makkelijker/leuker…. Ik denk dat het voor auto’s ook wel een beetje opgaat. Als je vroeger zo’n Challenger of Camaro hebt gehad dan roept zo’n retro model leuke herinneringen op….

    Daarnaast…. als je een redelijk legendarisch model als inspiratiebron gebruikt komt er kennelijk vaak een aansprekend model uit…. GT40, New Mini, New 500, zelfs de new beetle (die ik overigens de minst geslaagde van het rijtje vind) roept toch bepaalde gevoelens op. Ik denk dat veel moderne auto’s die sfeer en dat charisma een beetje missen omdat ze efficiënt, praktisch, veilig etc… moeten zijn…. teveel eisen leidt vaak tot een beetje “mainstream” ontwerpen.

    Login om te reageren
  60. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 12:12

    @wOoOdy

    Ik weet wel hoe nostalgische gevoelens werken, ik zet alleen de vraagtekens erbij of dit wel de juiste pad is die bewandeld wordt.

    Het “vroeger was alles beter” illusie heeft z’n charme, je kijkt immers met oogkleppen op naar die dingen. Er zijn in mijn optiek 2 gevaren die daar in schuilen. We kijken niet meer naar de toekomst en blijven in de illusie dat “vroeger alles beter” was. Wat, zoals je zelf wellicht ook wel weet, niet het geval is. En door deze retromodellen kan het wel eens zo zijn dat de het originele idee waar het allemaal mee begonnen is vertroebeld wordt.

    En dat is wat er nu gebeurt. Alle, van de door jou genoemde auto’s, hadden als origineel een bepaald filosofie en geschiedenis. De huidige retromedellen hebben die filosofie en geschiedenis gemeen. Namelijk, marketing en commercie.

    Login om te reageren
  61. w0o0dy zegt

    26 januari 2008 om 12:28

    @Rick dos: marketing of commercie ten spijt…. Ook een retromodel kan prima inspelen op wat de markt “nodig heeft”. De nieuwe 500 is een erg goede kleine auto, los van de retro-styling (Die ik trouwens helemaal niet zo retro vindt, zet de nieuwe maar eens naast de oude….. bijna geen overeenkomsten). Het verleden als inspiratiebron hoeft dus niet te betekenen dat het een slechte of ouderwetse auto wordt. De enige “prijs die je in feite betaald” is de aanschafprijs. Zijn de auto’s alleen maar vanwege de marketing zo geworden? Ik denk het niet. Een kleine buitenmaat met veel ruimte binnenin is voor de oude maar ook voor de nieuwe 500 het basis idee…. dat de oude een betaalbare auto vor de massa moest zijn en dat de nieuwe daar vanaf wijkt dat is op zich jammer, maar zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar…. auto’s zat dus mobiliseren van de massa is geen wens meer. Bovendien doet dat gebakje van Tata dat veel goedkoper.

    De nieuwe Mini en de new Beetle zijn in mijn ogen wel “slechte cynische marketing gestuurde remakes” omdat ze niet efficiënt zijn met de ruimte, veel te duur zijn en je krijgt voor je hoge prijs in feite alleen maar een hip huidje en minder ruimte voor terug…..

    Overigens… deze dodge staat op een redelijk modern onderstel en ook al is de aerodynamica niet echt op het topniveau is het best een redelijk moderne auto. De Camaro is ook best een moderne auto met zelfs onafhankelijke wielophanging.

    Login om te reageren
  62. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 12:44

    “marketing of commercie ten spijt…. Ook een retromodel kan prima inspelen op wat de markt “nodig heeft”.”

    Maar dat zeg ik ook. De behoefte die er is, is één van nostalgie en/of hip en trendy.

    “De nieuwe 500 is een erg goede kleine auto, los van de retro-styling” (Die ik trouwens helemaal niet zo retro vindt, zet de nieuwe maar eens naast de oude….. bijna geen overeenkomsten).”

    Mijn punt precies, zoals ik ook al zei hier schuilt een gevaar in. Het originele idee wordt namelijk vertroebeld.

    “Zijn de auto’s alleen maar vanwege de marketing zo geworden? Ik denk het niet.”

    O nee? Waarom dan teruggrijpen op een retromodel? Als je dat niet inziet…

    “De nieuwe Mini en de new Beetle zijn in mijn ogen wel “slechte cynische marketing gestuurde remakes” omdat ze niet efficiënt zijn met de ruimte, veel te duur zijn en je krijgt voor je hoge prijs in feite alleen maar een hip huidje en minder ruimte voor terug…..”

    Zo jammer weer dit. Als dit te dure auto’s zijn (waar ik overigens niet tegen protesteer) wat is de 500 dan? Niet meer dan een te dure Panda, toch?

    En dat de Camaro en Charger moderne auto’s zijn betwist ik ook niet. Echter, ook hier weer, het originele idee was in een tijd van échte muscle car (oorlog) ontstaan. Dit is in een marketing oorlog ontstaan. Twee totaal verschillende werelden.

    Login om te reageren
  63. w0o0dy zegt

    26 januari 2008 om 12:52

    @rick dos: de nieuw 500 is dan wel een kleinere panda voor meer geld, maar daar krijg je ook een heleboel andere mooie zaken voor terug. Betere styling, mooi interieur, betere wegligging en minstens zo goede veiligheid terwijl de auto kleiner werd dan de Panda. Het interieur is beter dan in de gemiddelde middenklasser en ondanks het kleinere exterieur is de nieuwe 500 ruimer binnenin dan de new mini (mkII). De new Beetle is helemaal een fop-apparaat… een Golf is op alle vlakken beter maar toch is de new beettle een enorm stuk duurder.

    Het teruggrijpen op retro is alleen maar gedaan als inspiratie, verder lijken veel van deze auto’s feitenlijk niet zoveel op de voorgangers… maar de sfeer en uitstraling is wel herkenbaar. Wat is daar mis mee? Porsche doet het al 50 jaar met bijna hetzelfde ontwerp…. steeds kleine veranderingen om vooral niet sneller te lopen dan de klanten willen. Wou je zeggen dat de 911 een marketing auto is? Van mij mag je, maar in feite is het de ultieme retromobiel.

    Login om te reageren
  64. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 13:02

    @wOoOdy

    Mooi, dus je bent het met me eens dat de 500 (net zoals de MINI) ook gewoon een te dure auto is.

    Het teruggrijpen op het verleden als inspiratie behelst toch al een failliet op zich?

    “verder lijken veel van deze auto’s feitenlijk niet zoveel op de voorgangers…maar de sfeer en uitstraling is wel herkenbaar. Wat is daar mis mee?” Precies nostalgie dus. Wat daar mis mee is, is wat ik al in één van mijn eerste comments aangaf. De nagedachtenis van het originele idee wordt verkwanseld. En het tweede punt is dat we niet meer vooruit kijken, maar blijven hangen in het verleden.

    De 911 is in dat opzicht geen vergelijk mee te trekken. De 911 is een auto die over de jaren heen is geevolueerd. Een soort van goed fles wijn. De basisprincipes (motor achterin, boxermotor, uiterlijke kenmerken etc.) zijn door de jaren heen hetzelfde gebleven. Dit i.t.t. de 500 en MINI waar het uiterlijk ons alleen het idee moet geven dat we met een klassieker te maken hebben.

    Login om te reageren
  65. Wollie zegt

    26 januari 2008 om 13:05

    @ DAT: hahahaha, da’s een leuke!

    Login om te reageren
  66. w0o0dy zegt

    26 januari 2008 om 13:10

    “blijven hangen in het verleden” mbt deze challenger kan ik me daar iets bij voorstellen, de 500 is in mijn ogen echt een moderne kleine auto. De 997 is weer teruggegaan naar de ronde koplampen omdat de fans het “spiegelei” geen succes vonden…. dat is echte achteruitgang. Op je schreden terugkeren.

    Waarom zou de nieuwe 500 de nagedachtenis van het idee achter de oude verkwanselen? Alleen maar vanwege de nu hoge prijs? Op alle andere vlakken is de auto verre van een aanfluiting van het originele concept.

    Login om te reageren
  67. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 13:20

    “de 500 is in mijn ogen echt een moderne kleine auto.”

    Dit van jou komend valt het te begrijpen.

    “Waarom zou de nieuwe 500 de nagedachtenis van het idee achter de oude verkwanselen? Alleen maar vanwege de nu hoge prijs?”

    Nee, maar de 500 is in feite toch niet meer dan een opgesmukte Panda….en dus niet meer dan een marketingstunt.

    Login om te reageren
  68. Michael(corradozbh)Lips zegt

    26 januari 2008 om 13:37

    Gewoon een dikke vette ami met ballen en klasse!! alleen vond altijd toch de charger 440 r/t uit 1969 de vetste dodge allertijden, of, eigenlijk, de vetste auto allertijden!!! Brute kracht, damn veeeel torque, daar hou ik wel van!!! :) :)

    Login om te reageren
  69. Michael(corradozbh)Lips zegt

    26 januari 2008 om 13:42

    oh en de nieuwe en de oude 500’s sucks ass

    Login om te reageren
  70. DAT zegt

    26 januari 2008 om 13:44

    @Rick
    1. Waarom zouden kleine auto’s persé goedkoop moeten zijn? Dat is ook maar een idee.

    2. “De nagedachtenis van het originele idee wordt verkwanseld.”
    Dat kan ik van de Mini toch niet zeggen. Het was een klein ‘gooi en smijt’ autootje, en dat is het nog steeds. Het concept van de oude Mini is daarmee overeind gebleven en dat heeft niets met marketing e.d. te maken.
    Daar zijn ze wel de fout ingegaan met de Beetle, dat is inderdaad alleen maar nostalgie.

    De 500 hangt daar een beetje tussenin. Het heeft niets met het originele ultrabasic concept te maken. Maar met de huidige standaard in luxe en veiligheid is de 500 ook weer niet zo duur.
    En het is een gelijkwaardig alternatief voor grote auto’s. En dat is winst. Je kan een kleine auto rijden dat geen spartaans koekblikje is met dito imago. En imago is tegenwoordig een keiharde randvoorwaarde bij het ontwikkelen van een auto.

    Login om te reageren
  71. geun zegt

    26 januari 2008 om 15:55

    Vind dit toch weer een mooit staaltje van amerikaanse klasse..
    En hierbij moeten we niet aan het milieu denken dan ;)
    Vind het wel mooi dat er een beetje een “oude” look inzit.. Niet teveel van die moderne lijnen.. Zou me toch wel eens in zo’n bak willen zien rijden gedurende een week ofzo. Want meeste commentaar is altijd: die rijden niet zo vlot die Amerikanen.. Maar ik heb nog nooit met een amerikaan gereden dus.. een week en mijn geld is op (voor te tanken uiteraard)

    geluid zal ook mooi zijn…

    gegroet

    Login om te reageren
  72. w0o0dy zegt

    26 januari 2008 om 16:31

    @Rick dos: “niet meer dan een opgesmukte Panda” Ik ben wel al wel bij de Fiat geweest, dus ik zou zeggen ga maar eens naar de Fiat dealer en neem een Panda en een 500 mee voor een blokje om….. dat de auto’s het onderstel delen betekent weinig. De 500 is een totaal andere auto dan de Panda.

    Je verhaaltje kraakt behoorlijk.
    Als we jouw redenering hanteren dan is de x3 niet meer dan een opgesmukte 3 serie, de x5 (om het over de x6 maar niet te hebben) niet meer dan een opgesmukte 5 serie de m6 niet meer dan een opgesmukte m5….. enfin het punt lijkt me duidelijk.

    Login om te reageren
  73. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 16:42

    @DAT

    Ik stel ook niet dat een kleine auto per sé een goedkope auto moet zijn. Maar als wOoOdy stelt dat de MINI en een Beetle een dure auto is dan kun je dat natuurlijk ook stellen bij de 500. Alleen doet hij dat niet.

    De Mini heeft het in dat opzicht in mindere maten, maar het valt ook niet te ontkennen dat de MINI niet zo “mini”meer is. Daarbij was de gedachte voor een Mini en ook de 500 toch ook wel goedkope transport voor de massa. Daar is heden ten dage ook geen sprake meer van.

    @wOoOdy

    Ik hoef er niet een blokje mee om te gaan om dingen gewoon te constateren. Eén ervan is dat de 500 in hetzelfde rijtje valt als de door jou ter zijde geschoven Mini en Beetle.

    Login om te reageren
  74. w0o0dy zegt

    26 januari 2008 om 16:56

    @Rick dos: als je het verkeerde constateert dan is het misschien toch wel goed om wel persoonlijk te gaan ervaren dat de verschillen enorm zijn. Jou conclusie dat het niet meer is dan een opgesmukte Panda is, is gewoonweg fout, tenzij je accepteert dat al die bovengenoemde BMW’s niet meer zijn dan opgesmukte 3 en 5 series…. dan ben je op z’n minst consequent.

    Ik heb nooit ontkent dat de 500 duur is, maar je krijgt wel een auto die zijn meerprijs ten opzichte van de Panda behoorlijk goed waarmaakt met een heleboel zaken die beter, mooier en of leuker zijn dan bij de Panda. De auto is in mijn ogen daarom niet zoveel TE duur, maar wel duur. 1000/1500 euro minder zou in mijn ogen wel reeël zijn overigens.

    Over de prijs van de mini heb ik het niet met zoveel woorden gehad…. de Beetle is echter niet veel meer dan een andere body op een standaard Golf. Zelfs het interieur is nauwelijk anders en toch is die auto veel duurder… dat is dus echt een melkkoe.

    De mini is wel erg duur, maar heeft wel een unieke chassis/body, uniek interieur etc….. daarmee is de hoge prijs eenvoudiger te verklaren dan bij die Beetle. Neemt niet weg dat ik vind dat die Mini wel erg groot is en dat daar erg weinig binnenruimte tegenover staat. Dat is regelrecht in strijd met het concept van het origineel. Daar was juist alles in het werk gesteld om de auto zo ruim mogelijk te maken binnen de zeer beperkte buitenmaten. Zo klein als toen dat is vrijwel niet meer mogelijk (ook omdat de veiligheidseisen en de lengte van mensen heel anders zijn dan vroeger) maar de 500 maakt net als het origineel enorm goed gebruik van de beschikbare ruimte.

    Login om te reageren
  75. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 17:27

    @wOoOdy

    Je hebt toch wel door dat óók BMW zelf zegt dat de X3 en X5 gebaseerd zijn op de 3 serie en 5 serie? En als jij het dan wilt definiëren als opgesmukt than be my guest. Ik definieer opsmukken toch anders. Kunnen we hier dan stellen dat het Panda the offroad broertje is van de 500?

    Maar het is duidelijk dat waar ik vaak genoeg van beschuldig wordt dat dat bij jou niet anders is. Namelijk het op hebben van een gekleurde bril.

    “De nieuwe Mini en de new Beetle zijn in mijn ogen wel “slechte cynische marketing gestuurde remakes” omdat ze niet efficiënt zijn met de ruimte, veel te duur zijn en je krijgt voor je hoge prijs in feite alleen maar een hip huidje en minder ruimte voor terug…..”

    “Mini wel erg groot is en dat daar erg weinig binnenruimte tegenover staat. Dat is regelrecht in strijd met het concept van het origineel. Daar was juist alles in het werk gesteld om de auto zo ruim mogelijk te maken binnen de zeer beperkte buitenmaten.”

    Het origineel van de 500 had volgens mij ook de motor achterin zitten.

    Als je niet inziet dat de argumenten die je hier aandraagt (en ook andere) niet geldend zijn voor de 500, dan is je bril gekleurd.

    Login om te reageren
  76. w0o0dy zegt

    26 januari 2008 om 17:47

    @Rick dos: Ontkent Fiat dat de Panda hetzelfde chassis/onderstel heeft als de 500? Jij noemt de 500 een opgesmukte Panda, ik zeg de auto verschilt net zoveel van een Panda als de x3 van de 3-serie.

    Is de x3 in jouw ogen een opgesmukte 3 serie of een andere auto? Dat de één een suv is en de andere (panda) een kruising tussen een mini-mpv en een hatchback is maakt voor de vergelijking niet zoveel uit. Zowel de x3 als de 500 gebruikt de basis en de motoren/versnellingsbakken en waarschijnlijk nog een heleboel meer van een zustermodel…. dat maakt de auto’s nog niet vergelijkbaar. Het zijn totaal andere auto’s.

    Deze Challenger deelt veel met de 300c maar is ook weer een totaal andere auto dan die grote ietwat lompe gangsterlimo.

    In feite is retro een verkeerd woord voor dit soort auto’s want het betekent zoiets als ouderwets of niet vernieuwend….

    re·tro (bijvoeglijk naamwoord) 1 ouderwets en weer in de mode

    Dat is in mijn ogen het verkeerde woord voor dit soort auto’s, Retro stijl komt al meer in de richting: re·tro·stijl (dem) 1 kunst- of modestijl die teruggrijpt op een stijl die al eens eerder populair was.

    Dat Fiat geen auto maakt met de motor achterin is logisch want daarvoor hebben ze geen platform, aandrijfassen, versnellingsbakken noem maar op. Als je zo dicht bij het origineel wil blijven dan maak je eerder een ouderwetse en dus echte retro-auto dan als je de stijl als inspiratie gebruikt en er een nieuwe moderne interpretatie van maakt, zonder dat je de auto na maakt.

    De nieuwe 500 is deel afgeleid van het concept van de originele, namelijk een kleine stadsauto die leuk is om mee te rijgen, met maximale ruimte bij minimale buitenmaten. Verder lijkt de auto op de originele als een kleinkind lijkt op z’n oma…. je herkent lijnen of vormen een bepaalde uitstraling, maar toch is er niets hetzelfde.

    Login om te reageren
  77. Rob USA zegt

    26 januari 2008 om 18:07

    @Wooody:Heerlijk filmpje van die Camaro. Die Firebird lijkt er wel op maar dit is de Espirit en ik heb de Formula 400 met 2 (werkende) Ram Air happers op de motorkap waar ik zo gecharmeerd van ben.
    Ben het trouwens heel erg met deze zinnen van jou over de retrolook!
    Even samengevat en met wat toevoegingen:
    Veel moderne auto’s missen charisma en sfeer omdat het allemaal
    efficient,veilig,praktisch en vooral windtunnelproof moet zijn .
    En ik vind ook dat de heren ontwerpers/fabrikanten van de eur/azie de laatste jaren geen gedurfte ontwerpen durven brengen alles lijkt op elkaar!
    Ik weet bijna zeker(op het oog) dat motorkappen en deuren van div. auto’s tegenwoordig gewoon uitwisselbaar zijn..van mazda 6 tot bmw enz.
    @320d facelift:Je hebt goed begrepen wat Rob vindt zie ik.

    Login om te reageren
  78. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 18:11

    De 3 serie en de X3 opereren in twee verschillende segmenten. Namelijk het SUV segment (X3) en het stationwagon segment.

    Waar opereren de Panda en de 500 in? Ze opereren toch in hetzelfde segment? Alleen heeft de één een unieke uitstraling en de ander een retro uitstraling. Het vergelijk met de BMW’s zou eerder opgaan als men een 3-serie sedan zou nemen daar een E21 (ik noem maar wat) retro body overheen zouden gooien en dan heb je de door voorgestelde vergelijk. Het vergelijk zoals je ’t nu voorspiegeld klopt niet.

    Retrostijl of retro de definitie doet er niet toe. Het lijkt me duidelijk wat we er allemaal mee bedoelen.

    “Dat Fiat geen auto maakt met de motor achterin is logisch want daarvoor hebben ze geen platform, aandrijfassen, versnellingsbakken noem maar op. Als je zo dicht bij het origineel wil blijven dan maak je eerder een ouderwetse en dus echte retro-auto dan als je de stijl als inspiratie gebruikt en er een nieuwe moderne interpretatie van maakt, zonder dat je de auto na maakt.”

    Hele logische uitleg, maar als je de MINI bekritiseerd op het feit dat de ruimte achterin niet voldoende is dan kun je dit ook bekritiseren voor de 500 in z’n originaliteit.

    Kijk, we kunnen deze zang en dans de hele avond blijven doen, en we kunnen het eens zijn dat de MINI en 500 lekkere auto’s zijn dat neemt echter niet weg mijn eerste twee stellingen.

    “We kijken niet meer naar de toekomst en blijven in de illusie dat “vroeger alles beter” was. Wat, zoals je zelf wellicht ook wel weet, niet het geval is. En door deze retromodellen kan het wel eens zo zijn dat de het originele idee waar het allemaal mee begonnen is vertroebeld wordt.”

    Want
    A) Om auto’s tegenwoordig te kunnen en moeten verkopen moet je een retromodel in je line up hebben. En dat is naar mijn mening achteruitgang en niet vooruitgang. Het is toch eigenlijk van de zotte dat FIAT een wederopstanding beleeft door de 500? Dat op zich geeft toch al een bepaalde failliet aan? En dat is niet zo zeer een kritiek op FIAt maar een kritiek in het algemeen.

    B) Alle huidige retrostijl modellen zijn afgewaterde hardcore auto’s die het origineel ooit eens was. De mensen die niet autominded zijn die zien zulke auto’s als “nieuwe” auto’s en zien niet meer de waarde die het origineel op de autogeschiedenis hebben gehad. En dus raakt het beeld vertroebeld.

    Login om te reageren
  79. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 18:21

    jaaaa mijn grammatica is weer uitstekend vandaag!

    Login om te reageren
  80. w0o0dy zegt

    26 januari 2008 om 18:36

    De wederopstanding van Fiat is niet gekomen door de 500. De wederopstanding is gekomen door met name de (Grande) Punto, de Ypsilon (niet in NL, maar wel in Italië) en deels door de Panda. Van die auto’s verkopen ze vele malen meer dan van de 500. De Panda mikt op gezinnen en/of vrouwen alleen met kids.

    De 500 mikt (voorlopig) juist op vrouwen zonder kinderen en mensen die een tweede auto zoeken met alle luxe en voorzieningen van een grotere auto maar niet het formaat en het prijskaartje van zo’n grotere auto. De auto’s komen misschien qua prijs en maten bij elkaar in de buurt maar ook dat zijn verschillende marktsegmenten.

    Waarom zou je laten inspireren door het verleden de vooruitgang in de weg staan? De genoemde voorbeelden zijn allemaal niet ouderwets qua techniek en qua kwaliteit dus op welk vlak staan ze vooruitgang in weg? Liever een retro-stijl auto die fraai is dan een modern lelijk mormel. Nieuw is niet altijd beter.

    Auto’s zijn tegenwoordig allemaal meer all-round, zelfs de meeste sportwagens zijn niet meer hardcore. Om grote aantallen te kunnen verkopen moet je grote groepen aanspreken en te extreme auto’s verkopen niet, dat verklaard bijvoorbeeld de successen van de CC uitvoeringen… mensen willen wel iets anders of een cabrio, maar willen geen echte cabrio/sportwagen want daarmee “kun je niet bij je werk/klant aankomen”….. Zo kijkt de consument nou eenmaal….

    Login om te reageren
  81. Esprit_de_Flandre zegt

    26 januari 2008 om 18:40

    @320D facelift: “Geen evolutie in het design”?

    Het is dan ook retro-design hé. Net zo met de nieuwste Mustang, die was de grondlegger van het retromusclecargenre. Hoewel de Mustang nooit weggeweest is. Hij zag er gewoon nooit zo goed uit als toen/nu.

    Login om te reageren
  82. Esprit_de_Flandre zegt

    26 januari 2008 om 18:43

    @w0o0dy: “maar willen geen echte cabrio/sportwagen want daarmee “kun je niet bij je werk/klant aankomen””

    Ik denk dat mijn klanten toch onder de indruk zouden zijn van een knappe cabrio.

    Login om te reageren
  83. DAT zegt

    26 januari 2008 om 18:48

    @Rick dos
    Veel europese merken hebben zoveel erfgoed dat daar af en toe best uit geput kan worden. Tenminste als het originele concept nog houdbaar is.
    Fiat heeft naast de 500 toch ook moderne modellen, de Punto heeft b.v een scherp design helemaal van deze tijd.

    Je kan niet ontkennen dat emotie tegenwoordig een enorme belangrijke factor is. Retro-design is pure emotie. Ook al heb je de originele auto’s nooit op straat zien rijden, voel je de afkomst.
    Als het dus goed gedaan wordt zoals bij de 500 en de Mini zie ik het probleem niet.

    Je hebt gelijk als het ging om een merken als Rover en Jaguar. Jaguar is daarvan terug gekomen met de XK en XF. (Hopelijk niet te laat).

    Login om te reageren
  84. w0o0dy zegt

    26 januari 2008 om 18:48

    @Esprit de Flandre: tja Nederlanders zijn nogal zuur als het om andermans auto gaat…. vooral als jij iets leukers rijdt dan zij en jij geld aan handel met hen verdient…. “Oh dan betaal ik dus zijn auto? Hmm die ga ik door de mangel halen voor meer korting” of “Die komt er bij mij niet meer in, de afzetter”

    Beetje triest beeld, je kan namelijk ook denken “Hmm die vent/dame zal wel goed zijn in z’n vak of er erg hard voor werken want anders kon hij/zij die wagen niet betalen, die moet ik hebben!” Maar goed, dat doen we dus niet hier ;)

    Login om te reageren
  85. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 18:55

    De 500 kun je -en dat beschouwt FIAT volgens mij zelf ook- als HET turningpoint beschouwen.

    “De 500 mikt (voorlopig) juist op vrouwen zonder kinderen en mensen die een tweede auto zoeken met alle luxe en voorzieningen van een grotere auto maar niet het formaat en het prijskaartje van zo’n grotere auto.”

    En waar schiet de Panda op dan?

    “Waarom zou je laten inspireren door het verleden de vooruitgang in de weg staan? De genoemde voorbeelden zijn allemaal niet ouderwets qua techniek en qua kwaliteit dus op welk vlak staan ze vooruitgang in weg? Liever een retro-stijl auto die fraai is dan een modern lelijk mormel. Nieuw is niet altijd beter.”

    Maar we hebben toch samen vastgesteld dat deze modellen technieken delen met reeds bestaande auto’s? Dus waar is de vooruitgang in dat opzicht dan? En op het vlak van design staat het vooruitgang wel degelijk in de weg. In de historie tot nu toe, heeft men ooit de stap gemaakt door een retromodel te introduceren? Nee toch? We hebben in de jaren ’60 toch nooit retromodellen gezien van een model T?

    Nieuw is inderdaad niet altijd beter, maar het is in ieder geval een stap vooruit. Die stap vooruit kan ons laten struikelen of het kan ons inderdaad een stap voorwaarts brengen. We moeten het echter niet vrezen.

    Mijn opmerking over hardcore gaat ook over de originele auto’s. Die hadden elk op hun eigen manier iets hardcore’s in zich. Dat was voor die tijdsgeest ook de juiste weg. We leven nu eenmaal in andere tijden met andere regels en ook leefregels. Laten we dan ook het verleden koesteren en de toekomst omarmen.

    Login om te reageren
  86. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 19:01

    @DAT

    “Je kan niet ontkennen dat emotie tegenwoordig een enorme belangrijke factor is. Retro-design is pure emotie.”

    Dat zeg ik volgens mij ook overal. Het retro design appelleert ook op de nostalgische waarde van zo’n auto. Maar er is ook genoeg jong grut die die nostalgische waarde niet kennen of zien en alleen maar hip en trendy zien.

    En dat is ook waar het zal vertroebelen.

    Login om te reageren
  87. w0o0dy zegt

    26 januari 2008 om 19:10

    @rick dos: “Maar we hebben toch samen vastgesteld dat deze modellen technieken delen met reeds bestaande auto’s? Dus waar is de vooruitgang in dat opzicht dan? En op het vlak van design staat het vooruitgang wel degelijk in de weg.” Dat geld dan dus ook voor alle andere auto’s die onderdelen gebruiken van andere auto’s…. oftewel allemaal, een enkele uitzondering daargelaten. Er is volgens mij geen BMW waar die tekst niet op van toepassing is…. dus is BMW niet vooruitstrevend? Lijkt me niet helemaal juist.

    Je kunt best vooruitstrevend zijn en vooruitgang boeken zonder dat ALLES aan de auto’s nieuw is. Component sharing is here to stay, goed of niet, wen er maar aan.

    Login om te reageren
  88. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 19:17

    @wOoOdy

    Gaarne dingen even niet uit context halen.

    Jij stelt het volgende:

    “Waarom zou je laten inspireren door het verleden de vooruitgang in de weg staan? De genoemde voorbeelden zijn allemaal niet ouderwets qua techniek en qua kwaliteit dus op welk vlak staan ze vooruitgang in weg?”

    Waarop mijn antwoord is:

    “Maar we hebben toch samen vastgesteld dat deze modellen technieken delen met reeds bestaande auto’s? Dus waar is de vooruitgang in dat opzicht dan? En op het vlak van design staat het vooruitgang wel degelijk in de weg.”

    Je vraag “Waarom zou je laten inspireren door het verleden de vooruitgang in de weg staan?” laat juist een andere vraag rijzen. Namelijk, als het niet vooruitgang in de wegstaat, wat voor toegevoegde waarde voor die zelfde vooruitgang heeft het dan? De kwaltiteit en techniek bestaan immers al. Het model zelf grijpt terug naar het verleden. Ik zie niet in dat het vooruitgang een handje helpt.

    Login om te reageren
  89. Turbopaultje zegt

    26 januari 2008 om 19:33

    Waar gaat deze microbendiscussie in hemelsnaam over ?

    Ik zie hier een dikke bak en het roest me werkelijk geen meter retro of niet. Het ziet er gewoon ruig uit. And that´s what a musclecar should be.

    Login om te reageren
  90. w0o0dy zegt

    26 januari 2008 om 19:38

    @Rick dos: de 500 is een niche model (dat door het succes in wat grotere aantallen gemaakt gaat worden dan oorspronkelijk gepland) dat nu een enorme winst lijkt te gaan opleveren omdat alles berekend is op lagere aantallen. Die winst geeft Fiat meer mogelijkheden dan gedacht dus in feite zorgt de auto juist voor enorme kansen op vooruitgang want er is meer geld voor ontwikkeling.

    De technologische ontwikkelingen werden los van die 500 gedaan omdat die al voor de normale range van producten ontwikkeld werden. De Panda en de grande punto zijn op veel vlakken behoorlijk vernieuwend en de 2 cilinder die in meerdere modellen (waaronder de 500) gebruikt gaat worden is het ook.

    Oftwel zolang het niche modellen betreft en er verder genoeg ontwikkeling is, is er niets mis mee… Alle merken gebruiken allerlei onderdelen voor meerdere modellen en daar heb je dan geen problemen mee? Hoezo is dat anders?

    Login om te reageren
  91. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 19:55

    @wOoOdy

    “…dat nu een enorme winst lijkt te gaan opleveren omdat alles berekend is op lagere aantallen. Die winst geeft Fiat meer mogelijkheden dan gedacht dus in feite zorgt de auto juist voor enorme kansen op vooruitgang want er is meer geld voor ontwikkeling.”

    Dus wat je hier feitelijk zegt is dat de winst en dus jouw relatie met vooruitgang en ontwikkeling puur toeval is?

    “De technologische ontwikkelingen werden los van die 500 gedaan omdat die al voor de normale range van producten ontwikkeld werden. De Panda en de grande punto zijn op veel vlakken behoorlijk vernieuwend en de 2 cilinder die in meerdere modellen (waaronder de 500) gebruikt gaat worden is het ook.”

    En hier onderschrijf je weer mijn punt. Welke toegevoegde waarde voor vooruitgang is er dan?

    “Alle merken gebruiken allerlei onderdelen voor meerdere modellen en daar heb je dan geen problemen mee? Hoezo is dat anders?”

    Het onderstel, de motor en de versnellingsbak en andere dingen van de Panda worden gedeeld met het niche product en straks ook de Ford Ka. Wat is er dan nog niche aan? Het uiterlijk alleen?

    En laat het duidelijk zijn en laat er ook geen misvatting over bestaan. Ik heb geen problemen met parts sharing binnen één bedrijf.

    Login om te reageren
  92. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 19:58

    En binnen één bedrijf bedoel ik dan één automerk.

    Login om te reageren
  93. Turbopaultje zegt

    26 januari 2008 om 20:02

    Kansloos, bekend verhaal. Suc6.

    Login om te reageren
  94. w0o0dy zegt

    26 januari 2008 om 20:52

    @rick dos: nee dat zeg ik zeker niet. De winst die behaald wordt met het succes maakt MEER technologische ontwikkeling mogelijk. Dat is totaal iets anders dan dat de ontwikkeling van een toevallig succesvol model afhangt.

    Als je stelt dat ieder model vooruitgang moet opleveren dan is het ook met bmw treurig gesteld… de 3 liter motor ligt nu zo ongeveer in ieder model….

    De 500 is een enorme stap vooruit in materiaalgebruik en interieur styling en daarnaast brengt de auto veel accesoires uit duurdere klassen naar een betaalbare kleine auto. Het concept van personaliseren is trouwens ook met deze 500 goed uitgewerkt en ik denk dat Fiat dat over de hele range van producten gaat toepassen. Dus ook qua marketing en personalisering is de 500 een stap vooruit.

    Maar goed, laten we het eens over deze Challenger hebben. Is deze auto niet teveel een remake van de oude Challenger? De Camaro is een stuk vooruitstrevender terwijl die ook sterk leunt op de stijl van de oude. Kan deze auto het een tijdlang volhouden of gaat ie kansloos ten onder als het “nieuwe” er af is?

    Login om te reageren
  95. ML zegt

    26 januari 2008 om 21:19

    Ik ben er eigenlijk al weer helemaal op uitgekeken…

    Login om te reageren
  96. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 21:48

    @wOoOdy

    “…dat nu een enorme winst lijkt te gaan opleveren omdat alles berekend is op lagere aantallen.”

    Hiermee geef je toch aan dat het geld die beschikbaar wordt voor eventuele vooruitgang een toevallige bijzaak is en dus geen gecalculeerde vooruitgang.

    “is meer geld voor ontwikkeling.”

    Immers was de 500 een flop geweest dan was er ook minder geld voor ontwikkeling.

    “… de 3 liter motor ligt nu zo ongeveer in ieder model….”

    Yep, maar in de X6 ligt de geheel nieuwe V8 turbo. Is ook de hybride motor van BMW geïntorduceerd. De DPC werd geïntroduceerd. In de 1 serie de 123d. Daarbij zijn de modellen geen retro modellen. En bij elk nieuw model is er op vele gebieden altijd wel wat nieuws te melden bij BMW. Dit is overigens niet anders bij andere merken.

    En als je dan toch wilt volharden in de link te leggen met BMW…Kijk dan eens naar de MINI. Is dat een verbouwde 1-serie? Dacht het niet.

    “Dus ook qua marketing en personalisering is de 500 een stap vooruit.”

    En dus keren we terug bij mijn eerdere stelling. En personalisering en marketing zou ik niet in dit verband als twee verschillende entiteiten beschouwen.

    Wat betreft deze Challenger, is het net zoals bij alle andere retromodellen. De houdbaarheidsdatum vervalt zodra het “hippe” ervan af is. Ik heb dan ook totaal geen illusie dat we hier naar klassiekers zitten te kijken.

    Ik zie dit soort dingen meer als “boybands”, creëer een idee (in dit geval nostalgie) promoot het maar vaak genoeg (dat het hip is) en mensen zullen uit je hand eten. Echter, net als boybands, zal de gimmick ervan af zijn als het eenmaal niet meer hip is. En dus zal het in de vergetelheid raken.

    Login om te reageren
  97. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 21:50

    DAT beschikbaar wordt……omg! Lamagaan!

    Login om te reageren
  98. w0o0dy zegt

    26 januari 2008 om 22:15

    Nogmaals: MEER geld in het laatje betekent dat er MEER geld voor ontwikkeling is. Dat komt dus BOVENOP de bestaande budgetten. De ontwikkeling hangt dus niet af van de 500 en er is niets toevalligs aan de technologische ontwikkelingen die Fiat realiseert (kijk maar eens naar de bedrijven binnen de Fiat S.p.A (Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Iveco en Magneti Marelli). Maar zoals bij elk merk kun je meer investeren als er meer verdiend wordt.

    Ik denk dat de Camaro langer houdbaar zal blijken omdat die wel echt een nieuwe auto is geïnspireerd op de oude, maar deze Challenger lijkt me teveel een remake van de oude.

    Login om te reageren
  99. robgym zegt

    26 januari 2008 om 23:23

    sorry hoor rick dos maar als jij de overeenkomsten tussen de nieuwe 500 en de oude niet ziet heb je wel een hele erge donkere zonnebril op vriend.
    en btw vind de charger top , een echte muscle car simpel en rechtdoor zee

    Login om te reageren
  100. Rick dos zegt

    26 januari 2008 om 23:30

    @wOoOdy

    Ja, dat snap ik wOoOdy. Maar in de context van onze discussie gaat die vlieger niet op.

    Maar goed, verdraai je eigen woorden maar.

    Login om te reageren
  101. Valleyman zegt

    27 januari 2008 om 01:42

    In een topic over de Challenger Fiat’s in de discussie betrekken,wat een idee :-p
    Dit is Hemi, of je begrijpt, of je begrijpt het niet.
    Hetzelfde voor Muscle in het algemeen.

    Mijn mening : smoorverliefd sinds de eerste aankondiging.

    Login om te reageren
  102. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 01:51

    @robgym

    Moet je me toch eens uitleggen…….waar schrijf ik dat ik de overeenkomsten tussen de oude en nieuwe 500 niet zie?

    @Valleyman

    Je moet toch wat. :P

    Laat het duidelijk zijn ook ik ben gek op muscle cars. Om de discussie dan een hele andere wending te geven….

    Welke heb je liever, het oude of het nieuwe model?

    Login om te reageren
  103. w0o0dy zegt

    27 januari 2008 om 10:37

    @Rick dos: Als jij mijn teksten anders uitlegt dan dat ik bedoel dan is een verder toelichting geen verdraaien van mijn tekst. Dat het niet aansluit bij jouw uitleg van mijn tekst kan zijn omdat mijn tekst te onduidelijk is of omdat jij het verkeerd uitlegt (of wil uitleggen). Een toelichting die je dan wel kunt volgen is dan niet een verandering van mijn standpunt maar een (kennelijk) duidelijkere verwoording ervan.

    On-topic: ik zat net nog even naar de voorkant van de Challenger te kijken (op de bovenstaande foto) en opeens viel me de nogal lompe voorbumper op…. waarom is dat gat tussen de mistlampen zo lelijk klein en waarom is die voorbumper zo kaal? Dat moet toch mooier kunnen? Het lijkt wel een stuk huisvlijt van een tuner of één of andere hobbyist zo…..

    Login om te reageren
  104. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 11:22

    @wOoOdy

    Ik zou zeggen lees je teksten nog eens goed door en mijn antwoorden daarop, wellicht dat de verdraaing je duidelijk wordt.

    Login om te reageren
  105. w0o0dy zegt

    27 januari 2008 om 11:25

    @Rick dos:Nee dank je, ik kan jou hetzelfde aanraden maar dat ga je ook niet doen. Ik hou er mee op, dit is zinloos.

    Login om te reageren
  106. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 11:32

    Ik ga het inderdaad niet doen omdat ik het al gedaan heb.

    Immers als de fout inderdaad bij mij ligt dan moet ik ook mans genoeg zijn om dat te erkennen. Ik kan dat echter niet erkennen dus dan moet het toch ergens anders liggen. Hmmmm….

    Login om te reageren
  107. w0o0dy zegt

    27 januari 2008 om 11:36

    whatever

    Login om te reageren
  108. Rob USA zegt

    27 januari 2008 om 13:00

    Hahaha de 2 kemphanen hebben er toch een punt achter gezet.

    Login om te reageren
  109. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 13:05

    Thank you! We’re here for your entertainment! ;) :P

    Login om te reageren
  110. Floris zegt

    27 januari 2008 om 13:11

    Ik zie dit soort dingen meer als “boybands”, creëer een idee (in dit geval nostalgie) promoot het maar vaak genoeg (dat het hip is) en mensen zullen uit je hand eten. Echter, net als boybands, zal de gimmick ervan af zijn als het eenmaal niet meer hip is. En dus zal het in de vergetelheid raken.

    Is de huidige Mini niet het bewijs dat, als je het goed doet, die vlieger niet opgaat? De retro Ford Thunderbird heeft het in Amerika ook goed gedaan. De huidige Mustang (weer een echt retro model) is in de US een groot succes, al enige tijd overigens. De 500 heeft nu al zo achterlijk veel verkocht dat het model nu al als succes de boeken ingaat.

    Of dit soort auto’s over 30 jaar een prominente plek in de autohistorie krijgen is de vraag, maar daar alleen maar over gespeculeerd worden.

    Login om te reageren
  111. w0o0dy zegt

    27 januari 2008 om 13:19

    Ik heb even een paar minuten zitten prutsen (ik weet dat de kwaliteit slecht is, maar die editor software is ook niet echt geweldig) met een photo-editor en volgens mij is het idee zo wel duidelijk… zou de voorbumper zo al niet mooier zijn?

    Nog mooier zou het zijn als er een iets “terugvallende” onderste helft zou zijn bij de bumper denk ik. Iets minder één groot oranje vlak…..

    Login om te reageren
  112. DAT zegt

    27 januari 2008 om 13:20

    @woody
    “Als jij mijn teksten anders uitlegt dan dat ik bedoel dan is een verder toelichting geen verdraaien van mijn tekst. Dat het niet aansluit bij jouw uitleg van mijn tekst kan zijn omdat mijn tekst te onduidelijk is of omdat jij het verkeerd uitlegt of wil uitleggen.”

    De Winnaar van de Meest Gecompliceerde Argumentatie van het Jaar is…..
    Woody !!!

    @Rick dos
    “Immers als de fout inderdaad bij mij ligt dan moet ik ook mans genoeg zijn om dat te erkennen. Ik kan dat echter niet erkennen dus dan moet het toch ergens anders liggen.”

    In de catagorie Stijfkoppigheid van de prestigieuze Ezel-Awards is de enige winnaar: Rick dos !!!!

    Gefeliciteerd heren, het was een waar genoegen.
    Tot de volgende column !

    Login om te reageren
  113. w0o0dy zegt

    27 januari 2008 om 13:21

    @Dat: die award heb ik liever dan die van Rick dos ;)

    Login om te reageren
  114. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 13:26

    @Floris
    Nou, ik moet zeggen dat ik verbaas sta van het continuerende succes van de MINI. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de New New MINI in aantallen het minder zou doen. Vooral omdat de wijzigingen in mijn optiek miniem zijn. Maar het blijkt nog steeds een succes te zijn.

    Dat retromodellen inderdaad succes hebben betwist ik ook niet. Net zoals boybands bijv. Backstreet Boys (geen fan! ;) ) succes hadden, maar zal iemand ze nog herinneren na 10-20 jaar? Als je dat vergelijkt met bijv. de Jackson Five die je kan betitelen als het “origineel”. Volgens mij is de houdbaarheidsdatum van dit soort modellen niet lang.

    @DAT

    Dank u! Dank u! Ik wil hierbij wOoOdy bedanken! Want om stijfkopigheid te bestrijden dan moet je zelf nét dat beetje extra stijkoppig zijn. Dus deze is voor jou wOoOdy! ;)

    Login om te reageren
  115. w0o0dy zegt

    27 januari 2008 om 13:29

    @Rick dos: laten we niet vergeten wie zich uit de discussie heeft teruggetrokken vanwege de uitzichtloosheid van de discussie…. die award heb je toch echt zelf verdiend ;)

    On-topic: wat vinden jullie van die aangepaste voorbumper? Beter of niet?

    Login om te reageren
  116. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 13:36

    @wOoOdy

    Ik had je er gisteren al fijntjes opgewezen dat de discussie uitzichtloos was

    “Rick dos schrijft,

    26 January 2008 om 18:11

    Kijk, we kunnen deze zang en dans de hele avond blijven doen,”

    Maar wie blijft er doorgaan? ;)

    Die award is van mij, maar de eer die komt jou toe. :)

    Login om te reageren
  117. w0o0dy zegt

    27 januari 2008 om 13:45

    Dude schrijf nou ook eens wat on-topic!

    Login om te reageren
  118. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 13:53

    Zo ketel lekker weer vandaag, hè…….

    Login om te reageren
  119. w0o0dy zegt

    27 januari 2008 om 13:59

    Ik had gisteren nog de illusie dat je voor rede vatbaar was….

    Wat vind je van de aangepaste voorkant (zie plaatje uit de post van 13:09)? Dat is toch mooier? Ik snap niet waarom ze de voorkant van de Challenger zo lomp hebben gemaakt…

    Login om te reageren
  120. DAT zegt

    27 januari 2008 om 14:01

    Rick, vergeet je niet de prijs op te komen halen:

    Login om te reageren
  121. Rob USA zegt

    27 januari 2008 om 14:05

    @Rick Dos:Ik vind net als Floris dat jou verhaal van boyband-retro niet klopt.
    Alleen zou ik de Thunderbird wel als boyband betitellen omdat deze maar een paar jaar gemaakt is.
    Maar de Mustang is here to stay en word alleen nog maar verder door ontwikkeld en dat zelfde zal gaan gelden voor de Camaro. En deze 2 auto’s zullen ook echt de boeken in gaan als de wederopstanding van 2 legends.
    Marketingtechnisch ultiem omdat de generatie die opgegroeid is met de oldschool versies nu het geld hebben om een te kopen als 2e of 3e auto.
    Met als leuke bijkomstigheid dat ze betaalbaar zijn gebleven!
    Maar nog even samenvattend:Deze retro modellen zijn stuk voor stuk mooier auto’s dan alles wat er de laatste tijd op de wegen hier verschijnt en daarvoor verdienen ze het al om een mooi plekje te krijgen op het wegennet wereldwijd en ik vind eigenlijk ook free petrol for live! :)

    Login om te reageren
  122. David zegt

    27 januari 2008 om 15:06

    Komt ie niet naar Nederland?:(

    Login om te reageren
  123. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 15:09

    @DAT

    Gezien bovenstaande eis ik een hertelling van de stemmen!

    @RobUSA

    Ik denk dat je mijn punt van mijn vergelijk ff mist.

    Login om te reageren
  124. lincoln zegt

    27 januari 2008 om 16:06

    ja .. dat doe ik nou ook altijd ..
    als ik weet dat ik ernaast zit .. of ongelijk heb ..
    dan zal ik de eerste zijn om dat toe te geven ..

    is tot nu toe nog noooooit gebeurt ..

    Login om te reageren
  125. Alex zegt

    27 januari 2008 om 18:43

    1 woord: Porno!!!!

    Login om te reageren
  126. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 20:09

    @lincoln

    Dan zal dit je eerste keer zijn:

    “is tot nu toe nog noooooit gebeurt..”

    Gebeurd met een D!

    Login om te reageren
  127. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 20:41

    Aaaaah zo kennen we de Amerikanen weer.

    Plastic fantastic, man!

    Login om te reageren
  128. lincoln zegt

    27 januari 2008 om 20:52

    @Rick dos .. nope .. gebeurt is met een t .. en gebeurd is met een d .. en noooooit is ook met een t ..

    Login om te reageren
  129. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 21:01

    Maar als iets gebeurd is, gebeurt het nooit met een t.

    Login om te reageren
  130. Floris zegt

    27 januari 2008 om 21:08

    Nou dames, klaar met oeverloos discussiëren over niks?

    Login om te reageren
  131. w0o0dy zegt

    27 januari 2008 om 21:10

    @Rick dos: let op! Zit je stevig? Ik ga je namelijk gelijk geven! :-p
    Voltooid verleden tijd, dus met een d, tegenwoordige tijd is met een t.

    Login om te reageren
  132. lincoln zegt

    27 januari 2008 om 21:12

    @Floris .. en nix is met een x .. gesnopen ..

    Login om te reageren
  133. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 21:13

    “Schat, bel een ambulance! Ben van de bank gevallen!”

    :P

    Login om te reageren
  134. lincoln zegt

    27 januari 2008 om 21:14

    @wOoOdy .. ja daaag .. tuurlijk is het inmiddels verleden tijd .. maar op het moment van schrijven was het tegenwoordige tijd ..

    Login om te reageren
  135. robgym zegt

    27 januari 2008 om 22:29

    De nieuwe 500 is een erg goede kleine auto, los van de retro-styling” (Die ik trouwens helemaal niet zo retro vindt, zet de nieuwe maar eens naast de oude….. bijna geen overeenkomsten).”

    Mijn punt precies, zoals ik ook al zei hier schuilt een gevaar in. Het originele idee wordt namelijk vertroebeld.

    “Zijn de auto’s alleen maar vanwege de marketing zo geworden? Ik denk het niet.”

    gezien rick dit komt uit jou eigen verhaal

    Login om te reageren
  136. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 22:48

    Ach so, mijn punt was in een breder context. Mijn punt was dat door de retromodellen het beeld van het origineel vertroebeld raakt. Dus, ja, als je de nieuwe 500 afzet tegen de oude 500 dan zijn er weinig overeenkomsten. De nieuwe is bijv. in vergelijking met de oude een reus. Dat neemt echter niet weg dat er stylingskenmerken van de oude zijn overgenomen. Anders zou men dit niet een retromodel kunnen noemen en niet kunnen inspelen op de nostalgische waarde die deze auto heeft.

    En dus zie ik natuurlijk wel overeenkomsten, dat kan iedereen wel zien. Maar op zoveel vlakken is deze auto anders dan z’n voorganger.

    Login om te reageren
  137. fr@nk01 zegt

    27 januari 2008 om 23:08

    @wOoOdy,
    respekt hoor, dat je het zo lang kon volhouden daar is geen eer aan te behalen.
    Totaal zinloos, iritant quasi tegenargumenten, puur opzettelijk dwarsliggen, alsof ie ’t erom doet!
    Het is zoiets als dweilen met de kraan wagenwijd open.

    Login om te reageren
  138. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 23:13

    Och gut, spuit elf is er ook weer.

    Login om te reageren
  139. fr@nk01 zegt

    27 januari 2008 om 23:31

    Mini tov 500
    Mini 2x zo duur dan 500(is dus goedkoop) en staat veel dichter bij het origineel qua filosofie.
    Panda is klein gezinsauto,
    500 ’t tegengestelde
    500 was en is van Fiat
    Mini was en is van ….oepsie, weg nostalgie :-(

    Login om te reageren
  140. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 23:33

    Login om te reageren
  141. fr@nk01 zegt

    27 januari 2008 om 23:46

    Zelden zo’n rampzalig blaaskaak verschijnsel op een blog tegengekomen!

    Login om te reageren
  142. fr@nk01 zegt

    27 januari 2008 om 23:49

    ..euh haal dat zalig er maar snel vanaf…

    Login om te reageren
  143. Rick dos zegt

    27 januari 2008 om 23:54

    En dat zeg jij? :lol:

    Login om te reageren
  144. fr@nk01 zegt

    28 januari 2008 om 00:02

    Krijg je koppijn!?, he jammer nu… :-)

    Login om te reageren
  145. fr@nk01 zegt

    28 januari 2008 om 17:02

    Bmw dacht ook een slaatje uit te moeten slaan uit de oude 70er jaren 1500 type, door hun 1serie nostalgies aan te verbinden.
    Nog ff en we krijgen straks allemaal zgn retro’s aan onze broek hangen uit commercieel gewin belang.

    Wat mij betreft alleen nog een Eend en een Snoek van Citroen en dan moet het afgelopen zijn met dat sentimentgedoe!

    Hoewel…de 1e oeroude mini Civic en dito Corolla…met automaat + schuifdakje, ‘schatjes’ uit die tijden onverwoestbaar en legendarisch, de Japanse D-day modellen.

    Login om te reageren
  146. nichos zegt

    1 februari 2008 om 23:40

    1 woord: Z8..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North