• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nog lichtere Lotus Exige (met 300+ pk)

Auteur: robbie, gepost 31 oktober 2007 om 21:04 – 53 Reacties

Lotus Exige CFS1


Het zal je niet ontgaan zijn dat momenteel in Las Vegas de SEMA 2007 aan de gang is. En diverse fabrikanten komen met de meest verschrikkelijke creaties (in mijn ogen dan). Maar nou kwam ik vandaag eindelijk iets tegen wat wel nuttig is… Namelijk een Lotus Exige met een complete carbon fibre body.

Een Lotus Exige is natuurlijk al geen zwaargewicht, maar deze versie van Prototype Composites is nog eens 41 kilo lichter. Maar daar bleef het niet bij de standaard motor werd eruit gegooid en vervangen door een 311 pk sterke motor uit een Acura TSX. Lekker ding in mijn ogen!

Lotus Exige CFS1

Lotus Exige CFS1

Plaatjes van de beursvloer (via):

Lotus Exige CFS1

Lotus Exige CFS1

Ook interessant!

  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot
  • Lotus Exige S1
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Autoblog Family: Lotus Exige S Komo-Tec

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

exige, Lichtgewicht, Lotus, sema

Vorig bericht: « Hier valt niet mee te spotten: Caparo T1 cop car
Volgend bericht: Video: Een heel speciale F40 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ca.dil zegt

    31 oktober 2007 om 21:06

    Hele body van CF en slechts 41 kilo lichter? Das de moeite (en het geld) niet waard…

    Login om te reageren
  2. Mustang zegt

    31 oktober 2007 om 21:08

    Vind ik ook niet.. Je zou toch zeggen dat dat ding veel lichter is geworden door dat CF

    Login om te reageren
  3. mark zegt

    31 oktober 2007 om 21:09

    ik moet zeggen dat het er ook niet zo heel erg mooi uit ziet met die hele body van carbon fiber,,, en dan oook nog die veel te hoge vleugel

    doe mij maar de normale exige…

    Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    31 oktober 2007 om 21:10

    ehm letten we even op? Wat denk je dat het materiaal is voor de body van de gewone Exige? Gietijzer?

    Login om te reageren
  5. mstr zegt

    31 oktober 2007 om 21:10

    Blijkbaar zat er geen dik aluminium op als body :P

    Of het is 41 kg lichter met de nieuwe (zwaardere?) motor erin?

    Login om te reageren
  6. golfie zegt

    31 oktober 2007 om 21:13

    iedereen tegenwoordig met die carbonfetish…

    Login om te reageren
  7. Berbertjes zegt

    31 oktober 2007 om 21:17

    Zou hem best wel graag willen hoor

    mark: doe mij maar de normale exige

    Dat meen jij ook niet geef maar toe “:D

    Login om te reageren
  8. jochem zegt

    31 oktober 2007 om 21:17

    maar kijk toch gewoon hoe geil :P

    Login om te reageren
  9. DXRay zegt

    31 oktober 2007 om 21:19

    De exige is al een lichtgewicht dus de body ook. BTW Ferrari haalde ook maar een gewichtsbesparing van 100 kg op de 430 Scuderia t.o.v. de reguliere terwijl daar toch echt nog wel wat “luxe” uit te slopen was. de Exige was al een redelijke hardcore bak. Vindt de looks van het “kale”CF wel wat hebben trouwens.

    Login om te reageren
  10. kevin zegt

    31 oktober 2007 om 21:23

    en 1 keer met achteruit inparkeren tegen een lantaarnpaal aan en je kunt de hele body vervangen

    Login om te reageren
  11. Turbopaultje zegt

    31 oktober 2007 om 21:24

    41 kg op de body…… ??? Het gaat alleen om de bodypanels lijkt me hier, de Exige heeft immers een staal /aluchassis. En die verandert die PC echt niet.

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    31 oktober 2007 om 21:27

    de body is normaal van kunststof en dat is al heel licht, de dragende delen van de Elise en Exige zijn van gelijmd geëxtrueerd (denk aan een slagroomspuit) Aluminium… ook al superlicht…… Carbon is erg duur, maar het ziet er gaaf uit en het is nog lichter ook! Halleluja!

    Login om te reageren
  13. heidekonijn zegt

    31 oktober 2007 om 21:27

    Me lijkt zelfs die 41kg overdreven. De Elise heeft sowieso een injection moulded huidje, erg buigzaam en verend, ideaal om de kinetische energie van een crash op te vangen..

    Login om te reageren
  14. Floryn zegt

    31 oktober 2007 om 21:28

    en als je m nu zou lakken wat zou er dan bijkomen? Volgens mij is dit wel een erg perfectionistische toevoeging. Carbon is toch duur? Weet iemand hoe duur? Ja het is beter maar hoe veel…?

    Login om te reageren
  15. PeterVanHteV zegt

    31 oktober 2007 om 21:32

    Elise mk1 650kg? ..toch, en dit weegt 800kg?…toch, doe dan maar een mk1 met een vreselijk dikke turbo!!!

    Login om te reageren
  16. heidekonijn zegt

    31 oktober 2007 om 21:32

    @ Floryn
    Een paar kilo verf bedoel je? Lak lijkt me er al op te zitten.

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    31 oktober 2007 om 21:39

    De auto is niet alleen lichter…. die 311bhp is het vermogen aan de wielen! (dan moet er 350 tot 400pk aan de krukas beschikbaar zijn)

    Meer dan het dubbele vermogen en minder kilo’s dan de meeste mk2 elise/exige modellen…. ik denk dat ik dan toch misschien wel voor deze zou geen… maar in principe vind ik de 650kg van de eerste Elise nog steeds het meest aantrekkelijk.

    Login om te reageren
  18. Auto24.be zegt

    31 oktober 2007 om 21:39

    41 kilo lichter is inderdaad wat “magertjes”, maar misschien weegt die nieuwe krachtigere motor meer dan de standaard?

    Login om te reageren
  19. realcar zegt

    31 oktober 2007 om 21:40

    Ziet er goed uit. Moet erg hard gaan, maar vraag me af of dit niet één groot spinvestifal wordt met dat lichtgewicht en 300 pk. Heeft er al iemand in gereden en er verslag van gedaan?

    Login om te reageren
  20. Brecht zegt

    31 oktober 2007 om 21:42

    In mijn eigen denk ik van: Moet dit nu allemaal…
    En dus vindt ik dit dus zo nutteloos…
    Alsof een lotus exige s niet snel genoeg is, en is dan nog mooi,…
    Tegen dit, beetje overdreven, en vindt hem een pak lelijker…

    Login om te reageren
  21. w0o0dy zegt

    31 oktober 2007 om 21:46

    hoe komen mensen bij woorden als “magertjes” Hoeveel % lichter is deze auto geworden dan een normale Exige met deze motor, bijpassende versnellingsbak, aandrijfassen, veren en dempers en vooral de grotere remmen?

    Dezelfde mensen vinden het heel wat als Porsche een handvol kilo’s bespaart op z’n gt3 of als bmw een tiental kilo’s bespaart door een conbon dak of zoiets…….

    De originele Elise weegt overigens rijklaar ook 714kg…. dus heel wat zwaarder dan de zojuist genoemde 650kg.

    Login om te reageren
  22. Luc zegt

    31 oktober 2007 om 21:47

    hij mag dan lichter zijn en meer pk’s

    maar ik vind hem er echt niet mooier op woorden

    Login om te reageren
  23. Ramshoek zegt

    31 oktober 2007 om 21:48

    De Acura TSX kennen wij als onze Honda Accord. FF Googelen levert het volgende plaatje / linkje op:
    http://www.automotive.com/features/auto-shows/59/2006/laas/2006-Acura-TSX–front.html
    Maar wat voor motortje zit daar nu in en in welke raceklasse is die TSX actief?

    ps. 41 kg op een licht auto’tje als een Exige is best veel. Pak je zakjapanner er anders maar eens bij en reken het percentage maar eens uit…

    Login om te reageren
  24. PieterA zegt

    31 oktober 2007 om 21:48

    Misselijkmakende verkrachting van het originele, de taartschep achteraan is buiten proportie, veel te hoog gewoon. En ze hadden wel het huidig model mogen nemen, het model met ronde koplampen ziet er zo goedkoop uit vind ik.

    Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    31 oktober 2007 om 21:51

    oops, heel klein foutje, de originele Elise woog 699kg….. en het moet natuurlijk “door een carbon dak” zijn.

    Anyway… deze weegt ondanks grotere motor, slechts 765kg en dat met 311bhp RWP! This puppy eats supercars for breakfast! ;)

    Login om te reageren
  26. PeterVanHteV zegt

    31 oktober 2007 om 22:01

    Hoeveel weegt het nu Woody? we zijn alweer 10 minuten verder!

    Login om te reageren
  27. w0o0dy zegt

    31 oktober 2007 om 22:02

    @PeterVanHteV: zoek het anders zelf ff op :p

    Login om te reageren
  28. MRTN zegt

    31 oktober 2007 om 22:06

    Ca.dil schrijft,

    31 October 2007 om 21:06
    Hele body van CF en slechts 41 kilo lichter? Das de moeite (en het geld) niet waard…

    denk even na man, dat ding weegt al f*cking wijnig, elke gram die je daar nog vanaf krijgt is knap, daarbij is de nieuwe motor volgens mij ook zwaarder dan de oude

    ik ga dek is toch liever voor de gewone, is mooier, goedkoper, een prijs/prestatie is beter (met deze moet je trouwens ook niet botsen)

    Login om te reageren
  29. Gerben zegt

    31 oktober 2007 om 22:07

    de ultieme trackcar

    dat hij minder mooi is, zal me niet zoveel uitmaken als je volgas door een bocht pleurt

    Login om te reageren
  30. w0o0dy zegt

    31 oktober 2007 om 22:10

    veel meer foto’s van deze Exige op de site van Prototype Composites
    http://www.prototypecomposites.com/gallery.asp?tc=1&id=5&catid=12

    Login om te reageren
  31. Racer X zegt

    31 oktober 2007 om 22:11

    41 kilo lichter vind ik een nette prestatie, gezien de nieuwe motor vast een stukje zwaarder is dan de oude. Dit is ongetwijfeld een beest van een wagen. Doet u mij er maar eentje! :D

    Login om te reageren
  32. w0o0dy zegt

    31 oktober 2007 om 22:14

    Wat rekenwerk levert een vermogen van 409bph per 1000kg (of als je van 15% verlies van krukas tot de wielen uitgaat dan komt deze in de buurt van de 470bhp/ton en er zijn maar weinig auto’s die daarbij in de buurt komen. De 430 Scuderia zit “maar” op 409pk/ton geloof ik?

    Login om te reageren
  33. PeterVanHteV zegt

    31 oktober 2007 om 22:17

    @Woody

    Leuk die pk berekening, maar welk koppel bij welk toerental? Of ik ga wel even zoeken. het laagst door mij gevonden gewicht is nu 690kg voor een elise mk1 met de rover k motor.

    Login om te reageren
  34. Bram zegt

    31 oktober 2007 om 22:33

    Wat zou dat ding gaan….als een malle!

    Login om te reageren
  35. Jandepandaman zegt

    31 oktober 2007 om 22:38

    Ik vind 41kg fors te noemen op een wagen die oorspronkelijk al ontworpen was door auto-anorexianen. Als je een gewone auto gaat namaken volgens de bouwwijze van het stanaard juweel, dan behaal je al verbijsterende resultaten in stijfheidsverhoging en gewichtsvermindering. Dat ze dáár dan weer 41kg af hebben weten te halen mét zwaardere motor, vind ik daarom dus ronduit een heldendaad.

    Maar inderdaad- welke idioot daar dan weer een taartschep achterop monteert als nageboorte… Zoveel geld en energie in die wagen gestopt dat tegen de tijd dat ze aan de wegligging toekwamen en ontdekten dat ‘ie een vleugel nodig had, alle ontwerp-fut eruit was. En toen hebben ze maar een goedkoop vleugeltje van de planken getrokken en er op gebout met een paar inbussen.
    …Of zo. zo lijkt het tenminste…

    Login om te reageren
  36. heidekonijn zegt

    31 oktober 2007 om 22:41

    470bhp/ton gaat al richting Mclaren, hoei.

    Maar zie Realcar zijn punt wel. Met extreem licht gewicht en een boel pk’s moet de aero huishouding en de gewichtsverdeling wel érg in orde zijn. Aan nat weer hoeven we vrees ik al helemaal niet te denken.
    Misschien brengt dit enig soelaas http://www.racecarsdirect.com/listing/11939/Lotus_Elise_Motorsport_Lowered_price.html

    Login om te reageren
  37. Spaz zegt

    31 oktober 2007 om 23:08

    Vet ding, die body doet me alleen wel een beetje veel denken aan een ”paint” die je kon krijgen bij nfsmw (need for speed most wanted voor de non-gamers:P) Maar ik denk eigenlijk ook wel dat dat gewicht minder zou moeten kunnen, door al dat CF.

    Login om te reageren
  38. Juppe zegt

    31 oktober 2007 om 23:31

    41 kilo lichter! Das niet verkeerd. En er zit eindelijk een echte motor in ;) Zal ongetwijfeld een K-serie motor zijn. 2.0,2.3 (2.3 waarschijlijk niet) of 2.4. Maar die hebben standaard geen 311pk, dus zal er net als bij de Atom een compressor op zitten.

    Trouwens, de Exige weegt toch standaard al iets van 930kg? Dus beetje dieet mocht ook wel ’s ;)

    Ik zou deze wel willen, lekker licht en goed blok. Spoiler eraf en die dikke laag blanke lak die erop zit vervangen door iets met een kleurtje. Jammie :)

    Login om te reageren
  39. bugarka zegt

    31 oktober 2007 om 23:42

    Het is zo stom dat ze dat doen,(dat is zeker veel geld gegeven CARBON)
    ik heb 1.8t 250pk (mtm) en die doe het in 6 sec o-100 km/h
    maar voor een lotus neee geef mij maar deze

    Login om te reageren
  40. bugarka zegt

    31 oktober 2007 om 23:43

    http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/11/mtm-rs4-clubsport-535pk

    Login om te reageren
  41. Juppe zegt

    31 oktober 2007 om 23:50

    Kan iemand mij uitleggen waar Bugarka het over heeft? ‘T is al laat zeker?!?

    Login om te reageren
  42. realcar zegt

    1 november 2007 om 00:09

    4 wielen ? schat in carbon en lichter gewicht. Maar die audi is geen vergelijk

    Login om te reageren
  43. Davidov zegt

    1 november 2007 om 01:11

    Sodeju, wat een grote achtervleugel :p

    Login om te reageren
  44. monk zegt

    1 november 2007 om 01:16

    hij komt op mij over als de ultieme exige, een hardcore racemonster

    Login om te reageren
  45. Henk zegt

    1 november 2007 om 10:28

    @bugarka

    Waar heb je het over man?

    Het gaat over een Lotus Exige met veel power en carbon fiber body.
    Jij komt aan met een audi die in 6sec naar de 100 gaat.

    Die exige rijdt jou audi en die uit de link helemaal zoek…

    Login om te reageren
  46. troyk zegt

    1 november 2007 om 12:39

    @Bugurka

    Grapjas, Zo’n Lotus eet jou auwdi voor breakfast.

    Dit “monster” , want dat is het echt, is zo ongelooflijk bruut dat ik bijna wel durf te zeggen dat het DE ideale trackcar is (Lotus 2-eleven en D8 daargelaten uiteraard).

    Login om te reageren
  47. CasperH zegt

    1 november 2007 om 12:41

    Die vleugel is wel erg huge, maar verder: mjummie :)

    Login om te reageren
  48. Sorcerer zegt

    1 november 2007 om 14:26

    41 kg lichter… hmm, als je zelf overgewicht hebt (en in het ding past) dan is afvallen goedkoper :D

    Login om te reageren
  49. bmwF zegt

    1 november 2007 om 14:56

    ofwel weeg je zelf 100 kg.. ofwel weeg je 60 kg.. is die hele carbon voor niets geweest hehe

    dus ik versta.. een honda motorblok in een lotus Exige?
    (van lotus weet ik niet zoveel af eerlijk gezegd)

    Login om te reageren
  50. gebbetje zegt

    1 november 2007 om 16:03

    Sjesus, wat een lekker ding. 1 minpuntje; had iets aan die te lieve oogjes gedaan!

    Login om te reageren
  51. Thom zegt

    1 november 2007 om 16:49

    WE bevinden ons op dit moment in de HEMEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  52. Nick zegt

    1 november 2007 om 19:37

    Op een Exige/Elise hoort geen carbonfiber maar gewoon een polycarbonaat carrosserie in felle kleuren en racestrepen!

    Login om te reageren
  53. PB zegt

    5 november 2007 om 13:42

    Als je weet dat de hele carbon body maar 4kg gewichtswinst oplevert tov de standaard GRP body, dan is 41kg met die TSX motor een SERIEUZE winst. Denk niet dat het enkel door de clamshells te vervangen is dat ze zoveel gewicht nog bespaard hebben…

    En die TSX motor… om je een idee te geven: mijn vroegere Elise had een Honda conversie (JDM DC5 motor). Motor op zich is lichter dan de K-Series, maar de zesbak die er bij komt, weegt ongeveer 35-40kg meer…

    Als ex-Lotus rijder: respect voor die mannen….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North